Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Whisper_X schreef:
okeej, je hebt me helemaal overtuigt. kijk cassidy, je kan het ook op deze manier zeggen, dat is iets aardiger, en dan snap ik het tenminste
Cassidy schreef:Lieverd, ik ben al 9 pagina's bezig met uitleggen, en al die topics die in het eerste topic opgenoemd staan. Heb je die allemaal doorgelezen? Daar ga ik eigenlijk van uit. En als je dan nog steeds roept dat je het toch gewoon lekker gaat doen, verlies ik een beetje mijn geduld.
Of had je al die artikelen en links nog niet doorgelezen? Waarom eigenlijk niet?
merrieveulen schreef:Whisper_X schreef:
okeej, je hebt me helemaal overtuigt. kijk cassidy, je kan het ook op deze manier zeggen, dat is iets aardiger, en dan snap ik het tenminste
prima instelling!jij gaat er wel komen! tenslotte komt je paardje toch op de eerste plaats he? veel succes met de oefeningen, en als je eens vragen hebt oid stuur je maar een PB tje.
Cassidy schreef:@Merrieveulen....denk dat Wendy 1989 dat zelf ook niet weet.
Wendy1989 schreef:maar over een jaartje zou ik hier wel mee verder willen maar dan moet ze toch eerst ouder zijn.
CherokeeChum schreef:@Topic starter;Ik vind dat je de zin en onzin van roundpennen goed en helder verwoord.Heb al diverse malen de resultaten gezien van trainers die absoluut niet weten wat ze aan het doen zijn,en werkelijk durven te beweren dat ze paardgericht bezig zijn.
De waarheid is verre van dat,er gebeuren zelfs regelmatig ongelukken mee
omdat men de signs niet kan interpreteren.
Ook worden er paarden zo in de stress gejaagd door onkundigen dat ze hier zware lichamelijke blessures aan over houden,of niet meer normaal kunnen
functioneren,wat betreft omgaan met ook maar de lichtste druk.
Ik heb zelf een 13jarige klophengst die een aantal mensen zwaar heeft verwond in de roundpenn.Superbraaf dier maar volkomen verpest door zo'n wouldbe trainer die een videoband had gezien. De oplossing bij hem was simpel,niet roundpennen...is ook geen reden toe,hij is superbraaf en werkwillig,hij pikt alleen geen bulls...t, van iemand die zijn signs niet begrijpt.Hij heeft dus geleerd in de roundpenn dat hij fysiek sterker is als
mensen.
Inmiddels kan ik hem zonder druk, weer pennen, en heeft hij wel vertrouwen in mij.Ik hou het echter bij longeren zonder lijn,waarbij de omkeermomenten,rollbacks met slechts een subtiel handgebaar gegeven kunnen worden,en tempowisselingen met een tongklik.
Wendy1989 schreef:hoi,
ik weet inderdaad niet wat de rede is geweest.
ik las een advertentie van een clinic en heb me er voor opgegeven zonder t eweten wat nou eigenlijk precies de bedoeling was aangezien je van alles kan doen met horsemanship.
ik heb met mijn 1,5jarige ook totaal geen problemen en is zo mak als een lammetje bij me al blijft het in gedrag nog wel een jong paardje en een echte merrie met de echte haflinger streken.
ik neem ook aan dat dit voor 1x geen kwaad kan voor me pony neem ook wel aan dat die man wel een beetje weet waar hij mee bezig was.
ik had me opgegeven puur uit ervaring voor me pony niet zo zeer voor wat hij met me pony gedaan heeft maar meer van hoe reageert ze op vreemd terrein met veel mensen om haar heen.
maar over een jaartje zou ik hier wel mee verder willen maar dan moet ze toch eerst ouder zijn.
Zappa schreef:In de longeercirkel laat ik hem eerst eventjes los. Hij kan dan even zijn eigen dingen doen als rollen of juist heel hard rennen. Na een poosje ga ik in het midden van de bak staan. Hij weet precies wat hem te wachten staat en loopt dan keurig netjes zijn overgangen. Als ik dan uiteindelijk mijn rug naar hem toe draai komt hij naar me toe. Als ik me omdraai stopt hij en aai ik hem even over zijn hoofdje. Daarna stuur ik hem met alleen de longeerlijn weer weg en laat ik hem nog een aantal overgangen maken. Dan draai ik me weer om en komt hij naar me toe.
Meestal klik ik hem daarna een aantal rondjes aan de longeerlijn, omdat ik wil dat hij dat ook accepteerd. Dat gaat daarna ook altijd prima!
Met de longeersingel of het zadel laat ik hem ook altijd eerst eventjes los en doe ik het zelfde als ik al beschreef. Ik vind het een fijne methode en het daagt mijn paardje uit omdat hij echt nieuwsgierig is.
Mijn vriendin heeft geprobeerd hem haar te laten volgen. De ene keer doet hij dit echt keurig netjes (zeker de laatste tijd). Soms laat hij zich alleen wel even van zijn slechte kant zien (hoe typisch altijd als er iemand staat te kijken) en hapt hij naar je of blijft hij gewoon staan zo van ja loop jij maar een rondje ik blijf lekker hier.
Mijn paard is echt makkelijker geworden hierdoor en dat vind ik echt fijn!! Nu wil ik er naar toe gaan werken dat ik er van de zomer op kan gaat rijden (nog niet super actief, maar wel dat hij mij in het zadel accepteerd). Heeft iemand tips of ervaring waar ik wat mee kan?? Ik wil het op een eerlijke en speelse wijze doen met hem, omdat dit tot nu toe het meeste effect heeft gehad.
Cassidy schreef:Wat jij omschrijft valt meer onder loswerken dan onder Join-up. Het paard mag jou af en toe de middelvinger toesteken, dat vind jij niet erg, follow up gebeurt als meneer daar zin in heeft. Ik denk dat jij heel blij mag zijn met zo'n zoeterd, maar bedenk dat een driejarige nog een puppy is en je de echte hengstenaanvaringen op die leeftijd nog niet krijgt. Castreren is echt geen uit de weg gaan van problemen, het is de basis scheppen voor een betere relatie. Ik zou hem laten castreren, je zult zien dat zijn gedrag zeer zeker gaat veranderen, vooral dat steigeren en happen. Voor de rest zou ik veel grondwerk met hem doen, leer hem wijken voor druk, zorg dat de basis op de grond goed is voordat je er op stapt. Het inrijden zou ik laten doen door een professional, zodat ook dat goed gebeurt, en er niet zelf opstappen. Mocht je een adresje willen, stuur me maar een PB.
arans schreef:IK krijg heel vaak te horen dat grondwerk een JU is. Maar toch zijn er heel veel mensen die onder grondwerk aleen maar JU verstaan. En dat gebeurt ook heel vaak in clinics. Maar wat zijn nou eigelijk de preciese redenen waarom JU's slecht zijn. Want het verhaal van de kudde (hoe een JU in de kudde word toegepast) ken ik. Maar toch zijn er heel veel mensen die best vaak een JU met hun paard doen.
En je hebt ook gewoon longeren zonder touw, maar dan met jou lichaams houding. maar waneer gaat dat longeren zonder touw over in een JU?