Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:52

Boompje1985 schreef:
loriene schreef:
Ik vind het ook een smakeloze vertoning,heb het filmpje niet eens uitgekeken.

+1

Rest van de discussie ook duidelijk niet gelezen :D[/quote]

wel hoor ,maar dit is gewoon mn manier niet, ik vind t te onduidelijk zoals het hier gebeurd. het duurt me daarnaast te lang; ik vind het ook niet zielig voor t paard maar wel geregeld te lang en onterecht aanhouden... dan liever wat harder ingrijpen en meteen en sneller reactie en duidelijkheid. en als dit dan gebeurd door iemand die het anderen leren moet.. := hoe gaan beginners dit dan aan??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:52

Gini schreef:
Cassidy schreef:
Leugen of een fout?

En jij bent van mening dat je nooit jezelf verder mag ontwikkelen, nooit een andere kant uit mag gaan?
Als je in het verleden voor kernenergie was en er nu compleet tegen, maakt je dat minder geloofwaardig?
Als jij vroeger vegetarier was en nu toch weer vlees gaat eten, ben je dan een leugenaar?
Als je vroeger rookte, nu bent gestopt en als ervaringsdeskundige een boek schrijft over stoppen met roken of een programma opzet om anderen te helpen, ben je dan hypocriet?
Mijn hemel, wat denken sommige mensen toch zwart-wit. Er bestaan ook tinten grijs. Minstens 50! (pun intended)

Als je bekend bent, moet je daarmee oppassen ja.
Actueel voorbeeld: Armstrong. 100% tegen doping, altijd beweren dat hij geen doping nam en dat hij daar radicaal tegen was. Nou, is die

Armstrong heeft gedaan wat anderen ook deden. Echter is hij degene die nu in de publiciteit komt te staan. Hij heeft met doping betere resultaten neergezet dan anderen met doping en moest dat nu toegeven. Hoge bomen vangen idd veel wind.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:53

hahaha wat een domme mensen zeg! volgens mij denkt het paard t zelfde

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:58

En dat gaat ook over wedstrijden van 10 jaar geleden. Niet dat we daarom Linda nu moeten veroordelen (wat bij Armstrong wel gebeurt), maar om te zeggen: veeg het onder de mat, niemand heeft het gezien, nee, dat vind ik ook niet de juiste manier. Daar was ze fout en ernstig fout en dat mag gerust besproken worden.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:58

Geryon schreef:
elske_ schreef:
Als mijn paard aan de kant moet voor een paard dat hoger in rang staat en dat niet doet, krijgt zij een trap. Komt waarschijnlijk harder aan dan dit zwiepende touwtje. Is dit dan ook mishandeling?

Ik (geen NH-fan) zie in het filmpje dat het voor het paard soms onduidelijk is, maar mishandeling zie ik eigenlijk niet. Dat het duidelijker kan voor het paard weet ze waarschijnlijk zelf ook. Gelukkig zijn we 10 jaar verder en is dit fragment al verouderd. Wel verbaas ik me over sommige reacties hier, er gaan meer wegen naar Rome en dit is er 1 van. Bij dominante paarden moet je nou eenmaal soms iets harder inkomen en met lieve woordjes zal je met sommige paarden voor Rome verongelukken.

Hier ga je al de mist in.

Het paard krijgt niet een trap. Het paard krijgt eerst meerdere aanwijzingen (die niet ieder mens ziet). Het hogere paard doet de oren in de nek. Is dat voldoende, gaat zij niet ook nog een trap geven. Is dat niet voldoende, voert ze de druk op door haar kont richting het paard te doen. Is dat nog steeds niet voldoende, dán geeft ze hem een trap.

En dat is wat er imo ook moet gebeuren bij parelli en wat NIET gebeurt in dit filmpje. Als je dit filmpje wilt vergelijken met paarden in de wei, dan kan je zeggen dat het hogere paard het lagere paard blijft trappen terwijl het lagere paard allang gehoorzaamd. Hierdoor weet het lagere paard niet wat er van hem verwacht wordt en kan zich gaan afsluiten oid.

Ik snap dat er meerdere aanwijzingen zijn voordat die trap wordt uitgedeeld. Maar deze hints worden niet altijd opgevangen door het in lagere rang staande paard en dan zal er toch op een gegeven moment een trap uitgedeeld worden. Zoals ik het filmpje zie, blijft het paard in haar ruimte komen en blijft ze daarom doorgaan. En inderdaad, dit is niet altijd subtiel en vaak stopt ze niet op tijd, maar om gelijk over mishandeling te praten gaat imo te ver.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:01

elske_ schreef:
Geryon schreef:

Hier ga je al de mist in.

Het paard krijgt niet een trap. Het paard krijgt eerst meerdere aanwijzingen (die niet ieder mens ziet). Het hogere paard doet de oren in de nek. Is dat voldoende, gaat zij niet ook nog een trap geven. Is dat niet voldoende, voert ze de druk op door haar kont richting het paard te doen. Is dat nog steeds niet voldoende, dán geeft ze hem een trap.

En dat is wat er imo ook moet gebeuren bij parelli en wat NIET gebeurt in dit filmpje. Als je dit filmpje wilt vergelijken met paarden in de wei, dan kan je zeggen dat het hogere paard het lagere paard blijft trappen terwijl het lagere paard allang gehoorzaamd. Hierdoor weet het lagere paard niet wat er van hem verwacht wordt en kan zich gaan afsluiten oid.

Ik snap dat er meerdere aanwijzingen zijn voordat die trap wordt uitgedeeld. Maar deze hints worden niet altijd opgevangen door het in lagere rang staande paard en dan zal er toch op een gegeven moment een trap uitgedeeld worden. Zoals ik het filmpje zie, blijft het paard in haar ruimte komen en blijft ze daarom doorgaan. En inderdaad, dit is niet altijd subtiel en vaak stopt ze niet op tijd, maar om gelijk over mishandeling te praten gaat imo te ver.

Je hebt helemaal gelijk met je eerste twee zinnen. Maar zij begint wel met de oren in de nek en deze vrouw begint gelijk met de trap. Als het paard niet reageert, dan moet ze inderdaad wel door blijven gaan. Maar daarna stoppen. Dat deed ze niet (of nouja, het was de man die het deed, maar zij gaf aanwijzingen) én ze begon niet met de oren in de nek maar met meteen een trap.

Ik vind dit psychische mishandeling.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:01

Niets mis met bespreken, maar lees de reacties van menig bokker over de hele methode door. Daar zien ze niet dat dit 10 jaar geleden is, houden er geen rekening mee dat mensen zich blijven ontwikkelen en kraken meteen de hele methode af.

Maar goed, ik kan niemand dwingen om die betonnen plaat voor zijn hoofd weg te halen, en dit gaat me teveel tijd en energie kosten. Mijn laatste reactie in dit topic. May the horse be with you.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:02

Natuurlijk? Volgens mij zit een paard in de natuur niet met een halster en touw aan een ander paard vastgebonden. Als een paard een ander paard laat weten dat hij niet gediend is van zijn aanwezigheid heeft het andere paard de ruimte om weg te gaan. Hier niet... Ik ken parelli niet maar als ik mijn paard naar achter wil hebben trek ik haar aandacht door 'hé' te zeggen, in mijn vingers te klikken, naar haar borst te wijzen en 'terug' te zeggen. Dan gaat ze gewoon achteruit, hoe afgeleid ze ook geweest mag zijn.. Als je het natuurlijk wilt doen (voor zover dat kan in dit land en deze maatschappij), ga dan in de wei staan met je paard zonder halster oid. Dan begrijp je elkaar denk ik wat beter... ( als je toch wilt dat je paard jouw als een ander paard gaat zien). Los hiervan het ik helemaal niets tegen NH en de varianten, ik heb hier veel goede dingen van geleerd en gebruik het ook in de dagelijkse omgang en training. Maar dit filmpje geeft denk ik niet zo'n goed beeld... (Vooral de jongeman in het begin die er niet zoveel van bakt ;))

Mieke_Cunna

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:04

Bah, walgelijk filmpje. 10 jaar geleden of niet, dit slaat nergens op. Toen niet, nu niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:05

Maar dat zijn mensen die dit filmpje niet nodig hebben om een methode af te kraken. En dat is menselijk. Zo zit ik met een springruiter die ik niet zo moet hebben. Hoe mooi die ook zijn rondje springt en hoe netjes die zijn paarden ook rijdt, in het verleden heeft die dingen gedaan waardoor die in mijn hoofd in de negatieve hoek staat. Het is pas sinds een paar maanden dat ik die negatieve lading wat van de ruiter af kan zetten en terug objectiever kan kijken. Dat vergt tijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:11

Dat is idd menselijk. Zo kan ik bij Klaus Ferdinand Hempfling alleen maar denken aan de Sekte die hij vroeger heeft opgestart, de mensen die hij financieel de misere heeft ingeholpen (en vrouwen die hij het bed in heeft gepraat en zwanger heeft gemaakt), en gaan er bij mij allemaal alarmbelletjes rinkelen als er er weer een puber op Bokt over zijn methode loopt te zwijmelen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:14

Cassidy schreef:
Dat is idd menselijk. Zo kan ik bij Klaus Ferdinand Hempfling alleen maar denken aan de Sekte die hij vroeger heeft opgestart, de mensen die hij financieel de misere heeft ingeholpen (en vrouwen die hij het bed in heeft gepraat en zwanger heeft gemaakt), en gaan er bij mij allemaal alarmbelletjes rinkelen als er er weer een puber op Bokt over zijn methode loopt te zwijmelen.

is ook zo, ik heb nog een boek in de kast van hem staan, en als ik dat vastpak heb ik er zo een 'gevoel 'bij... :') ieuww de viezert

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:20

Gódver..! _-:( Die parelli moet eens heel erg dringend ophouden met paarden op zo'n manier te vertiefen.

Ja, ik ben erg anti-parelli ja. Die lui zijn goed met van die touwhalsters, en ze zijn ook erg goed in het onder druk zetten van paarden en in het afreageren van hun frustratie. Dat zien we hier niet voor het eerst.

Waar ze dan weer wat minder handig mee zijn, dat zijn paarden -O-

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:37

troi schreef:
Tja, ben geen parelli expert maar zie hier vooral een paard dat totaal niet let op de mens maar alleen maar oog heeft voor alles om hem heen en Linda die alles uit de kast haalt om de aandacht op te eisen. Of dit de goede methode is om dat wel voor elkaar te krijgen zou ik overgens niet weten. Maar doordraaien zie ik totaal niet, sterker nog ze heeft volgens mij geen andere keus want zodra zij 2 seconden niks doet heeft hij al iets anders gevonden om naar te kijken ipv naar haar.

Jij ziet het goed!!! Paard let totaal niet op
Is elke keer met zijn omgeving bezig en dit is dan ook een paard wat zo over je heen kan walsen
En geloof me dat wil je niet

Parelli is zacht waar t kan ,maar ook hard waar het moet en bij dit paard moet t wat harder

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:40

Nee dat hoeft niet. Bovendien zie je aan alles dat dit paard gespannen is, op een gegeven moment gaat hij er zelfs van mesten. Die Linda hoor je op het eind ook een opmerking maken over adrenaline.

Het irritante aan die parellimeuk is dat ze zo overtuigd zijn van hun eigen oogkleppenprogramma dat ze geen ruimte overlaten voor een andere aanpak met een paard waar dat nodig is. Paard moet zich aan de mens conformeren in plaats van dat de parelliënde mens zich aanpast aan de persoonlijkheid van het paard. Dit paard leert hier NIKS. Hij snapt nog steeds niet wat de bedoeling was. Well done parelli.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:41

Het moet bij dit paard helemaal niet harder. Dat kan je vooral in het begin zien. Het paard reageert gewoon. Maar wordt afgestompt en dán moet het pas harder. Dat heeft het paard pas nodig ná de fouten van de man en vrouw.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:43

Precies geryon. Eerst paard geestelijk doodbeuken en daarna heb je een robot die precies doet wat je wil. Learned helplessness heet dat. Parelli is daar héél goed in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:44

Dat praat nog niet goed dat het paard dan over de mensen heen wil walsen. Dat is een dominante trek en een paard die je persoonlijke ruimte niet respecteerd is niet veilig voor de mens.
Niet snappen door het paard is een ding, subtiel even de overhand proberen te krijgen een tweede.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:45

Koper schreef:
Precies geryon. Eerst paard geestelijk doodbeuken en daarna heb je een robot die precies doet wat je wil. Learned helplessness heet dat. Parelli is daar héél goed in.

O gaan we die kant op? Dan wil ik van jou graag een duidelijke uitleg over jouw begrip van learned helplessness.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:46

Koper schreef:
Gódver..! _-:( Die parelli moet eens heel erg dringend ophouden met paarden op zo'n manier te vertiefen.

Ja, ik ben erg anti-parelli ja. Die lui zijn goed met van die touwhalsters, en ze zijn ook erg goed in het onder druk zetten van paarden en in het afreageren van hun frustratie. Dat zien we hier niet voor het eerst.

Waar ze dan weer wat minder handig mee zijn, dat zijn paarden -O-

Jaja, ze zetten ze zo onder druk dat de paarden ze los overal volgen en alles voor ze doen. Dat ze aan komen rennen zodra ze hun baasje aan zien komen. Dat ze te rijden zijn zonder enkel hulpmiddel. Heel zielig inderdaad. :z

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:47

Ben ik wel met je eens Cassidy. Paard mag niet door je heen walsen, om wat voor reden dan ook. Je eigen veiligheid gaat boven alles.

Ik ken het paard natuurlijk niet, maar zo vanaf dit filmpje te zien lijkt mij dit geen dominant paard en dat lijkt mij ook niet de reden van het walsen. Dit paard lijkt eerder niet te weten wat hij moet doen, raakt in de stress, overspel gedraag etc. Omdat alles hier gewoon onduidelijk en niet goed wordt uigevoerd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:48

Koper schreef:

Kom maar een bij mijn hulpeloze paardjes kijken dan. :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:50

Jessix schreef:
Jaja, ze zetten ze zo onder druk dat de paarden ze los overal volgen en alles voor ze doen. Dat ze aan komen rennen zodra ze hun baasje aan zien komen. Dat ze te rijden zijn zonder enkel hulpmiddel. Heel zielig inderdaad. :z

Daar heb je geen parelli voor nodig. Daarnaast vind ik het eng als een paard "alles voor je doet". Het paard is geen slaaf... en dat maakt die parelli er wel van.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:50

Koper schreef:
Nee dat hoeft niet. Bovendien zie je aan alles dat dit paard gespannen is, op een gegeven moment gaat hij er zelfs van mesten. Die Linda hoor je op het eind ook een opmerking maken over adrenaline.

Het irritante aan die parellimeuk is dat ze zo overtuigd zijn van hun eigen oogkleppenprogramma dat ze geen ruimte overlaten voor een andere aanpak met een paard waar dat nodig is. Paard moet zich aan de mens conformeren in plaats van dat de parelliënde mens zich aanpast aan de persoonlijkheid van het paard. Dit paard leert hier NIKS. Hij snapt nog steeds niet wat de bedoeling was. Well done parelli.

Volledig mee eens!! Mijn nicht waarmee ik jarenlang met paarden bezig ben geweest gaat NH lessen nemen en ineens doe IK ALLES fout :list: Gaat ze een keer met mijn paard oefenen, werkt het niet. Nee, volgens haar is mijn paard TE sensibel 8)7 wat is dat nou voor een stierenpoepie -:(- een boel hebben echt oogkleppen op ja.. Heel jammer want ik ken er een paar die geen oogkleppen ophebben en zij helpen mij met problemen met deze 'methode' met volledig respect voor 'mijn methode'. Mijn methode is overigens een gevalletje vanalles wat zolang het werkt voor mij en mijn paard en het werkt perfect! Mijn paard ziet er gelukkiger uit dan het gemiddelde paard op de natuurlijke pensionstalling in de buurt.

Nah beetje off-topic maar moest het echt even kwijt :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:51

Geryon schreef:
Ben ik wel met je eens Cassidy. Paard mag niet door je heen walsen, om wat voor reden dan ook. Je eigen veiligheid gaat boven alles.

Ik ken het paard natuurlijk niet, maar zo vanaf dit filmpje te zien lijkt mij dit geen dominant paard en dat lijkt mij ook niet de reden van het walsen. Dit paard lijkt eerder niet te weten wat hij moet doen, raakt in de stress, overspel gedraag etc. Omdat alles hier gewoon onduidelijk en niet goed wordt uigevoerd.

Ik zie geen stress, ik zie wel dat hij het niet snapt, maar dat geeft niet, daar is ook het leermoment voor. En als hij de kleine signalen niet snapt dan moet je ze groter maken. Om iets te leren soms zelfs overdrijven. Nu gaat het paard waarschijnlijk naar achter als je met je vinger wiebelt. Het is een oud filmpje, maar ik denk dat Linda er nog wel achter staat hoor.