Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

griebels

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:15

Visconti schreef:
Citaat:
Waarom vergelijk je niet een boomloos zadel met een GOED passend boomzadel?

Omdat de meeste denk ik wel weten dat een goedpassend boomzadel het beste voor de paardenrug is, maar dat lang niet altijd mogelijk is (ieder geval het is mij bij mijn paard nog niet gelukt)

@HC: Bedankt Ja

Waarom is dat niet mogelijk? Hulsebos en Daaleman maken ze op maat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:16

griebels schreef:

Dat heeft ze net uitgelegd. Even topic lezen wellicht?!

HC

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:17

Bandida schreef:
griebels schreef:
ze worden niet hard aan het werk gezet. Ze doen op die leeftijd niet zo veel.

Misschien toevalig bij jou thuis of bij jou op stal, maar veralgemeend is dit gewoon niet waar. Er zijn hopen races voor tweejarigen, over de hele wereld, en dat wil zeggen dat die ingereden en getraind aan de start verschijnen. Het zijn gewoonlijk sales-races waar erg veel geld in omgaat en waarbij de gezondheid van de paarden op lange termijn (post-race carrière) van geen enkel belang is. We spreken dus over het inrijden en doortrainen van paarden van 1,5-2 jaar oud.
Kort overzichtje van de medische problemen dat dat veroorzaakt kan je hier lezen:
http://vein.library.usyd.edu.au/links/Essays/2001/reed.html

Ik heb het ook niet over het buitenland maar over NL.
En ja er zijn veel races voor jonge engelse volbloeden, maar de paarden racen niet elke week en worden ook zeker niet zo vaak getraint als een paard wat ouder is.
En dat is niet alleen bij mij op stal, maar gewoon in NL...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:20

Huertecilla schreef:
griebels schreef:

Dat heeft ze net uitgelegd. Even topic lezen wellicht?!

HC

Heb het hele gelezen maar ik onthoud niet alles...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:21

HC
Volgens mij is het noodzakelijk om de definitie van boom nog een keertje voor het voetlicht te brengen.
Bij een westernzadel is een boom gemaakt van hout of van ralide of een combinatie daarvan.

Een boom van een westernzadel ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Ook de boom van een pakweg continental equiflex voldoet aan bovenstaand plaatje.
Hieronder de boom van een equiflex:
Afbeelding

Zoals je ziet in beide gevallen een boom die uit 1 stuk bestaat, waarbij knop en cantle 1 geheel met de boom vormen.

Nu weet ik niet of jij ooit een BM van dichtbij hebt gezien. Ik vermoed eerlijk gezegd van niet. En anders twijfel ik toch enigszins aan je observatievermogen. Want een Bob Marshall heeft niets wat lijkt op een boom. Ook niet van leer.

Een BM heeft geen bars die de pommel en cantle tot een geheel maken. Zowel pommel als cantle zijn op de basis van twee lagen neopreen met een toplaag van leer en een onderlaag van wol bevestigd. Je zit dus met je billen NIET op de bars van de normale westernboom. Er is geen sprake van een boom. Dat de kwaliteit van het leer behoorlijk goed is, zul je mij niet horen tegen spreken. Maar ik zou zeggen: vraag het de westernzadelmakers: het is de boom die bepaalt of het zadel past. NIET het leer. Dat neemt immers de vorm van het paard aan.

Kortom: geen idee waar je dit vandaan haalt... Maar het betreft een onjuiste vooronderstelling jouwerzijds.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:23

griebels schreef:

Dan heb jij zeker de topics over hulsebos niet gelezen de laatste tijd?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:27

DubbelDun schreef:
Huertecilla schreef:
Mbt. BobMarschall zadels, dat zijn verkapte flexibele boomzadel. Ze hebben een interne verstevigende, enigzins gewichtverdelende, structuur = 'boom'. Dat die van leer is, doet niet ter zake. Dat BM ze als boomloos op de markt zet is feelgood marketing Haha!
Hoe weet je dit?? Heb je er een uit elkaar gehaald ??

Ha, dus jij bedoelt eigenlijk te schrijven dat jíj nog nooit van 'het Geheim van BM' gehoord hebt en dan aan míj twijfelt.
Je weet ook niet dat flexpanenelen in tig uitvoeringen komen en óók, de 8XS, voor extreem korte ruggen.
Er is altijd meer DubbelDun, altijd. Daarom blijf ík tijd investeren in studie en onderzoek. Ik weet niet wat ik niet weet, maar wel dát ik veel niet weet Tong uitsteken

Definieer jij eerst voor jezelf eens wat een 'boom' eigenlijk ís en dus ook wat het níet is.
Is een zadel van een onder druk gevormd stuk flexibel multiplex een boom en een voorgevormd hard inflexibel stuk rawhide dat niet? Bijvoorbeeld.

HC

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:29

Wendy schreef:
griebels schreef:

Dan heb jij zeker de topics over hulsebos niet gelezen de laatste tijd?

Nee indd, ik kan niet alles lezen.
Maar dan nog wordt er telkens een slecht passend boomzadel met boomloos vergeleken. Je moet toch uitgaan van het goede...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:32

griebels schreef:
Nee indd, ik kan niet alles lezen.
Maar dan nog wordt er telkens een slecht passend boomzadel met boomloos vergeleken. Je moet toch uitgaan van het goede...

Idealiter zou je inderdaad uit moeten gaan van het goede.
Maar in de praktijk blijkt dat goede toch wel heel moeilijk haalbaar te zijn. Zadelmakers die zadels afleveren die niet blijken te passen...
Tsja, als zelfs de zadelmaker het niet voor elkaar krijgt, wordt het wel erg lastig he?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:32

Panelen: die heeft de Startrekk. Niet de BM. en dan nog is de Startrekk (let wel ik blijf me beperkten tot westernzadels) geen zadel met een boom. Ook daar zit niet een houten, of ralide of wat dan ook in.

De BM heeft geen panelen HC>
Toch tijd om je huiswerk over te doen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:36

@Griebels. Ik ben er inmiddels achter dat een correct passend boomzadel op je paard een hele opgave is. Ook als deze op maat gemaakt wordt en theoretisch goed ligt, is dat geen garantie dat je paard er ook goed onder loopt. Van dit standpunt -in zijn algemeenheid- kunnen uitgaan heb ik mijn twijfels bij.

HC, wat is dan 'Het geheim van BM'??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:42

Maar dan kies je dus voor iets wat eigenlijk ook niet goed, maar iets beter dan het slecht passend boomzadel. Want een stukje terug wordt gezegd dat een goed passend boomzadel het beste is.

Ik zie dat hetzelfde als dat ik verliefd ben ik X, maar X kan ik niet krijgen, dus kies ik maar voor Y want die wil mij wel hebben ook al ben ik verliefd op X...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:45

Ja, dus?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:47

Wendy schreef:
Ja, dus?

Snap je het zelf niet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:48

Ik zie niet in wat het probleem is nee.
Het ideaal is imo zo ongeveer onbereikbaar, dus kies is voor een compromis.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:50

Ik ga alleen voor het beste voor mijn paard. Maar goed, daar zijn onze meningen dan over verdeeld...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:52

Maar het gaat imo niet alleen om het doel, maar ook om de weg er naartoe. Hoeveel niet-passende boomzadels heb je ondertussen al gezien en op je paard gehad?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:55

griebels schreef:
Nadya schreef:
Ik vraag me af of zijn rug ook niet zo zou zijn geworden met boomzadel. Ik vind het eerlijk gezegd nog geen bewijs dat als een paard op latere leeftijd met juist beleid ingereden wordt (wat sowieso niet met renpaarden e.d. gebeurd naar mijn idee) met boomloos zadel, dus ook zo'n rug zal krijgen.

Ik ga nog steeds voor boomloos, hoor, bij mijn paardje. Echt fanatiek zal hij ook nooit bereden worden bij mij. Mede ook, omdat ik vind dat je niet dagelijks op je paard moet rijden. Maar ja, da's mijn mening en zo zal ik doen bij mijn paardje.

Waarom denk je dit? heb je het zelf gezien? Ik denk van niet en dan kun je er ook niet over oordelen of veroordelen.
Het zijn vooroordelen Knipoog

Griebels, dat zijn geen vooroordelen. Er worden nog steeds veel renpaarden, dravers vanaf hun 2de jaar (soms nog eerder) belast en dat vind ik niet kunnen. Daarbij heb ik een man bij ons op de stalling, die zelf jarenlang jockey geweest is, die me dat laatst nog verteld heeft. Hij weet ook echt wel waar 'ie het over heeft, hoor.
Dat het bij jou op de stalling misschien niet gebeurd, dat zou fijn zijn, maar helaas overkomt het vele paarden dus nog wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:56

Moderatoropmerking:
Ontopic blijven graag Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:58

Sorry Cer, maar hier moest ik even op reageren. Ik zal me verder niet meer bemoeien met dit topic. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:01

Wendy schreef:
Maar het gaat imo niet alleen om het doel, maar ook om de weg er naartoe. Hoeveel niet-passende boomzadels heb je ondertussen al gezien en op je paard gehad?

1 zadel wat een 3 x is aangepast. (waarvan 1x gewoon opvullen is geweest).
Ik weet nu dat mijn zadel gewoon niet passend is te krijgen op zijn rug. Dus dat zadel komt er niet meer op. Ik wil nu dus alleen nog maar een zadel wat wel past en niet zo schadelijk is voor zijn rug. Dus ik ga geen middenweg kiezen, maar ik zoek net zolang tot ik gevonden heb wat ik zoek...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:04

Nadya schreef:
Griebels, dat zijn geen vooroordelen. Er worden nog steeds veel renpaarden, dravers vanaf hun 2de jaar (soms nog eerder) belast en dat vind ik niet kunnen. Daarbij heb ik een man bij ons op de stalling, die zelf jarenlang jockey geweest is, die me dat laatst nog verteld heeft. Hij weet ook echt wel waar 'ie het over heeft, hoor.
Dat het bij jou op de stalling misschien niet gebeurd, dat zou fijn zijn, maar helaas overkomt het vele paarden dus nog wel.

Hoeveel renstallen denk je dat ik gezien heb??
Jockeys van vroeger koersen nu niet meer...
Kom maar eens mee naar een willekeurige stal en ga daar eens kijken hoe de paarden gehouden worden, getraint worden en hoe ze verzorgt worden... Dan mag jij nog een keer je mening geven.
Ps over dravers spreek ik niet, want daar weet IK niets van. Ja van horen zeggen, bijv van jou. Ik wil het eerst zien voordat ik er over oordeel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:04

Cer schreef:
Ontopic blijven graag Lachen

Sorry had het bericht nog niet gelezen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:44

Nog maar eens off-topic
griebels schreef:
Ik heb het ook niet over het buitenland maar over NL.

Lees dan maar eens gewoon op de website van de vereniging voor Draf- en Rensport hoe oud de Nederlandse paarden gestart worden. 1,5..

En nu maar weer on topic.
Citaat:
Hulsebos en Daaleman maken ze op maat.

En zelfs op maat gemaakt zal een bepaald type van boomzadel problemen geven als het zadel bijvoorbeeld voor een niet bijpassend gebruiksdoel wordt gebruikt. Als je met je Daaleman dressuur zes uur over het stand gaat stappen is er een goeie kans dat je paard er niet zo fris onderuit komt (en dat je zelf niet meer kan rechtstaan de dag erna Tong uitsteken ).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:00

dan heb jij dus gefaald om daar geen rekening mee te houden in mijn ogen. Ik rijd nu endurance en ik wilde zo wie zo als ik klasse 3 ga starten een endurance-zadel halen. Nu wordt het alleen ietsjes eerder. Je moet indd ook kijken wat voor arbeid je gaat verrichten.