Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:43

Ik denk zomaar, dat paarden in het wild........... lang niet zo zweten als onze gebruikspaarden... Ik denk niet dat ze zichzelf even een uurtje aan het werk zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:13

Nee, ik denk dat het zweten voor die paarden ook minder is.
In ieder geval; Ik ben niet fel tegen dekens. Ik weet niet, de één zegt dit, de ander weer dat. Dat van dat paarden niet direct in de wind bezweet verkouden worden, das wel een punt. Maar echt flink sporten met een berenvacht en de warmte niet goed kwijt kunnen? Dat is ook weer niks.
En paarden houden zich zeker goed warm onder de deken, das het enige kacheltje op het erf op dat moment Haha! .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:44

russel schreef:
Ik denk dat het scheren van paarden die moeten presteren niet uit de lucht gegrepen is. Logisch als een paard zijn warmte niet kwijt kan, minder goed presteert, meer moet zweten, dus ook meer vocht en zouten verliest, het minder makkelijk heeft.

Dan heb ik het nog wel eens, als ik in de winter flink heb gezweet om af te koelen na een inpanning in rustfase het ineens hartstikke koud krijg. Hoe zit het met die dieren? Hebben ze hard gewerkt, giga gezweet want die dikke bontjas geeft zoveel warmte dat intensief zweten nodig is. De luchttemperatuur is te laag om het zweet snel weer te laten verdampen, dus het natte pak blijft. De huid is al voldoende afgekoeld, nu richting koud krijgen? Die paarden hebben hun proef gelopen, zijn uitgestapt, zijn nog kleddernat omdat ze nu eenmaal een dik pak haar hebben, zweetdeken erover heen (o nee mag niet) deken trekt het vocht op, deken nat, oke 2 dekens. Paard daarna bijna droog, zweet zit immers in de deken. Dan toch beter paard scheren, heeft hij geen last van te veel warmte producering, overmatig zweten is niet nodig en is met een lekker wollen deken ook lekker warm na zijn gedane arbeid. Kan hij lekker relaxed op de trailer zijn hooizak leegeten. Toch niet omdat ze zo gemakzuchtig zijn, het zo mooi is, want eerlijk gezegd zijn geschoren paarden meestal niet mooier, de kleur is dan dof.

Met de dravers doen we dat anders: zodra ze uit de koers komen, of terug van het snelwerk en het tuig is eraf, worden ze compleet afgesponsd met warm water. Zweetmes erover, zweetdeken op en uitstappen. Zo blijven de spieren warm en is het paard snel weer droog.

Erg onnatural op een NH forumdeel Knipoog, maar voor deze paarden werkt dat wel het beste.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:14

lijkt mij ook russel. bovendien, als een paard in de natuur rent, dan is dat om te vluchten. dit duurt niet langer dan een paar minuten. dat is wel wat anders dan een uur pittige dressuurtraining. ik kan me dan ook goed indenken dat het voor een paard prettig kan zijn als er geschoren wordt, mits het dekenbeleid en de verzorging daarop is aangepast.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:23

De werkpaarden die vroeger de ploeg trokken, ook geen makkelijk werk. Hadden ook geen dekens op. Alleen een zweetdeken als ze tussendoor moesten wachten voor de ploeg.

En geloof me ploegen is veel en veel zwaarder dan dressuur, hier in de buurt is nog een boer die met friezen ploegt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:35

Arabesk schreef:
De werkpaarden die vroeger de ploeg trokken, ook geen makkelijk werk. Hadden ook geen dekens op. Alleen een zweetdeken als ze tussendoor moesten wachten voor de ploeg.

En geloof me ploegen is veel en veel zwaarder dan dressuur, hier in de buurt is nog een boer die met friezen ploegt.

maar dat was vroeger... er verandert zó veel. vroeger werd er ook met tongriempjes gemend, maar dat wordt nu ook gezien als dierenmishandeling. om maar een voorbeeld te noemen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 00:44

Ik heb niet het hele topic gelezen maar wil er wel wat aan toevoegen.

Het paard van nu is niet meer het paard vanuit het wild.
Het is niet te vergelijken met vroeger.
De paarden in het wild lopen in een grote kudde en hebben bescherming tegen de wind van elkaar.
Ook de natuur was veel ruiger . Hoog gras, struiken en bomen. Bergen en dalen en noem maar op.
De weides van tegenwoordig zijn vlak , relatief klein en geen of weinig beschutting.
Ook de groep paarden is klein of een paard staat alleen.
Dus het is eigenlijk onmogelijk om te denken dat we het moeten doen net als vroeger.
Daar zijn de omstandigheden niet meer naar.

Wat ik wel overdreven vind is dat sommigen verwarming in de stal hebben.
Dekens zijn goed mits er niet overdreven wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 07:24

Arabesk schreef:

en hoe oud werden die gemiddeld?

Hihi verwarming in de stal................. hoe krijg je je paard doodziek Haha! Haha!, een verwarmde spuitplaats kan ik me nog wel indenken........ maar een verwarmde stal, lijkt me heel slecht voor het peerd.... ten eerste moet zo een stal dan geisoleerd zijn, en ten tweede moet je wel heel veel stoken Haha! Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:20

poppekontje schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar wil er wel wat aan toevoegen.

Het paard van nu is niet meer het paard vanuit het wild.
Het is niet te vergelijken met vroeger.
De paarden in het wild lopen in een grote kudde en hebben bescherming tegen de wind van elkaar.
Ook de natuur was veel ruiger . Hoog gras, struiken en bomen. Bergen en dalen en noem maar op.
De weides van tegenwoordig zijn vlak , relatief klein en geen of weinig beschutting.
Ook de groep paarden is klein of een paard staat alleen.
Dus het is eigenlijk onmogelijk om te denken dat we het moeten doen net als vroeger.
Daar zijn de omstandigheden niet meer naar.

Is een kudde van 30 paarden in een grote wei (ong. 300 x 200 m), met riet, struiken en bomen voldoende? Echte bergen en dalen hebben we niet, wel een groot heuvelachtig bosgebied op niet te grote afstand van stal. Als je goed genoeg zoekt vindt je een stal waar ze zo gehouden worden.... Knipoog

Van de winter krijgt mijn paard voor het eerst geen deken op, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Tot nu toe heb ik geen oordeel, volgend jaar wel. Knipoog Mijn idee is wel dat mijn paard dekens maar ondingen vindt, hij is nooit zo enthousiast als ik er een op wil doen. Denk trouwens dat ik na het rijden nog wel even een dunne zweetdeken opgooi, tot hij op zijn minst wat aangedroogd is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:49

Esther schreef:
Is een kudde van 30 paarden in een grote wei (ong. 300 x 200 m), met riet, struiken en bomen voldoende? Echte bergen en dalen hebben we niet, wel een groot heuvelachtig bosgebied op niet te grote afstand van stal. Als je goed genoeg zoekt vindt je een stal waar ze zo gehouden worden.... Knipoog

Dat is 60.000m2 oftewel 6 ha. Hhhmm, wij hebben 55.000m2 oftewel 5,5ha bij de stal en dat gaat goed met 17 paarden, maar je kunt ze niet 365/24/7 op de wei houden en dan verwachten dat ze jaarrond er hun buik aan dik-eten. Door een kien weidemanagement hebben we wel het hooi van eigen land en de paarden veel buiten, maar een deel van de (winternachten) tijd staat ongeveer de helft op stal, wat ze zeker niet erg vinden.
Daarnaast heeft onze boer een akkerbouwbedrijf en hebben we stro uit eigen produktie. Het is misschien niet helemaal geweldig in de ogen van de "naturals" maar wij weten WEL waar alle paardenvoer vandaan komt.............

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:12

trouwens... veel paarden op de 'poesta' dragen ook dekens Clown
De Akhal Teke wordt vaak door de orginele eigenaren (vroegah: de Teke stam uit Turkmenistan, nu meerdere nomadische stammen uit dat gebied) gehouden met dikke lappen (dekens) rondom gebonden om het paard vrij te houden van vet en dikker haar. Ook krijgen ze kleine balletjes (melk)vet (schaap of geit?) om de metaalachtig glanzende vacht zo gezond mogelijk te houden. (Vanmiddag gesproken met een vrouw die een Akhal Teke bezit Knipoog En nogal wat wist van de oorsprong van het ras en hoe men het daar houdt.)
Vond ik toch wel verbazend... zo vrij en back too basic... maar toch een 'deken' Clown

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:21

traditioneel werden er zelfs 7 dekens over akhal-tekes heen gelegd.

Niet alleen om de vacht dun te houden overigens, de temperatuur in Turkmenistan kan op 1 dag wel 50 graden verschillen (dag/nachttemperatuur). En 's winters wordt het er -50 graden.
Volgens mij leggen zelfs de meeste 'naturals' als het kouder wordt dan -10 er toch wel een dekentje op, dus dan is het niet verbazingwekkend dat de akhal-teke dat ook kreeg in zo'n klimaat.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:30

ikke schreef:
Dat is 60.000m2 oftewel 6 ha. Hhhmm, wij hebben 55.000m2 oftewel 5,5ha bij de stal en dat gaat goed met 17 paarden, maar je kunt ze niet 365/24/7 op de wei houden en dan verwachten dat ze jaarrond er hun buik aan dik-eten. Door een kien weidemanagement hebben we wel het hooi van eigen land en de paarden veel buiten, maar een deel van de (winternachten) tijd staat ongeveer de helft op stal, wat ze zeker niet erg vinden.
Daarnaast heeft onze boer een akkerbouwbedrijf en hebben we stro uit eigen produktie. Het is misschien niet helemaal geweldig in de ogen van de "naturals" maar wij weten WEL waar alle paardenvoer vandaan komt.............

Ze lopen nu op 10 ha...
Als het nodig is wordt er hooi bijgevoerd, de paarden die gebruikt worden voor dagtochten krijgen na zo'n dag ook wat brok bijgevoerd.
Het hooi (van gras en lucerne) komt van het land waar de paarden niet lopen. Het stro wordt ingekocht, aangezien het een biologisch bedrijf is ga ik er vanuit dat het stro ook van goede kwaliteit is zonder rotzooi.
Als het weer het toelaat dan staan de paarden 24/7 in de wei. Als het weer slecht is of er zijn teveel vliegbeesten komen de paarden overdag of 's nachts in de groepsstal, waar nu trouwens buiten een stuk wordt afgezet en verhard zodat ze binnenkort kunnen kiezen of ze echt wel in de stal willen staan.

Mijn streven is om mijn paard van de winter toch echt zonder deken te laten staan, ook als het kouder is dan -10. Scheelt wel dat ze dan 's nachts wel binnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:14

XchantjuhX schreef:
trouwens... veel paarden op de 'poesta' dragen ook dekens Clown
De Akhal Teke wordt vaak door de orginele eigenaren (vroegah: de Teke stam uit Turkmenistan, nu meerdere nomadische stammen uit dat gebied) gehouden met dikke lappen (dekens) rondom gebonden om het paard vrij te houden van vet en dikker haar. Ook krijgen ze kleine balletjes (melk)vet (schaap of geit?) om de metaalachtig glanzende vacht zo gezond mogelijk te houden. (Vanmiddag gesproken met een vrouw die een Akhal Teke bezit Knipoog En nogal wat wist van de oorsprong van het ras en hoe men het daar houdt.)
Vond ik toch wel verbazend... zo vrij en back too basic... maar toch een 'deken' Clown

Schapenvet neem ik aan.
Geeft die vrouw dat? Of gaven ze dat?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:15

Ik ben niet tegen dekens, al weet ik wel dat de overgrote meerderheid zonder dekens kan. Dit jaar wil ik mijn oude half-arabiertje zonder dekens gaan houden. Ze voelt zich beter zonder deken, en alle dekens die ik geprobeert heb halen haar zeer gevoelige huid op de schoft open. Mijn kwpn-er gaat wel onder de dekens, omdat ik zijn vacht niet te dik wil hebben. Hij gaat minimaal 1 keer in de week mee op de trailer voor les, en ik wil hem altijd droog op de trailer zetten, met een dikke wintervacht is dat niet te doen. De dekens die hij opkrijgt zijn dus voor mij, en niet voor hem, hij kan prima zonder, als ik alle tijd van de wereld zou hebben...

Voor mijn arabiertje: zodra ik merk dat ze het echt koud krijgt (ze staat 24/7 buiten met een loopstal) gaat er alsnog een dekentje op. De winter is toch altijd al een aanslag op haar gewicht, en als ze het niet trekt, dan help ik haar..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:07

Esther schreef:

Ik zie dat jij inde achterhoek woont, daar is makkelijker aan een stal met veel weiland te komen dan in de Randstad.
Ik lees wel vaker zulke opmerkingen, maar vind dat echt te kort door de bocht gesteld.
Helaas woon ik in een verstedelijkt gebied en het eind van de nieuwbouw is nog niet in zicht, het eind van de polder daarentegen wel Knipoog

Mijn paard en pony staan in de winter onder dek, ik scheer ze ook dus dan moet je er wat voor terug doen.
Ze lopen wel altijd overdag buiten ( van 7.00 tot ca 17.00) ook in de sneeuw e.d. en in de zomer 24/7
Mijn pony blijft gewoon te lang nat, als ik 20 min draaf en meer mag niet ivm blessure, staat ie 5 uur later nog nat. Hij is er al een keer goed verkouden van geworden en op advies van de DA scheer ik hem. Daarnaast komt ie in het voorjaar heel slecht door zijn vacht, in juni stond ie nog met een 1/2 wintervacht en dat probleem is nu ook over.

Mijn paard loopt sgw's en het kost haar met een dik pak haar veel meer moeite om haar warmte af te voeren en de hartslag laag te houden. Daarnaast is het moeilijk om haar op gewicht te houden, is een slechte eter, en met dek op blijft ze beter op gewicht.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:18

KiWiKo schreef:
Ik denk zomaar, dat paarden in het wild........... lang niet zo zweten als onze gebruikspaarden... Ik denk niet dat ze zichzelf even een uurtje aan het werk zetten.

Ik hoorde toch laatst dat mustangs weer in trek waren met de wissels om de pas heur Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:47

GvdT schreef:
Esther schreef:

Ik zie dat jij inde achterhoek woont, daar is makkelijker aan een stal met veel weiland te komen dan in de Randstad.

Ooit in de Achterhoek geweest? Ooit een pensionstal gezocht daar?

Hier in Twente is het namelijk ook niet makkelijk om een plek te vinden met veel ruimte, ondanks dat je dat misschien niet zou zeggen op het eerste gezicht...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:18

zippora schreef:
traditioneel werden er zelfs 7 dekens over akhal-tekes heen gelegd.

Niet alleen om de vacht dun te houden overigens, de temperatuur in Turkmenistan kan op 1 dag wel 50 graden verschillen (dag/nachttemperatuur). En 's winters wordt het er -50 graden.
Volgens mij leggen zelfs de meeste 'naturals' als het kouder wordt dan -10 er toch wel een dekentje op, dus dan is het niet verbazingwekkend dat de akhal-teke dat ook kreeg in zo'n klimaat.

7 zelfs... dan kan mijn ene dekentje vast niet zo veel kwaad Clown

Miirthe schreef:
Schapenvet neem ik aan.
Geeft die vrouw dat? Of gaven ze dat?

De Turkmenen Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:56

Wendy schreef:
GvdT schreef:

Ooit in de Achterhoek geweest? Ooit een pensionstal gezocht daar?

Hier in Twente is het namelijk ook niet makkelijk om een plek te vinden met veel ruimte, ondanks dat je dat misschien niet zou zeggen op het eerste gezicht...

Het lijkt hier inderdaad ruim, alleen die ruimte wordt gebruikt door de boeren om geld mee te verdienen met hun vee. Dus ook hier geen onbeperkte ruimte hier om paarden te houden. Voor deze stal ben ik uitgeweken naar Duitsland, daar is het wel wat makkelijker en ruimer omdat ze daar wat minder regelig zijn vanuit de regering. Dat is wel een voordeel van de achterhoek; dichtbij duitsland.

In Arnhem is bijvoorbeeld een hit-actief stal, toch echt wel stedelijk gebied. En ik dacht dat er daar nog minstens 1 van was in NL. Als je als pensionklant vraagt om andere faciliteiten en je hebt genoeg medestanders dan lijkt het me gek dat er niks verandert! Waar een wil is, is een weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:41

Esther schreef:
Het lijkt hier inderdaad ruim, alleen die ruimte wordt gebruikt door de boeren om geld mee te verdienen met hun vee. Dus ook hier geen onbeperkte ruimte hier om paarden te houden. Voor deze stal ben ik uitgeweken naar Duitsland, daar is het wel wat makkelijker en ruimer omdat ze daar wat minder regelig zijn vanuit de regering. Dat is wel een voordeel van de achterhoek; dichtbij duitsland.

In Arnhem is bijvoorbeeld een hit-actief stal, toch echt wel stedelijk gebied. En ik dacht dat er daar nog minstens 1 van was in NL. Als je als pensionklant vraagt om andere faciliteiten en je hebt genoeg medestanders dan lijkt het me gek dat er niks verandert! Waar een wil is, is een weg.

Wel eens in het Westland geweest? Je kunt vanalles willen, maar er is daar zoveel vraag en maar zo weinig aanbod, dat pensionhouders zich redelijk zonder moeite kunnen permiteren om stug hun lijn te volgen, take it or leave it.........
Dat ligt in deze contreien toch net even iets anders...........
En wat die hit-actiefstal betreft, die zitten beide behoorlijk BUITEN Arnhem. Arnhem is maar een stadje hoor, voor Randsteedse begrippen, en zeker niet vastgegroeit aan de omliggende dorpen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:51

Ik zit middenin de randstad: Den Haag. Mijn paarden staan zo'n 20 km verderop, op een stal waar nog 12 ha land voorhanden is. Dat lijkt heel wat, maar als je bedenkt dat er 75 paarden staan... Mijn jaarlinghengst staat nog bij de fokker in Duitsland: 15 jonge hengsten op een stuk van 18 ha, het bedrijf heeft in totaal 80 ha, dat kun je niet vergelijken met de randstad Haha!. Er zijn hier in het westen zát stallen waar je je paard alleen een kwartiertje per dag in een paddock kan zetten, meer niet. Land zit er niet bij, en dat geldt voor heel veel stallen. Ik heb in het verleden twee keer een stal moeten verlaten omdat er op gebouwd ging worden - en zo wordt de ruimte krapper en krapper, helaas.

Eh, weer even on topic: al met al ben ik er in dit topic nog steeds niet achter wat er nou zo slecht is aan dekens. Dat ze niet natuurlijk zijn Ok, dat is mijn jas ook niet, maar het schadelijke effect is me nog niet duidelijk geworden.

Dat de haren dan niet meer overeind kunnen gaan staan lijkt me duidelijk maar hoe kan een paard het dan toch warmer met deken hebben dan zonder Verward Want gooi er een dekentje op en het paard rilt niet meer, dus effect heeft het. En waar ik ook kanttekeningen bij plaats: je paard gaat er misschien niet dood van, van rillen door de kou, maar of hij het nou zo leuk vindt!?!? Ik vind dat je het leven van een paard ook best een beetje aangenaam voor hem mag maken. Urenlang onbedekt in de regen staan is dan misschien wel natuurlijker, maar mijn paard vindt het niet bepaald leuk. En ze mag van mij best een beetje lol in haar leven hebben Knipoog.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:59

hmzzzzz Arnhem, is dat niet dat durp einde van de wereld links????

Een stad als Arnhem valt niet te vergelijken met de randstad. Als ik in het land sta zie ik links Rotterdam en rechts Delft. Alle steden en dorpen zijn hier vergroeid aan elkaar.

De laatste 10 jaar zijn er Wateringseveld en Ypenburg bijvoorbeeld bijgekomen..... waardoor Den Haag, rijswijk, nootdorp, wateringen, delft, pijnacker.. ... een groot woongebied is geworden. Er is hier een groenstrook........ de 7 kilometer tussen Delft en Rotterdam...........

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:31

Citaat:
Ik ben niet tegen dekens, al weet ik wel dat de overgrote meerderheid zonder dekens kan

Ik ben van mening dat elk gezond paard en niet te oud is(ouderdom komty met gebreken) zonder dek kan.

Waarom omdat alle paarden in iedergeval tot ze onder het zadel komen zonder deken staan.Dat is toch meestal 3 jaar.
Dan is het gewoon bullshit om te zeggen dat hij dan ineens niet meer zonder kan.

Paarden worden steeds meer vermenselijkt dus als wij het koud hebben heeft het paard het ook koud. Ik zat gister op ebay te kijken en kwam een legio aan VEULEN DEKJES tegen. Hoe ver gaan we??

Mijn paarden hebben een jaar op een groot natuurgebied gelopen.
Daar liepen o.a dravers, arabieren, kwpn, connemara's en nog wat rijpony's rond van diverse leeftijden (ook veulens die daar geboren werden) en denk maar niet dat die beesten het koud hoor.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:33

inderdaad, die geld willen verdienende boeren zijn soms knap lastig Lachen
nog even off topic...het verbaast me eigenlijk dat iedere keer weer dat als excuus wordt gegeven dat mensen in een gebied wonen waar te weinig ruimte is voor paarden en dat je er niet blij mee bent dat je paard dan zoveel op stal staat. Als je geen geschikte plek hebt dan begin je er toch niet aan? ik vind een dolfijn ook een leuk dier, maar zal er geen houden in m'n vijver. Als ik op een flat zou wonen nam ik ook geen hond...
Het lijkt wel alsof de mens vindt dat ie 'recht' heeft op een paard, no matter what.
En weer on topic...de buurman van kinke d'r pensionstal was helemaal verbaasd dat Kinke 's winters gewoon zonder deken in de wei staat. Dus ik zei tegen hem, jij laat je tuiger toch ook gewoon in d'r blote kont staan? Hij vond dat dat iets anders was...want dat was een ander soort paard????? (ik had het dan eerder andersom verwacht, tuiger met deken, spekkige fries bloot...)