Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
russel schreef:Ik denk dat het scheren van paarden die moeten presteren niet uit de lucht gegrepen is. Logisch als een paard zijn warmte niet kwijt kan, minder goed presteert, meer moet zweten, dus ook meer vocht en zouten verliest, het minder makkelijk heeft.
Dan heb ik het nog wel eens, als ik in de winter flink heb gezweet om af te koelen na een inpanning in rustfase het ineens hartstikke koud krijg. Hoe zit het met die dieren? Hebben ze hard gewerkt, giga gezweet want die dikke bontjas geeft zoveel warmte dat intensief zweten nodig is. De luchttemperatuur is te laag om het zweet snel weer te laten verdampen, dus het natte pak blijft. De huid is al voldoende afgekoeld, nu richting koud krijgen? Die paarden hebben hun proef gelopen, zijn uitgestapt, zijn nog kleddernat omdat ze nu eenmaal een dik pak haar hebben, zweetdeken erover heen (o nee mag niet) deken trekt het vocht op, deken nat, oke 2 dekens. Paard daarna bijna droog, zweet zit immers in de deken. Dan toch beter paard scheren, heeft hij geen last van te veel warmte producering, overmatig zweten is niet nodig en is met een lekker wollen deken ook lekker warm na zijn gedane arbeid. Kan hij lekker relaxed op de trailer zijn hooizak leegeten. Toch niet omdat ze zo gemakzuchtig zijn, het zo mooi is, want eerlijk gezegd zijn geschoren paarden meestal niet mooier, de kleur is dan dof.
Arabesk schreef:De werkpaarden die vroeger de ploeg trokken, ook geen makkelijk werk. Hadden ook geen dekens op. Alleen een zweetdeken als ze tussendoor moesten wachten voor de ploeg.
En geloof me ploegen is veel en veel zwaarder dan dressuur, hier in de buurt is nog een boer die met friezen ploegt.
Arabesk schreef:De werkpaarden die vroeger de ploeg trokken, ook geen makkelijk werk. Hadden ook geen dekens op. Alleen een zweetdeken als ze tussendoor moesten wachten voor de ploeg.
En geloof me ploegen is veel en veel zwaarder dan dressuur, hier in de buurt is nog een boer die met friezen ploegt.
poppekontje schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen maar wil er wel wat aan toevoegen.
Het paard van nu is niet meer het paard vanuit het wild.
Het is niet te vergelijken met vroeger.
De paarden in het wild lopen in een grote kudde en hebben bescherming tegen de wind van elkaar.
Ook de natuur was veel ruiger . Hoog gras, struiken en bomen. Bergen en dalen en noem maar op.
De weides van tegenwoordig zijn vlak , relatief klein en geen of weinig beschutting.
Ook de groep paarden is klein of een paard staat alleen.
Dus het is eigenlijk onmogelijk om te denken dat we het moeten doen net als vroeger.
Daar zijn de omstandigheden niet meer naar.
Esther schreef:Is een kudde van 30 paarden in een grote wei (ong. 300 x 200 m), met riet, struiken en bomen voldoende? Echte bergen en dalen hebben we niet, wel een groot heuvelachtig bosgebied op niet te grote afstand van stal. Als je goed genoeg zoekt vindt je een stal waar ze zo gehouden worden....![]()
ikke schreef:Dat is 60.000m2 oftewel 6 ha. Hhhmm, wij hebben 55.000m2 oftewel 5,5ha bij de stal en dat gaat goed met 17 paarden, maar je kunt ze niet 365/24/7 op de wei houden en dan verwachten dat ze jaarrond er hun buik aan dik-eten. Door een kien weidemanagement hebben we wel het hooi van eigen land en de paarden veel buiten, maar een deel van de (winternachten) tijd staat ongeveer de helft op stal, wat ze zeker niet erg vinden.
Daarnaast heeft onze boer een akkerbouwbedrijf en hebben we stro uit eigen produktie. Het is misschien niet helemaal geweldig in de ogen van de "naturals" maar wij weten WEL waar alle paardenvoer vandaan komt.............
XchantjuhX schreef:trouwens... veel paarden op de 'poesta' dragen ook dekens
De Akhal Teke wordt vaak door de orginele eigenaren (vroegah: de Teke stam uit Turkmenistan, nu meerdere nomadische stammen uit dat gebied) gehouden met dikke lappen (dekens) rondom gebonden om het paard vrij te houden van vet en dikker haar. Ook krijgen ze kleine balletjes (melk)vet (schaap of geit?) om de metaalachtig glanzende vacht zo gezond mogelijk te houden. (Vanmiddag gesproken met een vrouw die een Akhal Teke bezitEn nogal wat wist van de oorsprong van het ras en hoe men het daar houdt.)
Vond ik toch wel verbazend... zo vrij en back too basic... maar toch een 'deken'
Esther schreef:Is een kudde van 30 paarden in een grote wei (ong. 300 x 200 m), met riet, struiken en bomen voldoende? Echte bergen en dalen hebben we niet, wel een groot heuvelachtig bosgebied op niet te grote afstand van stal. Als je goed genoeg zoekt vindt je een stal waar ze zo gehouden worden....![]()
KiWiKo schreef:Ik denk zomaar, dat paarden in het wild........... lang niet zo zweten als onze gebruikspaarden... Ik denk niet dat ze zichzelf even een uurtje aan het werk zetten.
GvdT schreef:Esther schreef:Is een kudde van 30 paarden in een grote wei (ong. 300 x 200 m), met riet, struiken en bomen voldoende? Echte bergen en dalen hebben we niet, wel een groot heuvelachtig bosgebied op niet te grote afstand van stal. Als je goed genoeg zoekt vindt je een stal waar ze zo gehouden worden....![]()
Ik zie dat jij inde achterhoek woont, daar is makkelijker aan een stal met veel weiland te komen dan in de Randstad.
zippora schreef:traditioneel werden er zelfs 7 dekens over akhal-tekes heen gelegd.
Niet alleen om de vacht dun te houden overigens, de temperatuur in Turkmenistan kan op 1 dag wel 50 graden verschillen (dag/nachttemperatuur). En 's winters wordt het er -50 graden.
Volgens mij leggen zelfs de meeste 'naturals' als het kouder wordt dan -10 er toch wel een dekentje op, dus dan is het niet verbazingwekkend dat de akhal-teke dat ook kreeg in zo'n klimaat.
Miirthe schreef:Schapenvet neem ik aan.
Geeft die vrouw dat? Of gaven ze dat?
Wendy schreef:GvdT schreef:Ik zie dat jij inde achterhoek woont, daar is makkelijker aan een stal met veel weiland te komen dan in de Randstad.
Ooit in de Achterhoek geweest? Ooit een pensionstal gezocht daar?
Hier in Twente is het namelijk ook niet makkelijk om een plek te vinden met veel ruimte, ondanks dat je dat misschien niet zou zeggen op het eerste gezicht...
Esther schreef:Het lijkt hier inderdaad ruim, alleen die ruimte wordt gebruikt door de boeren om geld mee te verdienen met hun vee. Dus ook hier geen onbeperkte ruimte hier om paarden te houden. Voor deze stal ben ik uitgeweken naar Duitsland, daar is het wel wat makkelijker en ruimer omdat ze daar wat minder regelig zijn vanuit de regering. Dat is wel een voordeel van de achterhoek; dichtbij duitsland.
In Arnhem is bijvoorbeeld een hit-actief stal, toch echt wel stedelijk gebied. En ik dacht dat er daar nog minstens 1 van was in NL. Als je als pensionklant vraagt om andere faciliteiten en je hebt genoeg medestanders dan lijkt het me gek dat er niks verandert! Waar een wil is, is een weg.
Citaat:Ik ben niet tegen dekens, al weet ik wel dat de overgrote meerderheid zonder dekens kan