aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:57

Citaat:
Alleen, als er anderen zijn die het anders doen (omdat zij kijken naar hun paard) dan zou dat ook moeten kunnen lijkt mij.

zeg ik ergens dat zij het net zo moeten doen als ik????
Nee, er wordt mij alleen herhaaldelijk verteld dat ik het FOUT doe, dat ik mijn paard tekort doen, dat ik hem verwaarloos........ dat mag wel, maar als ik ooit zou zeggen dat iemand zus-of-zo-natural met z'n paard moet doen, heb je de poppen aan het dansen...... dát mag niet.....

ik ga aan het werk: jongen opvoeden, dat kon ik ook al niet volgens iemand hier in dit topic, verdien ik echter wel al 26 jaar mijn boterham mee......

Achterom

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:00

jasmijn78 schreef:
Dat is mijn idee ook. En als je je verdiept in de dressuur en de 'normale boerenverstandmethode'dan is het ook de bedoeling dat je op vriendelijke en rechtvaardige wijze met je paard omgaat. Dan is een bit en sporen bedoelt als verfijnt communicatiemiddel, niet om je paard de mond mee te flossen of lek te prikken. Schreeuwen, slaan en je zelfbeheersing verliezen is in de reguliere sport ook 'not-done'. Dat het gebeurd is erg. Maar bij nb gebeuren ook erge dingen doordat mensen het niet goed toepassen. Het ligt imo dan niet aan de methode, maar aan degene die het toepast.

Weet ik, ik heb in het verleden ook gewoon dressuurwedstrijden gereden. Dat sommige mensen het fout doen betekent nog niet dat de methode fout is.
Sommige stalgenoten vinden mij zo rustig in de omgang met paarden, voor mij is dat een essentieel onderdeel van het omgaan met paarden. Tuurlijk kan ik ook weleens uit mijn slof schieten, maar dat is even, en dan is het weg. Mijn paard zou dat ook niet pikken als ik boos zou blijven doen, en terecht.

Het maakt me ook niet uit welk label je er op plakt, boerenverstand, NH. Punt is dat boerenverstand blijkbaar niet meer zoveel beschikbaar is als 'vroeger'. En ja, de een heeft nu eenmaal meer talent om met paarden om te gaan dan de ander.
In mijn eigen omgeving heb ik op dit moment niet iemand waar ik nuttige tips van kan krijgen, dus ik ben heel blij met de NH boekjes, DVD's etc.
Vroeger ben ik wel mensen tegengekomen waar ik dat gewoon in de praktijk van leerde, gewoon tijdens de lessen van de rijvereniging. Maar ook ben ik een hoop mensen tegengekomen met de verkeerde aanpak. Dat soort mensen kom je overal tegen.
Het maakt me dan ook echt niet uit of iemand een hoofdstel en zweep gebruikt, of een touwhalster en carrotstick. Beide combinaties kunnen op de goede en de foute manier gebruikt worden.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:07

Je hebt volkomen gelijk dat sommigen in beide kampen denken dat het één niet zonder het andere kan. Als je net als ik in het midden zit, krijg je klappen van beide kanten : de boerenverstanders vinden het Parelli-en helemaal niks, de naturals verketteren mijn ijzers en dekens.

Is er ook een "middengroepering", die een eigen hoekje op bokt kan krijgen ?

Vind ik ook, zie mijn eerdere reactie. Een combi kan ook prima!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:08

jasmijn78 schreef:
...
Bovendien: als ik zie wat bepaalde mensen die wel het hele NH gebeuren beheersen kunnen met hun paard
denk ik dat jij nog een lange weg te gaan hebt.
Dus of je door het toepassen van een andere methode direct een stap verder bent, betwijfel ik.

Nou ja zeg, iets minder giftigheid zou jou niet misstaan, wie ben jij om daar een oordeel over te geven

Verder gaat het niet alleen om het einddoel, de weg erheen is minstens zo belangrijk. En hoelang die weg is, is voor iedereen verschillend..

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:13

Morrie schreef:
Citaat:
Alleen, als er anderen zijn die het anders doen (omdat zij kijken naar hun paard) dan zou dat ook moeten kunnen lijkt mij.

zeg ik ergens dat zij het net zo moeten doen als ik????
Nee, er wordt mij alleen herhaaldelijk verteld dat ik het FOUT doe, dat ik mijn paard tekort doen, dat ik hem verwaarloos........ dat mag wel, maar als ik ooit zou zeggen dat iemand zus-of-zo-natural met z'n paard moet doen, heb je de poppen aan het dansen...... dát mag niet.....

ik ga aan het werk: jongen opvoeden, dat kon ik ook al niet volgens iemand hier in dit topic, verdien ik echter wel al 26 jaar mijn boterham mee......

Een simpele vraag: waarom sta je met je paard daar op stal als jij je daar zo slecht begrepen voelt? Dan kies je toch een andere/betere omgeving voor jou en je paard, waar je niet telkens naar je gevoel in de verdediging hoeft?
Als je altijd en met iedereen in discussie moet over de omgang met je paard dan sta je of in de "verkeerde" omgeving of je valt gewoon erg op met je handelwijze en kan je misschien toch beter wat water bij de wijn doen om te voorkomen dat je het regelmatig met anderen aan de stok hebt! Ik proef toch een beetje koppigheid in de discussie ...

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:17

Er moet dan wel een geschikte stal in de buurt zijn, simodi.
Waarom moet Morrie water bij de wijn doen (dus haar manier van omgaan met haar paard veranderen omdat stalgenoten niets begrijpen van Parelli) Ze kunnen haar toch ook gewoon respecteren en met rust laten?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:18

Ann schreef:
Verder gaat het niet alleen om het einddoel, de weg erheen is minstens zo belangrijk. En hoelang die weg is, is voor iedereen verschillend..

Kijk dat is nu het verschil tussen normal en natural horsemanship... veel (ik zeg niet alle) normals (om het maar even zo te noemen, want eigenlijk hou ik niet zo van hokjes) denken alleen aan zo vlug mogenlijk resultaat halen, niets mis mee zolang je je paard niet overvraagt of dingen van hem vraagt die het onmogenlijk kan. Naturals of NH'ers vinden de weg naar een doel juist belangrijk. Dat doel hoeft niet nu, of morgen of overmogen gerealiseerd te zijn. Zij nemen hun tijd om hun paard te leren kennen en geven het paard de tijd om hun te leren kennen. Volgens veel Normals wordt dat gezien als tijdsverspilling.... Tjah het is maar waar je zelf de prioriteit legt lijkt mij....

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:20

Ann schreef:
Er moet dan wel een geschikte stal in de buurt zijn, simodi.
Waarom moet Morrie water bij de wijn doen (dus haar manier van omgaan met haar paard veranderen omdat stalgenoten niets begrijpen van Parelli) Ze kunnen haar toch ook gewoon respecteren en met rust laten?

Er moet sowieso niks! Maar ik krijg wel de indruk uit de posts dat ze zich op die stal absoluut niet thuis voelt, dus daarom zou ik een andere plek zoeken. Liever iets verder rijden en prettig staan dan regelmatig met stalgenoten in de clinch. Dat heeft ook zijn wisselwerking op je paard, als jij niet lekker in je vel zit omdat je je toch ergert aan de reacties die je krijgt ...
En natuurlijk, zoals ik ook al eerder schrijf, respect is alles. Maar ja, daar is niet iedereen mee gezegend ...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:22

willeke_nijs schreef:
Ann schreef:

Kijk dat is nu het verschil tussen normal en natural horsemanship... veel (ik zeg niet alle) normals (om het maar even zo te noemen, want eigenlijk hou ik niet zo van hokjes) denken alleen aan zo vlug mogenlijk resultaat halen, niets mis mee zolang je je paard niet overvraagt of dingen van hem vraagt die het onmogenlijk kan. Naturals of NH'ers vinden de weg naar een doel juist belangrijk. Dat doel hoeft niet nu, of morgen of overmogen gerealiseerd te zijn. Zij nemen hun tijd om hun paard te leren kennen en geven het paard de tijd om hun te leren kennen. Volgens veel Normals wordt dat gezien als tijdsverspilling.... Tjah het is maar waar je zelf de prioriteit legt lijkt mij....

Waarom heten mensen die niet natural zijn/doen eigenlijk Normals? Zijn naturals niet normaal ....

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:25

simodi schreef:
Waarom heten mensen die niet natural zijn/doen eigenlijk Normals? Zijn naturals niet normaal ....

Hoe moet 'k het anders duidelijk maken? Mensen die niet op de natural horsemanship manier omgaan met hun paarden... ik noem het gewoon even zo om m'n standpunt duidelijk te maken, anders wordt m'n antwoord onoverzichtelijk. Nogmaals, ik hou niet zo van hokjes, het is gewoon een term die hier op bokt gehanteerd wordt. Voor mij zijn naturals ook normaal.

Jij voelt je precies wel heel vlug aangevallen...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:27

ik zou het op prijs stellen als jullie mijn situatie hier niet besrpeken en mij geen dingen opleggen . Ik ben uitstekend in staat om mijn eigen beslissingen te nemen, de stal waar is sta is een goedeplek voor mijn PAARD, een betere plek zal ik in deze omgeving niet vinden en de reden waarom ik OP DIT MOMENT niet verder wil reizen iedere dag ga ik hier nu niet uit de doeken doen.

Overigens wordt mij op stal niet verteld dat ik het fout doe, de mensen daar weten wel dat het geen zin heeft om mij dat keer op keer te vertellen, maar in dit topic....

Ik wil hier eigenlijk verder liever niet besproken worden, er zijn miljoenen mensen interessanter dan ik, ik lees ook niet meer mee, tenzij ik erop gewezen word dat ik weer onderwerp van gesprek ben en dat mensen weer allerlei dingen suggereren die wellicht niet zo zijn.

dank u

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:30

Hoe zouden de anti extreem natural mensen hier graag zien dat naturals hun mening geven?

1. Helemaal niet, alleen in hun eigen topic
2. Af en toe, maar gedoseerd
3. Gewoon net als ieder ander op bokt in alle topics
4. ... vul zelf maar in

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:37

willeke_nijs schreef:
simodi schreef:

Hoe moet 'k het anders duidelijk maken? Mensen die niet op de natural horsemanship manier omgaan met hun paarden... ik noem het gewoon even zo om m'n standpunt duidelijk te maken, anders wordt m'n antwoord onoverzichtelijk. Nogmaals, ik hou niet zo van hokjes, het is gewoon een term die hier op bokt gehanteerd wordt. Voor mij zijn naturals ook normaal.

Jij voelt je precies wel heel vlug aangevallen...

Jemie, ik schrijf juist verscheidene keren dat ik vind dat iedereen elkaar moet respecteren, dat doe ik ook, en dat je niet perse het een of het ander hoeft te zijn, dus als iemand zich niet aangevallen voelde ben ik het wel!
Het was een informatieve vraag ...!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:38

Ik ga temmen er wordt hier niet inhoudelijk gepraat maar op de man gespeeld...

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:38

Morrie schreef:
ik ervaar het juist precies andersom: als natural word ik overal uitgekotst,: op stal hoor ik met zeer grote regelmaat dat ik toch nodig eens normaal moet gaan doen: gewoon ijzers eronder, gewoon een bit in, slof erom en rijden met dat beest ipv in de bak een beetje staan aaien, dat leidt toch niets, een paard is gemaakt om te werken....

Ook op Bokt kan ik amper reageren op topics over bekappen (doe ik ook niet meer) of natuurlijk houden van paarden of je wordt compleet afgebrand.

Ik heb allang besloten dat Morrie mijn laatste paard is, omdat ik vind dat de manier waarop ik een paard wil houden in NL niet geaccepteerd wordt

Iedereen mag van mij z'n paard op ijzers houden, 23/7 op stal houden onder 8 dekens en kilo's biks te eten geven, er biteen en hulpteugels aanhangen en zwaar trainen en ermee op wedstrijd gaan, maar dan wil ik ook geen kritiek als ik ervoor kies om dat bij mijn eigen paard anders te doen

Morrie, je schrijft bovenstaande toch echt zelf over je stal!!!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:39

Er kan ook uitgelegd worden hoe de termen 'normals', 'naturals' ontstaan zijn

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:40

En voor de duidelijkheid Morrie: ik heb geen kritiek op je en ook niet op de omgang met je paard!

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:41

Apple schreef:

ja, dat vroeg ik dus ook!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:42

Citaat:

en dat zal gelden voor iedere stal in NL, op 2 of 3 uitzonderingen na, die helaas voor mij op dit moment te ver buiten bereik liggen.

En nu stop ik er echt mee hier, ik blijf me verdedigen, ik kan m'n energie beter besteden vandaag.......

er zijn hier mensen genoeg die de oorspronmg van de termen normals en naturals weten en die het veel beter kunnen uitleggen dan ik, dus, wie ????

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:44

Humm Morrie, ik denk dat dit iets te generaliserend is aangaande paardenhoudend Nederland, dat jouw ervaringen opgaan voor iedere stal in Nld op 2 of 3 uitzonderingen na.

Of het klopt wel en dan is het heel toevallig dat die 3 uitzonderingen allemaal bij mij in de buurt liggen .

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:54

Apple schreef:

Dat komt van de autoruit sticker van pat parelli

'I used to be normal but now I'm natural'

En in NL wordt 'natural' gebruikt voor o.a. NB en natuurlijk paardenhouden (Pat parelli himself doet dit nl niet)

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:56

Morrie schreef:
Citaat:

En nu stop ik er echt mee hier, ik blijf me verdedigen, ik kan m'n energie beter besteden vandaag.......

OK ... dat moet je dan zeker doen. In elk geval toch veel plezier met je paard!

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:56

natural of niet dat maakt niet uit dat ieder zijn eigen keuzu en dat moeten we respecteren vanelkaar vind ik.maar dat er dan ongeveer maar 3 stallen zijn waar jij terecht kan vind ik tovh echt wat overdreven hoor.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:59

lorelei schreef:
natural of niet dat maakt niet uit dat ieder zijn eigen keuzu en dat moeten we
respecteren vanelkaar vind ik
.maar dat er dan ongeveer maar 3 stallen zijn waar jij terecht kan vind ik tovh echt wat overdreven hoor.

respecteren
en een waarde oordeel?

Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:03

Wendy schreef:
Het maakt me ook niet uit welk label je er op plakt, boerenverstand, NH. Punt is dat boerenverstand blijkbaar niet meer zoveel beschikbaar is als 'vroeger'. En ja, de een heeft nu eenmaal meer talent om met paarden om te gaan dan de ander.

Ik heb het geluk gehad dat ik altijd mensen om mij heen heb gehad met 'boerenverstand'. Ik sta nu ook op stal bij een echte paardenman waar je ontzettend veel van kan leren (heeft vroeger in alle diciplines op hoog niveau gereden en de meest moeilijke paarden turnt hij binnen no-time om tot de meest fijne paarden) Hij is altijd bereid je te helpen, alleen heeft nog nooit van takt gehoord (echte boer dus). En dat is ook waar het probleem imo schort bij veel mensen; zij kunnen niet tegen kritiek! En van een videoband of een boek krijg je geen kritiek.

Wij hebben ook 'naturals' op stal. Wijze raad van de 'paardenboer' wordt direct in de wind geslagen want Parelli zegt zus of zo. Zelfs als 'boerenverstand' beschikbaar is, is men kennelijk te eigenwijs om iets aan te nemen. Overigens is doen 'normals' dat ook hoor. Kennelijk mensen eigen: je helemaal vastklampen aan 1 methode en die methode als goed aanduiden en de rest als slecht. Bijna net als met het geloof.

Overigens waren het de ongelovigen die geschiedenis schreven doordat ze zich niet lieten beinvloeden door 1 bepaalde denkwijze (Darwin, Galileo)

Ik denk dat je door jezelf vast te klampen aan 1 methode (NH, klassiek, traditioneel) je een tunnelvisie creert. Mensen die echt goed met paarden om kunnen hebben er gevoel voor, zijn een beetje beinvloedbaar (je moet ergens je info vandaan halen) en een beetje eigenwijs (eigenwijs genoeg om de info te selecteren die voor jou nuttig is)

willeke_nijs schreef:

Dit is ook weer zo'n belachelijk vooroordeel!!! Neem dressuur: het doel van dressuur is niet binnen no-time kunstjes er in trappen en wp halen en een prijs winnen! Dresuur is een doordachte geleidelijke opleiding van je paard! Een goede dressuurruiter zal ook zijn training aanpassen op zijn paard. De weg naar het hoogste dresuurniveau is het belangerijkste! Een dresuurpaard dat doordacht en met respect is opgeleid en behandeld heeft plezier in het werk, blijft gezond en kan tot op hoge leeftijd mee. In de dressuur ligt de hoogste prioriteit bij een goede basis, dus een goede weg er naartoe.