Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:...op zijn minst zorgt dat dit tiptop gebeurt zodat er geen controversiële situaties meer ontstaan...
Citaat:....En zou het niet mooi zijn als Nederland nu eens een van de voorlopers wordt als het gaat om paardenwelzijn, in plaats van altijd achter de feiten aan moeten lopen?
Festeropre schreef:Welvaart? Wie vaart er wel bij..?
Ook dat is relatief
Kelly_ann schreef:Beschikken over voedsel, een huis, een inkomen, gezondheidszorg, onderwijs, vrije tijd, hobby's, vrijheid, veiligheid.
Dat is welvaart, beschik je als mens over deze zaken. Dan zorgt men ook goed voor zijn dieren.
Festeropre schreef:Zolang de economische belangen dit lijken toe te staan misschien.
Denk aan de massa bio industrie.
En het indirect dierenleed dmv milieuvervuiling, want het milieu is ook niet bepaald "Welvarend".
En kijkend naar bepaalde geloven zoals het Boedisme, daar is respect voor dieren al eeuwenoud.
Welvaart of Welzijn wellicht?
anjali schreef:Festeropre schreef:Zolang de economische belangen dit lijken toe te staan misschien.
Denk aan de massa bio industrie.
En het indirect dierenleed dmv milieuvervuiling, want het milieu is ook niet bepaald "Welvarend".
En kijkend naar bepaalde geloven zoals het Boedisme, daar is respect voor dieren al eeuwenoud.
Welvaart of Welzijn wellicht?
Ja en bijv. het Jainisme,waar ik zelf bij ben. Dit wortelt in het straatarme (voor de meesten althans!) India. Maar dieren hebben daar wel rechten en mogen niet gedood of mishandeld worden.Ze zijn ook deel van de reeks aan reincarnaties waar de mens eveneens deel van is.
Dees schreef:Hier een baasje dat momenteel hele kantoordagen ver van huis de kost moet verdienen. Paarden staan met dit weer gewoon op stal. Komen er straks (eind van de middag) een uurtje uit, voor het uitmesten (hulde aan mijn partner!) en gaan dan weer verder op stal. Ik rij dit seizoen niet, te druk met mijn werk.
Je zou dus kunnen zeggen dat er amper naar ze wordt omgekeken.
Maar ook mijn paarden genieten welvaart: ze krijgen per stuk zeker 15 kg hooi per dag om aan te peuzelen (ook met als doel anti-verveling), ze hebben elkaar (3 stuks), krijgen op 3 momenten op de dag brok en/of peen en staan dus in een schone stal met uiteraard ook vers drinkwater.
Ik denk dat menig lastezeltje in Pakistan wel met ze wil ruilen
Kendra schreef:Enig realisme zou wel fijn zijn. Brooke Hospital is zeer actief in India. Ook Peta (verder absoluut niet mijn favoriete organisatie) meldt regelmatig over verwaarlozing en mishandeling in India. Ook in veel andere landen wordt echt anders tegen een paard aangekeken dan bij ons. Mooie plaatjes/praatjes en gunstige uitzonderingen vind je overal. Maar er zijn maar weinig landen waar toezicht en controle op welzijn geregeld is. Paardenwelzijn is een relatief begrip, maar ons Keurmerk Paardenwelzijn geeft (objectief) richting. De invoering en handhaving daarvan heeft enorme (positieve!) impact. Wie dat bestrijdt, sluit zijn ogen voor de werkelijkheid.
Kendra schreef:Dream on...
Als je altijd het onderste uit de kan wilt....
Maar vooral erg jammer dat je zo ontevreden en wantrouwig bent.
Ik zou zeggen: tel je zegeningen!
Kendra schreef:Enig realisme zou wel fijn zijn. Brooke Hospital is zeer actief in India. Ook Peta (verder absoluut niet mijn favoriete organisatie) meldt regelmatig over verwaarlozing en mishandeling in India. Ook in veel andere landen wordt echt anders tegen een paard aangekeken dan bij ons. Mooie plaatjes/praatjes en gunstige uitzonderingen vind je overal. Maar er zijn maar weinig landen waar toezicht en controle op welzijn geregeld is. Paardenwelzijn is een relatief begrip, maar ons Keurmerk Paardenwelzijn geeft (objectief) richting. De invoering en handhaving daarvan heeft enorme (positieve!) impact. Wie dat bestrijdt, sluit zijn ogen voor de werkelijkheid.
gekvanfleur schreef:[naam verwijderd] schreef:Hier een baasje dat momenteel hele kantoordagen ver van huis de kost moet verdienen. Paarden staan met dit weer gewoon op stal. Komen er straks (eind van de middag) een uurtje uit, voor het uitmesten (hulde aan mijn partner!) en gaan dan weer verder op stal. Ik rij dit seizoen niet, te druk met mijn werk.
Je zou dus kunnen zeggen dat er amper naar ze wordt omgekeken.
Maar ook mijn paarden genieten welvaart: ze krijgen per stuk zeker 15 kg hooi per dag om aan te peuzelen (ook met als doel anti-verveling), ze hebben elkaar (3 stuks), krijgen op 3 momenten op de dag brok en/of peen en staan dus in een schone stal met uiteraard ook vers drinkwater.
Ik denk dat menig lastezeltje in Pakistan wel met ze wil ruilen
Wauw, dit vind ik wel schokkend hoor.![]()
Zoals ik al eerder zei: niets tegen wat uren op stal in de winter, maar dit is dan imo weer het absolute voorbeeld hoe het niet hoort.
Met als excuus vers drinkwater, eten en een schone stal? Dat is een basiseis.