Wendy schreef:Het maakt me ook niet uit welk label je er op plakt, boerenverstand, NH. Punt is dat boerenverstand blijkbaar niet meer zoveel beschikbaar is als 'vroeger'. En ja, de een heeft nu eenmaal meer talent om met paarden om te gaan dan de ander.
Ik heb het geluk gehad dat ik altijd mensen om mij heen heb gehad met 'boerenverstand'. Ik sta nu ook op stal bij een echte paardenman waar je ontzettend veel van kan leren (heeft vroeger in alle diciplines op hoog niveau gereden en de meest moeilijke paarden turnt hij binnen no-time om tot de meest fijne paarden) Hij is altijd bereid je te helpen, alleen heeft nog nooit van takt gehoord (echte boer dus). En dat is ook waar het probleem imo schort bij veel mensen; zij kunnen niet tegen kritiek! En van een videoband of een boek krijg je geen kritiek.
Wij hebben ook 'naturals' op stal. Wijze raad van de 'paardenboer' wordt direct in de wind geslagen want Parelli zegt zus of zo. Zelfs als 'boerenverstand' beschikbaar is, is men kennelijk te eigenwijs om iets aan te nemen. Overigens is doen 'normals' dat ook hoor. Kennelijk mensen eigen: je helemaal vastklampen aan 1 methode en die methode als goed aanduiden en de rest als slecht. Bijna net als met het geloof.
Overigens waren het de ongelovigen die geschiedenis schreven doordat ze zich niet lieten beinvloeden door 1 bepaalde denkwijze (Darwin, Galileo)
Ik denk dat je door jezelf vast te klampen aan 1 methode (NH, klassiek, traditioneel) je een tunnelvisie creert. Mensen die echt goed met paarden om kunnen hebben er gevoel voor, zijn een beetje beinvloedbaar (je moet ergens je info vandaan halen) en een beetje eigenwijs (eigenwijs genoeg om de info te selecteren die voor jou nuttig is)
willeke_nijs schreef:Kijk dat is nu het verschil tussen normal en natural horsemanship... veel (ik zeg niet alle) normals (om het maar even zo te noemen, want eigenlijk hou ik niet zo van hokjes) denken alleen aan zo vlug mogenlijk resultaat halen, niets mis mee zolang je je paard niet overvraagt of dingen van hem vraagt die het onmogenlijk kan. Naturals of NH'ers vinden de weg naar een doel juist belangrijk. Dat doel hoeft niet nu, of morgen of overmogen gerealiseerd te zijn. Zij nemen hun tijd om hun paard te leren kennen en geven het paard de tijd om hun te leren kennen. Volgens veel Normals wordt dat gezien als tijdsverspilling.... Tjah het is maar waar je zelf de prioriteit legt lijkt mij....
Dit is ook weer zo'n belachelijk vooroordeel!!! Neem dressuur: het doel van dressuur is niet binnen no-time kunstjes er in trappen en wp halen en een prijs winnen! Dresuur is een doordachte geleidelijke opleiding van je paard! Een goede dressuurruiter zal ook zijn training aanpassen op zijn paard. De weg naar het hoogste dresuurniveau is het belangerijkste! Een dresuurpaard dat doordacht en met respect is opgeleid en behandeld heeft plezier in het werk, blijft gezond en kan tot op hoge leeftijd mee. In de dressuur ligt de hoogste prioriteit bij een goede basis, dus een goede weg er naartoe.