'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bokjebok

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:31

stef schreef:
owh, er zijn best paarden die idd een hekel aan regen hebben hoor, en het kan best dat jou paard er zoeen is. Alleen over het algemeen vind het baasje het zielig, en vind het paard het prima dat ie in de regen staat.
Als ik de stalgang in loop (mijn paard staat achteraan) komt gelijk haar koppie naar buiten, terwijl bij elk ander ze gewoon blijft doen waar ze op dat moment mee bezig was.
Ze herkent gewoon mijn manier van lopen of iets

haha o ik vind het niet zielig hor
soms regent het...
en dan vind ik het zielig voormezelf om haar op te halen
maar als ze zo doet als het regent.... en ik aan kom lopen
lijkt het MIJN dat ze ook zo doet als het niet regent Tong uitsteken?

hopeloos12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:38

Natural paarden zien er IMO áltijd slecht uit.
Zomer en winter.
Ik vind een slome haarbal er gewoon niet uitzien
Doe mij maar een strak sportpaard.
Het is maar net wat je het liefst ziet.
Naturals verafschuwen mijn paarden en hun voorkomen.
Gewoon twee verschillende werelden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:42

euhm (ben geen natural, dat even voorop) Een "haarbal" is niet per definitie sloom?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:47

stef schreef:
euhm (ben geen natural, dat even voorop) Een "haarbal" is niet per definitie sloom?

Inderdaad, ben ook geen natural (ben gewoon mezelf) al hoor ik meer in het kotje normal.
Maar om te zeggen natural paarden slome haarballen zijn.

Trouwens mijn haarbal ponny ziet er niet mis uit, en waarom zou ik hem scheren als hij niks moet werken, en op de wei staat.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:53

@hopeloos12: Jij hebt overduidelijk Visco nog nooit ontmoet Clown *LOL*

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:54

Mijn haarbal is verre van sloom Haha!
Als je het niet gelooft mag je best komen kijken hoor.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:54

Visconti schreef:
@hopeloos12: Jij hebt overduidelijk Visco nog nooit ontmoet Clown *LOL*

Off topic super avatar Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:55

hopeloos12 schreef:
Zomer en winter.

Haha! Haha! Haha! Haha! Nou, mijn 'haarbal' is allesbehalve sloom, dat kan ik je wel vertellen.
Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt.
Ik vind een sportpaard echt niet afschuwelijk om te zien, hoor, hooguit zijn eigenaar/-esse die mijn natuurlijke paard verafschuwt. Je zult jezelf niet voor niets 'hopeloos' noemen.... Knipoog

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:08

Citaat:
Ik vind een sportpaard echt niet afschuwelijk om te zien, hoor, hooguit zijn eigenaar/-esse die mijn natuurlijke paard verafschuwt.

haha dat is omgekeerd ook wel zo hoor...
we hebben ook iemand op onze manege
die rijdt als een indiaan ofzo :S
vet vaag met 1 touw rijdt ze...
en dan met echt rot weer in de bak...
maar rekening houden ho maar haha
want wij rijden ''rare'' figuren Duivel

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:11

wat is er mis mee als je je paard met 1 touw kan rijden?
Ik rij ook weleens zonde rhoofdstel, máár.... niet als er anderen in de bak zijn (stuur zit er nog niet zo goed op Knipoog )

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:14

stef schreef:
wat is er mis mee als je je paard met 1 touw kan rijden?
Ik rij ook weleens zonde rhoofdstel, máár.... niet als er anderen in de bak zijn (stuur zit er nog niet zo goed op Knipoog )

vind het er gewoon vaag uit zien
maar het ging erom dat zij onze figuren
verafschuwt whaha
terwijl niemand haar manier van rijden begrijp
dus weten we ook niet wat ze gaat uit spoken als ze opeens afwend

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:16

Dat is dus onbegrip van jullie kant,en geen: niet rekening houden met jullie, zij rijd op een manier die jullie niet snappen,maar dat houd toch niet in dat ze meteen geen rekening met jullie houd?
Als zij plotseling afwend,zal ze heus opletten en weer afwenden als dat moet.
Je hebt ook een mond,en je kan haar vragen wat de bedoeling is als ze ineens op je afkomt bijv.b.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:21

samflame schreef:
Citaat:
Ik vind een sportpaard echt niet afschuwelijk om te zien, hoor, hooguit zijn eigenaar/-esse die mijn natuurlijke paard verafschuwt.

haha dat is omgekeerd ook wel zo hoor...
we hebben ook iemand op onze manege
die rijdt als een indiaan ofzo :S
vet vaag met 1 touw rijdt ze...
en dan met echt rot weer in de bak...
maar rekening houden ho maar haha
want wij rijden ''rare'' figuren Duivel

Dan snap je de strekking van mijn verhaal niet. Ik verafschuw sportpaarden niet, wel de eigenaar of eigenaresse die zo'n domme opmerking over mijn paard (met wintervacht) maakt. Ik ga mijn paard toevallig bitloos inrijden en het lijkt me geweldig om straks zonder iets op hem te kunnen rijden in het weiland (dat is pas vertrouwen hebben in elkaar) of waar dan ook, maar ook ik ga wat klassieke dressuur doen e.d. Dus ik zeg helemaal niets over 'rare figuren'. Ik vind veel mensen op de maneges erg kortzichtig, want ik doe freestyle met mijn paard en daar snappen ze niets van (zie mijn posts in de 'waarom heb je een hekel aan maneges' topic). Jij bevestigt mijn mening daarover dus weer. Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:23

Ik heb als dressuurmuts zoveel zonder optoming gereden. Vind ik maar normaal. Vormt deels band tussen jou en je paard.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:27

mijn lieve pony op het land in wintervacht (voor sommigen haarbal Haha! ) is ook echt niet sloom, juist heel voorwaarst en allert!
ik bestempel mezelf niet als weet ik veel wat, maar mijn paard staat altijd buiten en ik gebruik weinig poespas.
maar ik heb niks tegen wedstrijd ruiters, ik ken die kant ook goed, en dat is gewoon anders, het is maar net wat je doel is met je paard, en hoe je het zelf wil!

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:30

Tinkerloos schreef:
Dat is dus onbegrip van jullie kant,en geen: niet rekening houden met jullie, zij rijd op een manier die jullie niet snappen,maar dat houd toch niet in dat ze meteen geen rekening met jullie houd?
Als zij plotseling afwend,zal ze heus opletten en weer afwenden als dat moet.
Je hebt ook een mond,en je kan haar vragen wat de bedoeling is als ze ineens op je afkomt bijv.b.

@nadya... zo verafschuw ik jullie paarden ook niet...
maar soms wel de mensen.....(niet altijd want we hebben er ook 1 die doet gewoon normaal met rijden en houdt er rekening mee dat er een kleine groep freestylers zijn en de meerderheid dressuur)
Haha! maar als de bak vol is met allemaal mensen die dressuur rijden
kan je ook wat minder van dat freestyle rijden vind ik persoonlijk
ik heb niets tegen dat freestyle...en met dat touw? ja ben ik op tegen inderdaard je kan niet met je touw in de lucht gaan wappere sommige paarden zijn daar bang voor.. maar ik vind persoonlijk dat het bij ons erg word overdreven waarom zal je op de grond gaan liggen als je je paard longeert om hem dan rustig te krijgen?
vind dat soort dingen niet alleen raar maar ook gevaarlijk...
en huppelent achter je paard en dan met je handen bewegingen maken als een vogel? om hem dan in draf te krijgen vind ik allemaal een beetje vreemd
maar zo vinden jullie ho,stap,draf (zoals de meeste mensen longeren misschien raar)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:32

Dit gaat allemaal behoorlijk offtopic..

Ontopic graag!

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:33

mijn haflingers staan snachts binnen overdag buiten en zijn heel schoon en goedverzorguit:D en heb nog verzorgpony,s die ik als eerste had toen ik nog geen haflinegr had die staan echt elek dag buiten:Den zijn goedverzorgd zijn heel erg blij:D maar heb nu zelf 2 eigen haflingers en die zijn net zo blij als die elek dga in het land staan:D groetjes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:50

samflame schreef:

@nadya... zo verafschuw ik jullie paarden ook niet...
maar soms wel de mensen.....(niet altijd want we hebben er ook 1 die doet gewoon normaal met rijden en houdt er rekening mee dat er een kleine groep freestylers zijn en de meerderheid dressuur)
Haha! maar als de bak vol is met allemaal mensen die dressuur rijden
kan je ook wat minder van dat freestyle rijden vind ik persoonlijk
ik heb niets tegen dat freestyle...en met dat touw? ja ben ik op tegen inderdaard je kan niet met je touw in de lucht gaan wappere sommige paarden zijn daar bang voor.. maar ik vind persoonlijk dat het bij ons erg word overdreven waarom zal je op de grond gaan liggen als je je paard longeert om hem dan rustig te krijgen?
vind dat soort dingen niet alleen raar maar ook gevaarlijk...
en huppelent achter je paard en dan met je handen bewegingen maken als een vogel? om hem dan in draf te krijgen vind ik allemaal een beetje vreemd
maar zo vinden jullie ho,stap,draf (zoals de meeste mensen longeren misschien raar)

Ik ga echt niet op de grond liggen om mijn paard rustig te krijgen tijdens het los werken Haha! . Dat krijg ik voor elkaar met een rustige lichaamshouding, gewoon staand, hoor. En los werken doe ik in een round pen, niet in een bak, waar andere mensen rijden. Ik heb altijd gelongeerd, maar sinds ik freestyle ontdekt heb, werk ik liever los. Dus ik vind longeren niet vreemd, maar doe het nu liever op deze manier. Dat sluit beter aan met wat ik wil bereiken met mijn wollige paardje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:32

Moderatoropmerking:
In navolging van wat Wendy al meldt: Graag ontopic blijven, die discussie is al interessant genoeg Knipoog

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:05

Nadya schreef:
hopeloos12 schreef:
Zomer en winter.

Haha! Haha! Haha! Haha! Nou, mijn 'haarbal' is allesbehalve sloom, dat kan ik je wel vertellen.
Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt.
Ik vind een sportpaard echt niet afschuwelijk om te zien, hoor, hooguit zijn eigenaar/-esse die mijn natuurlijke paard verafschuwt. Je zult jezelf niet voor niets 'hopeloos' noemen.... Knipoog

grr, je gaat mijn zeer goed verzorgde fjordje (met dikke wintervacht) toch niet belachelijk maken he!!!!! en mede alle andere paardjes die wel heerlijk buiten mogen spelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:12

Eh Eigenwijs, je hebt het toch niet tegen mij, he??? Die van mij staat ook lekker buiten, hoor, met enorme wintervacht... En sloom is 'ie al helemaal niet Haha! Haha! Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:16

eigenlijk snap ik niet waarom een paard NIET altijd buiten zou kunnen staan, het is toch een dier?
ze hebben in de new forrest bossen bijvoorbeeld toch ook geen stallen tussen de bomen staan?
of op de noorse fjorden, of waar het ras ook maar vandaan komt?
zonet nog gevoeld, mijn paard is bovenop de vacht helemaal nat van de regen, en onder de vacht is het dons helemaal droog, en is ze lekker warm.
en ze loopt lekker op haar gemakje rond te scharrelen in het weiland, en sprietjes te eten en haar omgeving in de gaten te houden, iets wat ze op stal niet kunnen doen Haha!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:20

nee had het tegen hopeloos..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:47

Je hebt helemaal gelijk, Marigold. Een paard is een dier en geen barbypop.
Zodra mensen het paard als een popje gaan behandelen, dan zal hij daar ook op anticiperen. "Och jee het regent, kom maar naar binnen, en krijg je lekkers" en het paard zal na 2 à 3 keer al op baasje staan te wachten.
Wanneer mensen hun paard in de shampoo zetten, tot op de huid toe schoon rossen, met dekens in de weer gaan, dan is het niet zo gek dat de natuurlijke werking van de vacht volledig ontregeld is en het paard het snel koud krijgt.

De paardenvacht is een schitterend systeem. Knipoog Ook ik check regelmatig de vachten van mijn paarden. Ook bij urenlang regen is alleen de deklaag nat (en er vormt zich een geweldig mooi deklaagje) en daar onder is de vacht en de huid droog èn warm.

Hoe je het ook bekijkt, in de wei kan een paard (veel meer) paard zijn. Hoe lastig dat ook voor iemand kan zijn vanwege antroformisme. Knipoog