Wat alle off-topic onderwerpen hier betreft, ik denk dat het er maar net aan ligt hoeveel rekening je met je paard wil houden en hoeveel tijd je er in wilt steken. Niet vervelend bedoelt ofzo! Echt niet. Ieder zijn ding.
Maar idd, elk paard zonder rare afwijkingen, die op een redelijk 'natuurlijke' manier gehouden word (elke dag naar buiten, veel ruw- weinig krachtvoer etc) kan zonder ijzers. Gevoeligheid komt juist door regulier bekappen omdat je in de zool snijd die dus dunner en gevoeliger word. Maar daar moeten mensen zich zelf maar in verdiepen

Je kan rekening houden met wedstrijden op gras etc. Bijvijlen kan je zelf leren, hoeft niet perse door een hoefsmid.
Dekens, tjsa.... Het is maar net hoeveel tijd je wil steken in de cooling down. Handig is het niet, nee. Ik beredeneer zo, moet mijn paard minimaal 20 uur per dag een deken op voor die hooguit 4 uur dat ik er mee bezig ben? Ik vind van niet. Dan stap ik het laatste half uur wel. Ook in stap kan je oefeningen blijven doen...
Die opmerking dat een paard al dat haar niet lekker vind omdat diegene al het haar onder zijn cap niet lekker vind is natuurlijk echt antropomorfisme. Bitloos in de hogere dressuursport... Ik weet het niet. Er worden geen resultaten mee geboekt omdat de KNSH niet mee werkt. Degene die dat niet kunnen schelen zijn zo ontzettend in de minderheid dat ze worden afgeschildert al heel erg getalenteerd en niet haalbaar voor de middelmatig getalenteerde ruiter.
M.a.w. de mogelijkheid om het bitloos te proberen in de wedstrijdsport is er gewoon niet als je officiele wedstrijden wil rijden. Dus doet bijna niemand het.
Springen is imo zeker wel bitloos mogelijk. Als jou paard geleerd heeft te stoppen, te verzamelen, terug te komen etc. op de neus en zit, en jou als absolute leider ziet kan je ook bitloos een parcours springen.
Moet je alleen wel weer wat moeite stoppen in de relatie met je paard, zodat je écht de leider bent.
Dat sommige mensen daar niet in geloven, dat je paard je op die manier als leider kan zien, ik denk dat de diverse voorbeelden op het net voor zich spreken. Daarom 'werkt' een join-up ook zo 'goed' (in de ogen van een leek).
Als je daar geen zin in hebt en bij je (voor)oordelen blijft, prima, maar zeg dan niet dat het niet mogelijk is.
Nogmaals, ieder zijn ding, ik veroordeel niemand, maar niet mogelijk zijn en niet willen/kunnen zijn 2 hele verschillende dingen (waarbij ik ook weer niemand veroordeel die niet wil/kan, moeten mensen zelf weten

.