[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:58

Lieverd, ik ben al 9 pagina's bezig met uitleggen, en al die topics die in het eerste topic opgenoemd staan. Heb je die allemaal doorgelezen? Daar ga ik eigenlijk van uit. En als je dan nog steeds roept dat je het toch gewoon lekker gaat doen, verlies ik een beetje mijn geduld.

Of had je al die artikelen en links nog niet doorgelezen? Waarom eigenlijk niet?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:59

Whisper_X schreef:

okeej, je hebt me helemaal overtuigt. kijk cassidy, je kan het ook op deze manier zeggen, dat is iets aardiger, en dan snap ik het tenminste Bloos

prima instelling! OK dan! jij gaat er wel komen! tenslotte komt je paardje toch op de eerste plaats he? veel succes met de oefeningen, en als je eens vragen hebt oid stuur je maar een PB tje.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:01

Cassidy schreef:
Lieverd, ik ben al 9 pagina's bezig met uitleggen, en al die topics die in het eerste topic opgenoemd staan. Heb je die allemaal doorgelezen? Daar ga ik eigenlijk van uit. En als je dan nog steeds roept dat je het toch gewoon lekker gaat doen, verlies ik een beetje mijn geduld.

Of had je al die artikelen en links nog niet doorgelezen? Waarom eigenlijk niet?

euhm. wat zeg ik nou net? dat merrieveulen me heeft overtuigt om het NIET te doen! moet jij nodig iets zeggen over het niet lezen van dingen Vork

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:01

merrieveulen schreef:
Whisper_X schreef:

okeej, je hebt me helemaal overtuigt. kijk cassidy, je kan het ook op deze manier zeggen, dat is iets aardiger, en dan snap ik het tenminste Bloos

prima instelling! OK dan! jij gaat er wel komen! tenslotte komt je paardje toch op de eerste plaats he? veel succes met de oefeningen, en als je eens vragen hebt oid stuur je maar een PB tje.

ik mag jou wel Haha!

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:49

af gelopen zaterdag had ik met mijn pony mee gedaan aan een clinic horsemanship van dhr van loon.
hij heeft de join up bij mijn pony uit gevoerd.
en het ging echt super.
mn pony voerde alles netjes uit.
het heeft me zo geboeid dat ik er zeker mee door ga.
alleen wacht ik daar nog wel mee aangezien ze net 1,5jaar is

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:48

mag ik vragen wat de reden was dat er met een 1,5 jarige een JU is uitgevoerd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 02:01

@Merrieveulen....denk dat Wendy 1989 dat zelf ook niet weet.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:33

hoi,

ik weet inderdaad niet wat de rede is geweest.
ik las een advertentie van een clinic en heb me er voor opgegeven zonder t eweten wat nou eigenlijk precies de bedoeling was aangezien je van alles kan doen met horsemanship.
ik heb met mijn 1,5jarige ook totaal geen problemen en is zo mak als een lammetje bij me al blijft het in gedrag nog wel een jong paardje en een echte merrie met de echte haflinger streken.
ik neem ook aan dat dit voor 1x geen kwaad kan voor me pony neem ook wel aan dat die man wel een beetje weet waar hij mee bezig was.
ik had me opgegeven puur uit ervaring voor me pony niet zo zeer voor wat hij met me pony gedaan heeft maar meer van hoe reageert ze op vreemd terrein met veel mensen om haar heen.
maar over een jaartje zou ik hier wel mee verder willen maar dan moet ze toch eerst ouder zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:52

Cassidy schreef:
@Merrieveulen....denk dat Wendy 1989 dat zelf ook niet weet.

inderdaad. ik zou afraden om hier zelf verder mee te gaan. een JU is een heel delicaat iets, wat je niet klakkeloos kunt gaan toepassen. ik vind het dan ook erg vreemd dat het wordt gedaan met een paardje wat 'zo mak als een lammetje' is. er zijn meerdere manieren om met NH bezig te zijn, en een JU is dan wel erg heftig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 02:14

Wendy1989 schreef:
maar over een jaartje zou ik hier wel mee verder willen maar dan moet ze toch eerst ouder zijn.

Ik zou je willen adviseren om het jaar dat je nog rest te besteden aan het lezen en leren over Natural Horsemanship. Want daar zijn verschillende stromingen in...niet alleen Join Up.

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:40

Ten eerste, wat een hoop informatie bij elkaar zeg 0_0

Zelf ben ik altijd geïnteresseerd in probleempaarden en getraumatiseerde paarden en de oplossingen voor hun gedrag. Helaas zijn daar de meningen heel erg over verdeeld, mede doordat we nog lang niet weten hoe ze denken en doen.

Ik ben op een stage ooit een heel erg schuw paard tegen gekomen. Hij moest ons niet, trok zich trillend terug in de hoek en hield zijn hoofd heel hoog in de lucht als je hem toch wilde aaien. Het was nog een jong dier van nog geen 3 jaar oud! Natuurlijk had dit dier zijn beweging nodig en werd de deur van de stal en de bak opengezet en werd het zo naar de bak gejaagd om te rennen.
Dit vond ik niet kunnen, zo gaat ie je nooit vertrouwen. Als ik zijn stal moest uitmesten praatte ik altijd tegen hem, maar probeerde hem niet te aaien. Langzaam maar zeker kwam hij kijken wat ik aan het doen was, nog steeds aaide ik hem niet. Uiteindelijk duwde hij zelf zijn neus tegen me aan en ik heb hem aan mijn handen laten likken en snuffelen. Zijn angst voor mij was minder geworden en uiteindelijk kon ik zijn hals aaien en heel langzaam aan kwam ik steeds dichter bij zijn hoofd. Zijn ogen en oren heb ik toen niet gekriebeld, dat was nog steeds een reden voor hem om zijn hoofd hoog in de lucht te steken.
Hoewel ik in de stal steeds meer met hem bereikte was ik nog steeds ontevreden over de manier waarop het dier beweging kreeg. Ik heb gevraagd of ik mocht proberen hem vanuit de bak terug te brengen en dat mocht. Ik ben in de bak gaan staan met het halster achter in m'n broek gestoken, zodat ik 2 handen vrij had. Het was vreemd voor hem, want hij zag mij altijd alleen in de stal en ik was terug bij af. Ik heb wel een kwartier lang tegen hem staan praten met zachte stem en heb hem absoluut niet opgejaagd. Langzaam kwamen zijn oren naar voren en volgens mij moest hij toen ook ontdekt hebben dat ik nog steeds niets tegen zijn zin in ging doen. Opnieuw heb ik hem naar mij toe laten komen, hij moest het eerste lichamelijke contact maken, niet ik. Ik wilde me dus niet opdringen omdat hij toch al zo schuw was. Uiteindelijk stond hij weer bij me en zijn we samen wat gaan lopen. Een beetje gespannen liep hij met me mee, maar langzaam begon zijn hoofdje wat ze zakken. Na een paar rondjes aaide ik hem weer over zijn hals en heb heel rustig het halster gepakt en ermee langs zijn hals gewreven. Waarom precies weet ik ook niet, maar hij is niet geschrokken of weggerent. Met rustige bewegingen heb ik het halster omgekregen en kon hem makkelijk meekrijgen naar zijn stal. Resultaat, ontspannen paard dat lekker van zijn wortel stond te eten die hij daarna van mij heeft gekregen.

Zo, mijn verhaal met een getraumatiseerd paardje. Deze methode heb ik hiervoor veelal toegepast bij bange honden in het dierenasiel en vaak met succes. Het dier is bang en dan ga ik geen aandacht opdringen maar juist zijn bange gedrag negeren. Aandacht is beloning en dan neemt bang gedrag toe. Toch heb ik wel tegen het dier gepraat (eigenlijk ook een vorm van aandacht), maar dat was meer omdat een bange hond minder schade aan kan richten dan een bang paard. Door het praten tegen het paardje heb ik hem geprobeerd hem voor het grootste deel te kalmeren.

Is voor mijn werkmethode ook een naam ?
Ben benieuwd! Ik volg een opleiding dierverzorging en krijg ook les in diergedragkunde. Helaas is dit vooral toegelegd op honden en niet op andere dieren. Toch probeer ik vanuit m'n gevoel te werken en zet het belang van het dier voorop. Als ik vooraf denk dat ik het niet kan of het niet gaat lukken doe ik het ook niet! Verder kende ik al wel de Join up en dergelijke, maar daar weet ik voor mijn gevoel niks vanaf om het toe te passen.
Wel weet ik dat als je een zeer erg trauma hebt opgelopen je degene om je heen zelf wilt benaderen en niet dat zij jouw moeten benaderen. Maar dit is vanuit mijn oogpunt (heb zelf meerdere trauma's opgelopen) en probeer het dier en mens apart te zien. Toch heb ik wel resultaat met mijn manier, en krijg op een ontspannen en vooral ONGEDWONGEN manier hun vertrouwen.

Nou ja, ben benieuwd naar jullie mening, zelfs naar jullie kritiek maar wel even uitleggen graag Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:52

Mrijk, jouw methode gebruik ik inderdaad ook veel. de JU is zéker niet voor ieder paard geschikt. bij bange dieren kan je beter enkel uitnodigen, zonder dwang en gewoon niets verwachten en afwachten. wij hebben ook ooit een paard op stal gehad die echt mishandeld is geweest. doodsbang was ze voor mensen, en dit uitte ze in uiteraard het niet bij mensen in de buurt willen komen, en later ook in agressie toen het contact werd afgedwongen. ze had mok en dat moest behandeld worden, en dan werd ze stevig en kort vastgezet, er werd geschreeuwd als ze zich 'misdroeg', en dat werkte allemaal nog meer angst en ook agressie in de hand. ik ben met het paard bezig geweest, precies volgens de wijze die jij hierboven beschrijft. na een paar dagen was het paard blij om me te zien, nieuwsgierig naar wat ik deed en werd ze volgzaam. op dergelijke paarden pas je imo geen JU toe. ik gebruik het grof gezegd alleen voor dominante. brutale paarden die geen respect hebben voor mensen, en ze zien als ondergeschikten en daarnaar handelen. daarin zijn vele gevallen mogelijk, en ook niet allemaal hebben ze een JU 'nodig'. blijf kijken naar het dier als individu, en handel daarnaar. als je wat gevoel hebt voor dieren kan je beter je gevoel volgen in dergelijke dingen, dan doen wat buitenstaanders zeggen. zij kennen de situatie en het dier immers niet, en kunnen er zich hooguit een voorstelling van maken.
het dier komt altijd op de eerste plaats, dat is het belangrijkste.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:47

@Topic starter;Ik vind dat je de zin en onzin van roundpennen goed en helder verwoord.Heb al diverse malen de resultaten gezien van trainers die absoluut niet weten wat ze aan het doen zijn,en werkelijk durven te beweren dat ze paardgericht bezig zijn.
De waarheid is verre van dat,er gebeuren zelfs regelmatig ongelukken mee
omdat men de signs niet kan interpreteren.
Ook worden er paarden zo in de stress gejaagd door onkundigen dat ze hier zware lichamelijke blessures aan over houden,of niet meer normaal kunnen
functioneren,wat betreft omgaan met ook maar de lichtste druk.
Ik heb zelf een 13jarige klophengst die een aantal mensen zwaar heeft verwond in de roundpenn.Superbraaf dier maar volkomen verpest door zo'n wouldbe trainer die een videoband had gezien. De oplossing bij hem was simpel,niet roundpennen...is ook geen reden toe,hij is superbraaf en werkwillig,hij pikt alleen geen bulls...t, van iemand die zijn signs niet begrijpt.Hij heeft dus geleerd in de roundpenn dat hij fysiek sterker is als
mensen.
Inmiddels kan ik hem zonder druk, weer pennen, en heeft hij wel vertrouwen in mij.Ik hou het echter bij longeren zonder lijn,waarbij de omkeermomenten,rollbacks met slechts een subtiel handgebaar gegeven kunnen worden,en tempowisselingen met een tongklik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:57

CherokeeChum schreef:
@Topic starter;Ik vind dat je de zin en onzin van roundpennen goed en helder verwoord.Heb al diverse malen de resultaten gezien van trainers die absoluut niet weten wat ze aan het doen zijn,en werkelijk durven te beweren dat ze paardgericht bezig zijn.
De waarheid is verre van dat,er gebeuren zelfs regelmatig ongelukken mee
omdat men de signs niet kan interpreteren.
Ook worden er paarden zo in de stress gejaagd door onkundigen dat ze hier zware lichamelijke blessures aan over houden,of niet meer normaal kunnen
functioneren,wat betreft omgaan met ook maar de lichtste druk.
Ik heb zelf een 13jarige klophengst die een aantal mensen zwaar heeft verwond in de roundpenn.Superbraaf dier maar volkomen verpest door zo'n wouldbe trainer die een videoband had gezien. De oplossing bij hem was simpel,niet roundpennen...is ook geen reden toe,hij is superbraaf en werkwillig,hij pikt alleen geen bulls...t, van iemand die zijn signs niet begrijpt.Hij heeft dus geleerd in de roundpenn dat hij fysiek sterker is als
mensen.
Inmiddels kan ik hem zonder druk, weer pennen, en heeft hij wel vertrouwen in mij.Ik hou het echter bij longeren zonder lijn,waarbij de omkeermomenten,rollbacks met slechts een subtiel handgebaar gegeven kunnen worden,en tempowisselingen met een tongklik.

dit herken ik inderdaad, ik zie het ook regelmatig voorbijkomen... het is jammer, dat zoveel mensen dingen maar klakkeloos uitproberen. mijn merrie zou bijvoorbeeld helemaal hysterisch worden als ik bij haar een JU uit zou voeren. als ik mijn stem verhef moet ik dat al voorzichtig doen, ze is erg gevoelig en heeft veel begrip. zo'n paardje zou geruïneerd worden door een dergelijke strenge aanpak.

Suus_Blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:58

fijn dat dit toppic er eindenlijk is Haha! !

p.s .. je kan ook het boek lezen van: Monthy Robberts .

xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:39

Topic is er al een tijdje hoor Vork Boek van Monty Roberts is zeker een aanrader. Maar laat het niet alleen bij dat boek, zorg dat je je zoveel mogelijk inleest als je een JU uitvoert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:42

Wendy1989 schreef:
hoi,

ik weet inderdaad niet wat de rede is geweest.
ik las een advertentie van een clinic en heb me er voor opgegeven zonder t eweten wat nou eigenlijk precies de bedoeling was aangezien je van alles kan doen met horsemanship.
ik heb met mijn 1,5jarige ook totaal geen problemen en is zo mak als een lammetje bij me al blijft het in gedrag nog wel een jong paardje en een echte merrie met de echte haflinger streken.
ik neem ook aan dat dit voor 1x geen kwaad kan voor me pony neem ook wel aan dat die man wel een beetje weet waar hij mee bezig was.
ik had me opgegeven puur uit ervaring voor me pony niet zo zeer voor wat hij met me pony gedaan heeft maar meer van hoe reageert ze op vreemd terrein met veel mensen om haar heen.

Ik ben het eens met merrieveulen. Een JU is veel te drastisch voor een paard van 1.5 jaar wat zo mak als een lammetje is. Snap ook niet dat die trainer dit paardje ervoor heeft uitgekozen als er niet mee aan de hand is Verward Voor dit soort dingen is een JU dus nergens voor nodig. En zoals Cassidy zegt, ga je ajb dat ene jaar lekker inlezen in NH zodat je er dan meer verstand van hebt dan nu. En wie weet is je paard dan wel nog net zo lief als nu en blijft een JU wel gewoon overbodig.

Zappa_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:27

Ik ben in het bezit van een (15 januari geworden) 3 jarige hengst. Toen ik hem kocht was het dier erg gestrest, had totaal geen respect en was zeer dominant.

Vanaf die tijd heb ik ontzetten veel met hem geoefend. Vooral het aan de hand lopen was een probleem. Ik kon soms gewoon niet van de stal naar het bakje komen en dat is misschien 10 meter. Als ik hem uiteindelijk met veel geduld bij de longeerring had gebracht liet ik hem even uitraaizen, maar klikte ik hem daarna als snel vast om vervolgens mij lijn en longeerzweep aan de slag te gaan. Hij toonde totaal verzet en ik wist eigenlijk niet echt meer wat ik wilde doen. Van verschillende kanten werd geroepen dat ik hem moest laten ruinen. Ik vind dat het uit de weg gaan van problemen en wilde dit gewoon oplossen.

Sinds een half jaar heb ik de longeerzweep eruit gegooit. Dit had alleen maar een negatief effect, want uiteindelijk ging hij de zweep zelfs aanvallen. Ik ben toen uiteindelijk begonnen met slechts een longeerlijn. Een vriendin van me was in aanraking gekomen met NH en wilde kijken of het effect zou hebben op mijn hengst. We hebben niet precies alles gevolgd zoals een JU gaat, omdat we er niet genoeg verstand van hebben. Ik zal ff uitleggen hoe we te werk gaan....

Het aan de hand lopen gaat prima. Hij steigert nog wel eens aan de hand, maar dat is meer uit joligheid en hij doet het ook niet meer zo hoog.

In de longeercirkel laat ik hem eerst eventjes los. Hij kan dan even zijn eigen dingen doen als rollen of juist heel hard rennen. Na een poosje ga ik in het midden van de bak staan. Hij weet precies wat hem te wachten staat en loopt dan keurig netjes zijn overgangen. Als ik dan uiteindelijk mijn rug naar hem toe draai komt hij naar me toe. Als ik me omdraai stopt hij en aai ik hem even over zijn hoofdje. Daarna stuur ik hem met alleen de longeerlijn weer weg en laat ik hem nog een aantal overgangen maken. Dan draai ik me weer om en komt hij naar me toe.

Meestal klik ik hem daarna een aantal rondjes aan de longeerlijn, omdat ik wil dat hij dat ook accepteerd. Dat gaat daarna ook altijd prima!

Met de longeersingel of het zadel laat ik hem ook altijd eerst eventjes los en doe ik het zelfde als ik al beschreef. Ik vind het een fijne methode en het daagt mijn paardje uit omdat hij echt nieuwsgierig is.

Mijn vriendin heeft geprobeerd hem haar te laten volgen. De ene keer doet hij dit echt keurig netjes (zeker de laatste tijd). Soms laat hij zich alleen wel even van zijn slechte kant zien (hoe typisch altijd als er iemand staat te kijken) en hapt hij naar je of blijft hij gewoon staan zo van ja loop jij maar een rondje ik blijf lekker hier.

Mijn paard is echt makkelijker geworden hierdoor en dat vind ik echt fijn!! Nu wil ik er naar toe gaan werken dat ik er van de zomer op kan gaat rijden (nog niet super actief, maar wel dat hij mij in het zadel accepteerd). Heeft iemand tips of ervaring waar ik wat mee kan?? Ik wil het op een eerlijke en speelse wijze doen met hem, omdat dit tot nu toe het meeste effect heeft gehad.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:14

leer het op vanuit een vertrouwensbasis, beweeg rustig en ontspannen, en hou hem in de gaten zonder hem aan te kijken. duidelijkheid is ook heel belangrijk, je geeft aan dat hij vooruit is gegaan, maar soms heeft hij nog wel ' slechte buien'. deze zou hij tegenover een goede leider niet hebben, dus hij zou het nog beter kunnen. nee is nee, ja is ja, ALTIJD hetzelfde! hij moet weten wat hij van jou kan verwachten, dan krijg je andersom ook meer zekerheid vanaf zijn kant.

ik zou wel willen weten waarom je niet alsnog castreert? ik heb ook problemen gehad met mijn toen tweejarige hengst, en wilde ook niet castreren voor er verbetering was, maar later (toen de verhouding weer recht stond) heb ik hem alsnog laten castreren. hij zou toch nooit dekhengst worden, maar had wel last van de hormonen. bedenk ook, dat je paard weet dat hij mensen kan domineren, je bent er al een heel eind mee, maar hij KAN het op een dag in zijn bol krijgen, bijv. als hij een merrie tegenkomt, en dan wil je een relatief domintante hengst niet in de weg staan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:26

Zappa schreef:
In de longeercirkel laat ik hem eerst eventjes los. Hij kan dan even zijn eigen dingen doen als rollen of juist heel hard rennen. Na een poosje ga ik in het midden van de bak staan. Hij weet precies wat hem te wachten staat en loopt dan keurig netjes zijn overgangen. Als ik dan uiteindelijk mijn rug naar hem toe draai komt hij naar me toe. Als ik me omdraai stopt hij en aai ik hem even over zijn hoofdje. Daarna stuur ik hem met alleen de longeerlijn weer weg en laat ik hem nog een aantal overgangen maken. Dan draai ik me weer om en komt hij naar me toe.

Meestal klik ik hem daarna een aantal rondjes aan de longeerlijn, omdat ik wil dat hij dat ook accepteerd. Dat gaat daarna ook altijd prima!

Met de longeersingel of het zadel laat ik hem ook altijd eerst eventjes los en doe ik het zelfde als ik al beschreef. Ik vind het een fijne methode en het daagt mijn paardje uit omdat hij echt nieuwsgierig is.

Mijn vriendin heeft geprobeerd hem haar te laten volgen. De ene keer doet hij dit echt keurig netjes (zeker de laatste tijd). Soms laat hij zich alleen wel even van zijn slechte kant zien (hoe typisch altijd als er iemand staat te kijken) en hapt hij naar je of blijft hij gewoon staan zo van ja loop jij maar een rondje ik blijf lekker hier.

Mijn paard is echt makkelijker geworden hierdoor en dat vind ik echt fijn!! Nu wil ik er naar toe gaan werken dat ik er van de zomer op kan gaat rijden (nog niet super actief, maar wel dat hij mij in het zadel accepteerd). Heeft iemand tips of ervaring waar ik wat mee kan?? Ik wil het op een eerlijke en speelse wijze doen met hem, omdat dit tot nu toe het meeste effect heeft gehad.

Wat jij omschrijft valt meer onder loswerken dan onder Join-up. Het paard mag jou af en toe de middelvinger toesteken, dat vind jij niet erg, follow up gebeurt als meneer daar zin in heeft. Ik denk dat jij heel blij mag zijn met zo'n zoeterd, maar bedenk dat een driejarige nog een puppy is en je de echte hengstenaanvaringen op die leeftijd nog niet krijgt. Castreren is echt geen uit de weg gaan van problemen, het is de basis scheppen voor een betere relatie. Ik zou hem laten castreren, je zult zien dat zijn gedrag zeer zeker gaat veranderen, vooral dat steigeren en happen. Voor de rest zou ik veel grondwerk met hem doen, leer hem wijken voor druk, zorg dat de basis op de grond goed is voordat je er op stapt. Het inrijden zou ik laten doen door een professional, zodat ook dat goed gebeurt, en er niet zelf opstappen. Mocht je een adresje willen, stuur me maar een PB.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:15

Cassidy schreef:
Wat jij omschrijft valt meer onder loswerken dan onder Join-up. Het paard mag jou af en toe de middelvinger toesteken, dat vind jij niet erg, follow up gebeurt als meneer daar zin in heeft. Ik denk dat jij heel blij mag zijn met zo'n zoeterd, maar bedenk dat een driejarige nog een puppy is en je de echte hengstenaanvaringen op die leeftijd nog niet krijgt. Castreren is echt geen uit de weg gaan van problemen, het is de basis scheppen voor een betere relatie. Ik zou hem laten castreren, je zult zien dat zijn gedrag zeer zeker gaat veranderen, vooral dat steigeren en happen. Voor de rest zou ik veel grondwerk met hem doen, leer hem wijken voor druk, zorg dat de basis op de grond goed is voordat je er op stapt. Het inrijden zou ik laten doen door een professional, zodat ook dat goed gebeurt, en er niet zelf opstappen. Mocht je een adresje willen, stuur me maar een PB.

hierin ga ik idd met Cassidy mee.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:42

IK krijg heel vaak te horen dat grondwerk een JU is. Maar toch zijn er heel veel mensen die onder grondwerk aleen maar JU verstaan. En dat gebeurt ook heel vaak in clinics. Maar wat zijn nou eigelijk de preciese redenen waarom JU's slecht zijn. Want het verhaal van de kudde (hoe een JU in de kudde word toegepast) ken ik. Maar toch zijn er heel veel mensen die best vaak een JU met hun paard doen.

En je hebt ook gewoon longeren zonder touw, maar dan met jou lichaams houding. maar waneer gaat dat longeren zonder touw over in een JU?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:55

arans schreef:
IK krijg heel vaak te horen dat grondwerk een JU is. Maar toch zijn er heel veel mensen die onder grondwerk aleen maar JU verstaan. En dat gebeurt ook heel vaak in clinics. Maar wat zijn nou eigelijk de preciese redenen waarom JU's slecht zijn. Want het verhaal van de kudde (hoe een JU in de kudde word toegepast) ken ik. Maar toch zijn er heel veel mensen die best vaak een JU met hun paard doen.

En je hebt ook gewoon longeren zonder touw, maar dan met jou lichaams houding. maar waneer gaat dat longeren zonder touw over in een JU?

de JU is van nature een 'straf', zeg maar. longeren zonder touw is een stukje samenwerking, waarbij de longeur het paard zonder dwang de oefening laat uitvoeren.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:05

Oke. Maar waneer weet je nou wat dat longeeen is en waneer het een JU is? want ik heb wel eens clinics gezien van Anita Six. En die die deed voor elke clinic een JU met haar paard. en dat vertelde zo ook. Dus miss is het daarom een beetjte verwarrend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:17

Longeren met en zonder touw lijkt heel erg op de JU, het verschil is de druk die je het paard oplegt. Als longeren domweg rondjes lopen wordt is dat sowieso verkeerd, dus wissel vaak en regelmatig van hand, en laat het paard binnendoor draaien (two eyes is better than two heels, two eyes = respect) ipv buitenom.