nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:26

jasmijn78 schreef:
Doen waar ze goed in zijn, waar ze voor gefokt zijn.

Kon het effe niet laten. Maar komt op mij over als:

Vrouwmens in de keuken!!! Doe waar je voor geboren bent, huishouden!!!

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:27

juist , jij verwoord prima wat ik bedoel. ook mijn paard loopt in de winterblootvoets, vind ik niks mis mee als ijzers niet nodig zijn hoeft dat voormij ook niet maar als ik zomers op gras een wedstijd rij wil ik wel graag een ijzer eronder zodat ik stiften kan indraaien om glijpartijen tevoorkomen , ben ik daarom dan "slecht"bezig? dacht het niet.ik dring een ander niks op en ben ook niet "anti" natuurlijk maar ik vind dat een ieder plezier van zijn paard mag hebben op een zo paardvriendelijke manier als haalbaar is voor die gene. en dat is voor de 1 met ijzers, dekens, hoofdstel met bit en zadel en voor een ander helemaal zonder.het is maar net waar je voor kiest.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:45

russel schreef:
Kon het effe niet laten. Maar komt op mij over als:

Vrouwmens in de keuken!!! Doe waar je voor geboren bent, huishouden!!!

Ik hoop dat je begrijpt dat ik hiermee bedoel dat ik bijvoorbeeld niet van een draver ga vragen in een verzamelde gedragen galop een piroutte te draaien.

Want dat is in mijn ogen ook goed/eerlijk met paarden omgaan: geen dingen van hen verlangen waar zij niet goed in zijn of geen aanleg voor hebben. Dus niet van een fries vewachten dat hij een Z-parcours springt. En hun talenten benutten: Er is dus niets mis met het inzetten van een goed bewegend, lenig en elastisch paard in de dressuur.

Mijn paarden zijn gefokt voor de sport. Dit houdt in dat door de jaren heen paarden zijn geselecteerd op eigenschappen die het voor deze doeleinden geschikt maakt. Natuurlijk? Ja en nee. Een soort door de mens gemanipuleerde evolutie. Waren paarden namelijk niet geselecteerd op eigenschappen die ze voor de doeleinden van de mens geschikt maakte, dan waren er denk ik weinig paarden meer geweest in onze huidige maatschappij.

Mijn paarden doen waar ze goed in zijn. En iets wat je gemakkelijk afgaat doe je sneller met plezier. Dat geldt voor mensen, maar in mijn ogen ook voor paarden.

Jus_dOrange schreef:
Zowel bij de normals als bij de naturals heb je mensen met paarden en paardenmensen, als je een natural ben, ben je nog niet automatisch een paardenmens, en als je een normal ben ben je nog niet automatisch een mens met een paard. En dat dringt niet altijd tot mensen door...

Ik kan mij hier alleen maar bij aansluiten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:47

Jus_dOrange schreef:
Met jullie bedoeld ze de groep naturals die weigert te zeggen dat "normals" ook het beste voor kunnen hebben met hun paard.

Het is af en toe namelijk echt opvallend dat bepaalde naturals zeggen dat alleen hun manier het beste is, maar er zijn erg veel "normals" die open staan voor de "natural" manier als het gewoon op een aardige manier gezegd kan worden. Als je iemand met een paard dat vierkant beslagen is uit gaat maken voor rotte vis en dierenbeul zal diegene nooit luisteren, je moet duidelijk maken dat je graag je mening wilt geven en dat diegene daaruit gaat beslissen wat diegene met je mening gaat doen. Of diegene nou persoonlijk de ijzers van z'n paard af plukt of dat diegene gewoon verder gaat met ijzers, je hebt de mening van een ander te respecteren.

Hoeveel van de naturals doen dat nou eigenlijk?
In deze discussies komt altijd weer naar voren dat naturals je al snel een dierenbeul zouden vinden, maar hoeveel nemen dit soort woorden nu daadwerkelijk in de mond?
En hoeveel normals zeiken consequent alles af wat natural is?

Volgens mij gaat het in beide gevallen om een kleine fanatieke groep, die geen van beide bereid is zich te verdiepen in de standpunten van de ander. Jammer dat door die kleine groep de rest ook meteen over 1 kam geschoren wordt, en dat de normals ook niet de hand in eigen boezem durven steken en toegeven dat er aan 'hun kant' ook een dergelijke groep bestaat....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:52

jasmijn78 schreef:
....

Ga je nog eens met goede argumenten komen?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:06

Wendy schreef:
jasmijn78 schreef:
....

Ga je nog eens met goede argumenten komen?

?

Sorry maar zou je misschien uit kunnen leggen waarom je het blijkbaar niet waard vind om op haar stukje te reageren?

Wendy schreef:
en dat de normals ook niet de hand in eigen boezem durven steken en toegeven dat er aan 'hun kant' ook een dergelijke groep bestaat....

Je bent dit stukje vergeten te quoten:
Jus_dOrange schreef:
Zowel bij de normals als bij de naturals heb je mensen met paarden en paardenmensen, als je een natural ben, ben je nog niet automatisch een paardenmens, en als je een normal ben ben je nog niet automatisch een mens met een paard. En dat dringt niet altijd tot mensen door...

Daar staat dus dat het niet uit maakt bij welke groep je hoort, in beide groepen heb je rotte appels, en goeie mensen. Ik scheer dus niemand over 1 kam.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:25

@ Jasmijn en Jos_dOrange: zoek nou eens inderdaad van die quotes op in dit topic, waarin staat dat de naturals vinden dat de normals dierenbeulen oid zijn. Bij mijn weten staat er namelijk nergens in dit topic zo'n uitspraak.
Ik heb zo het idee dat jullie iets teveel tussen de reegls doorlezen, en daar dingen uit opmaken die er helemaal niet staan.

Citaat:
Het is af en toe namelijk echt opvallend dat bepaalde naturals zeggen dat alleen hun manier het beste is

Waar staat dat dan?

Blijkbaar zijn de normals hier bang om door naturals te worden afgekraakt. Het enige wat de naturals hier zeggen is dat hen de natural manier beter lijkt, en als de normals dit niet vinden dat dit dan jammer is, maar ze moeten het zelf weten.
De naturals zijn hier voor een groot deel overgegaan op een naturalwijze omdat er ook wetenschappelijk bewijs is dat de methode goed werkt, en bovendien zijn de verklaringen erg logisch.
Daarentegen zijn er voor de normalwijze geen wetenschappelijke bewijzen dat dit beter is en al helemaal geen logische verklaringen.

Wij naturals vinden het dan ook moeilijk te begrijpen dat jullie normals hardnekkig de normalwijze blijven aanhangen, al is dit veel onlogischer en onnatuurlijker voor de paarden dan de naturalwijze. De meeste normals lopen met de grote groep mee, en denken er zelf verder niet over na.
Misschien kun je dit hele gedoe wel vergelijken met de tijd van voor de Renaissance en de tijd na de Renaissance: ervoor deed iedereen wat de kerk zei, want dan zou het wel goed zijn. Maar na de Renaissance begonnen mensen meer zelf na te denken en logische verklaringen te zoeken voor de dingen die de mens deed, hoe hij dit deed, hoe dit efficienter kon en waarom men dit deed.
Ik geloof dus dat op deze manier de Renaissance is ingetreden in de paardenwereld.

Ik hoop dat ik me zo goed heb uitgedrukt voor de normalgroep hier, mocht dit niet zo zijn, dan moet je maar aanvullen of wijzigen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:47

dorientjuh ik heb het over bepaalde naturals in 't algemeen, ik heb het niet specifiek over dit topic.

dorientjuh schreef:
Wij naturals vinden het dan ook moeilijk te begrijpen dat jullie normals hardnekkig de normalwijze blijven aanhangen, al is dit veel onlogischer en onnatuurlijker voor de paarden dan de naturalwijze. De meeste normals lopen met de grote groep mee, en denken er zelf verder niet over na.

En dat is dus precies(!) wat ik aan sommige naturals heb opgemerkt, er staat "dit is beter voor uw paard", en alles wat in dat boek of op die website staat is opeens heilig. Er zijn mensen die anti-bit, anti-ijzer, anti-deken, anti-brok en anti-nogmeervandiedingen zijn omdat paardnatuurlijk dat zegt (nogmaals: zo zijn dus niet alle naturals!). Je zou maar tussen die mensen zitten en zeggen dat je paard met bit wordt gereden...

Ik heb al heel vaak gezegd dat ik niet alles klakkeloos over neem, maar dat ik me ergens in verdiep en dan beslis wat het beste is, en er zijn met mij veel normals die dat ook doen, er zijn ook veel naturals die zulke dingen doen. Maar je hebt ook die-hards onder de normals én de naturals, en die denken vaak niet helder na, en dan ben je een dierenbeul als je van hun mening afwijkt.

Ik weet dat het zo is dat sommige naturals scheef aangekeken worden door normals als ze langskomen met hun ijzerloze paarden, maar dat is andersom ook zo!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:06

dorientjuh schreef:
Bij mijn weten staat er namelijk nergens in dit topic zo'n uitspraak.
Ik heb zo het idee dat jullie iets teveel tussen de reegls doorlezen, en daar dingen uit opmaken die er helemaal niet staan.

Lees nog maar eens terug dan...

Hoe dan ook, verwijten gaan heen en weer. Daar zijn we het wel over eens, denk ik. En ik heb me wellicht ook niet altijd even genuanceerd uitgelaten.

dorientjuh schreef:
De naturals zijn hier voor een groot deel overgegaan op een naturalwijze omdat er ook wetenschappelijk bewijs is dat de methode goed werkt, en bovendien zijn de verklaringen erg logisch.
Daarentegen zijn er voor de normalwijze geen wetenschappelijke bewijzen dat dit beter is en al helemaal geen logische verklaringen.

Ik kan wel wetenschappelijke onderzoeken en artikelen citeren, opnoemen over welzijn etc. Maar daar is altijd een reactie op in de trant van: Ja, maar dat onderzoek is gesponsord door 'ijzermensen' en gedragswetenschappers weten er niets van, want ze weten niets van spiritualiteit. OID.

We kunnen elkaar wel doodgooien met artikelen, onderzoeken etc. Dat blijft een welles-nietes verhaal. En wij zijn nog altijd geen wetenschappers. Maar als we nou eens even kijken naar onze eigen praktijk, onze eigen ervaringen en onze eigen manier hoe we met onze paarden omgaan. En die met elkaar vergelijken, zonder hokjesgeest. Wellicht komen we dan een stapje verder?

Praktijkvoorbeeldje:
Mijn paarden lopen in de zomer op ijzers en in de winter gaan ze er af. Wanneer de ijzers er af gaan, lopen zij even rad als dat ze er nog onder zaten. Mijn conclusie is dan: IJzers zijn niet slecht.
Wie het niet gelooft, mag van het najaar komen kijken als de ijzers eraf gaan.

Ik heb een goede band met mijn paarden ondanks dat ik geen Parelli oid toepas. Dus in mijn ogen kun je ook goed met je paard omgaan zonder dergelijke methodes toe te passen.

Ik vind de mannier waarop ik met mijn paarden omga, niet paardonvriendelijk.

dorientjuh schreef:

Hiermee schilder je de 'normals' toch weer af als meelopers en mensen die niet nadenken over het welzijn van hun paard, en daarmee sla jij de plank toch wel mis. Niet alles wat traditioneel is, is slecht. Evenals dat niet alles van 'natural' is altijd maar het beste is.

dorientjuh schreef:
Ik geloof dus dat op deze manier de Renaissance is ingetreden in de paardenwereld

Ik vergelijk het meer met het hippietijdperk in paardenland.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:50

jasmijn78 schreef:

Ik kan wel wetenschappelijke onderzoeken en artikelen citeren, opnoemen over welzijn etc. Maar daar is altijd een reactie op in de trant van: Ja, maar dat onderzoek is gesponsord door 'ijzermensen' en gedragswetenschappers weten er niets van, want ze weten niets van spiritualiteit. OID.

We kunnen elkaar wel doodgooien met artikelen, onderzoeken etc. Dat blijft een welles-nietes verhaal. En wij zijn nog altijd geen wetenschappers. Maar als we nou eens even kijken naar onze eigen praktijk, onze eigen ervaringen en onze eigen manier hoe we met onze paarden omgaan. En die met elkaar vergelijken, zonder hokjesgeest. Wellicht komen we dan een stapje verder?

Praktijkvoorbeeldje:
Mijn paarden lopen in de zomer op ijzers en in de winter gaan ze er af. Wanneer de ijzers er af gaan, lopen zij even rad als dat ze er nog onder zaten. Mijn conclusie is dan: IJzers zijn niet slecht.
Wie het niet gelooft, mag van het najaar komen kijken als de ijzers eraf gaan.

Ik heb een goede band met mijn paarden ondanks dat ik geen Parelli oid toepas. Dus in mijn ogen kun je ook goed met je paard omgaan zonder dergelijke methodes toe te passen.

Ik vind de mannier waarop ik met mijn paarden omga, niet paardonvriendelijk.

Offtopic, maar ik ben dus wel wetenschapper
Sociaal wetenschapper, maar ik hecht juist wel veel belang aan wetenschappelijke bewijzen. En daar ontbreekt het m.i. in de paardensport nog weleens aan.

Een wetenschappelijk bewijs is trouwens ook maar beperkt, dat weet ik heel goed, maar wil altijd de artikelen graag zelf zien om mijn eigen conclusies te kunnen trekken.
Die mogelijkheid ontbreekt vaak, en het onderzoek wat de site van paardnatuurlijk zelf uitvoert met betrekking tot de bitloze optomingen is natuurlijk helemaal een aanfluiting, maar zij beschrijven in ieder geval hoe ze een onderzoek hebben opgezet en wat hun eigen conclusies daarvan zijn. Ik deel deze niet, maar heb in ieder geval inzicht in hoe ze tot deze conclusie zijn gekomen.

In een eerdere discussie over bitloos rijden hetzelfde verhaal, ik ben niet van mening dat een bit per definitie slecht is.

Ik denk wel dat ijzers echt nadelen hebben op de langere termijn voor het paard, met name door het verzwaren van de hoeven en de beperking van het hoefmechanisme. Die mening is gebaseerd op artikelen en literatuur. Maar ook veel literatuur uit de hoek van het natuurlijk bekappen schiet m.i. tekort door een gebrek aan het aanduiden van bronnen waar de informatie gehaald is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:54

dorientjuh schreef:

Wij
naturals vinden het dan ook moeilijk te begrijpen dat jullie normals hardnekkig de normalwijze blijven aanhangen, al is dit veel onlogischer en onnatuurlijker voor de paarden dan de naturalwijze

Oeeeeiiii wat een nare uitspraak zeg....

Was wel geintereseerd in Natural dingen, maar nu even niet meer. T lijkt wel een sekte

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:57

Cer schreef:
dorientjuh schreef:

Wij
naturals vinden het dan ook moeilijk te begrijpen dat jullie normals hardnekkig de normalwijze blijven aanhangen, al is dit veel onlogischer en onnatuurlijker voor de paarden dan de naturalwijze

Oeeeeiiii wat een nare uitspraak zeg....

Dat vind ik eigelijk ook....

Ik wil juist af van dat hele wij - jullie verhaal, maar dat lijkt niet echt te kunnen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:11

Wendy schreef:
maar ik hecht juist wel veel belang aan wetenschappelijke bewijzen.

Ik hecht er ook veel waarde aan, maar om in een discussie hier op dit forum er steeds naar te verwijzen werkt niet. Veel mensen lezen het niet, interpreteren de informatie anders, of er ontstaat weer een discussie over een al dan niet juiste uitvoering van het onderzoek. Bovendien schermt iedereen steeds met onderzoeken die zijn overtuiging of gedachtengang ondersteunen. Dat schiet imo weinig op.

Daarom leek het mij handiger ervaringen te delen ipv ons op te stellen alsof wij de wijsheid in pacht hebben.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:13

het is ook moeilijk hier een discussie over te voeren, de meeste naturals zijn namelijk wel normal geweest (om nog maar even bij die vreselijke termen te blijven ) en andersom geld dat niet.
Ik ben persoonlijk niet voor niets iets anders gaan doen. Het is namelijk veel beter... voor mij! Iedereen heeft z'n eigen ideaal over wat je met je paard wilt.
Als je het over huisvesting hebt, jammer dat er het woordje natural aan gehangen wordt, je kan het namelijk ook gewoon goede huisvesting noemen. Alles wat op bijv paardnatuurlijk staat, wordt precies zo onderwezen op de faculteit in utrecht, daar is niets alternatiefs aan: 24/7 beweging, ruwvoer, soortgenoten en frisse lucht is het beste, dat is al lang bewezen. In hoeverre je daarin kan voldoen ligt aan je eigen mogelijkheden (en je geweten ).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:38

Tja wij, jullie, normals, naturals - ik wil er ook vanaf hoor! Ik zei het om het te verduidelijken, en aangezien iedereen er hier eigenlijk toch al zo over praat..
Uiteindelijk zit het in de aard van de mens om ergens bij te horen, maar toch zo proberen te zijn dat je niet helemaal hetzelfde als ''de rest'' van je groep bent.
Als het voor ons nou allemaal duidelijker is door het beestje een naam te geven; naturals of normals, wat is er dan mis mee? Ik zie het probleem niet zo hoor. Tenslotte maken wij zelf die hokjes.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:42

Ik hoor toch al nooit ergens bij, ondertussen wil ik dat ook al niet meer

Uiteindelijk komen we er allemaal heus wel uit
Zo lang je de dingen maar doet omdat je er over nagedacht hebt en niet 'omdat het zo hoort'.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:43

sanne83 schreef:
het is ook moeilijk hier een discussie over te voeren, de meeste naturals zijn namelijk wel normal geweest (om nog maar even bij die vreselijke termen te blijven ) en andersom geld dat niet.
Ik ben persoonlijk niet voor niets iets anders gaan doen. Het is namelijk veel beter... voor mij! Iedereen heeft z'n eigen ideaal over wat je met je paard wilt.
Als je het over huisvesting hebt, jammer dat er het woordje natural aan gehangen wordt, je kan het namelijk ook gewoon goede huisvesting noemen. Alles wat op bijv paardnatuurlijk staat, wordt precies zo onderwezen op de faculteit in utrecht, daar is niets alternatiefs aan: 24/7 beweging, ruwvoer, soortgenoten en frisse lucht is het beste, dat is al lang bewezen. In hoeverre je daarin kan voldoen ligt aan je eigen mogelijkheden (en je geweten ).

Inderdaad, iedereen zal op basis van dezelfde gegevens andere beslissingen maken, dat heeft ook met jou, jouw wensen en jouw omstandigheden te maken

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:49

Zijn er eigelijk mensen die 'natural' geprobeert hebben (en dan ook echt een wat langere tijd, niet een paar dagen), het niks vonden er weer overgestapt zijn naar 'normal'?

De meeste 'naturals' zijn 'normals' geweest. Zijn bewust 'natural' geworden nadat ze allebei hebben ervaren. Hoe zit dat bij de 'normals'? Hebben die ook zelf de verschillen ervaren (letterlijk, niet van horen en zeggen)

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:51

Wel grappig dat Natural dus anders ge'hokt' wordt dan 'Normal'... Natuurlijk is dus niet normaal....

Ik ben van boom naar boomloos gegaan, en weer terug.. voor mijn paardje werkte t niet. Maar dat is ook een beetje een 'not done' geloof ik

Evengoed hou ik niet van dat fanatisme... K hou t nog maar even bij lezen...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:52

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar anouar.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:58

Ik vind het woord Natural echt vreselijk.....

Ik wil ook absoluut geen Natural genoemd worden(al heeft mijn paard al heel erg lang geen bit in,nog nooit een ijzer onder gehad,24/7 buiten en ben ik met hem bezig op de zogenaamde NH manier(althans een mengelmoes die bij ons past).

De manier hoe ik nu met mijn paard omga past helemaal bij ons....heb ik ook wat jaren over gedaan door daar achter te komen.

Om er nu het woord "natural" aan te hangen ,nou nee daar voel ik me te kort mee gedaan dan voel ik me een nieuw soort modeverschijnsel bv in de Bit heeft iets over bitloos gestaan....moet je eens kijken hoeveel vragen er nu over bitloos op Bokt staan...zijn dat allemaal Naturals.
Of ben je alleen Natural als je je bezig houd met de Parelli training(her en der een "Savvy" woordje laten valen om je gelijk aan te tonen).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:58

Kunnen we niet een leukere naam verzinnen dan naturals? Naturals is zo'n zwaar woord, net of we een stel mensen zijn die in hun blootje in de natuur leven

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:00

Och, dat deden mensen vroeger ook... pak het dan grondig aan

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:10

Nee normal is een leuk woord "he ik ben een normal!" , uhm, alto's ... ? En dan voor de normals, uh... Kakkers!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:11

Ik vrees trouwens dat we nooit uit de wat-is-nou-beter discussie zullen komen, en dat maakt ook niet uit zolang iedereen het beste voor heeft met z'n paard. Vrede?