jasmijn78 schreef:Doen waar ze goed in zijn, waar ze voor gefokt zijn.
Kon het effe niet laten. Maar komt op mij over als:
Vrouwmens in de keuken!!! Doe waar je voor geboren bent, huishouden!!!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasmijn78 schreef:Doen waar ze goed in zijn, waar ze voor gefokt zijn.
russel schreef:Kon het effe niet laten. Maar komt op mij over als:
Vrouwmens in de keuken!!! Doe waar je voor geboren bent, huishouden!!!
Jus_dOrange schreef:Zowel bij de normals als bij de naturals heb je mensen met paarden en paardenmensen, als je een natural ben, ben je nog niet automatisch een paardenmens, en als je een normal ben ben je nog niet automatisch een mens met een paard. En dat dringt niet altijd tot mensen door...
Jus_dOrange schreef:Met jullie bedoeld ze de groep naturals die weigert te zeggen dat "normals" ook het beste voor kunnen hebben met hun paard.
Het is af en toe namelijk echt opvallend dat bepaalde naturals zeggen dat alleen hun manier het beste is, maar er zijn erg veel "normals" die open staan voor de "natural" manier als het gewoon op een aardige manier gezegd kan worden. Als je iemand met een paard dat vierkant beslagen is uit gaat maken voor rotte vis en dierenbeul zal diegene nooit luisteren, je moet duidelijk maken dat je graag je mening wilt geven en dat diegene daaruit gaat beslissen wat diegene met je mening gaat doen. Of diegene nou persoonlijk de ijzers van z'n paard af plukt of dat diegene gewoon verder gaat met ijzers, je hebt de mening van een ander te respecteren.
jasmijn78 schreef:....
Wendy schreef:jasmijn78 schreef:....
Ga je nog eens met goede argumenten komen?
Wendy schreef:en dat de normals ook niet de hand in eigen boezem durven steken en toegeven dat er aan 'hun kant' ook een dergelijke groep bestaat....
Jus_dOrange schreef:Zowel bij de normals als bij de naturals heb je mensen met paarden en paardenmensen, als je een natural ben, ben je nog niet automatisch een paardenmens, en als je een normal ben ben je nog niet automatisch een mens met een paard. En dat dringt niet altijd tot mensen door...
Citaat:Het is af en toe namelijk echt opvallend dat bepaalde naturals zeggen dat alleen hun manier het beste is
dorientjuh schreef:Wij naturals vinden het dan ook moeilijk te begrijpen dat jullie normals hardnekkig de normalwijze blijven aanhangen, al is dit veel onlogischer en onnatuurlijker voor de paarden dan de naturalwijze. De meeste normals lopen met de grote groep mee, en denken er zelf verder niet over na.
dorientjuh schreef:Bij mijn weten staat er namelijk nergens in dit topic zo'n uitspraak.
Ik heb zo het idee dat jullie iets teveel tussen de reegls doorlezen, en daar dingen uit opmaken die er helemaal niet staan.
dorientjuh schreef:De naturals zijn hier voor een groot deel overgegaan op een naturalwijze omdat er ook wetenschappelijk bewijs is dat de methode goed werkt, en bovendien zijn de verklaringen erg logisch.
Daarentegen zijn er voor de normalwijze geen wetenschappelijke bewijzen dat dit beter is en al helemaal geen logische verklaringen.
dorientjuh schreef:Wij naturals vinden het dan ook moeilijk te begrijpen dat jullie normals hardnekkig de normalwijze blijven aanhangen, al is dit veel onlogischer en onnatuurlijker voor de paarden dan de naturalwijze. De meeste normals lopen met de grote groep mee, en denken er zelf verder niet over na.
dorientjuh schreef:Ik geloof dus dat op deze manier de Renaissance is ingetreden in de paardenwereld
jasmijn78 schreef:
Ik kan wel wetenschappelijke onderzoeken en artikelen citeren, opnoemen over welzijn etc. Maar daar is altijd een reactie op in de trant van: Ja, maar dat onderzoek is gesponsord door 'ijzermensen' en gedragswetenschappers weten er niets van, want ze weten niets van spiritualiteit. OID.
We kunnen elkaar wel doodgooien met artikelen, onderzoeken etc. Dat blijft een welles-nietes verhaal. En wij zijn nog altijd geen wetenschappers. Maar als we nou eens even kijken naar onze eigen praktijk, onze eigen ervaringen en onze eigen manier hoe we met onze paarden omgaan. En die met elkaar vergelijken, zonder hokjesgeest. Wellicht komen we dan een stapje verder?
Praktijkvoorbeeldje:
Mijn paarden lopen in de zomer op ijzers en in de winter gaan ze er af. Wanneer de ijzers er af gaan, lopen zij even rad als dat ze er nog onder zaten. Mijn conclusie is dan: IJzers zijn niet slecht.
Wie het niet gelooft, mag van het najaar komen kijken als de ijzers eraf gaan.
Ik heb een goede band met mijn paarden ondanks dat ik geen Parelli oid toepas. Dus in mijn ogen kun je ook goed met je paard omgaan zonder dergelijke methodes toe te passen.
Ik vind de mannier waarop ik met mijn paarden omga, niet paardonvriendelijk.
dorientjuh schreef:
Wij naturals vinden het dan ook moeilijk te begrijpen dat jullie normals hardnekkig de normalwijze blijven aanhangen, al is dit veel onlogischer en onnatuurlijker voor de paarden dan de naturalwijze
Cer schreef:dorientjuh schreef:
Wij naturals vinden het dan ook moeilijk te begrijpen dat jullie normals hardnekkig de normalwijze blijven aanhangen, al is dit veel onlogischer en onnatuurlijker voor de paarden dan de naturalwijze
Oeeeeiiii wat een nare uitspraak zeg....
Wendy schreef:maar ik hecht juist wel veel belang aan wetenschappelijke bewijzen.
sanne83 schreef:het is ook moeilijk hier een discussie over te voeren, de meeste naturals zijn namelijk wel normal geweest (om nog maar even bij die vreselijke termen te blijven) en andersom geld dat niet.
Ik ben persoonlijk niet voor niets iets anders gaan doen. Het is namelijk veel beter... voor mij!Iedereen heeft z'n eigen ideaal over wat je met je paard wilt.
Als je het over huisvesting hebt, jammer dat er het woordje natural aan gehangen wordt, je kan het namelijk ook gewoon goede huisvesting noemen. Alles wat op bijv paardnatuurlijk staat, wordt precies zo onderwezen op de faculteit in utrecht, daar is niets alternatiefs aan: 24/7 beweging, ruwvoer, soortgenoten en frisse lucht is het beste, dat is al lang bewezen. In hoeverre je daarin kan voldoen ligt aan je eigen mogelijkheden (en je geweten).