Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Re: Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:47

@paardentango ik geloof dat we het wat dit onderwerp betreft geheel met elkaar eens zijn, alleen verwoord jij het beter.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:49

pfieuw, ik begon echt al weer aan mezelf te twijfelen weet je, dank je.
De ellende is vaak zoeken naar de juiste woorden, dan lees je iets terug en denk je, he nee, komt vast niet over zoals ik het bedoel.

Gelukkig lezen er meer ogen een tekst Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:55

Paardentango schreef:
Waarom zoeken mensen het zo ver weg, als er dichtbij, opener al zo veel is, daar ben ik erg nieuwsgierig naar. Hoe komt dat? Brengt het iets nieuws?

Iets dat van ver komt is niet lekkerder dan iets wat dichtbij is, daar heb je groot gelijk in.

Maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is of jij iemand in Nederland weet die hetzelfde doet als Nevzorov, met dezelfde dressuurmatige insteek, theoretische inslag en zonder hoofdstel of halster? Ik heb namelijk wel gezocht, alweer iets van tien jaar nu, in boeken, tijdschriften, sites, forums en communities, maar nooit iets gevonden dat hier ook maar in de verste verte op lijkt. De meeste mensen hebben weliswaar grootse verhalen, maar als je dan kijkt naar wat ze werkelijk met hun paarden doen, dan valt het in praktijk altijd tegen met de dressuurmatige training en het idee van dwangloze samenwerking.

Als mensen zoeken naar: lichaamsversterkende oefeningen op basis van de klassieke dressuur, een relatie met hun paard gebaseerd op vriendschap ipv dominantie, en een methode waarbij hoofdstel en halster ongebruikt blijven en waarbij correcties afgezworen worden - dan komen ze volgens mij automatisch bij Nevzorov uit. Maar als jij mij de website, adres of boektitel kunt geven van Nederlanders (en Belgen en Duitsers, die zitten namelijk voor mij ook nog dichtbij Knipoog ) die mij hetzelfde kunnen bieden, dan graag! Over paarden ben je nu eenmaal nooit uitgeleerd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:15

Ik heb gisteren op internet een aantal filmpjes van AN en wat leerlingen zitten bekijken, daar vind je toch nog wel het een en ander van. Wat me opvalt: de zit van Nevzorov is toch wel heel apart, en vooral het gebonk in het zadel in de galop lijkt me voor een paard bijzonder hinderlijk. Ik vraag me af wat kwalijker is, een halster rond het hoofd of deze onrustige zit.

Verder: wat is er "natuurlijk" of gymnasticerend aan om een paard op 1 voorbeen (andere opgetild) rondjes te laten hupsen? Ook zag ik een mooie vos een soort passage-achtige passen maken, erg spectaculair, maar opvallend was dat eigenlijk alleen de voorbenen de oefening correct uitvoerden, de achterbenen bleven erg achter. Niet volgens de klassieke dressuur in ieder geval.

En dan nog even reageren op dingen die ik in dit topic lees:

xyzutu2 schreef:
De meeste mensen hebben weliswaar grootse verhalen, maar als je dan kijkt naar wat ze werkelijk met hun paarden doen, dan valt het in praktijk altijd tegen met de dressuurmatige training en het idee van dwangloze samenwerking.

Ik ben al jarenlang lid van allerlei internetfora. Een aantal leden op die fora heeft ook spectaculaire verhalen van waar ze thuis mee bezig zijn. Maar als je die mensen dan eens in werkelijkheid tegen komt, dan blijkt het niveau toch een heel stukkie lager dan dat ze zelf gedacht hebben Clown. Een beetje het idee "Grand Prix rijden in de eigen achtertuin" Knipoog. Dus niet alleen mensen die propageren een methode te hebben, maar vaak juist de volgers van een bepaalde methode...

En over het feit dat AN dit "gratis" doet omdat het zijn hobby zou zijn:

Citaat:
"Principles" kost 33 euro (plus verzendkosten)

Is niet helemaal mijn idee van "gratis" Knipoog. Ik heb niets tegen geld verdienen met je gave, integendeel, maar ga nou niet doen alsof de man een heilige is

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:20

Sjonge Paarentango, niet vervelend bedoeld maar lijdt je aan achtervolgingswaanzin of zo? Zoals jij het doet voorstellen bestaat NHE alleen om jou lastig te vallen o.i.d.

Ik zie het probleem niet echt. Tussen de regels door beschuldig je de man ongeveer van nazistische praktijken - én scheer je heel Rusland over 1 kam. Teveel James Bond films gekeken zeker?
Volgens mij is Nevzorov gewoon een kerel die als hobby met paarden spelen en HE trainen heeft, en omdat zijn methode succesvol is, stelt hij hem aan andere mensen beschikbaar.

GRATIS. Het forum is, na aanmelding via mail, tegankelijk en vroegah kon je de dvd's gewoon vanaf het forum downloaden.

Iets wat we bij andere guru's zoals Monty en Parelli niet bepaald terugvinden, nee, kijk eens wat een starterpakket van Parelli kost!

En dan zou Nevzorov uit zijn op macht en weet ik veel van wat allemaal.

Waarom zou hij in vredesnaam? Ik heb eens naar hem gegoogled, hij is in Rusland een bekende journalist en hij zit in de Duma. Ik kan me niet bepaald voorstellen dat hij zo nodig 'macht' wil in de paardenwereld.

Dat zal dan ook wel de reden zijn dat hij niet veel reist of clinics geeft - hij heeft wel wat beters te doen, dunkt me. Tenminste, als ik hier in Nederland minister van het een of ander was, zou ik wss ook weinig tijd hebben voor andere dingen.

Ik vind je serieus nogal triest overkomen. En het is jammer dat je een blijkbaar persoonlijke wrok hier keer op keer moet ventileren.

Daarbij beschuldig je Nevzorov nogal van behoorlijke ernstige dingen en als die niet op waarheid berusten - en die kans lijkt me erg groot - dan ben je dus gewoon bezig met een lastercampagne.

En die lijkt me niet op zijn plaats, niet op Bokt en zeker niet in een topic dat vooral gaat over de Principles DVd en de inhoud daarvan, niet over AN en zijn al dan niet duistere praktijken. Dromen

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:26

promptertje schreef:
Verder: wat is er "natuurlijk" of gymnasticerend aan om een paard op 1 voorbeen (andere opgetild) rondjes te laten hupsen?

Natuurlijk is het vorlgens mij wel, ik zie mijn paard dit een enkele keer weleens doen in de wei als hij een ander probeert te intimideren. Hij harkt dan met één voorbeen in de lucht en als het ander paard zich verplaats dan draait hij mee met zijn achterbenen terwijl hij met dat ene voorbeen in de lucht blijft klauwen.
Of het ook gymnasticerend is, geen idee. Tong uitsteken
Je ziet het wel terug bij veel klassieke rijstijlen en bij diverse haute ecole shows. AN is iig niet de enige die dit 'trucje' aanleert.
Ik denk dat het iets te maken heeft met evenwicht en coordinatie, omdat je het zoveel bij de klassieke en Hoge school terug ziet. Gezien het feit dat bij de Hoge School in een later stadium de scholing boven de grond plaatsvind - de steigersprongen dus- denk ik dat deze oefening wellicht een voorbereiding daarop is of gewoon een manier om de motoriek van het paard te verbeteren.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:36

Ik bedoelde dat je lid kan worden van zijn school zonder dat dat handen vol met geld kost. Daar is veelwaardevolle informatie te vinden, en dat kost je niets (alleen tijd en inzicht, wat blijkbaar voor sommige mensen al te veel gevraagd is). Dat zo'n filmpje geld kost heb ik geen probleem mee, het kost nou een maal geld om zoiets te ontwikkelen. Maar zoals bv een Pat Parelli het doet (ok, zijn vrouw, maargoed) vind ik echt afzetterij. Ik weet niet of daar verder iemand ervaring mee heeft, maar ik vind dat allemaal zo typisch Amerikaans.
Ok, misschien als AN het zou MOGEN, zou hij er ook geld voor vragen, kan zijn. Maar misschien wil hij ook gewoon proberen de wereld te verbeteren, in dit geval de omgang met paarden, en heeft daar wat voor over? Namelijk het delen van zijn kennis en zijn methode?
Jaja, krijg nu weer vanalles op mijn dak om dat ik m nu al een wereldverbeteraar heb genoemd.... Maar hij is wel een van de weinigen op deze wereld die er echt over na heeft gedacht hoe hij het voor zijn paard zo aangenaam mogelijk kan maken.

@paardentango: Ik wil dat adres ook!
Het spijt mij zeer voor jou dat het zo is gegaan, nee zoiets gun je niemand. Maar je moet er denk ik ook een keer afstand van kunnen nemen. Schrijf 1 goed artikel waarin je dit verklaard, jouw mening, en ga lekker door zoals je zelf wil. Is helmaal geen probleem.

Je kunt iets ook helemaal slecht praten, dat vind ik niet goed. Ik prijs AN niet de hemel in, maar kraak hem ook niet af. Dat heeft hij niet verdiend. Hij wil met zijn methode JOU (en alle andere mensen) leren hoe met een paard om te gaan. Hij heeft (nog) geen methode ontwikkeld om de mensen te "bewerken", maar misschien een gat in de markt voor hem?

@prompertje: Het gaat om het spel. Als een paard iets van zichzelf aangeeft wat ie graag wil doen, kun je daaruit toch iets ontwikkelen?
Ken je Bea Borelle? Met haar pony Ben? Die doen ook de raarste dingen, die pony snakt er gewoon naar iets nieuws te leren. Ondertussen kan ie al zo veel, dat ze op moeten schrijven wat hij allemaal al kan. Die pony gaat voor haar door het vuur. Dat het dan niet meer allemaal natuurlijke dingen zijn, wil ik ook niet zeggen. Wie wil er zeggen dat een paard in de natuur geen wending om de voorhand kan maken met 1 been in de lucht? Ik heb mijn ponys ook al de geskste dingen zien doen "die niet natuurlijk zijn".

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:54

Basje, ik heb nu 30 jaar paarden. Ik heb ze inderdaad de meest gekke dingen zien doen, heb gisteren toevallig nog een filmpje van mijn jonge hengst geplaatst die de meest gekke capriolen maakt. Maar dat op een voorbeen rondjes draaien heb ik ze eerllijk waar nog nooit zien doen Lachen. En ja, Bea Borelle heb ik op de Equitana gezien en dat was leuk om naar te kijken.

Ja, ik heb ervaring met Pat Parelli. Ja, ik moet betalen voor zijn materiaal en ja, dat is zijn geld absoluut waard. Ik vind het ook geen enkel probleem dat AN geld voor zijn DVD's vraagt. Maar dat is allesbehalve "gratis". Geeft niks, maar noem het niet gratis.

Op de gratis school kan ik niet, want ik doe - oh afschuw - aan drafsport. Dat dat met blije paarden gebeurt die zelf drang hebben om sneller te zijn dan een ander doet er niet toe, ik behoor bij het "slechte kamp" en mag er dus niet op en ik ga daar niet om liegen. Als je de wereld wil veranderen, maak het dan toegankelijk voor iedereen. Nu heb ik bijv. wel belangstelling, maar het wordt me onmogelijk gemaakt - en wie weet wat een fantastische leerling ik zou zijn, dat gaat nu allemaal aan de toegangspoort al verloren Knipoog. Ik speel maar gewoon verder met mijn paarden, want met een bal spelen deed ik gelukkig al lang voordat ik van meneer AN had gehoord Lachen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:41

Bezint eer ge begint...

Dat is de enige tip, de man is een schatje, een engel, een godheid en vraagt er helemaal niets voor neu. Alleen een paar kleine beloftes en een scherp oog en plicht om anderen in de gaten te houden. Geen geld, wat een held !
Er is helemaal niemand die dit doet hier, goddank niet nee, arme paarden een jaar in een box, we doen NHE paard, jaartje wachten o.k. Alles is goed. Wat doet hij precies dan? Er zijn nergens mensen die hem zien met zijn paardjes, alleen zijn vrouw.

Denk wat je wil denken, en geloof wat je wil geloven.

James Bond, inderdaad, da's een leuke, die was ook op een film te zien, ik heb hem nog nooit echt gezien, en al helemaal de dingen niet die er gebeurden. In het echt was Roger Moore omringd door vrouwelijke gillende keukenmeiden. Ook al trok hij zijn Bond pakkie aan. Ze huilden en gilden en probeerden hem aan te raken. Ik heb dat soort dingen altijd een beetje apart gevonden ja.
Laten we het erop houden dat ik waanzin heb, per slot van rekenig was ik het die twijfelde, de rest niet. Lachen

Blijkt dat ieder jaar er kindjs achter komen dat Sinterklaas niet bestaat. Huilen
Zoek websites die hij noemt eens op en je staat verbaasd. Zal ook wel allemaal toeval zijn, maar er bestaat er geeneen..... wel in de lucht, maar niks echt... waanzin ? Ikke? vast.

Enne ... ik weet niet hoor, maar ik denk dat er JUIST in ons Nederland heel veel verbeterd is, heel veel zelfs en dat we gerust wel amateurs hebben die rot dingen doen, maar ik ben er juist erg trots op dat we zo voorop lopen. Nee, sorry ik zie het niet zo kwaadaardig als op dat forum gesteld word. EN ik ga geen foto's maken van anderen voor de 'baas', onder het motto van een boek, nee dat weiger ik.

Genoeg erover wat mij betreft Knipoog

Gelukkig mag ik praten met wie ik wil en hebben we hier vrijheid van meningsuiting, lang over gedaan, maar het is er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:27

Citaat:
Er is helemaal niemand die dit doet hier, goddank niet nee, arme paarden een jaar in een box, we doen NHE paard, jaartje wachten o.k. Alles is goed.

Zegt Alexander ergens dat je je paard een jaar in een box moet stoppen om NHE te kunnen doen? Heb je dan een link naar dat artikel? Want ik ben dat nog nergens op zijn site tegengekomen. Maar misschien ben je in de war met de boodschap om een jaar niet op je paard te rijden als je met NHE begint, zodat zijn rug kan herstellen en hij een onbelast een nieuwe, natuurlijke bespiering kan ontwikkelen? Niet rijden betekent ook absoluut niet dat je je paard een jaar in de box moet zetten. Iedereen weet dat je dan nog vanalles aan grondwerk kunt doen om je paard gezonder en sterker te maken. Daar voorziet dat eerste jaar van NHE dan ook ruimschoots in. Op het forum wordt juist door alle NHE trainers, ook Lidia geadviseerd om de paarden buiten te zetten, zoveel mogelijk en zoveel mogelijk met andere paarden samen. Vandaar dat Alexander's paarden ook samen staan (zie de dekfoto van Lipisina in de uitloop) in hun bos, uitloop en stallen. Nog steeds niet ideaal in mijn ogen - want zoals iemand hier al schreef, als je een bak hebt, waarom laat je je paarden dan niet daar lopen ipv op stal te zetten? Maar een jaar eenzame opsluiting in de box wordt ten strengste afgeraden, vooral als je je aanmeldt voor de School.

En toch jammer dat er niemand in NL les geeft in met paarden omgaan zoals Nevzorov dat doet. Zo'n vermoeden had ik ook al, maar het zou mooi zijn als zo'n persoon er wel was omdat iedereen dan mee zou kunnen kijken bij trainingen en demonstraties in real life. Een boek met foto's is mooi, een dvd zegt al veel meer, maar een echte demonstratie van een training vind ik nog altijd het interessantst.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:47

Paardentango schreef:
Gelukkig mag ik praten met wie ik wil en hebben we hier vrijheid van meningsuiting, lang over gedaan, maar het is er.

Vrijheid van meningsuiting is relatief. Koop een wetboek en lees het eens door, dan zie je duidelijk dat ook meningsuiting aan wetten gebonden is. 'Smaad' bijvoorbeeld, is bij de wet strafbaar gestelt. Discriminatie overigens ook, en niet alleen in de grondwet maar ook in het toonaangevende EVRM.
Naar mijn idee maak jij je aan beiden schuldig, aan discriminatie (jegens de russische bevolkingsgroep) en smaad (tegenover AN specifiek).

Overigens, ik heb niemand ooit horen beweren dat AN gelijk aan God is of iets dergelijks, dat maak jij er dan weer van. En de man zal ongetwijfeld zijn fouten hebben, maar ja, fouten maken is iets menselijks, heh?

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:38

Okee... laten we het weer eens constructief houden. Heb met interesse dit gigantische topic met een hoop heftige meningen doorgelezen.

Maar het artikel in Cavallo dat een van jullie heeft vertaald en commentaar van een paar posters hier maakten dat ik me het volgende afvroeg:

Als volgens de heer Nevzorov gezegd wordt (in dat vertaalde artikel) dat "je beter een motor kunt kopen als je met je paard door de bossen wilt rijden", bedoeld hij daar dan:
a) mee dat als je je paarden afjakkert in een bosrit, je beter een motor kunt kopen (waar ik het dan helemaal mee eens bent); OF
b) dat je niet mag buitenrijden (zoals sommige posters hebben gezegd dat je dat niet zou mogen)?

Als het b is, waarom zou dat dan niet mogen?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:45

Het gaat niet om het buitenrijden, het gaat om het rijden op een onverzameld paard. Als je je paard onverzameld rijd is dat niet goed voor het gestel van je paard, die moet immers een "bruggetje" zijn om een ruiter te kunnen dragen. Dus waar je ook rijd, je moet je paard trainen, dwz zorgen dat deze verzameld is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:46

Basje98 schreef:
...volgens mij snap je mij niet helemaal, misschien is mijn uitleg niet helemaal goed.

A. Heb je zelf wel eens een interview gehoden of meegemaakt en daarna een verslag gelezen/geschreven? Daar komt niet alles 100% in zoals de geinterviewde het heeft bedoeld, maargoed, misschien heb je daar nog geen ervaring mee.
Dat je afstand moet houden van een paard als je er bang van bent, ben ik het mee eens. Helaas doet dat niet iedereen.
Afstand houden of een cap specifiek noemen vind ik 2 verschillende dingen... en ja weet hoe het een en ander werkt met intervieuws... die een intervieuwer mi niet 'zomaar' even verbasterd, als een uitspraak van 'ben je bang om van je paard te vallen, klim er dan niet op'
Basje98 schreef:
B. Het probleem is dat de punten die de FEI schrijft ook niet kloppen, zoals ik al eerder heb geprobeerd uit te leggen. Maar misschien ben JIJ nog niet zo ver dat je dat kan snappen?

Dit is 2 alinea's tot 2 keer toe beledigend en persoonlijk... Jij kent mij niet, en je moet niet afgaan op hetgeen in mijn profiel staat en daar conclussies aan verbinden die ver van de weg af liggen...
Niet alles geloven wat je ziet en/of leest, als je niet zeker weet of hetgeen je ziet of leest verkeerde conclussies kan opleveren.

Basje98 schreef:
C. Ik heb het verschil zelfs gevoeld. Ik had een trainer met een klassiek opgeleid paard, en wat voor piaffe daar tot stand komt, en ik heb een paard gevoeld wat op de voorhand piaffeert. Dus niet zo voorbarig met je conclusies, ik weet zeker wel waar ik het over heb. En ook al kan AN mij niet controleren (heb ik op het ogenblik ook geen behoefte aan), ik had in D wel een instructeur die mij alles heeft laten voelen tot op het hoogse niveau. En vind dat ik kan zeggen dat ik het verschil kan voelen, en door de goede uitlge die ik erbij kreeg, ook kan zien.
Overigens zijn er ook al mensen voor mij op deze aarde geweest, die goede en slechte piaffes hebben onderzocht..

Toen ik in mijn vorie stukje schreef jij bedoelde ik niet specifiek jou maar meer algemeen, vond het beter staan dan jullie en zullie Haha! Mocht mijn tekst belerend over komen dan sorry...
Iets voelen op het hoogste nivo, thuis is wat anders dan op een groot evenement het laten zien aan een jury.. en niet belerend of beledigend bedoelt.. thuis gaat alles stukken beter en makkelijker..
Als ik ze hoe vaak mijn dochter de middendraf de mist inrijdt door spanning zenuwen ed.. en hoe super dat thuis in de training gaat...

Basje98 schreef:
D. Nee geen afgunst. Ik heb in D ook nog wedstrijden gereden. Met goede punten in de M (is al iets moeilijk zelfs dan de M in NL: vliegende wissels, Appuyeren...). De jury's waren goed te spreken (leuke combinatie, amazone is goed ingespeeld op het paard, super harmonisch....etc) Maar toen ben ik erover na gaan denken, wat er in de regelemeneten staat en tot de conclusie gekomen dat er een hele hoop niet klopt.

E. Waarom kun je nooit 100% scoren...omdat het paard niet klopt..? Vind ik persoonlijk onzin, hat gaat om de opleiding van het paard wat wordt gecontroleerd, toch niet om het uiterlijk van het paard?

Nee omdat de combinatie (en ik heb het over wedstrijden, en met combinatie dus alles, terrein, jury's paard, ruiter, of je je dag hebt, enz) niet klopt... voor ieder onderdeel de max aantal punten scoren lukt je gewoonweg niet.. Thuis rijdt iedereen minimaal 99% in een grandprix proef...

Basje98 schreef:
F. 'k denk niet dat je mij als gem. AN-aanhanger kan betitelen. Er zijn overigens nog meer mensen die zo denken, en zo dacht ik al voor AN... Ik werk (nog) niet volgens zijn methode, zoals ik al eerder heb gezegd. Voordta ik aan zoiets begin moet ik van begin tot eind weten waar ik aan toe ben. En omdat ik op het ogenblik meer op bokt dan op zijn site zit, kom ik er niet zo aan toe me daar verder in te verdiepen. Maar! Hij heeft wel een methode waar ik tegenop kijk. En of ie dat met of zonder cap doet is zijn probleem. Voor mij is dit een echte paardenman.
En Parelli dan? Die probeert er alleen geld uit te halen met z'n levels etc... Nevorov doet het allemaal gratis, het is zijn hobby!

En waar ben je aan toe met AN?

Basje98 schreef:
G. Ja, ik denk dat je een paard kan dwingen tot iets. Dat zie je dan wel aan z'n uitsraling als je goed kijkt, maarja, dan moet je wel goed kijken...
Je kunt het zien maar weet het niet zeker? hmmm

Basje98 schreef:
H. Mijn definitie kapotrijden.? Je kan het paard lichamelijk kapotrijden (opgerekte halzen, kapot weefsel) en geestelijk (het paard dwingen, straffen etc.).

En dat lukt je niet met de AN methode? Een leek die een lekenpaard iets wil leren volgens die methode.. een paard creeert die je bijv. zo de weide uitbrengt... die is gelukkig en blij?...
Jij weet 100 % (en wederom is jij niet persoonlijk) dat je met de AN methode geen paarden kapotrijdt? geen weefsel beschadigt, pezen overbelast, geen spieren verkeerd laat gebruiken of overtraint?

Basje98 schreef:
I. Klopt, er is geen DE METHODE. Maar er zijn wel methodes die bij elk paard funtioneren, en waar ELK paard wat aan heeft.

J. En wanneer zie je dat nog, die goede basis..? Ga eens op een wedstrijd kijken en doe je ogen open....

En en al die mensen met die slechte basis geen weet van paarden gaan maar wat andersw uitproberen, proberen, even uitgaande van het slechte van de mens, volgens leugens en onwaarheden die 'school' rijden via de AN methode hun paarden in de 'krul' bedanken voor de eer en gaan scoren op wedstrijden... Snap je wat ik bedoel?
Hij verbiedt hoofdstel en bit... Als zijn methode zo goed is en werkt, zou je die ristrictie niet eisen en er juist voor zorgen dat mensen tot inkeer komen door te leren correct om te gaan met hun paarden.

Basje98 schreef:
K. geen 100%, maar wel 70%... vind ik persoonlijk nog te veel

L. "Dat juist die klassieke dressuur en hoge school daarvoor gezorgd hebben?" ... en dat de FEI daar vrolijk mee doorgaat? Natuurlijk was niet alles goed in die tijd. Maar er zijn ook goede dingen gebeurd, waar men een goed voorbeeld aan zou kunnen nemen.

De FEI kwam pas veeeeeel later, kan de jaartallen er wel bijzoeken voor je Ja Nog veel later dan de hoge en klassieke rijschool op haar hoogte punt was.

Basje98 schreef:
M. Mij gaat het niet om het niveau van de kinderen. Mij gaat het om het op een fatsoenlijke manier leren omgaan met paarden en ponies.
Ik ben geen AN-wannabee. Ik ben mezlef, en heb mijn eigen mening, die erg moeilijk te beinvloeden is (Daar heb je erg goede argumenten voor nodig, k ben nou eenmaal eigenwijs) en ook een AN kan dat niet zomaar. Anky heeft bij mij ook een kans gehad (ja, iedereen krijgt een kans bij mij) maar die heeft ze zelf weer verpest. Maar AN past toevallig wel in mijn straatje.

Zo, ik ga nu lekker met mn beestjes bezig. Kan zijn dat ik de komende dagen niet antwoord, ben een paar daagjes weg, dus niet meteen beledigd zijn...

Heb je bij Anky gelest en getraint volgens hun methode?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:10

Bij mij gaan gewoon mijn nekharen rechtovereind staan als een grote groep mensen op deze manier wordt uitgesloten. Precies wat promptertje ook schrijft. Zij wordt uitgesloten op basis van vooroordelen, want AN kent haar en haar paard niet terwijl ze wellicht wel een vand e beste studenten was geworden.
Ook denk ik dat je meer mensen bereikt als je, je opener opstelt.

Ook ik heb ervaring met de Parelli paketten. Ze zijn duur (had wat mij betreft wel ietsje goedkoper gekunt) maar is wel het geld waard. Het is heel amerikaans, maar je krijgt tenminste wel inzicht in de trainingsmethode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:47

Maar sluit Nevzorov eigenlijk wel mensen uit?

NHE wordt hier vergeleken met Parelli, die iedereen in zijn programma toelaat, in tegenstelling tot Nevzorov die discrimineert. Maar dat is niet waar. Iedereen wordt toegelaten tot Parelli Level 1. Maar als ik naar Parelli stap met de mededeling dat ik mijn level 4 wil doen omdat ik me niet bezig hoef te houden met 1 en 2 en 3 aangezien mijn relatie met mijn paard al fantastisch is en ik misschien wel zijn beste student zou zijn (en Parelli dit niet vanachter de computer kan beoordelen), wordt ik toch eerst terug naar af gestuurd, of ik krijg het level 3 examen voor de neus om me eerst maar eens te bewijzen. Daar wordt in feite net zo 'gediscrimineerd' als bij NHE: alleen mensen die aan specifieke eisen voldoen, mogen meedoen in dat niveau van het programma.

Het verschil is dat Parelli naast level 4 ook level 1 t/m 3 heeft ontwikkeld om een natuurlijke afvalrace te organiseren waarbij alleen zeer gedreven Parelli-trainers het volhouden tot level 4, en waarin het merendeel halverwege afhaakt of iets anders gaat doen.

NHE is qua structuur in feite exact hetzelfde, alleen begint NHE bij level 4. Je level 1, 2 en 3 zijn alle ervaringen die je tot dan toe in de paardenwereld hebt opgedaan en de zienswijze die je op het internationale forum hebt ontwikkeld. Het Parelli level 3 examen, dat je toegang verschaft tot Parelli level 4, laat zien dat je je in die methode wilt specialiseren en dat je alle basisprincipes en theorieen van de methode snapt en ook in praktijk brengt. Dat is in feite precies dezelfde aanmeldingsprocedure als bij de NHE School: met alles wat er op het internationale forum staat, kun je al gigantisch veel. De School is gewoon de level 4. Dat is de plek waar je terecht komt als je 100% voor de NHE gaat. Precies hetzelfde als level 4 voor Parelli is. Daar kom je ook niet in omdat je dat gewoon graag wilt. Je moet laten zien dat je die plek verdient, en dus moet je je eerst bewijzen. Bij Parelli door honderden euro's uit te geven aan lespakketten en examens en als je daar allemaal voor slaagt, mag je door; bij NHE door eerst een tijd lang jezelf te laten zien op het forum en in een trainingsdagboek.

Is dat discriminatie? Volgens mij niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:17

Xyzutu (waarom heb je eigenlijk zo'n lugubere username gekozen Verward), je vergelijkt appels met peren.

Ik kan me niet eens aanmelden voor uitleg over AN's eerste spelletje, dat met de bal, wat nou niet bepaald te vergelijken is met L4 van Parelli. En bij PNH kan ik rustig onderzoeken of het wat voor me is, bij NHE krijg ik de kans geeneens. Ik kan Pat Parelli live gaan bekijken (heb ik ook gedaan) en mag dan naar hartelust filmen en fotograferen, hij heeft centers waar je - op jouw niveau, en dat lijkt me ook logisch - altijd wordt toegelaten, kortom geen geheimzinnigheid. Idem voor Monty Roberts, Mark Rashid, noem ze maar op. Geen waas van geheimzinnigheid en de groep beperkt houden, maar toegankelijkheid.

*edit storende typefout*
Laatst bijgewerkt door prompter op 22-02-07 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:23

xyzutu2 schreef:
Maar sluit Nevzorov eigenlijk wel mensen uit?

Hoofdregel voor NHE forum schreef:
The main rule for the members of our School is to reject the usage of bits, any punishments and abuse of the horse. You must not support racing, jumping, eventing, etc.

En niet te vergeten alle mensen die een cap dragen.

En de vergelijking met Parelli vind ik ook een beetje krom eerlijk gezegd. Maar over de prijs gesproken: Er is trouwens tegenwoordig zooo ontzettend veel informatie over de Parellimethoden (compleet met gratis fora die voor IEDEREEN toegankelijk zijn) dat je ook zonder geld een heel end kan komen. De seven games kan je op tientallen websites vinden. En zijn boek ligt gratis ter inzage in de bibliotheek, je kunt het ook huren want voor een paar centen ben je lid van de bieb.

Verder vind ik het zo Nederlands dat je blijkbaar geen geld mag verdienen (in elk geval niet genoeg om van te leven en meer al helemaal niet Hamer ) aan dingen die je goed kan en waar je hart ligt. Ik begrijp niet dat je geen geld wilt uitgeven voor kennis. Juist door mensen met veel kennis te betalen voor het delen van die kennis, stel je ze in staat hun kennis te blijven verspreiden.

Bij Nevzorov betaal je ook een prijs, een andere prijs, zie hoofdregel nummer 1.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:05

Je mag toch ook niet naar de universiteit zonder bepaalde vooropleiding? Als ik op de deur ga kloppen bij de Hogeschool in Jerez en zeg dat ik les wil hebben daar maar wel zonder bit en sporen en met een fjord dan wordt ik echt niet toegelaten hoor!
Waarom is het stellen van toelatingseisen zo verkeerd??? ALs je mét bit rijden binnen de scholingsmethoden van NHE is vergelijkbaar als met een bosal willen starten binnen een Grand Prix wedstrijd.
Laatst bijgewerkt door Bianca6 op 22-02-07 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:06

sorry dubbele post

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:50

Verschil is alleen dat wanneer ik naar GrandPrix nivo wil ik er geen restricties tot aan de wedstrijddag... die je dan weer kunt vergelijken met AN: ik ga met mijn paard zoals ik wil MAAR als hij een schiolingsdag/clinic houdt dan MAG ik geen bit/hoofdstel ed gebruiken...
ALS die methode van AN zo zo sluitend is, dan maakt het niet of ik met mijn wedstrijdpaard kom aanwaaien, dan bekeer ik vanzelf wel als ik die resultaten zie..
ECHTER zijn scholieren MOETEN de wedstrijdsport gedag zeggen, mogen geen wedstrijdrijdende vrienden hebben... DAN vraag ik mij af welke bedreiging die wedstrijden zijn voor zijn methode...
uitgaande van het slechte vanuit kritisch oogpunt kan dat controle zijn, in de zin van jury en rechters... beweegt het paard wel zo perfect als hij wil laten geloven? dat stukje wordt gelijk uitgesloten...
Net zoals je het zelf kunt voelen met het bit of je paard wel zo zelfdragend in aanleuning is dat je niets in je handen hebt...

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:19

atreyuevita schreef:
Het gaat niet om het buitenrijden, het gaat om het rijden op een onverzameld paard. Als je je paard onverzameld rijd is dat niet goed voor het gestel van je paard, die moet immers een "bruggetje" zijn om een ruiter te kunnen dragen. Dus waar je ook rijd, je moet je paard trainen, dwz zorgen dat deze verzameld is.

Maar als het goed is, is iedereen die om zijn paard geeft er toch mee bezig om te zorgen dat zijn paard:
a) de spieropbouw heeft die nodig is om een ruiter te dragen;
b) de balans heeft om zichzelf en ruiter te dragen;
c) zich op de juiste manier beweegt (goed achterhand en rug gebruiken (komt dat niet dicht in de richting van verzameld?) zodat hij die balans kan bereiken en het paard niet beschadigd wordt door verkeerd dragen van de ruiter (betekend natuurlijk dat de ruiter ook een juiste zit moet hebben die het paard niet stoort)?
En dat allemaal voordat je een paard meeneemt op buitenrit.

De meeste paarden vinden buitenritten geweldig. Waarom zou je, als je aan al het voorgaande hebt gewerkt en je paard kan het, je paard dan niet een plezier mogen doen en het meenemen op buitenrit? Zeker voor een jong paard (3-5) schijnt het nogal erg goed te zijn om hele lange rechte stukken te rijden en dat lukt je in een rijbak niet.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:14

Ik ben geen stricte Parelli aanhanger en in zijn methode staat me ook genoeg tegen hoor, maar je kunt wel in alle openheid zien wat zijn methode inhoudt. De methodes op zich zou ik graag vergelijken, maar helaas is de informatie op NHE gebied niet dusdanig openbaar dat vergelijken mogelijk is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:25

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:40

zippora schreef:
Maar als het goed is, is iedereen die om zijn paard geeft er toch mee bezig om te zorgen dat zijn paard:
a) de spieropbouw heeft die nodig is om een ruiter te dragen;
b) de balans heeft om zichzelf en ruiter te dragen;
c) zich op de juiste manier beweegt (goed achterhand en rug gebruiken (komt dat niet dicht in de richting van verzameld?) zodat hij die balans kan bereiken en het paard niet beschadigd wordt door verkeerd dragen van de ruiter (betekend natuurlijk dat de ruiter ook een juiste zit moet hebben die het paard niet stoort)?
En dat allemaal voordat je een paard meeneemt op buitenrit.

Ik ken géén enkele recreatieruiter die bezig is met de achterhand eronder of iets in de richting als wat je beschrijft..... helaas niet Boos!
Die zijn bezig met het zorgen dat hun paard niet schrikt of ervandoorgaat... hoe hij erbij loopt is niet zo belangrijk. Ohja, misschien toch wel, lange teugel en ontspannen sloffen of hard over de zandpaden maar!