Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:47

Climax schreef:
Maar als jullie dat echt heel graag willen wil ik best uitleg geven op de punten die jij net gequote hebt, aangezien jij er toch weer over begon..

Nee, onze berichten hebben elkaar gekruisd. Terwijl ik ijverig zit te typen, zijn 10 anderen me alweer gepasseerd. Dus géénn opzet en zeker niet "om je te pakken" ( )

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:56

Trouwens een punt dat ik ook graag wil aanhalen is toch zonder bit rijden op buitenrit, en dan met name in situaties als langs een drukke weg rijden. Naar mijn mening blijft een paard toch een vluchtdier, dat altijd kan schrikken en op hol slaan (hoe goed hij de "leider ook vertrouwd, even binnen jullie termen). Vinden de NH'ers dan niet dat men in dergelijke situaties toch in staat moet zijn om het paard dwang op te leggen, voor de veiligheid?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:01

Nee, want ik heb met zonder bit net zoveel/weinig te vertellen als met bit.
Ik moet over een industrieterrein en langs een provinciale weg met enorm veel vrachtwagens naar het bos. Anouar is wel eens bang, maar hij heeft geleerd niet te vluchten. Hij gaat stil staan als hij het eng vind of loopt met knikkende knieen verder. Ik beloon hem dan en dan is het over

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:02

Anouar15 schreef:
Nee, want ik heb met zonder bit net zoveel/weinig te vertellen als met bit.
Ik moet over een industrieterrein en langs een provinciale weg met enorm veel vrachtwagens naar het bos. Anouar is wel eens bang, maar hij heeft geleerd niet te vluchten. Hij gaat stil staan als hij hek eng vind of loopt met knikkende knieen verder. Ik beloon hem dan en dan is het over

Ok dat is je eigen paard, maar denk je echt dat dat bij alle paarden zal kunnen werken?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:06

Ja, dat denk ik.

Maar vraag me niet of ik op je paard wil komen rijden. Ik rij al 3 jaar alleen op mijn eigen paard en ben op andere paarden net een beginner. In een ander topic vonden mensen dat ik geen 'natural' was omdat ik niet goed op andere paarden kan rijden.
Mag je vinden, maakt mij niet uit, maar ik vind dat wat kort door de bocht.
Ik kan best op andere paarden rijden, als ik even de tijd krijg om er weer aan te wennen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:07

pindakaas schreef:
Trouwens een punt dat ik ook graag wil aanhalen is toch zonder bit rijden op buitenrit, en dan met name in situaties als langs een drukke weg rijden. Naar mijn mening blijft een paard toch een vluchtdier, dat altijd kan schrikken en op hol slaan (hoe goed hij de "leider ook vertrouwd, even binnen jullie termen). Vinden de NH'ers dan niet dat men in dergelijke situaties toch in staat moet zijn om het paard dwang op te leggen, voor de veiligheid?

Ook hier een Nee . Zoals ik al eerder schreef, een paard zal wel schrikken, maar hoe hij vervolgens reagéért, is afhankelijk van wat hij geleerd heeft en van de vertrouwensband met z'n ruiter. Wanneer het allemaal goed zit (paard is o.a. goed left-brained en de ruiter is de rust zelve en een betrouwbare leider), dan zal het paard als eerste reactie op het schrikken, niet zomaar op hol slaan.
Als een paard wèl op hol slaat, ondanks alles, dan doet ook een bit daar niks meer aan.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:08

Tja ik weet dat als ik nu zonder bit naar buiten zou gaan, dat absoluut gevaarlijk zou zijn. Mijn paard is nogal brutaal en temperamentvol. Hoe zou ik hem dit moeten leren dan?

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:09

Jovarna schreef:
pindakaas schreef:

Ook hier een Nee . Zoals ik al eerder schreef, een paard zal wel schrikken, maar hoe hij vervolgens reagéért, is afhankelijk van wat hij geleerd heeft en van de vertrouwensband met z'n ruiter. Wanneer het allemaal goed zit (paard is o.a. goed left-brained en de ruiter is de rust zelve en een betrouwbare leider), dan zal het paard als eerste reactie op het schrikken, niet zomaar op hol slaan.
Als een paard wèl op hol slaat, ondanks alles, dan doet ook een bit daar niks meer aan.

Ik vind dit toch een vreemde reactie voor een "natural", een paard is immer van nature een vluchtdier. Ik denk dat het paard op het moment van schrikken en angts eigenlijk niet bezig is met de ruiter, maar vlucht.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:11

Ga hem eerst leren wijken voor druk en ga wat grondwerk doen om de verstandhoudingen tussen jullie te verbeteren. Maak je paard duidelijk dat jij een goede leider voor hem bent en geef hem vertrouwen. Beloon goed gedrag uitbundig en negeer verkeerd gedrag.

Lenneke_

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:13

Citaat:
Ik vind dit toch een vreemde reactie voor een "natural", een paard is immer van nature een vluchtdier. Ik denk dat het paard op het moment van schrikken en angts eigenlijk niet bezig is met de ruiter, maar vlucht.

Als je paard jou als leider ziet zou hij nooit iets uit zich zelf doen wat de leider niet doet. De leider is heilig voor hem omdat hij er op vertrouwd dat die het beste voor hem doet.
Leider zijn kan je dus ook alleen maar verdienen door je paard een goed gevoel hierover te geven.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:14

Anouar15 schreef:
Ga hem eerst leren wijken voor druk en ga wat grondwerk doen om de verstandhoudingen tussen jullie te verbeteren. Maak je paard duidelijk dat jij een goede leider voor hem bent en geef hem vertrouwen. Beloon goed gedrag uitbundig en negeer verkeerd gedrag.

Als ik eerlijk ben is grondwerk niks voor mij. Ik ben een echte 'wedstrijdruiter' en heb simpelweg geen tijd om daar aan te werken, en heb het idee dat het grondwerk te ver van me afstaat.
Desondanks heb ik wel het idee dat ik wel een goede verstandhouding met mijn paard heb. Het paard accpeteert het bit en mijn leiderschap naar mijns inziens volledig.

pindakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:16

Anouar15 schreef:
Citaat:

Als je paard jou als leider ziet zou hij nooit iets uit zich zelf doen wat de leider niet doet. De leider is heilig voor hem omdat hij er op vertrouwd dat die het beste voor hem doet.
Leider zijn kan je dus ook alleen maar verdienen door je paard een goed gevoel hierover te geven.

Ik geloof niet dat paarden de mens op deze manier als leider kunnen accepteren. Wanneer een paard schrikt denk ik niet dat het uitmaakt of er een mens op zijn rug zit of niet, het paard zal dan instinctief vluchten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:20

Zie je paard en jij als een mini kudde. Als er iets is dat een paard in de kudde als gevaar ziet maar de leider ziet dat niet dan gaat dat paard echt niet in z'n eentje vluchten. Dan zou hij bij de leider en de kudde weg moeten en dat betekend opgegeten worden. Voor een paard is dat heel zwart wit. Die weten niet dat hier geen roofdieren zitten.
Maar als jij geen goede leider bent en niet duidelijk daarin bent neemt je paard het over omdat er toch iemand de leiding moet hebben. Geen leider betekend immers opgegeten worden.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:14

Climax schreef:
Nou, dankjewel, dat is dus al de hele tijd mijn punt, je kan niet zeggen dat heel Nederland maar bitloos moet gaan rijden, want niet iedereen is zo getalenteerd als de man op foto's die eerder geplaatst werden.

Of......niet iedereen heeft zin om het te proberen, aangezien het waarschijnlijk meer tijd kost om zo te leren rijden????

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:08

Wat alle off-topic onderwerpen hier betreft, ik denk dat het er maar net aan ligt hoeveel rekening je met je paard wil houden en hoeveel tijd je er in wilt steken. Niet vervelend bedoelt ofzo! Echt niet. Ieder zijn ding.
Maar idd, elk paard zonder rare afwijkingen, die op een redelijk 'natuurlijke' manier gehouden word (elke dag naar buiten, veel ruw- weinig krachtvoer etc) kan zonder ijzers. Gevoeligheid komt juist door regulier bekappen omdat je in de zool snijd die dus dunner en gevoeliger word. Maar daar moeten mensen zich zelf maar in verdiepen Je kan rekening houden met wedstrijden op gras etc. Bijvijlen kan je zelf leren, hoeft niet perse door een hoefsmid.
Dekens, tjsa.... Het is maar net hoeveel tijd je wil steken in de cooling down. Handig is het niet, nee. Ik beredeneer zo, moet mijn paard minimaal 20 uur per dag een deken op voor die hooguit 4 uur dat ik er mee bezig ben? Ik vind van niet. Dan stap ik het laatste half uur wel. Ook in stap kan je oefeningen blijven doen...
Die opmerking dat een paard al dat haar niet lekker vind omdat diegene al het haar onder zijn cap niet lekker vind is natuurlijk echt antropomorfisme.

Bitloos in de hogere dressuursport... Ik weet het niet. Er worden geen resultaten mee geboekt omdat de KNSH niet mee werkt. Degene die dat niet kunnen schelen zijn zo ontzettend in de minderheid dat ze worden afgeschildert al heel erg getalenteerd en niet haalbaar voor de middelmatig getalenteerde ruiter.
M.a.w. de mogelijkheid om het bitloos te proberen in de wedstrijdsport is er gewoon niet als je officiele wedstrijden wil rijden. Dus doet bijna niemand het.
Springen is imo zeker wel bitloos mogelijk. Als jou paard geleerd heeft te stoppen, te verzamelen, terug te komen etc. op de neus en zit, en jou als absolute leider ziet kan je ook bitloos een parcours springen.
Moet je alleen wel weer wat moeite stoppen in de relatie met je paard, zodat je écht de leider bent.
Dat sommige mensen daar niet in geloven, dat je paard je op die manier als leider kan zien, ik denk dat de diverse voorbeelden op het net voor zich spreken. Daarom 'werkt' een join-up ook zo 'goed' (in de ogen van een leek).
Als je daar geen zin in hebt en bij je (voor)oordelen blijft, prima, maar zeg dan niet dat het niet mogelijk is.

Nogmaals, ieder zijn ding, ik veroordeel niemand, maar niet mogelijk zijn en niet willen/kunnen zijn 2 hele verschillende dingen (waarbij ik ook weer niemand veroordeel die niet wil/kan, moeten mensen zelf weten .

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:03

Kinke schreef:
Climax schreef:
Nou, dankjewel, dat is dus al de hele tijd mijn punt, je kan niet zeggen dat heel Nederland maar bitloos moet gaan rijden, want niet iedereen is zo getalenteerd als de man op foto's die eerder geplaatst werden.

Of......niet iedereen heeft zin om het te proberen, aangezien het waarschijnlijk meer tijd kost om zo te leren rijden????

Zolang ik er niet van overtuigd ben dat ik zonder bit precies hetzelfde kan als met bit, dus ook in een zwaar parcours of zware proef, ga ik er idd niet de tijd insteken om bitloos te leren rijden.
Wat nou als ik al die tijd erin stop en dan blijkt het toch tegen te vallen?
Ik moet eerst ergens van overtuigd zijn, voordat ik er tijd in stop, want tijd is bovenal nog altijd geld.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:05

Anouar15 schreef:

Dit vind ik erg raar. Bij sommige paarden zal dit werken, maar er zijn echt genoeg paarden waarbij je, wanneer je verkeerd gedrag negeert, je met je leven speelt. Wat wil jij doen wanneer je met grondwerk bezig bent en een paard steigert en slaat in jouw richting, dat maar negeren? Dan heb je er binnen de kortste keren een aan gekregen.
Ik snap wel dat het bij sommige paarden, vooral de wat onzekere en nerveuze paarden, wel werkt, maar bij een dominante flikker hoef je niet te gaan proberen om verkeerd gedrag te negeren, dan denkt hij na een tijdje "Oh maar als ik dit mag, dan mag ik dit ook, en dit kan ik dan ook wel eens proberen".. Krijg je levensgevaarlijke situaties mee..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:08

Volgens mij is in dit topic al meerdere keren aangegeven door beide kanten dat het bit vooral voor de verfijning is.
In de wedstrijdsport worden sporen volgens mij ook zo gezien. 'Je moet je sporen verdienen' is dan volgens mij geen verkeerd idee.
Waarom zou je je bit dan niet moeten verdienen?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:10

Climax schreef:
Anouar15 schreef:

Dit vind ik erg raar. Bij sommige paarden zal dit werken, maar er zijn echt genoeg paarden waarbij je, wanneer je verkeerd gedrag negeert, je met je leven speelt. Wat wil jij doen wanneer je met grondwerk bezig bent en een paard steigert en slaat in jouw richting, dat maar negeren? Dan heb je er binnen de kortste keren een aan gekregen.
Ik snap wel dat het bij sommige paarden, vooral de wat onzekere en nerveuze paarden, wel werkt, maar bij een dominante flikker hoef je niet te gaan proberen om verkeerd gedrag te negeren, dan denkt hij na een tijdje "Oh maar als ik dit mag, dan mag ik dit ook, en dit kan ik dan ook wel eens proberen".. Krijg je levensgevaarlijke situaties mee..

Daarom dus... eerst leren wijken voor druk en hem leren dat hij uit jouw persoonlijke ruimte dient te blijven.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:11

EquiDJ schreef:
Wat alle off-topic onderwerpen hier betreft, ik denk dat het er maar net aan ligt hoeveel rekening je met je paard wil houden en hoeveel tijd je er in wilt steken. Niet vervelend bedoelt ofzo! Echt niet. Ieder zijn ding.
Maar idd, elk paard zonder rare afwijkingen, die op een redelijk 'natuurlijke' manier gehouden word (elke dag naar buiten, veel ruw- weinig krachtvoer etc) kan zonder ijzers. Gevoeligheid komt juist door regulier bekappen omdat je in de zool snijd die dus dunner en gevoeliger word. Maar daar moeten mensen zich zelf maar in verdiepen Je kan rekening houden met wedstrijden op gras etc. Bijvijlen kan je zelf leren, hoeft niet perse door een hoefsmid.
Dekens, tjsa.... Het is maar net hoeveel tijd je wil steken in de cooling down. Handig is het niet, nee. Ik beredeneer zo, moet mijn paard minimaal 20 uur per dag een deken op voor die hooguit 4 uur dat ik er mee bezig ben? Ik vind van niet. Dan stap ik het laatste half uur wel. Ook in stap kan je oefeningen blijven doen...

Die opmerking dat een paard al dat haar niet lekker vind omdat diegene al het haar onder zijn cap niet lekker vind is natuurlijk echt antropomorfisme.

Bitloos in de hogere dressuursport... Ik weet het niet. Er worden geen resultaten mee geboekt omdat de KNSH niet mee werkt. Degene die dat niet kunnen schelen zijn zo ontzettend in de minderheid dat ze worden afgeschildert al heel erg getalenteerd en niet haalbaar voor de middelmatig getalenteerde ruiter.
M.a.w. de mogelijkheid om het bitloos te proberen in de wedstrijdsport is er gewoon niet als je officiele wedstrijden wil rijden. Dus doet bijna niemand het.
Springen is imo zeker wel bitloos mogelijk. Als jou paard geleerd heeft te stoppen, te verzamelen, terug te komen etc. op de neus en zit, en jou als absolute leider ziet kan je ook bitloos een parcours springen.
Moet je alleen wel weer wat moeite stoppen in de relatie met je paard, zodat je écht de leider bent.
Dat sommige mensen daar niet in geloven, dat je paard je op die manier als leider kan zien, ik denk dat de diverse voorbeelden op het net voor zich spreken. Daarom 'werkt' een join-up ook zo 'goed' (in de ogen van een leek).
Als je daar geen zin in hebt en bij je (voor)oordelen blijft, prima, maar zeg dan niet dat het niet mogelijk is.

Nogmaals, ieder zijn ding, ik veroordeel niemand, maar niet mogelijk zijn en niet willen/kunnen zijn 2 hele verschillende dingen (waarbij ik ook weer niemand veroordeel die niet wil/kan, moeten mensen zelf weten .

En dat vind jij omdat..? Ik merk gewoon serieus aan mijn paard als ie in de herfst dikker in zijn haar komt, dat hij slechter te pas is, in combinatie met de trainingen die ik rijd is dat lange haar gewoon echt vervelend, en dat merk ik aan mijn paard. De vergelijking met het haar onder de cap is misschien iets apart, maar komt op zich wel op hetzelfde neer.

En kan er misschien worden opgehouden met het vooroordeel dat ik alleen uit vooroordelen spreek? Want zoals ik al meerdere keren verteld heb, heb ik mij al verdiept in meerdere aspecten van NH, waaronder natuurlijk bekappen en joinups.
Ik zit hier ook niet om nutloos te discussieren maar omdat het me daadwerkelijk interesseert. Echter word ik hier zeker niet meer geinteresseerd door als mensen blijven zeggen dat ik spreek uit vooroordelen of zomaar over dingen oordeel. Alleen ik plaatst steeds mijn vraagtekens bij jullie statements, waarop jullie dan weerlegging kunnen geven en ik mij misschien straks wel overtuigd voel.

Nog even een kanttekening bij jouw verhaal, spring jij eigenlijk zelf ook (zwaardere) parcoursen?
Zo simpel zit het namelijk echt niet in elkaar, ik ben met je eens dat je wel bitloos door een parcours kan, maar dan moet je meer kijken naar een Hackamore o.i.d., nou vind ik persoonlijk dat die minder vriendelijk zijn dan het gemiddelde dubbelgebroken bitje.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:11

Wendy schreef:
Climax schreef:

Daarom dus... eerst leren wijken voor druk en hem leren dat hij uit jouw persoonlijke ruimte dient te blijven.

En hoe doe je dat dan als jij er op de grond naast staat, dat beest zo gruwelijk brutaal is en jij hem niet mag straffen op wat hij fout doet?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:14

Climax schreef:
En hoe doe je dat dan als jij er op de grond naast staat, dat beest zo gruwelijk brutaal is en jij hem niet mag straffen op wat hij fout doet?

De druk opbouwen totdat je hem weer hebt waar je hem hebben wilt, en als dat zo is meteen de druk eraf halen.
Voor het wijken voor druk is een touwhalster heel handig, en een parelli pakket waar alles heel duidelijk stapje voor stapje in staat omschreven.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:15

Wendy schreef:
Climax schreef:

De druk opbouwen totdat je hem weer hebt waar je hem hebben wilt, en als dat zo is meteen de druk eraf halen.
Voor het wijken voor druk is een touwhalster heel handig, en een parelli pakket waar alles heel duidelijk stapje voor stapje in staat omschreven.

Maar de kans is groot, dat als jij de druk opbouwt, hij echt niet meteen op de juiste manier reageert. Waarschijnlijk zal het paard uit mijn omschrijving omhoog komen en richting jou slaan.
Wat doe je dan? Maken dat je wegkomt? Dan vlucht je..
Blijven staan? Dan krijg je een tik..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:24

Tsja, dit is echt een probleem wat lastig op te lossen is. Uiteindelijk moet je hem zover hebben dat hij het niet in zijn bolle kop haalt, maar dit soort dingen moet je eigenlijk echt met ervaren mensen oplossen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 12:27

Jeetje, wat loopt dit topic snel!