Ik heb niks tegen Monty.... alleen is het voor mij oud nieuws

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
annemariev schreef:Wat betreft de bokstopper, ik nodig jullie graag uit om bij mij te komen werken met een aantal bokkers die hier in training komen en mij te laten zien hoe jullie het oplossen. Graag neem ik jullie methode over als die effectief is. Wijw erken op dagelijkse basis met de meest uitdagende paarden en willen graag van jullie ervaring leren. Wel zie ik het graag in de praktijk. Dus, meld je aan en we regelen wat paarden voor je.
annemariev schreef:
Waar hebben julie het over met een Tennessee met schoenen? Die is niet in de show geweest. Voor mij is dit weer een zoveelste bewijs van stemmingmakerij.
annemariev schreef:Graag neem ik jullie methode over als die effectief is.
promptertje schreef:
En er zijn toch zat paardentrainers die die dingen helemaal niet nodig hebben om paarden, die eigenlijk al opgegeven zijn, toch te corrigeren. Ik verwijs alleen maar eens naar Mark Rashid, die ook de meest onmogelijke paarden krijgt, maar met geduld en weer leren vertrouwen ook tot enorm goede resultaten komt. Die man is werkelijk geweldloos. Hij heeft alleen een minder groot mediacircus opgebouwd en is daardoor wat minder bekend - maar dát vind ik nou een groot man op paardengebied.
annemariev schreef:Kijk, dit is precies wat ik bedoel. En waarom ik na deze reactie ga stoppen. Enkele van jullie zijn alleen aan het kijken of je iets negatiefs kunt ontdekken. Kom gerust bij ons langs. Wij werken met heel veel uitdagende rijtechnische problemen. Die veelal een langdurig traject hebben gehad bij professionele trainers. Wij gaan dan aan de slag om te kijken waar het probleem in zit. En dat kunnen verschillende dingen zijn. Wij lossen het dus ook op met vershillende dingen.
Soms is het gebruik van een bokstopper noodzakelijk om het paard het levensgevaarlijke bokken af te leren. Dit is niet een paard die af en toe een jolige bok geeft, maar paarden die niemand meer op hun rug dulden, vaak al jaren lang. Het gebruik van een bokstopper bij dit enkele paard kan zijn leven en dat van de ruiter sparen. Het paard leert intrinsiek niet te bokken. King was bij 3 professionele ruiters geweest. Geen van alle hadden hem succesvol kunnen rijden. Een bokstopper leert het paard in zeer korte tijd beter gedrag aan. Het alleen maar doorijden en voorwaarts houden is bij dit soort paarden echt niet voldoende.
Nogmaals, heb je een betere methode bij dit soort extreme gevallen die anders bij de slager terechtkomen en waar na onderzoek bij ons blijkt dat het puur een gedragskwestie is en levensgevaarlijk voor de ruiter, laat het ons zien.
Met alle respect, de paarden waarbij wij werken met een bokstopper zijn niet rijdbaar. Door nagenoeg geen enkele ruiter zonder te groot gevaar. Wij werken met de beste ruiters over de gehele wereld. Bij het werken met dit soort paarden is de veiligheid van het paard belangrijk, maar zeker ook de ruiter. Het werken met deze paarden en het oplossen van deze problemen spaart een heleboel paardenlevens, daar ze anders in de soep belanden.
Tijdens een cursus die wij geven waar we aan de slag gaan met een 6-tal paarden die op de nominatie staan om naar de slacht te gaan vanwegen het gegeven dat ze niet meer te rijden zijn werken we misschien met 1 met een bokstopper.
Daarnaast weten jullie niet de exacte werking. Ik heb nog nooit een paard gezien die iets nadeligs heeft over gehouden van een bokstopper. Hij voelt het inderdaad als hij zijn hoofd naar beneden doet. Dat klopt. Maar ik heb nog nooit een kapotte mond gezien.
Afhankelijk waarom het paard gaat bokken zet je andere middelen in. Zoals desensibilisatie, fysieke begeleiding voor bijv rugproblemen, voorwaartsrijden, enz, enz. Iedereen die professioneel met paarden werkt weet dat er nooit 1 middel is dat je bij alle paarden kunt inzetten met altijd het gewenste resultaat. Ieder paard heeft een andere begeleiding en aanpak nodig.