Wie kent deze halve gare??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:57

En jij, Cassidy, hebt eventueel zelf ook de cursus en beleidslijnen uit je onderschrift gevolgd? Of promoot dat? Nou... dat lijkt me dan geen aanbeveling, gezien de tekst in je laatste post, want daaruit blijkt naar mijn mening:

brrrt.. jij wil geen levend wezen, maar een robot. Mogen niet links of rechts denken.

Maar dat is dan weer mijn visie.

Cassidy

Re: Wie kent deze halve gare??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:00

Dat is idd jouw visie. En je beperkte horizon.
Want wat er in mijn onderschrift wordt aangekaart heeft niets, maar dan ook he-le-maal niets met paarden te maken of mijn visie in de omgang daarvan..:D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:03

Goed, maar dan is dat nu duidelijk.

Het gaat dus om mensen.

Mooi dat je zo "horizontaal" reageert, overigens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:07

Op het moment dat jij als mens je richtlijnen duidelijk hebt uitgestippeld, volgen de dieren vanzelf.
Het omgekeerde is echter niet of nauwelijks mogelijk....
Maar ik zou zo zeggen, verdiep je erin en ervaar wat het met je doet...
Er zou zomaar een wereld voor je open kunnen gaan....

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:46

Ik vind de fotos verschrikkelijk :r Zou mijn paard niet graag aan die man toevertrouwen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:49

Ik zou dat dus wel doen. Met in mijn achterhoofd de wetenschap dat hij zo zacht tewerk zou gaan als het kan en zo hard als het zou moeten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 04:22

Cassidy schreef:
Wie heeft het hier over introvert en extrovert? Ik wil een paard dat onvoorwaardelijk gehoorzaamd. Ongeacht zijn horsenality....

Omdat jouw post over geen discussie mogelijk een antwoord leek op mijn post over dat ik de paarden er allemaal nogal introvert uit vind zien. Even los van de horsenality's.
Ik vind het trouwens wel opvallend dat je in ieder topic ontzettend je inmiddels bekende mening aan het verkondigen bent. Het heeft niks meer met een nuttige discussie/uitwisseling an gedachten te maken. Alleen maar met defensief reageren op alles wat langskomt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:23

Ik zou mijn paard niet aan die man toevertrouwen, maar mijn paard heeft dat niet nodig... Echter, ik ken dieren die zo verhoert zijn, dat dit uiteindelijk de enige weg is. En dan hoef ik ze niet daar te brengen, dan zou ik het zelf doen :j

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:47

Ik zou ook mijn pony er niet aan toe vertrouwen... Als je al die foto's ziet.. :( @cassindy: ik vind het leuk voor je dat jij er zo mee overweg kan... Ik zie het "plezierige" er niet van in...

*wel weg gehaald*

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:27

Cassidy schreef:
Wie heeft het hier over introvert en extrovert? Ik wil een paard dat onvoorwaardelijk gehoorzaamd. Ongeacht zijn horsenality....

Als ik deze opmerking van je zie snap ik plots al die aanbevelingen in andere topics. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:12

cam schreef:
Cassidy schreef:

Als ik deze opmerking van je zie snap ik plots al die aanbevelingen in andere topics. :D

ik heb liever een pard wat gewoon paard is,maar wel respect heeft voor mij....maar niet murf is.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:18

Cassidy schreef:
Het is idd afhankelijk van wat je wilt, en van je referentiekader.
De een wil een paard dat op elke aanwijzing `yes, sir! ` roept en dit ook uitvoert.
De ander wil pit in zijn paard en schuwt een aanvaring niet. Soms een aanvaring op een cruciaal moment.
Aan de ruiter-eigenaar-trainer om te beslissen welke kant je uitgaat en wat je wilt.

Maar om een voorbeeld te noemen: als ik op een paard zit en in galop op een afgrond afrijd, dan ben ik erg blij met een paard dat op een aanwijzing om te stoppen met "yes, sir" reageert, en niet nog eens even in discussie met je gaat of hij echt naar je gaat luisteren of zijn eigen zin doordrijft....

In jouw voorbeeld zit de ruiter op het paard. Mijns inziens kan consequentie, want dat is het dan blijkbaar, prima bereikt worden wanneer je op het paard aan het trainen bent. Wat ik op die foto's zie is beulerij naast het paard, wanneer het op zijn kwetsbaarst is. Dát maakt het dat ik zo vreselijk vindt.

Gelukkig leiden meerdere wegen naar Rome, maar deze weg zou ik nooit bewandelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:27

niet om 1 en ander goed te praten, maar ik heb het idee dat hier een aantal dingen door elkaar lopen..

Je hebt paarden die zo slecht behandeld zijn, dat ze nergens meer voor open staan. De manier van deze man kan daarbij helpen, hoe hard het er ook uitziet.

Echter, de meesten die hier in dit topic reageren, gaan ervan uit dat ze met brave paarden van doen hebben, en zouden het derhalve nooit doen (is ook niet nodig in die gevallen)

Of vergis ik me?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:29

Cassidy schreef:
Ik zou dat dus wel doen. Met in mijn achterhoofd de wetenschap dat hij zo zacht tewerk zou gaan als het kan en zo hard als het zou moeten....

Kan het niet anders dan het met je eens zijn Cassidy. De paarden waar het hier over gaat zijn paarden waar iedereen al bij verloren heeft, en het is idd simpelweg de laatste hoop: ofwel win je het "gevecht", want dat is het ondertussen in zo'n geval, en geeft dat paard zich over, ofwel kan het naar de slager omdat het simpelweg in staat is om iemand te vermoorden.

Wij hebben zelf vroeger een tweejarige hengst gekocht die zo slecht opgevoed was dat hij iedereen de stal uitjoeg. Toen mijn vader hem ging kopen zei de eigenaresse dat zij hem niet uit de stal ging halen, dat mocht hij doen als hij hem wilde hebben. Ze bleek hem als veulentje te hebben geleerd om te steigeren en de voorbeentjes op je schouders te leggen....
Dankzij haar leuke spelletjes was een tweejarige hengst compleet gestoord geworden en levensgevaarlijk. Het heeft toen hij bij ons thuis stond één week geduurd. Toen waren er twee bezemstelen kapot (sorry voor de arme Penny hartjes, ik hoop dat jullie nog kunnen slapen vannacht), maar het is nog een prima paard geworden die zijn grenzen weer wist, omdat we hem net op tijd gekocht hadden.
Als het alternatief is dat je het zelf het leven erbij laat, of dat het paard naar de slager moet, dan is in mijn ogen een harde leerschool een redmiddel, en geen dierenmishandeling. Wees dus blij dat er "halve garen" als Buck Brannaman op deze wereld zijn, want zij zijn degenen die de ellende van anderen moeten oplossen en daarmee nog veel paarden weer op het juiste spoor krijgen.
Iets om over na te denken: als iedereen zijn paard als veulen al fatsoenlijk opvoedde, hadden zij de ergere middelen niet meer nodig en konden ze zich beperken tot de fijnere kanten van NH....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:34

ik begreep dat het magere paardje met zijn hoofd tussen zijn voorbenen gesnoerd...niet meer te redden was?Dus die methode werkt niet altijd.

En tja....een veulen leren om zijn voorbenen op je schouders te leggen.Waar zit je verstand dan?
Ik denk dat heel veel mensen gewoon eigelijk geen paard moeten hebben.(geldt ook voor sommige hondenrassen)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:59

Ik ben niet zo bekend met de methode van het kluisteren, maar met wat theorie erbij zijn de meeste foto's te plaatsen.
Er zijn alleen twee foto's waarvan ik mij afvroeg wat daar gebeurt en wat daar de bedoeling van is:

http://i34.servimg.com/u/f34/11/44/06/91/deb810.jpg
Wat is de reden van het aan de staart trekken?

http://i34.servimg.com/u/f34/11/44/06/91/deb310.jpg
Misschien is hier een situatie aan vooraf gegaan dat deze positie ontstond of is dit een oefening op zich?

Misschien dat een van de goeroe's mij dat kan vertellen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:05

Hier zitten geen goeroe's dus dan houdt het snel op.... ;)

Uit foto's kun je niets afleiden, je moet op zijn minst een filmpje zien om te weten hoe iets gebeurt, hoe de situatie begon en hoe het verder ging.

Aan de staart trekken ken ik wel van ons op de boerderij bij koeien, en zelfs bij het ontwaken uit narcose van paarden, daarmee help je ze overeind. Je geeft als het ware steun op die manier.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 04-10-12 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:06

knoffer snapt dat dan, dat paard krijgt massage en wordt gerekt en gestrekt zodat hij lekker los in het lijf wordt :+

en als het dat niet is, is het gewoon een paard murf maken en heb je 2 mogelijkheden
of eigenlijk 3
het paard pikt het niet en kan naar de slacht
het paard pikt het wel, is murf maar zal bij tijd en weile de eigenaar testen
het paard is voor zijn leven lang murf en geestelijk dood

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:09

Beste Spatter, dat jij nooit met dit soort paarden hebt gewerkt is duidelijk. Als deze paarden éénmaal weer hun grenzen kennen zijn ze niet murw, maar hanteerbaar.
Ze hebben veel te veel vechtlust om geestelijk dood te zijn. Dat worden alleen paarden die vanaf het begin al geen vecht lust hebben. En bij mensen als Buck Brannaman krijgen dat soort paarden nooit zo'n behandeling, simpelweg omdat het niet nodig is.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 04-10-12 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:16

Knoffer schreef:
http://i34.servimg.com/u/f34/11/44/06/91/deb310.jpg Misschien is hier een situatie aan vooraf gegaan dat deze positie ontstond of is dit een oefening op zich?

Goeroes zitten hier niet (overigens heb ik nog geen antwoord gezien op mijn vraag.. Jammer :+

Hier kan ik me iets bij voorstellen.. mijn eigen paard steigerde vroeger en liet zich achterover vallen (met dank aan de vorige eigenaren) bij de minste teugeldruk.. We hebben het een hele periode met rust en vriendelijke aanpakken geprobeert, rustig druk oppakken, tijd geven, bla bla bla. Maar ze was al zo verziekt dat ze achterover bleef komen (waarbij de techniek voor haar gunstig uitpakte, en voor de ruiter niet).

En hoe lief jullie het ook bedoelen met suikerklontjes.. tegen 400 kg leg ik het persoonlijk af, als dat bovenop me sodemietert :j

Dus ja, zij is toen op ongeveer deze manier 'gebroken' (niet helemaal hetzelfde). Net zolang achteruit en achterover trekken totdat ze zich moest overgeven. Als ze op de grond lag, erop gaan staan enzo.. Heeeel erg, maar het was zij of ik. En dan kies ik toch voor mezelf :j
Superleuk wedstrijdpaard geworden, blij dat het gelukt is (anders had ze 20 jr geleden in de frikandellen gezeten).

Ik zeg niet dat het op een andere manier niet had gewerkt, maar dit is hoe het gegaan is...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:17

Denk dat Spatter het prima snapt.
Gelukkig laat foto 2 zien waar de neusriem de frontriem en de keelriem voor uit is gevonden.
De meeste ruiters hebben die voor de sier maar hier hebben ze gelukkig een functie :o
Vraag me af of ik het nu goed zie dat er ook nog een bit in zit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:19

meer ervaring dan jij denkt

daarom ook mijn optie 2 en ik ken(de) verschillende van die gevallen
paarden die eens in de zoveel tijd terug vielen in gedrag met alle gevolgen van dien
weer aangepakt werden en dan rustig een half jaar prima hanteerbaar waren om dan ineens weer onvoorspelbaar agressief te worden

verder kende(kon, heb gekend) ik ook verschillende nummertje 1's

nummertje 3's zie ik regelmatig lopen
in een bepaalde tak van sport lopen er nogal wat rond en de meeste paarden waren niet eens zulke moeilijke paarden

een paard breken is nooit de oplossing
wel is het zo dat er paarden zijn die zo verklooid zijn of zo'n moeilijk karakter hebben dat ze beter af zijn op de eeuwige groene velden als hier bij de mens moeten bivakeren

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:20

Cer schreef:
niet om 1 en ander goed te praten, maar ik heb het idee dat hier een aantal dingen door elkaar lopen..

Je hebt paarden die zo slecht behandeld zijn, dat ze nergens meer voor open staan. De manier van deze man kan daarbij helpen, hoe hard het er ook uitziet.

Echter, de meesten die hier in dit topic reageren, gaan ervan uit dat ze met brave paarden van doen hebben, en zouden het derhalve nooit doen (is ook niet nodig in die gevallen)

Of vergis ik me?

Zal je vraag nog even quoten Cer, want idd, tot je zelf zo'n paard tegenkomt waarbij je beseft dat het niet anders kan, omdat het anders hij dood of jij dood is, besef je niet hoe het is. Maar ik vrees dat nu de verhalen weer bovenkomen dat "mijn paard ook zooo moeilijk was en ik heb hem met heel veel liefde en geduld ook zover gekregen", waarbij ze niet beseffen dat "moeilijk" en "staatsgevaarlijk" twee verschillende dingen zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:21

spatter schreef:
wel is het zo dat er paarden zijn die zo verklooid zijn of zo'n moeilijk karakter hebben dat ze beter af zijn op de eeuwige groene velden als hier bij de mens moeten bivakeren

Ben blij dat het met mijn merrie goed uitgepakt heeft, heb er (nog steeds) veel plezier van... :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:26

spatter schreef:
meer ervaring dan jij denkt

daarom ook mijn optie 2 en ik ken(de) verschillende van die gevallen
paarden die eens in de zoveel tijd terug vielen in gedrag met alle gevolgen van dien
weer aangepakt werden en dan rustig een half jaar prima hanteerbaar waren om dan ineens weer onvoorspelbaar agressief te worden

verder kende(kon, heb gekend) ik ook verschillende nummertje 1's

nummertje 3's zie ik regelmatig lopen
in een bepaalde tak van sport lopen er nogal wat rond en de meeste paarden waren niet eens zulke moeilijke paarden

Ik kan me voorstellen dat jij nr 3's heel wat kent (gezien je tak van sport), maar daarbij gaat het niet om dit soort gevaarlijke paarden, en dat is dus een heel ander verhaal.
Ik heb de eer gehad twintig jaar geleden Buck al te kennen en ik weet zeker dat hij niet zoiets doet als het niet echt het laatste redmiddel is, hij is een fantastische paardentrainer.

En er is een verschil tussen een paard breken, en het gevecht wat hij aangaat (niet jij in eerste instantie!) te winnen. Dit is niets anders dan in de natuur, en je gaat me toch niet vertellen dat elke hengst die door een ander op de knieën wordt gedwongen vanaf die tijd "gebroken" is??