Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Wie heeft het hier over introvert en extrovert? Ik wil een paard dat onvoorwaardelijk gehoorzaamd. Ongeacht zijn horsenality....
cam schreef:Cassidy schreef:Wie heeft het hier over introvert en extrovert? Ik wil een paard dat onvoorwaardelijk gehoorzaamd. Ongeacht zijn horsenality....
Als ik deze opmerking van je zie snap ik plots al die aanbevelingen in andere topics.
Cassidy schreef:Het is idd afhankelijk van wat je wilt, en van je referentiekader.
De een wil een paard dat op elke aanwijzing `yes, sir! ` roept en dit ook uitvoert.
De ander wil pit in zijn paard en schuwt een aanvaring niet. Soms een aanvaring op een cruciaal moment.
Aan de ruiter-eigenaar-trainer om te beslissen welke kant je uitgaat en wat je wilt.
Maar om een voorbeeld te noemen: als ik op een paard zit en in galop op een afgrond afrijd, dan ben ik erg blij met een paard dat op een aanwijzing om te stoppen met "yes, sir" reageert, en niet nog eens even in discussie met je gaat of hij echt naar je gaat luisteren of zijn eigen zin doordrijft....
Cassidy schreef:Ik zou dat dus wel doen. Met in mijn achterhoofd de wetenschap dat hij zo zacht tewerk zou gaan als het kan en zo hard als het zou moeten....
Knoffer schreef:http://i34.servimg.com/u/f34/11/44/06/91/deb310.jpg Misschien is hier een situatie aan vooraf gegaan dat deze positie ontstond of is dit een oefening op zich?
Cer schreef:niet om 1 en ander goed te praten, maar ik heb het idee dat hier een aantal dingen door elkaar lopen..
Je hebt paarden die zo slecht behandeld zijn, dat ze nergens meer voor open staan. De manier van deze man kan daarbij helpen, hoe hard het er ook uitziet.
Echter, de meesten die hier in dit topic reageren, gaan ervan uit dat ze met brave paarden van doen hebben, en zouden het derhalve nooit doen (is ook niet nodig in die gevallen)
Of vergis ik me?
spatter schreef:een paard breken is nooit de oplossing
wel is het zo dat er paarden zijn die zo verklooid zijn of zo'n moeilijk karakter hebben dat ze beter af zijn op de eeuwige groene velden als hier bij de mens moeten bivakeren
spatter schreef:meer ervaring dan jij denkt
daarom ook mijn optie 2 en ik ken(de) verschillende van die gevallen
paarden die eens in de zoveel tijd terug vielen in gedrag met alle gevolgen van dien
weer aangepakt werden en dan rustig een half jaar prima hanteerbaar waren om dan ineens weer onvoorspelbaar agressief te worden
verder kende(kon, heb gekend) ik ook verschillende nummertje 1's
nummertje 3's zie ik regelmatig lopen
in een bepaalde tak van sport lopen er nogal wat rond en de meeste paarden waren niet eens zulke moeilijke paarden
een paard breken is nooit de oplossing
wel is het zo dat er paarden zijn die zo verklooid zijn of zo'n moeilijk karakter hebben dat ze beter af zijn op de eeuwige groene velden als hier bij de mens moeten bivakeren