Boomloos zadel; trekker dressage endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jakkiwakki

Re: Boomloos zadel; trekker dressage endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:39

Hoho dit is een heel algemene opmerking hoor, ik plak dit absoluut niet in positieve of negatieve zin aan een zadelmerk vast.
In mijn beleving zijn boomloze zadels met bijv. kussens weer stugger dan de bedoeling was met boomloze zadels. Of wat mijn bedoeling was bij een boomlooszadel;) Zo kom je toch weer een beetje in de richting van de conventionele zadels met hun pasvorm en het verhaal over de drukverdeling.
Maar dit verhaal is wat off-topic, terug naar de ervaringen met de Trekker......

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:09

Maar laten we eerlijk zijn,er is geen zadel met of zonder boom die ieder paard/ruiter past.
Dat wordt ook niet gesuggereerd door de mensen die boomloos verkopen (is mijn ervaring).

Maar het is niet voor niets dat er weer een nieuwe ontwikkeling in boomloos is, die met dikkere kussens. Dat zegt ook iets over de kwetsbaarheid mbt de drukverdeling van bv de barefoot.

Gelukkig kan een ieder kiezen voor het zadel wat bij hem/haar past. Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:43

whoopie schreef:
Maar laten we eerlijk zijn,er is geen zadel met of zonder boom die ieder paard/ruiter past.
Dat wordt ook niet gesuggereerd door de mensen die boomloos verkopen (is mijn ervaring).

Maar het is niet voor niets dat er weer een nieuwe ontwikkeling in boomloos is, die met dikkere kussens. Dat zegt ook iets over de kwetsbaarheid mbt de drukverdeling van bv de barefoot.

Nee dat is niet waar, bij een Barefoot of ander zadel zonder kussens heeft een pad die de kussens vervangt.
Dus je moet wel een goed pad gebruiken Knipoog

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:30

Shyla25 schreef:
whoopie schreef:

Nee dat is niet waar, bij een Barefoot of ander zadel zonder kussens heeft een pad die de kussens vervangt.
Dus je moet wel een goed pad gebruiken Knipoog

@Shyla, ik heb uiteindelijk 3 paarden onder een BF en ben er erg blij mee, maar besef heel goed dat die pad niet alle evt problemen voorkomt hoor! Ik heb er bij mijn paard voor gekozen omdat het soepel ligt, lekker zit en ik en mijn zoon geen zwaargewichten zijn. Ik zou niet iemand van 80-90 kilo op de BF op mn paard willen hebben, omdat ik weet dat de drukverdeling niet erg groot is en dan zou ik toch naar een boomzadel gaan of een zadel met dikke kussens (waardoor het zadel helaas weer veel stugger wordt en je div. pasmaten hebt) Ik zie de BFpad meer als schokdemping want de druk ligt bij ons achter de schouders en dan naar beneden onder je dijbeen richting knie zeg maar. Net alsof je zonder zadel rijdt.
De zweetplekken zijn wel in de vorm van de pad en dat zegt dus ook niet altijd alles over de drukverdeling.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:49

Qua drukverdeling maakt het geen fluit uit of je kussens (of het woord panelen dat men zo graag gebruikt ervoor Tong uitsteken ) onder je zadel vastzitten of dat ze dmv. een dekje onder je zadel vast zitten.

Het verschil is wel dat een los dekje en losse pad onafhankelijk van elkaar kunnen buigen. Zitten de kussens vast aan je zadel dan wordt het 1 dik geheel dat daardoor minder flexibel wordt.

Helemaal als je een zadel wilt dat lijkt op een boomzadel , om die vorm te krijgen moet alles nog dikker worden , wat het direct stugger maakt. En waardoor het minder makkelijk naar de ronding van het paard gaat liggen. Ik heb dus ook niet veel met dat type zadels , dacht dat het een erg mooi systeem was en dat is het qua uiterlijk ook wel , maar de makkelijke pasvorm gaat er enorm op achteruit. Dus ik ben weer helemaal van Barefoot. Ghost is ook leuk , is niet zo groot en lekker simpel allemaal , dat blijft gewoon het beste werken.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 14:12

'K denk toch dat jij in zekere zin de barefoot toch altijd voor zal trekken. Is niet erg, maar het verschilt gewoon per combinatie wat prettig is. Voor mijn tinker was de BF niet goed, de gleuf tussen de inlages was echt niet breed genoeg en het zadel trok strak om zijn lichaam zegmaar. Een andere pony loopt er beter onder, omdat hij heel anders gebouwd is.
Ik hoop dus dat een panelenzadel voor mijn tinker een uitkomst biedt, omdat je de panelen ook breder uit elkaar kunt zetten, en als ik zo de foto's bekijk, ziet de ruggegraatvrijheid er beter uit dan bij de barefoot, maarja, k moet 't zelf nog gaan testen, dus wie weet vind ik dit zadel wel niks Haha!.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:17

Nee hoor , ik trek niks voor. Ik verkoop de BF alleen maar omdat hij goed bevalt. Heb ook ruime mogelijkheden om andere types boomloos te verkopen maar die geven teveel problemen en de pasvorm is gewoon te moeilijk. Daar wil ik m'n vingers niet aan branden , dat doen andere verkopers dan wel Knipoog

Ik sta voor alles open en heb een punt gehad dat ik de BF steeds minder interessant ging vinden maar ben daar weer van teruggekomen door uitproberen en ervaring Lachen

'Tuurlijk zijn er combinaties waarvoor andere zadels beter werken , dat is ook heel normaal.
Maar ook bij de Barefoot kun je spelen met andere "kussens" , alleen dan dmv. het dekje.

Doe je er dubbele inlages in dan zul je bvb. dat straktrek-idee al oplossen. Lachen

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:41

sorry
Laatst bijgewerkt door jakkiwakki op 18-03-07 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 16:42

@shetfan
Welk zadel met panelen ga je testen?

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 17:10

trekker dressage endurance, en de startrekk misschien.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:23

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 13:40

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 22:43

'K heb inmiddels de trekker getest. Op het eerste gezicht leek het een fijn zadel voor Jeppe, maar de kussens knelden bij zijn schouders en de druk was op zijn rug ook niet helemaal gelijk verdeeld. Ik heb de kussens wat verzet, misschien dat ik nog een keer ga testen, Jeppe geeft het snel genoeg aan als er iets niet helemaal lekker zit, maar ik vrees toch dat dit niet het zadel voor ons is.
de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
'T schijnt ook dat ik de plip niet helemaal goed op 'm had gelegd, maar ik weet niet hoeveel dat uit zou maken.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:35

Ik kan op deze foto niet helemaal opmaken hoe het zadel heeft gelegen. Zelf heb ik deze foto:

Afbeelding

Dit is met pad eronder. De gele vlek op de schouder laat duidelijk zien dat de druk daar te veel is geweest. Er zater toen dus twee dikke pads onder waardoor het zadel niet meer goed paste en met het afstijgen heb ik even met mijn gewicht op de pommel aan die kant gedrukt. Kan het zijn dat jij een bredere pommel nodig hebt of heb je al de breedste?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:52

Hoofd zat links, staart zat rechts.

Ik zie een vette plek op de schoft!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:48

Ik denk dat als je zo veel onder een zadel legt wat misschien al te krap is je niet moe opkijken van zulke plekken.
En als je op de pommel gaat hangen zeker niet.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:30

Nee, daar keek ik ook niet van op ik wilde toch graag testen of er verschil was met een speciale endurance pad eronder. Helaas krijg je dan geen goed beeld. Zonder was de indruk op de pad overigens prima.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:23

Ik heb nu sinds een paar maanden ook een trekker .
Isabel is een paardje met een hoge schoft , en ook wel een iets uitstekende ruggegraat.
Ik heb er een hafpad onder , ze zeggen bij trekker dat het niet hoeft ,maar ik heb er toch een onder .
Het zadel ligt zeer goed , en na een buitenrit , kan je mooi zien dat de ruggegraat vrij is en ook de schoft , telkens controleer ik de schoudervrijheid , mijn dochter rijdt haar , dus ik controleer ook als mijn dochter erop zit .
ik vind zelf dat er genoeg schoudervrijheid is , vooral als ik zie hoe Isa onder dit zadel loopt .
Ze is werkelijk zeer ontspannen , ze gebruikt haar voorbenen super nu , ze is ook veel lichter op de hulpen geworden.
En dat is voor mij het belangrijkst , dat het paard laat zien dat ze blij is met het zadel ( isa wordt zeker 5 x gereden per week )
In het begin gebruikte ik het zadel ook voor mijn arabier , ook op Reiky zit hij goed , maar omdat ik telkens de kussens moest aanpassen , was dit toch wel te omslachtig , ik heb nog zolang een boomzadel voor hem , maar in de toekomst wil ik er nog wel zo een erbij .

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 15:50

Even topic omhoog halen hoor!!

Zijn er inmiddels nog meer mensen met dit zadel? En is hij ook al 2e hands te verkrijgen?

Pardoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:37

Ik heb hem een maand of wat geleden getest, maar hij lag met het begin van de zitting op de ruggewervel van mijn paard. Nou heeft ze ook echt een ontzettend lange, hoge schoft en doorgezakte rug. Binnenkort ga ik de versie met 6 cm kussens testen, omdat ik verder wel erg enthousiast was over het zadel.
Ik geloof niet dat er al veel tweedehandse in de omloop zijn, wel ex-testzadels.
Bevalt het zadel jou nog goed?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:50

Ik wil hem gaan aanschaffen, heb hem nog niet...maar ik wil het liefst een 2e hands op de kop tikken ivm de aanschafprijs.
Verder hoor ik veel positieve verhalen over het zadel en ziet hij er ook nog eens supermooi uit. Ik wil recreatief gaan rijden maar ook de mogelijkheid hebben om wat dressuur te doen als ik daar ooit een keer de geest in heb. Vandaar dat de keuze op dit zadel gevallen is. Daarnaast is mijn paard nog niet ingereden en zal hij in de loop zeker lichamelijk gaan veranderen door de aanmaak van meer spieren ed dus een boomzadel wil ik zowiezo niet ivm het gevaar dat het na een tijdje niet meer goed past.

Is dat gevaar bij dit zadel helemaal niet aanwezig omdat de kussens versteld kunnen worden?

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:23

Hoi

Het is niet zo dat een boomloos zadel altijd op ieder paard past!!!

Ik denk wel dat je er vanuit kunt gaan dat wanneer het zadel past het zich wat makkelijker zal blijven aanpassen aan veranderde bespiering/gewicht van je paard. Maar soms moet je wel aanpassingen doen bv aan de pommel.
Je moet wel attent blijven denk ik.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:44

Hoihoi,

Heb 2 van deze zadels besteld met de nieuwe fenders.
De nieuwe fenders komen 11 juli uit dus ik moet nog even wachten Huilen
Het zadel zelf is inmiddels ookal weer vernieuwd met minder dikke kniewrongen.
Heb er echt ontzettend veel zin in hoor.
De zadels heb ik besteld bij

www.bitloosrijden.nl

Ik zal foto's plaatsen en ervaring met jullie delen.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:46

laetitia schreef:
Ik wil hem gaan aanschaffen, heb hem nog niet...maar ik wil het liefst een 2e hands op de kop tikken ivm de aanschafprijs.
Verder hoor ik veel positieve verhalen over het zadel en ziet hij er ook nog eens supermooi uit. Ik wil recreatief gaan rijden maar ook de mogelijkheid hebben om wat dressuur te doen als ik daar ooit een keer de geest in heb. Vandaar dat de keuze op dit zadel gevallen is. Daarnaast is mijn paard nog niet ingereden en zal hij in de loop zeker lichamelijk gaan veranderen door de aanmaak van meer spieren ed dus een boomzadel wil ik zowiezo niet ivm het gevaar dat het na een tijdje niet meer goed past.

Is dat gevaar bij dit zadel helemaal niet aanwezig omdat de kussens versteld kunnen worden?

Je kunt vragen of ze langs komt met een zadel en dan kun je even kijken en dan kan ze je ook advies geven. ( inge van bitloosrijden.nl)
Ga het zadel ook recreatief/dressuur/endurance gebruiken en ik hou ook van een sprongetje maken en crossen op de Ermelose heide Haha! Moet allemaal kunnen met dit zadel.

Pardoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 17:02

@ Laetitia, op dit moment hebben ze bij stocksattel.com een zwarte Trekker D.E. te koop voor 650 euri, 6 maanden gebruikt. Je moet even kijken bij Angebote, geloof ik.
Ik test overigens ook via bitloosrijden.nl hele goede service!