Arabesk schreef:Tsja ik kan er nooit zo goed tegen als mensen zeggen dat het per paard bekeken moet worden, m.a.w. sommige paarden zijn dus wel gebaat bij 23.7 in een box met drie dichte zijwanden en uitzicht op een blinde muur.
ELK paard heeft beweging en veel ruwvoer nodig om gezónd te kunnen blijven.
Niet aanvallend bedoeld, maar dit is wel wat tegenstrijdig hoor. Als we stoppen om paarden als individuen te bekijken worden er echt wel een paar ongelukkig. Op mijn oude stal waar de paarden elke dag buitenlopen en waarbij de oude dieren keuzes hebben of ze binnen of buiten willen lopen, komen de oudere fokmerries toch echt al vrij snel weer voor hun boxdeur staan. De modder is te zwaar voor ze en ze zijn gewoon eerder moe of koud. Er is daar een oude ruin die stierlijk vervelend is geworden sinds hij niet meer gereden wordt omdat hij zich doodverveeld in de wei (ook met veulens) hij springt letterlijk met zijn atrosebenen over het hek om aandacht te komen halen. Een van de merries zou letterlijk al dood zijn zonder deken omdat ze kou-koliek krijgt (de gehele merriestam is inmiddels daar aan dood gegaan behalve deze).Deze merie mag ook kiezen of ze binnen of buiten wil staan en staat als gevolg daarvan 3/4 van de dag binnen.
Deze manier van paarden houden vind ik super.