Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geerr

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:44

Pff lastig zeg... dan word het wel echt heel gevaarlijk idd. Echt tips kan ik je niet geven.. ik heb die van mij nu op pavo nerv control staan, dit haalt de scherpe kantjes er een beetje af.
Maar dat gaat niet werken voor zulke uitbarstingen..
Heel veel succes hoor en laat ons even weten hoe het ging!!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:33

Leen; waarom loop je er niet gewoon naast? Waarom zou je op een paard willen zitten wat zo reageert? Is dat wel in belang van het paard, om te rijden naar de bak als het zo gaat?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:12

Omdat ik vroeger ook met hem ging wandelen, in het begin wat stressen, maar erna ging het heel ontspannen en kon hij zelf ook genieten. Plan was ook om recreatief te rijden. Ik stap op bij de stal omdat ik wil oefenen om weer de straat op te kunnen.

Overigens ging het erg goed door eerst wat grondwerk te doen, daarna keer aan de hand en stuk of 7 keer en weer te gaan met mij erop en iemand aan de hand. Hij heeft maar 1 keer gesteigerd, de rest wat spanning vertoont en beetje getriepelt. Laatste stukje was met zo goed als lange teugel.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:45

Ik had een hele andere indruk bij je post. Een rb-ex heeft ontspanning nodig van de mens. In jouw geval zou ik bij spanning afstappen en bij ontspanning weer opstappen. En dan zal je merken dat je probleem binnen zes maanden weg is. Dat klinkt nu lang, maar er is geen snelweg naar vertrouwen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:15

lastig probleem idd.
Ik zou het gevaar en de spanning niet opzoeken als het dermate gevaarlijke situaties oplevert.
Ik zou ervoor kiezen om er langs te lopen en als je paard ontspannen is er voorzichtig op te stappen.

Ik heb zelf ook een extreme rbe en in extreme situaties loop ik er ook wel eens eerst aan de hand langs voordat ik weer op stap. Voor mijn paard werkt dat heel goed.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:20

Probleem bij hem is dat wanneer je afstapthij dit als een beloning voor zijn gedrag ziet. Eerste 2 ben ook afgestapt, 3e keer was hij niet meer te doen. Waarschijnlijk omdat hij wist dat het ervoor ook zo werkte. Ik heb er niet aan toe gegeven en ik ben na een half uur aangekomen in de piste. Gisteren ging het vanaf het begin mis lopen, maar zodra we 1 keer terug draaide wist hij dat hij niet naar die kant op moest. Hij heeft nog een paar keer spanning opgebouwd maar toen is hij vooruit gelopen in de richting van de piste. Overigens is al het stappen aan semi lange teugel gebeurd zodat hij zijn hoofd omlaag kon brengen en ontspanning. Ontspanning was er dus degelijk wel, hij bouwt het gewoon op 2 plaatsen op, verder gaat die heel braaf mee.

Aan de hand gaat dit prima, zo hebben we het nu ool gisteren gedaan. Eerst een keer aan de hand. Daar deed die absoluut niets mis, hoofd was laag ontspannen. Hij heeft dit ook nog maar 3 keer gedaan, waarvan de eerste 2 keer niet zo erg waren maar ik wel was afgestapt voor de veiligheid. Ik denk als ik dat niet gedaan had, dat het de 3e keer lang niet zo erg geweest was.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:07

Een RBE denkt niet aan beloning of aan winnen; die denkt aan doodsangst en overleven.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:14

Tenzij je hem al deels afgeleerd hebt om enkel op dat gevoel af te gaan. Elke soort, van rbe tot lbi kan hun gedrag wat aangepast worden. Anders zou niemand een rbe of rbi kunnen berijden als ze enkel aan doodsangsten denken.

We staan al erg ver qua vordering tegen over vroeger waar het gewoon altijd pure paniek was. Maar door die pure paniek heeft hij ook geleerd dat hij op die manier onder dingen uitgeraakt.
Wat hij nu doet is ook geen paniek, hij bouwt spanning op door dingen uit zijn omgeving en op een punt is het teveel. We leren hem nu om te ontspannen bij dingen die hij niet vertrouwd en eerder op ons te letten dan de andere zaken. Dit is wel effectief bij hem.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 17:35

Als een RBe niet in paniek is, is hij LB. En een LB vraagt een hele andere taktiek dan een RBe.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:49

Dat lijkt me wat kort door de bocht, Wicky? Wil jij zeggen dat een RBE geen vertrouwen kan leren?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:19

Nee, maar dan is het paard niet meer RBe. Horsenalities zijn geen wetmatigheid, het is een tool voor mensen om de juiste strategie te kiezen. Je "leest" waar je paard is op dat moment en daar zet je techniek en strategie op. Elk paard kan op elk moment een van de vier aanduidingen zijn. Als je het hebt over "een RBe" dan is het een paard wat in de basis vaak reageert als paniekvogel.

Je leert een paard niet af om RBe te zijn, je bouwt z'n vertrouwen in zichzelf, in jou en in de wereld om hem heen op zodat hij niet meer RBe hoeft te zijn. Een LB dus.

M'n eigen RBe is eigenlijk nooit meer RBe, omdat ze de noodzaak niet meer heeft om daar te zijn. Tenzij ik zo'n grote bal op haar rug wil stuiteren......

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:33

Wicky, dan betekend dat volgens jou dat een RBE niet te berijden is. Want deze paarden zijn net erg moeilijk zadelmak te maken. Door herhaling en vertrouwen geven wordt het wel mogelijk ze te rijden. Zullen wel nog angstig blijven. Maar ze gaan niet elke keer weer volledig flippen als je met het zadel aan komt. Nee, gewenning en vertrouwen maakt het net mogelijk om hier een fijn berijdpaard van te maken.

Mijn paard is absoluut RBE. Het is niet omdat hij hier spanning opbouwd, maar nog niet (!) in paniek is, dat hij daarom ineens LB is. Er zijn ook geen dingen die echt eng zijn op het moment, als er een hond begint te blaffen, auto voorbij komt,... kan ik dat begrijpen dat hij schrikt. Dat mag hij ook, maar binnen beperkte mate. Hij mag wat opzij springen, hij mag tegen me opkruipen, hij mag sneller gaan. Mij allemaal geen probleem, maar steigeren daarna omdraaien en volle galop richting de weide daar ook nog eens gaan steigeren. Voor alleen wat spanning die hij opbouwt. Dat kan er voor mij niet in. Dat is ten eerste levensgevaarlijk en ten tweede verwacht ik wel wat respect langs zijn kant ook. Ik behandel hem met respect, andersom kan dat ook. En normaal gebeurd dat ook. Hij weet erg goed dat hij binnen de grenzen moet blijven en ik geef hem ook de ruimte wanneer hij wat engs ziet en wil lopen. Van mij mag hij dan ook een paar passen lopen, maar ik moet hem kunnen blijven sturen. Dat kan normaal ook perfect.

Wat hij nu deed was enkel door wat spanning op te bouwen, kat die wat verder lag te slapen langs de kant (die nog eens het engste was in zijn ogen), paarden op de weide die wat kwamen kijken als wij op de straat gaan (paarden die hij overigens goed kent en anders niet op reageert). Kindje wat op de straat stond te steppen (overigens had hij het al 1 keer gedaan voor het kindje begon te steppen). Allemaal kleine dingen die het samen voor hem tot ontploffing brengen.

Ik heb hem inmiddels 6 jaar, en uit ervaring weet ik dat als ik bij spanning afstap dit net het omgekeerde effect bij hem heeft. Hij leert makkelijk truckjes aan, vrijheidsdressuur, maar ook gewoon slechte truckjes die hij verzonnen heeft.

Aan de hand luistert hij erg goed, maar komt hij iets te veel in mijn ruimte bij spanning. Als ik blijf zitten wordt dit eens zo snel opgelost. Daarbij moet hij ook leren omgaan met die situaties. Aan de hand is het niet eng, dus kan ik hem ook niet leren om er niet op te reageren. Hij maakt dan net geen spanning aan. Dus erop dan maar. De keren dat ik ben afgestapt ging hij ook heel mooi ontspannen met een laag hoofd verder aan de hand. Het is waarschijnlijk de steun/vertrouwen die hij mist als ik op hem zit die hij anders naast hem had. Hier kan ik alleen maar aan werken als ik er op zit.

Ik heb ook wel een voorbeeldje voor je. Ras was doodsbang om achteruit te gaan. Trailer draaide hij liever steigerend over het middenstuk dan achteruit eruit te komen. Zaten we ergens in een hoekje vast, hij plooide/steigerde wel zodat die geen pas achteruit moest. Zelf als ik voor hem stond in een volledig open weiland wou hij niet achteruit. Geen pas.
Dus ik ben met hem aan de slag gegaan om achteruit als iets leuks te beschouwen. En dat ging gewoon echt heel moeizaam. In het begin duwen duwen tot hij achteruit ging. Belonen ontspannen en stoppen. Na een half jaar kon ik pas hem een aantal passen achteruit duwen. Na 2 jaar kon ik dit:
https://www.facebook.com/leen.schaessen ... =2&theater
Dit toont inderdaad niet meer als een RBE, maar gewoon omdat hij dit als iets normaal beschouwd nu. We oefenen dit erg regelmatig en inmiddels kan hij het als ik 25 meter achter hem sta. Wat ik nooit had gedacht te kunnen doen met een paard wat zo flipte als je hem achteruit vroeg.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:41

Ik voer mijn paardje subli zonder. Als ik haar gewoon biks geef, wordt ze veel te druk en kan niet eens in de paddock rustig blijven staan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:00

Wicky schreef:
Nee, maar dan is het paard niet meer RBe. Horsenalities zijn geen wetmatigheid, het is een tool voor mensen om de juiste strategie te kiezen. Je "leest" waar je paard is op dat moment en daar zet je techniek en strategie op. Elk paard kan op elk moment een van de vier aanduidingen zijn. Als je het hebt over "een RBe" dan is het een paard wat in de basis vaak reageert als paniekvogel.

Je leert een paard niet af om RBe te zijn, je bouwt z'n vertrouwen in zichzelf, in jou en in de wereld om hem heen op zodat hij niet meer RBe hoeft te zijn. Een LB dus.

M'n eigen RBe is eigenlijk nooit meer RBe, omdat ze de noodzaak niet meer heeft om daar te zijn. Tenzij ik zo'n grote bal op haar rug wil stuiteren......

Hier geloof ik niet zo veel van. Als ik naar de eigenschappen van een LBE kijk, zal ik mijn paard hier nooit aan kunnen linken. Geen enkel dingetje komt overeen met zijn gedrag op 'energetic' na. Ik denk ook niet dat hij zo hard zou kunnen veranderen dat hij LB wordt. Wil ik overigens ook niet.

Ik ben er wel van overtuigd dat paarden naar een neutrale positie kunnen gaan waar ze voornamelijk positieve punten van elk van de 4 hebben. Maar het is niet omdat LB het omgekeerde van RB is dat ze ook ineens in een LB kunnen veranderen. Dit zijn 2 uitersten, dat er een midden gevonden kan worden sta ik helemaal achter, dat hoop ik ook heel erg dat dat kan gebeuren bij hem. Negatieve puntjes wat minder overheersend en de positieve wat duidelijker. In mijn ogen zitten we op dat punt nu halverwege dan tegenover vorig jaar.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:15

Wicky, voor welke cursus kan ik mijn RBE-er aanmelden? M'n LBE-er is in niks hetzelfde. Lijkt mij onmogelijk dat zij gelijk kunnen worden.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:18

Het staat je vrij deze kennis zo te gebruiken als je wilt. Maar het is anders bedoelt als hoe jij het nu toepast. Jij stopt je paard in het hokje en daar hoort hij. Maar zo is het niet, zo werkt het voor mensen toch ook niet?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:25

Selka schreef:
Wicky, voor welke cursus kan ik mijn RBE-er aanmelden? M'n LBE-er is in niks hetzelfde. Lijkt mij onmogelijk dat zij gelijk kunnen worden.

Nee, ze worden niet gelijk. Maar je RBe kan best LBe zijn (dan denk hij mee, is alles ineens licht en makkelijk) en als je LBe schrikt is die RBe (of RBi, kan ook).

De bedoeling is dat het allemaal uiteindelijk hetzelfde uitziet, zoals in het filmpje met drie paarden tegelijk. Dat zijn een RBe, LBe en LBi bij elkaar. Zie je op dat moment weinig van, volgens mij

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:32

Wicky schreef:
Het staat je vrij deze kennis zo te gebruiken als je wilt. Maar het is anders bedoelt als hoe jij het nu toepast. Jij stopt je paard in het hokje en daar hoort hij. Maar zo is het niet, zo werkt het voor mensen toch ook niet?

Hij zit momenteel ook duidelijk in een hokje, en door een trainingsmethode die bij zijn hokje past te gebruiken hoop ik dat hij niet meer in 1 bepaald hokje zal zitten maar de voordelen van alle 4 zal hebben. Mocht hij tegen dan nog wel leven tenminste ;)

Dus jij zegt dan ook dat ze bijvoorbeeld mensen met autisme ook geen autisme mogen geven omdat je ze daardoor net in een hokje stopt?
Maar het voordeel van deze mensen de diagnose te geven is dat je hun kan begeleiden op de manier dat ze het nodig hebben om zo netjes mee te kunnen draaien in onze samenleving.
Zo zie ik mijn paard ook, het is iets wat niet aan hem ligt. Hij kan er niets aan doen, maar ik kan hem wel begeleiden om het makkelijker (ontspannender) te maken voor hem en ook voor mezelf.

Net door ze even in een hokje te stoppen kan je in mijn ogen veel beter een oplossing vinden. De bedoeling is dan om natuurlijk naar een neurtrale houding te streven.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:43

Als je iemand met autisme behandelt als "de autist", zal je nooit het mens achter de aandoening kennen nee. Dan beperk je jezelf en daarmee dus ook de andere persoon. Want iemand met een stoornis in het autistisch spectrum is ook gewoon Jantje, Pietje of Gerrit. Door je te verdiepen in de persoon en diens persoonlijke aanpak, situatie specifiek zelfs, kan je beter begeleiden dan vanuit een label handelen op basis van wat je weet uit het verleden van mensen met die aandoening.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 23:14

Ik denk ook niet dat je een karakter zo drastisch kan veranderen. Wel kun de de heftigheid wat milder maken. Dat geldt volgens mij ook voor (bijv autistische) mensen. En zo'n hokje, zoals jij dat noemt, is natuurlijk geen vonnis, maar meer een hulpmiddel om problemen op een juiste manier aan te vliegen. Het kweekt begrip en inzicht. Niet meer en niet minder, volgens mij.

Je maakt iemand niet minder autistisch door je met zo iemand bezig te houden. Je kunt ze wel leren om anders (= eigenlijk: beter passend binnen de samenleving) met bepaalde problemen om te gaan.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:19

We bedoelen hetzelfde Fabster. Alleen gaat autisme over een aandoening en de horsenalities over gedrag. En zeker bij RB paarden durf ik niet te schrijven dat het gedrag dus ook karakter is. Misschien is het wel aangeleerd?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:20

Als jullie niet geloven dat een paard van 'hokje' kan veranderen mogen jullie die van mij wel eens bekijken. Heb steeds meer het idee dat ze in de basis toch LBE karakter heeft, maar het kan zomaar gebeuren dat we iets heel erg engs doen en dan zie je duidelijk de RBE kant naar boven komen. Of ze vind er allemaal maar niks aan en zet liever geen stap en is dan dus meer LBI. Alleen RBI heb ik nog niet voorbij zien komen, maar wie weet. Uiteindelijk ben ik degene die ervoor moet zorgen dat de scherpe kanten van hoe ze dan is er af gaan en we samen richting het middenpunt gaan. Dus dat ze in een learning state of mind, meewerkend en relaxed is. De weg daarheen hangt af van hoe ze dan is.

Wat Wicky bedoelt is dat je er niet vanuit moet gaan dat je paard RBE is, punt. Hij kan als basiskarakter RBE hebben en dat ook meestal zijn, maar als hij zich heel erg confident voelt kan hij best wel eens switchen naar LBE en moet je daarmee handelen. Kijk dus naar het paard en niet naar het hokje waar hij ooit ingestopt is. Uiteindelijk moet je als mens zo goed zijn dat je, hoe je paard ook is die dag, hem kunt begeleiden naar t middenpunt.

Dat verhaal van over straat rijden vind ik erg lastig, omdat ik het niet zelf gezien heb. De aanpak hangt af van is hij op dat moment RBE, dus vind hij het allemaal eng zonder jou steun op de grond. Of is hij LBE en heeft hij geleerd dat het een leuk spelletje is om te stijgeren omdat baasje dan afstapt.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:23

Ja hier ook! Mijn verzorgpony is zeerzeker een RBE! Hij is koerspony geweest en daardoor is het heel moeilijk om hem rustig te krijgen, zowel onder het zadel als op de grond. Eigenaresse is ook gestopt met rijden en we gaan hem eerst terug naar de basis werken. Hij is ontzettend onzeker en vind alle nieuwe dingen eng als hij ze zelf moet ontdekken. Sta ik erbij en heb ik hem vast is er niks aan de hand.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:11

Het verhaal van de straat is vooral lastig omdat als Leen niet het door haar verwachte antwoord krijgt, de situatie anders is als ze eerst heeft geschetst. Want ze heeft een RBE die doordacht spanning opbouwt om haar af te laten stappen. Maar de spanning is geen angst en het doordachte is niet LB. Wat als advies over blijft om te geven is als volgt; als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:54

:') nou, wij hebben weer 2 stapjes terug gedaan deze week.

Sinds dat ze behandeld is bij de fysio, vind ze het maar al te mooi om weer hard te willen gaan aan de longe. Rijden doen we nog niet, ik wil eerst op de grond het voor elkaar hebben, dat wat er ook gebeurt, ze op mij kan bouwen. Is een lange weg, en al duurt dat jaren, i dont care.

"Waaaaah dat was weer eng." Ik kijk dr niet aan, negeer haar, weer terug op plek van waar hoort. En ja hoor, beledigd. Kijkt ze me boos aan....
Weer een schrik moment, terwijl ze galoppeerde, ineens willen racen en bokken. In 1 klap de cirkel doorbroken door even flink om te trekken.

Daar staat ze dan, neus groot, ogen groot, oren naar voren. Wtf happend?? Loop naar haar toe, naar de schoft, "voorwaarts" Ze loop weer verder in enige verbazing.
Vrouwtje niet boos, vrouwtje niet in paniek, vrouwtje DUIDELIJK! *\o/*
Weer aangedraafd, aan gegaloppeerd en hatsjikidee, braaf.

Volgende dag enkel gewandeld, langs de bak, naar de weg, en weer terug.
"WAAH daar is wat." snuif snuif, ik negeer haar en loop door.

Dat hoofd van haar, onbeschrijflijk gewoon...

eerder ging ik er zo op door.... 'braaf!! Ho maar... brave merrie."
Nu negeer ik dr en loop ik door, en stuift ze me voorbij heeft zij een probleem, ik heb een techniek gevonden om haar weer om te trekken... En dan kijkt ze je aan, alsof je stom bent ofzo.

Langzaam zijn we ook aan het nadenken over het opnieuw onder het zadel.
Veel hulp om ons heen... Maar hoe ga ik nu zo'n actie van haar aanpakken als ze er wel vandoor toeft?? En dan praat ik over de bak.