[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:12

Hij heeft hippe nikes hoor! :D Hopelijk blijven ze goed bevallen en loopt hij snel weer fijn!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 19:45

Hilary schreef:
Sexy :D Fijn dat hij blij lijkt te zijn met zijn schoenen :) Als het idd zo nat is, zou ik 'm ook 's nachts op stal zetten. Is er geen mooie droge paddock voor overdag straks in de winter (even aannemende dat de paarden dan de wei niet op gaan)?

Zou ook mooi zijn als behalve een stevigere hoef zijn straal ook wat meer mee gaat doen. Die vind ik tot nu toe zo diep liggen.


In de winter staan ze ook op de wei! Ze roteren hier op stal, dus ze hebben een weide die de hele zomer leeg heeft gestaan zodat die in de winter leeg gegeten kan worden :)

Geen idee wat je bedoeld met de straal. Kan wel eens een foto in de diepte nemen. Ben nou wel benieuwd :D

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:18

Oeeeh gaaf die equine fusion all terrain <3

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 22:57

Runa schreef:
Ik zou mooi zelf gaan bekappen :-)

Misschien kun je op het vaste land of als je weer eens in Nederland bent een cursus doen mbt natuurlijk bekappen. Nadeel is dat jouw paardje nu ''probleemhoeven'' heeft, dus het is wel belangrijk dat je weet hoe je de ondergeschoven hielen en lange teen moet aanpakken.


Ik heb het gevoel dat hij nu kort genoeg is om de lage hielen beter te krijgen. Ik ga een rasp kopen om het bij te houden iig! Zelf bekappen vind ik eng :o

Citaat:
Verder denk ik dat de maat van de hoefschoenen ook nog zal veranderen wanneer je anders bekapt. Maar hopelijk heb je ze tegen die tijd al niet meer nodig :)


Zit nu ruimte rondom in de schoen dus hij kan in lengte en breedte groeien. We hadden gepast met test modellen en dat zijn alleen de zolen. Dan kan je goed zien hoe de hoef werkelijk erin zit en we zagen zowel in breedte als lengte lege ruimte. Dus gaan hopelijk toch nog best lang mee :D

Citaat:
Verder is de website paardenhoeven.info van Heleen Davies ontzettend interessant. Je kunt daar veel casestudies vinden van paarden met probleemhoeven, maar ook veel technische informatie over hoeven.
Verder heeft paardnatuurlijk gereedschap maar ook boeken te koop over natuurlijk bekappen (er is ook een set incl dvd om je op weg te helpen).


Ja ik heb contact met haar gehad! Zij lijkt me een hele goeie bekapper! Heb ook wat artikelen gelezen, klinkt allemaal helder en logisch. Ze wil naar het eiland komen als ik een groepje mensen bij elkaar vindt voor een clinic :D

Citaat:
Wat me trouwens wel opvalt, is dat het lijkt of er ook over de hoefwand geraspt is. Dat lijkt me niet handig met een hoefwand die al niet zo dik is, je kunt je smid vragen om dat in ieder geval niet meer te doen.


Goeie, ga ik zeker zeggen! Was zo gefocused op andere dingen dat ik dit niet zag. Dank je!

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:45

Goedzo, ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan met zijn hoeven! Ik blijf volgen :)

En super leuk dat Heleen Davies langs wil komen zeg, als ik daarzo ook woonde, wist ik het wel :D

Jessix

Berichten: 16491
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:55

xyzutu2 schreef:
Dat met een been omhoog staan tijdens het eten van iets lekkers is over het algemeen heel onschuldig: paarden doen dat als ze iets heel lekker vinden/ongeduldig zijn om het op te krijgen. Sjors doet het al twintig jaar lang zodra je de voerbak onder zijn neus duwt en gaat zelfs rollen tijdens het eten (om dan tijdens het rollen door liggend weer een hap te nemen :D ). Ik zou me daar dus niet zoveel zorgen om maken als het echt alleen is tijdens het eten van een bak voer. Als ze het ook tijdens het grazen zouden doen (zelfde houding als met een bak voer op de grond) dan zou ik er wel serieuzer naar kijken.


Ik heb hier 3 paarden staan die dat doen met hun wekelijkse slobber en dan wel de echte zoete variant met melasse. :9 Je kan zuiver aan de hele houding aan uitdrukking zien dat ze dan gewoon ontzettend staan te genieten van hun warme hapje. Maakt niet uit of het in een emmer op de grond zit of in de voerbak aan de wand.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 16:22

Logistiek 'probleempje' en vraagstuk :

Vanwege zijn zachte hoeven gaat hij nu 's nachts op stal. Omdat hij eindelijk goede hoefschoenen heeft kan hij nu makkelijker over het pad met keien lopen van de wei naar stal. Dit is echter maar tijdelijk. De paarden gaan binnenkort naar een ander weiland, het winterweiland, en dat is een stuk dichterbij en dan hoeft hij niet over het moeilijke pad te lopen. Hij kan dat korte stukje dan zonder schoenen.

Maar. Ik kan hem niet elke avond zelf in zijn stal brengen! Mijn man is veel in het buitenland, soms wel twee weken achter elkaar! Ik heb ook geen gratis oppas zoals bekende buren, familie of vrienden in de buurt. Vind het ook beetje overdreven om elke avond iemand op mijn dochter te laten passen, zodat ik paard naar binnen kan halen :'). Stal is kwartier met de auto (13km) en ik ga sowieso iedere ochtend ook al!

Dus wat zouden jullie doen. Heb de volgende opties.

Optie 1: staleigenaar haalt paard binnen
- kost 2 pond per dag
- zij moet hoefschoenen om leren doen, maar dit is tijdelijk (in winterwei niet meer)
- paard gaat dan vrij vroeg de stal in, ergens tussen 16:00 en 18:00
- heb ik elke avond zekerheid dat het geregeld is
- ik kan ook zelf gaan als manlief thuis is of als familie over komt. Simpel smsje "I'll bring Harvey in today!" en het is opgelost! En als ikzelf ga, dan kan hij ook langer buiten blijven.

Optie 2: stalgenoot haalt paard binnen
- gratis maar ik moet haar wel met haar paard helpen in de ochtend (en die schopt/bijt soms!)
- zij moet hoefschoenen om leren doen, maar dit is tijdelijk (in winterwei niet meer)
- zij kan niet altijd elke avond, is wisselend
- blijft altijd geregel, kan ze wel of niet, kan ik zelf of niet, moet ik iets anders regelen als ikzelf ook niet kan, etc...
- steeds verschillende mensen = onrust voor paard of goed voor paard? Paard loopt soms nog weg bij het vangen
- zij haalt paard meestal later binnen dan staleigenaar zou doen

Zelf ga ik elke ochtend zodra dochter naar school is gebracht, dus om 9:15 ben ik op stal. Dan train/speel ik met hem en zet hem daarna in de wei, meestal is dat dan rond half 11 of 11 uur. In het weekend is hij vrij en zet ik hem in de ochtend gelijk buiten.

Wat is jullie keuze :D?
Ik neig naar optie 1 maar baal er dan wel van dat hij vaak maar zo kort buiten staat...

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:56

Ik zou ook voor optie 1 gaan! Hij heeft een ruime stal toch? Dan zou ik me over het vroeger binnengaan niet zo druk maken.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:06

Ik zou ook voor optie 1 gaan. Krijg je ook geen gezeur eventueel. En het wordt binnenkort weer echt rotweer bij jullie, lekker binnen in de nacht met hooi.

Just_Natural
Berichten: 355
Geregistreerd: 17-08-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:07

Misschien er overheen gelezen, maar is 's nachts op de wei laten geen optie?
Hoe meer beweging des te beter voor zijn hoeven.............

dunja_11

Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:34

Just_Natural schreef:
Misschien er overheen gelezen, maar is 's nachts op de wei laten geen optie?
Hoe meer beweging des te beter voor zijn hoeven.............


Juist voor zijn hoeven gaat hij naar binnen, anders wordt het te nat. ;)

Ik zou voor optie 1 gaan!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 17:40

Just_Natural schreef:
Misschien er overheen gelezen, maar is 's nachts op de wei laten geen optie?
Hoe meer beweging des te beter voor zijn hoeven.............


Klopt, voor zijn hoeven gaat hij nu snachts naar binnen omdat dag en nacht buiten zijn hoeven te week maakt. De andere paarden gaan over een maandje naar binnen in de nacht, op deze stalling (en op dit eiland) is het helaas niet mogelijk om in de winternachten buiten te staan. Maar toch had ik graag een stalling gehad die de paarden dan pas om 8 uur of nog later in de avond naar binnen doen! Wat mij betteft heb je ook gelijk hoor, hoe meer beweging hoe beter...

Hopelijk kan hij volgend jaar zomer wel dag en nacht buiten als zijn hoeven van betere/hardere kwaliteit zijn :)
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 27-09-16 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 17:42

Ivy_ schreef:
Ik zou ook voor optie 1 gaan! Hij heeft een ruime stal toch? Dan zou ik me over het vroeger binnengaan niet zo druk maken.


Ja zeker ruime stal, hij kan met gemak rondjes lopen :D. Wat ik zelf heel geinig vind is dat hij van alledrie de hooinetten tegelijk eet. Niet eerst hooinet 1 opmaken voordat hij naar de tweede gaat, nee, echt om de paar happen wisselt hij van net :D
Hij krijgt ook een Jolly Tug speelbal op de grond, hij heeft wilgentakken en ik verstop wortels. Dus idd, heel slecht heeft hij het niet op stal :o


Afbeelding

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:36

Dan zou ik mij daar niet te druk om maken hoor! Denk niet dat ie het dan zo vreselijk vindt op stal :o
Als het dan geregeld is dat hij op stal gezet word en je daar op kan rekenen, zou ik zo doen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 00:50

Zit serieus na te denken en te twijfelen en te doen. Zal ik hem lekker zn rust gunnen, elke dag lekker poetsen en hup de wei in, en verder niks? Ff een break van al het gedoe? Naast al het medische probeer ik ook soort van nog zijn koppie erbij te houden, bezig blijven met die band tussen ons, afwisseling aanbieden, af en toe longeren met zadeltje, etc. Je weet wel, het onderwerp van dit topic: racepaard omscholen naar NH...

Ik merk dat mijn hoofd onrustig is. Wat zullen we vandaag doen, hoe voelt hij aan, waar hebben we zin in en fut voor? Nu is hij vanwege stalling snachts wat onrustig in de ochtend. Dat moet even wennen, denk ik.

Eergister is hij bijna in zijn hooi gestikt, hij kokhalste en hoeste tegelijk, kwamen hele slierten slijm met hooi uit. Ben me rot geschrokken! Was zo eng om te zien/horen. Volgende ochtend gelijk andere hooinetten gekocht met kleinere gaten. Jammer voor 'm, maar anders kan ik niet slapen :+. Morgen dierenarts bellen, want dit kan echt niet meer!

Gisteren was een explosieve dag, hij heeft de meest rare bokkensprongen in de wei gemaakt, als een hete rondjes crossen over natte kleigrond, staart in de lucht en showen! Alle andere paarden deden ook mee. En in de bak vlak daarvoor ook galopperen. Doet ie anders nooit. Nou was er storm voorspeld, dus dan zal dat het wel zijn. Maar dit eiland is maanden lang stormachtig, hoe gaan we dat nou beleven dan?

Zal ik onszelf rust geven, hoefjes zn werk laten doen en gewoon even niks? Opbouwen voor rijden lijkt me onlogisch, want rijden met gevoelige hoeven kan niet. Voordat zijn hoeven goed zijn zijn we maanden verder. En het weer hier verslechters met de dag en de buitenbak is straks continue nat en zwaar waar hij in draf tot nu toe kreupel in loopt (op droger zand niet).

Of is hij dan straks weer terug bij af als hij niets meer moe, met zijn verwilderde soms brutale "geen zin in mensen" houding. Die had hij namelijk vlak voordat ik hem kocht :D. Toen kon je hem amper vangen in de wei.

Zit stiekem ook met het idee van andere stal te spelen. Dichterbij huis (nu 13 km) met betere (binnen)bak... Zoals bij mijn buren :+. Die zijn alleen zo streng met weidegang, met erg slecht weer komen er bv geen paarden buiten, ook overdag niet. En hier kan het weer erg slecht zijn... Harf moet toch écht naar buiten elke dag!

Je merkt het, onrust.
Maar ben wel blij met de schoentjes! Dát geeft wel ietsje meer rust.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:29

Ik zou in ieder geval wel blijven wandelen :) en over de band, die bouw je ook op door gewoon niks te doen en samen te zijn. Ik zou gewoon kijken naar wat Harvey aan geeft. Sommige paarden houden er niet van om niks te doen :p het wandelen is belangrijk voor de doorbloeding ;)

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:59

Het is misschien verstandig om een stapje terug te doen, maar zoals hierboven gezegd word, lekker wandelen en af en toe gewoon even longeren! Kijk of die rust hem goed doet en of het jou zelf ook wat rustiger in je hoofd kan maken.

Kingeping

Berichten: 343
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:18

Wat leuk!
Ik volg ook, ben nog niet echt bekend met "grond werk"
Maar ben er ook sinds kort mee bezig via Emiel Voest.

En net als jij al jaren een lid van bokt, maar sinds 2 weken een beetje actief :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 13:01

Kleine update:

Omdat Harvey vorige week weer bijna in zijn hooi gestikt is (kokhalzen/hoesten, hele slierten slijm eruit), hij ook nog gevaccineerd moet worden én hij sinds drie dagen gevoelige ribben en harde buik (alleen links) heeft, komt vanmiddag de dierenarts.

Hopelijk komt er wat uit om Harvey er bovenop te helpen.

Stikken is mindrr vanwege de kleinere mazen en omdat ik netten lager heb gehangen, dus natuurlijker.

Tijdens poetsen bij zijn linker ribben draaide hij ineens met zijn hoofd snel naar mijn handen, tot een paar keer toe. Hij bijt ook in de borstels, zachtjes. En zijn linkerbuik gedeelte is hard en dikker dan rechts. Dit is nu sinds drie dagen zo, met deken op doen bv, reageerde hij ook iets fel toen hij dacht dat ik hem bij zijn ribben zou aanraken.

Verder laat ik hem aan de longeerlijn in de bak lopen om te kijken hoe het gaat met zijn hoeven en hoefschoenen, doen we vaak de fysio oefeningen en poets ik hem elke dag. Meer niet even.

O en vrijdag komt fysio weer!

Hopelijk komt er binnenkort weer een stijgende lijn...

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:15

Wat een zorgen joh, hopelijk zet die stijgende lijn snel in. :(:)

Overigens herken ik heel erg dat het soms juist goed is om alles los te laten, simpel te 'zijn' met je paard. Samen kroelen, eventueel wandelen, maar vooral samen zijn zonder doel anders dan ontspannen. Heeft mij / ons erg geholpen op momenten dat de druk van dingen moeten, van mezelf of van anderen, te hoog werd en ik merkte dat we daar beide niet comfortabel van waren. Even resetten, een dag, een paar dagen of langer, kan nooit kwaad. Ook niet als de knopjes er op zitten. :)
Ik probeer het nu ook regelmatig bewust te doen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 18:23

Leo schreef:
Wat een zorgen joh, hopelijk zet die stijgende lijn snel in. :(:)

Overigens herken ik heel erg dat het soms juist goed is om alles los te laten, simpel te 'zijn' met je paard. Samen kroelen, eventueel wandelen, maar vooral samen zijn zonder doel anders dan ontspannen. Heeft mij / ons erg geholpen op momenten dat de druk van dingen moeten, van mezelf of van anderen, te hoog werd en ik merkte dat we daar beide niet comfortabel van waren. Even resetten, een dag, een paar dagen of langer, kan nooit kwaad. Ook niet als de knopjes er op zitten. :)
Ik probeer het nu ook regelmatig bewust te doen.


Dank je wel Leo :o

Hier een fotootje van zijn hangbuik:

Afbeelding


Dierenarts zei dat hij vanwege zijn veranderde ritme (24/7 buiten met gras naar --> hooi in de nacht en 8 uurtjes gras overdag), even gevoelig en vol is in zijn buik. Zal met een week of twee over zijn. Mest bekeken en die is zacht dus hij zit iig niet verstopt. Toen de arts onder zijn buik vlakbij penis druk opbouwde schopte Harvey naar zijn hand met oren in de nek!! Als dat niet duidelijk is. Ook wordt hij bijna te dik dus hij moet minder eten of meer bewegen :+. Daar ga ik het vrijdag met de fysio eens over hebben dus!

Arts kan ook niets geks bij tanden keel of nek vinden en hij zal gewoon te snel eten en daardoor ongemak ervaren met slikken. Het gebeurde tot nu toe altijd als hij net vanuit de wei in stal kwam en gelijk zijn hooinet indook...

Vaccinatie ook gehad maar helaas moet dit traject helemaal opnieuw omdat de handelaar niet op tijd was. Laatste x was mei 2015. Deze kwam dus te laat dus alles moet opnieuw :'(. Over 4/6 weken weer, dan na 5 maanden weer eentje en dan elk jaar.

Mijn portemonnee raakt leeg!!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:31

Te dik? Waar dan? Ik vind eigenlijk dat hij een goede, gevulde buik heeft. Dat hoort, betekent dat er hooi in zit.

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:35

Hilary schreef:
Te dik? Waar dan? Ik vind eigenlijk dat hij een goede, gevulde buik heeft. Dat hoort, betekent dat er hooi in zit.


Ik denk zelf ribben te zien?
Vind hem niets te dik hoor.

Op die plek buikpijn had Kim ook, ben toen van kuil naar hooi gegaan en heb een enorme zandkuur gegeven en daarna was het over maar heeft daarvoor een half jaar geduurd, ging maar niet over.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 18:36

Hilary schreef:
Te dik? Waar dan? Ik vind eigenlijk dat hij een goede, gevulde buik heeft. Dat hoort, betekent dat er hooi in zit.


Bijna te dik ;) maar Harvy geeft ook aan dat het hem niet helemaal lekker zit...

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 18:39

Azmay schreef:
Hilary schreef:
Te dik? Waar dan? Ik vind eigenlijk dat hij een goede, gevulde buik heeft. Dat hoort, betekent dat er hooi in zit.


Ik denk zelf ribben te zien?
Vind hem niets te dik hoor.

Op die plek buikpijn had Kim ook, ben toen van kuil naar hooi gegaan en heb een enorme zandkuur gegeven en daarna was het over maar heeft daarvoor een half jaar geduurd, ging maar niet over.


Bijna te dik ;) ribben blijf je altijd wel beetje zien bij EV's, zeker bij verkeerde belichting.

Ik ga de gevoeligheid in de gaten houden dus als het niet over gaat binnenkort, ga ik er nog eens naar kijken!