[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mignonne2403

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:01

Ik kom mij hier ook melden! Ben gister begonnen en vind het erg leuk :)
Ik ga niet alle dvd's aanschaffen, is me toch een beetje te duur :o Ik hoorde dat je deel 1 online op de website kon zien, dus ik heb me aangemeld, maar waar zie je dat dan? Kan het niet vinden..

Heb wel basis dingen als stick, touwhalster en leadrope.

Eerst weigerde Dutchie (mijn pony) achter mij aan te draven, en nu hoef ik bijna niet eens meer druk op de leadrope te doen, als ik ga rennen begint hij ook *\o/* Ben dus erg enthousiast. :D

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:27

mignonne2403 schreef:
Ik kom mij hier ook melden! Ben gister begonnen en vind het erg leuk :)
Ik ga niet alle dvd's aanschaffen, is me toch een beetje te duur :o Ik hoorde dat je deel 1 online op de website kon zien, dus ik heb me aangemeld, maar waar zie je dat dan? Kan het niet vinden..

Heb wel basis dingen als stick, touwhalster en leadrope.

Eerst weigerde Dutchie (mijn pony) achter mij aan te draven, en nu hoef ik bijna niet eens meer druk op de leadrope te doen, als ik ga rennen begint hij ook *\o/* Ben dus erg enthousiast. :D

Wat leuk dat je enthousiast bent en je zo snel al vooruitgang boekt!

Level 1 kan je op parelliconnect vinden voor in te loggen, dan naar de learning library te gaan en op online te klikken onder level 1. Daar staat onderaan dan wat je zoekt.

Of je klikt deze link aan als dat werkt: http://parelliconnect.com/lessons

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:35

Ik verbaasde mij ook hoe snel mijn pony dingen oppikte vandaag! :j Morgenavond en Zondag ben ik helaas de hele dag aan het werk, hoop dat ik zondag avond nog even kan oefenen en anders gaan we maandag weer aan de slag.

Wil dan mijn andere pony ook eens proberen om te kijken hoe zij het doet, heeft een heel ander karakter namelijk. :D

Morgen overdag ga ik naar de horse health and fun day in paasloo, daar word ook een demo/clinic natural horsemanship gegeven door Wendy Bouwense.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:38

MDJ schreef:
Morgen overdag ga ik naar de horse health and fun day in paasloo, daar word ook een demo/clinic natural horsemanship gegeven door Wendy Bouwense.

Leuk, daar ben ik morgen ook!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:45

Pff.. Ik zoek nu al bijna een half jaar naar level 3 dvd's en het wilt niet lukken :\ .
Iemand een idee waar ik ze goedkoper kan krijgen dan bij parelli/ iemand waarvan ik ze mag lenen? (evt voor wat geld) :).

Met Bart en mij gaat het hardstikke goed en leuk, we zijn vooral veel bezig met liberty en wat ben ik toch altijd blij met hem!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:22

M_nouska schreef:
Binnenkort ga ik ook beginnen.
Weet nog niet goed wanneer maar ik wil het even proberen.
Kan het ook zijn dat je paard het niet leuk vindt? Ik heb geen zin om allemaal dingen te kopen en dat mijn paard het niet leuk vind.
Heb me er nog niet echt in verdiept, maar van verschillende mensen hele positieve mensen verhalen gehoord. :o

Het kan zijn dat je paard het niet leuk vindt, maar dan pak jij het verkeerd aan ;) Als je het programma goed volgt, aangepast aan de horsenality waar je mee speelt dan kan het haast niet dat het niet leuk is. Als jij de 7 games maar gewoon doet als vaste oefeningen, steeds in dezelfde volgorde na elkaar en op dezelfde manier gevraagd, tja, dan kan het zijn dat je paard na 20 keer wel denkt "bekijk jij het eens even" ..

Wat ik wel zou aanraden als je nog zoekende bent is beginnen door middel van les. Heb je meteen de nodige basisuitleg erbij en kan je met echt materiaal oefenen (kan je vast wel lenen van de instructeur als je aangeeft nog niks te hebben ;) ). Ik zou niet zoals ik hier lees zelf gaan fabriceren en longes en zweepjes gebruiken want dat gaat nooit hetzelfde gevoel en effect geven en dan maak je het jezelf vanaf het begin al moeilijk. Beter gewoon goed beginnen en in latere fases kan je heus wel met longeerlijnen ed werken (als je dat nog zou willen) maar dan heb je wel een degelijke basis ;)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:14

Wat leuk dptomboy! Ben je er al eens eerder geweest? Word mijn eerste keer. :)

Ilangok wat een leuk stel zijn jullie!

Wandelen/rijden jullie ook in liberty/los? Ik zou mijn pony niet zo snel los durven laten in het bos oid. Veel te bang dat ze er van door zou gaan denk ik. :))

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:22

MDJ schreef:

Wandelen/rijden jullie ook in liberty/los? Ik zou mijn pony niet zo snel los durven laten in het bos oid. Veel te bang dat ze er van door zou gaan denk ik. :))

Vorig jaar was ik vrijwilliger en heb ik mee gedaan aan een clinic. Het jaar ervoor ben ik er ook geweest. Dus tot nu toe elk jaar geweest :)

Ik rij in de bak regelmatig met een touwtje om hun nek. Met mijn LBI wil ik in het bos een enkele keer de teugels er wel afklikken, maar meestal knoop ik de teugels gewoon aan mijn knop en raak ik ze niet meer aan. Wandelen @liberty zie ik totaal niet zitten.

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 00:40

MDJ, bij Eef Veenstra!

Wat leuk om die filmpjes/verhalen te zien/lezen van iedereen zeg!

Mijn eerste les met Floor was vandaag, en wat voor een les :D
Ik kreeg les van Annemarie, in bijzijn van Eef. Wij zijn met de eerste 3 games bezig geweest, met obstakels waar eerst steeds aan gesnuffeld moest worden en waar later een figuur acht omheen gedraaid moest worden (driving game, dacht ik).

Maar toen we klaar waren begon het pas, we hadden al een vermoeden dat mevrouw niet in een keer op de trailer zou gaan. :+ (thuis stapt ze er overigens zo op).
En ja hoor, het ging niet. Toen is Eef bezig geweest maar zij kon ook niet zo veel door een wond op haar hand dus heeft Annemarie het over genomen.
Op een gegeven moment stond Floor bijna op de trailer, maar dan schiet ze weer achteruit omdat ze haar hoofd stoot aan de balk omdat ze haar hoofd omlaag doet (wat ze volgens Eef expres deed).

Floor accepteerde geen druk, in de zin van als ik het niet wil doe ik het ook niet. Wanneer er met het rope geschud werd of ze weg 'gedrukt' werd met de stick om haar naar achteren/andere kant te krijgen ging ze naar Annemarie toe steigeren. Omdat Floor een uitweg over het hek had gevonden (waar ze al bijna op klapte), zijn we de binnenbak in gegaan met de trailer, daar is Annemarie nog een tijdje bezig geweest. Ze ging longeren en wanneer Floor yielde (als ik het zo juist zeg) mocht ze rusten, ook moest ze langs de kant van de bak voor de druk zijwaarts gaan. Daarna zijn ze bij de trailer bezig geweest dmv pressure and release (?) van de stick en stick met plastic zak er aan.
Na ongeveer 1.5 uur stond Floor op de trailer.

Eef zei dat ze al een tijd geen paard had gezien wat zo tegen de druk in ging (voornamelijk van het touwhalster). Ze waren blij dat ze nu gelijk hebben gezien tot waar ze toe in staat is. En dat wanneer ik goed met Floor kan gaan communiceren je ook echt een goede 'band' krijgt/een goed paard aan haar hebt. Voornamelijk omdat ze zo slim is en dingen snel op pakt.

Over ongeveer 1,5 week staat mijn volgende les gepland, thuis moet ik gaan oefenen met de dingen die behandeld zijn.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:14

Dat was Een heel indrukwekkende les dan Vionaa! Ja eigenlijk goed dat ze tijdens dat moment zo in de fout is gegaan, dan was je probleem meteen duidelijk zichtbaar!
Hier is dat hetzelfde liedje voor de trailer, als ik los werk met hem dan loopt hij er soms van zichzelf in en staat hij ongeveer een halve minuut helemaal alleen in de trailer, laatst had hij dat gedaan toen ik even iets gaan halen was. En als we echt weg gaan, krijg ik hem er niet op :P
Het zijn heel zeker mijn zenuwen die gespiegeld worden :j

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:23

Wauw dat was dan wel een waardevolle les!!
Goed om te horen dat het leuk was, ik ga in augustus 4 dagen naar het lage woud toe :D
lijkt me erg leuk, en vooral leerzaam :)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:35

MDJ schreef:

Ik hou nog wel een touwtje om zijn nek met leadrope eraan als ik hem "los" laat buiten. Met neckrope rijden doe ik alleen in de bak, daar moet nog wat aan verbeteren voordat ik de teugels buiten eraf durf te halen. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:46

Klinkt goed Viona! Het is vast confronterend, maar altijd zo leerzaam. Wat al gezegd werd, wel goed dat het er zo uitkwam en jullie er direct mee bezig konden. Leerzame dag geweest voor jullie beide. :)

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:05

Het was inderdaad een hele leerzame les!

Hebben jullie je halster, rope en stick van Parelli, of van een ander merk? En waar hebben jullie deze dan weg, want ik kan niet zo veel sites vinden die Parelli spullen verkopen. :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:15

Gelijk heel leerzaam geweest dus!

Ik heb mijn spullen van equiplay, stick en leadrope. Touwhalster van horsecharms.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:47

Bij divoza heb ik alles (leadrope en touwhalster van horsecharms, verkopen ze daar) en de contactstick.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:57

leadropes van bij Equiplay
touwhalster en stick 2L7ranch
rijhalster en mecate van Parelli (2de hands op de kop getikt)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:04

Ik maak mijn touwhalsters zelf (Horse Beads), dus alles mooi precies op maat, heb leadropes bij Lovelance weg, maar wil die graag nog van Parelli. Stick heb ik van Equiplay, maar wil die ook nog van Parelli.

Heb natuurlijk bij Eef gebruik kunnen maken van Parelli leadrope en stick, dan merk je wel verschil. Qua halster vind ik m'n eigen wel fijn, eigenlijk nooit die van Parelli gebruikt. Maar pony doet het goed op eigen, zolang de pasvorm en de knopen maar goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:09

Hier zelfde verhaal, begonnen met touwhalster/leadrope van Lovelance en stick van FRA.
Na eens mogen gebruiken van Parelli-materiaal via instructeur nu alles van Parelli (incl. natural hackamore).

Top je les Vionaa! Lijkt misschien niet zo maar is alleen maar goed dat de pijnpuntjes meteen naar boven komen ;) Ook top, en dat is bij alle instructeurs, dat ze gewoon blijven helpen tot het einde, ookal is de les eigenlijk al gedaan ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:05

Ik vind ook de Parelli spullen het beste. Op mijn feather lines na heb ik dan ook alles van Parelli.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:31

Bedankt voor de tips hierboven, heb ik ook wat aan!
Heb het hele internet afgestruind, niemand kan mij lesgeven die in de buurt is, erg jammer. Weet nou niet of ik zelf moet gaan "klooien" of het hele parelli idee moet laten varen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:46

Als je niet heel lastig paard hebt vind ik level 1 die online te vinden is bij parelliconnect eigenlijk heel prima te doen in je eentje. Natuurlijk zou les wel makkelijker zijn en zeker ook sneller maar er zelf over nadenken en dingen uitzoeken heeft ook zijn waarde.

Dat is iig mijn plan eerst beetje oefenen met level 1 en dan later eens een keer les om puntjes op de i te zetten en wat dingen te vragen. Maar goed... moet eerst maar weer eens regelmatig gaan oefenen ;)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:46

Ik heb mijn leadropes/featherlines/stick/strings van equiplay en de halsters van parelli. Ik heb ook een paar touwhalsters van horsebeads omdat ze mooi zijn voor foto's, maar de parelli halsters vind ik het fijnst! Horsecharms vind ik niets.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 17:58

Voor degenen die een instructeur zoeken: http://www.parelli.nl
Veel instructeurs hebben een route met lesklanten.
Bij ons in de Achterhoek komt Fleur van Wollingen regelmatig lesgeven.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:19

Besloten om eerst zelf level 1 te gaan doen en bedacht me dat een boek me misschien wil helpen. Iemand ervaring met dit boek? Ik heb geen zin om €25,- uit te geven aan een boek wat eigenlijk niet de moeite waard is.

http://www.bol.com/nl/p/natural-horse-m ... 002380962/