is natural horsemanship wel zo goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

is natural horsemanship wel zo goed?

ja want..
56 (81%)
nee want..
13 (18%)

Totaal aantal stemmen: 69

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:51

TS, ik heb je nu een aantal keer een PB'tje gestuurd met de vraag naar je adres zodat we een afspraak kunnen maken. Hier is niet op gereageerd.
Kan ik hieruit opmaken dat je je hebt bedacht mbt. de onmogelijkheid?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:18

lovemario schreef:
titel lijkt me duidelijk :D

waarom wel: je bouwd een goede band op met je paard/pony, en respecteerd elkaar

waarom niet; je doet eigenlijk het gedrag van een paard na. je corrigeerd hem op de natuurlijke wijze. maar... het paard kan ook zo dominant zijn, dat "hij jou gaat behandelen als paard"
dit kan dus ook erg gevaarlijk zijn. voor je het weet heb keert hij zich tegen je.

dus bij deze: is natural horsemanship wel zo goed?

Waarom moet iets persé goed of slecht zijn, zwart of wit? :)

NH is een methode, zo zijn er nog 28973986 andere methoden. Pik uit iedere methode de punten waar jij je in kunt vinden en creeer zelf een methode waar jij je goed bij voelt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:47

Ik heb tot op heden geen problemen ondervonden met het grondwerk wat ik met mijn pony(s) doe.
En of iets goed is of fout, ja alles is fout als je het verkeerd doet. En ik denk dat ook niet iedere NH methode past bij ieder paard. Zelf heb ik er mijn eigen draai aangegeven.

lovemario

Re: is natural horsemanship wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 16:54

Zo heeft ieder dus ook een eigen mening. Idd er zijn verschillende methodes, en niet alles werkt op je paard, maar waarom ik dus deze discussie open is omdat er toch ook wel ongelukken mee gebeuren..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:03

Nogmaals, wat heeft "imprinting" met NH te maken?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:06

Ik denk dat klakkeloos een boekje of filmpje van internet na proberen te doen als leek altijd een slecht idee is. Net als hogeschool dressuur of een parcours van 1.60 gaat er veel, heel veel tijd zitten onder begeleiding om alle signalen op de juiste wijze te kunnen interpreteren. En net als bij dressuur kost het minimaal een mensenleven om het allemaal te leren en raak je dus nooit uitgeleerd.

Hoe meer ik filmpjes zie van NH, hoe minder verschillen ik zie met de gewone gebruik-je-boerenverstand-methode die ik met de paplepel ingegoten heb gekregen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:33

Het probleem is dat niet iedereen dat met de paplepel ingegeven gekregen heeft. En de manier waarop er op sommige maneges met paarden omgegaan wordt, niet altijd conform de JBF (Jan Boeren Fluitjes = gezond boerenverstand) ....

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:55

Ik snap nooit zo goed waarom men iemand, of een methode, moet 'volgen'.
Elk mens is anders, elk paard is anders, elke situatie is anders.
Ik geloof niet in de kracht van één en hetzelfde systeem toepassen op elk paard, elk mens en elke situatie die je tegenkomt.

Ik geloof in werken vanuit je gevoel. Voelen wat je denkt te moeten doen in het moment en fouten mogen maken. Maar ik geloof vooral in tijd. Veel tijd nemen óm te voelen. Om te observeren, te kijken, te denken. Sàmen met je paard.

Mijn motto is en blijft: elk mens, elk paard en elke situatie is anders. Voel het.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:13

Juist ja. Nee dus.
Dat voelen heeft niet iedereen van het begin af aan in zich. Dat kun je echter wel ontwikkelen. En als de de theorie erachter weet, weet je ook wat je moet doen om het gevoel te kunnen ontwikkelen. Dan moeten echter de reacties van het paard wel op een manier komen dat je dat gevoel kunt ontwikkelen. Begin groot en werk naar klein toe. En dan maakt het niet uit of je methode JBF of een NH-er aanhangt. De meeste vooraanstaande NH-ers hebben het ook niet uitgevonden en zijn een smeltkroes van methodes.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je ook gewoon kunt accepteren dat het wiel er is, en van daaruit verder gaat werken? Want meer is het niet, (minder ook niet).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:38

lovemario schreef:
Zo heeft ieder dus ook een eigen mening. Idd er zijn verschillende methodes, en niet alles werkt op je paard, maar waarom ik dus deze discussie open is omdat er toch ook wel ongelukken mee gebeuren..

en ongelukken gebeuren anders niet?!

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:45

Cassidy schreef:
Juist ja. Nee dus.
Dat voelen heeft niet iedereen van het begin af aan in zich. Dat kun je echter wel ontwikkelen. En als de de theorie erachter weet, weet je ook wat je moet doen om het gevoel te kunnen ontwikkelen. Dan moeten echter de reacties van het paard wel op een manier komen dat je dat gevoel kunt ontwikkelen. Begin groot en werk naar klein toe. En dan maakt het niet uit of je methode JBF of een NH-er aanhangt. De meeste vooraanstaande NH-ers hebben het ook niet uitgevonden en zijn een smeltkroes van methodes.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je ook gewoon kunt accepteren dat het wiel er is, en van daaruit verder gaat werken? Want meer is het niet, (minder ook niet).

Maar misschien zijn er mensen die niet geloven in de kracht van dat wiel. ( Althans, de wielen die ze kennen dan. ;) )
Van alle wielen die ik ken heeft bijna elk wiel wel íets waarvan ik denk; Ja, daar kan ik me in vinden.
Maar geen van allen vind ik volg-waardig. Sterker nog, van sommigen vind ik het jammer dat er überhaupt mensen zijn die denken dat het werkt.

Maargoed, ik denk dat die discussie erg ver kan gaan, waarmee we afdwalen van de oorspronkelijke vraag;
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat 'natural horsemanship' (de term alleen al is paradoxaal) ten diepste goed of slecht is.
Ten eerste zijn een hoop mensen het niet eens over wat de definitie is van NH, ten tweede zijn er een hoop mensen die wel "NH"-minded zijn maar zo niet genoemd willen worden, ten derde voert elke persoon het "NH"-gebeuren op een andere manier door in zijn manier van houden, omgaan en werken met paarden, dus kun je geen gewoonweg geen algemene conclusie trekken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:11

JA want...
Veel mensen hebben er baat bij, het kan namelijk veel slechter, alleen is er wel een maar.
Erg natuurlijk vind ik het niet (de omschrijving misschien, maar de lichaamstaal lang niet altijd of eigenlijk vaak niet). Filmpjes die volgens de kenners onder natural horse-man-ship vallen doen lang niet altijd hun naam eer aan. Vooralsnog leer je het paard reageren op jou lichaamstaal en wordt er niet de moeite gedaan het paard te lezen (paard spreekt altijd de waarheid) maar zetten ze er gewoon wat meer druk op om simpel gezegt toch hun zin te krijgen want dan ben je de leider. Maar ben je op dat moment leiderschap aan het verdienen of je paard aan het afstompen.
Het verschil zit hem vaak ik kleine dingen, stuur je het paard een kant op, door met je arm te wijzen en druk van achter te geven, of nodig je hem uit door ruimte te geven en neem je hem van achter mee.
Luister je naar je paard als het omkeert met vrijwerken of spring je er dan voor en jaagt hem weer de andere kant op? Negen van de 10 keer stond je er namelijk zelf voor of gaf teveel druk aan de voorkant.
Heb je respect voor je paards eigen cirkel of wals je er zo in (let wel respect is iets anders als er helemaal niet instappen).
Zo zijn er nog tal van signalen en hulpen die er onbewust gegeven worden en bij het paard verwarring geven, het reageert dan vanuit zijn natuur en op het moment dat je dat niet accepteerd en hem een andere reactie wilt aanleren, ben je dan natuurlijk bezig of komt het juist weer erg dicht bij traditioneel?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:36

Alma schreef:
Cassidy schreef:
Juist ja. Nee dus.

Maar misschien zijn er mensen die niet geloven in de kracht van dat wiel. ( Althans, de wielen die ze kennen dan. ;) )
Van alle wielen die ik ken heeft bijna elk wiel wel íets waarvan ik denk; Ja, daar kan ik me in vinden.
Maar geen van allen vind ik volg-waardig. Sterker nog, van sommigen vind ik het jammer dat er überhaupt mensen zijn die denken dat het werkt.

Maargoed, ik denk dat die discussie erg ver kan gaan, waarmee we afdwalen van de oorspronkelijke vraag;
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat 'natural horsemanship' (de term alleen al is paradoxaal) ten diepste goed of slecht is.
Ten eerste zijn een hoop mensen het niet eens over wat de definitie is van NH, ten tweede zijn er een hoop mensen die wel "NH"-minded zijn maar zo niet genoemd willen worden, ten derde voert elke persoon het "NH"-gebeuren op een andere manier door in zijn manier van houden, omgaan en werken met paarden, dus kun je geen gewoonweg geen algemene conclusie trekken.

Maar het principe is toch wel altijd hetzelfde? Nh hoeft niet slecht te zijn, het is in mijn ogen goed als je het op een goede manier uitvoert.Welke methode je dan in Nh doet maakt niet veel uit, als het maar bij jou en je paard past. Eigenlijk is Nh zelf nooit slecht, maar kan het wel op de verkeerde manier uitgevoerd worden vind ik.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:41

Ik denk dat het gevaarlijk kan zijn omdat veel mensen de lichaamstaal niet goed kunnen lezen, waardoor een paard verkeerd begrepen kan worden.
Hengsten die met de oren naar voren op je af komen bulldozeren zijn niet vrolijk.
Merries die altijd de oren plat in de nek hebben hoeven niet gevaarlijk en agressief te zijn.
Steigeren omdat er een spier blokkeert of er een beest onder de buik zit, of steigeren uit dominantie.

Zo kun je nog heel veel opnoemen waarbij het heel fout kan gaan.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:43

Ja inderdaad, en dan hoeft dat niet perse door horsemanship te komen.
En dat er ongelukken bij nh gebeuren dat kan wel, maar of dat vaak gebeurt.
Ik denk dat dat eerder in extreme gevallen is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:45

NH is niet natuurlijk. Het paard moet onze signalen namelijk ook leren. Het grote verschil zit hem in ons hoofd, en in hoeverre wij bereid zijn om in te gaan op het paard en proberen te snappen waarom een paard zo reageert zoals het reageert en zo denkt zoals het denkt.
En dat kan ik per definitie niet verkeerd vinden.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:51

Ja daar ben het met je eens.
Dat hoort ook het principe te zijn.
Sommige mensen die doen wel horsemanshipoefeningen e.d maar
hebben nog nooit gesnapt waarom het paard zo op hun reageerde.
En zijn onbewust veel te doelgericht op de oefening, dat die lukt dan op het paard.
Dan hebben ze het principe nog niet goed begrepen en ook niet het juiste gevoel.
Dan word nh echt slecht uitgevoerd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:52

Niet ieder persoon heeft de vaardigheid om NH correct toe te passen.
En als dingen mis gaan, omdat je de verkeerde dingen op de verkeerde momenten toepast, is de schade enorm.
Dit geldt voor alle methodes. Echter, bij NH lijkt het alsof het makkelijker is dan het werkelijk is, en men gaat er ook zo mee om. Van doe maar gewoon zus of zo en dan krijg je vanzelf dit of dat als resultaat. Alsof alle paarden hetzelfde zouden reageren (want je spreekt dan toch paards?). Het besef dat paarden ook wel eens heel anders kunnen reageren, omdat ze bv bepaalde ervaringen hebben, en wat dan te doen, is nog niet altijd aanwezig.
Ook dit zie je wel bij andere methodes, echter daarbij zijn ook al "foefjes" uitgevonden om gewenst gedrag te krijgen van afwijkend reagerende paarden, die ook bekend zijn bij velen, men kan elkaar makkelijker helpen.
Als je tegen een probleem stuit moet je soms best stad en land afvragen om tot een oplossing te komen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:55

Ik geloof niet dat nh dé methode is, zelfs parelli heeft casussen waar hij niks mee kan. Maar ik geloof wel dat het kan helpen. Mijn bazige jeugdpony liep op een gegeven moment na 20 jaar bazig zijn, niet meer over me heen tijdens het wandelen.
Maar denk wel dat dat ook gelukt zou zijn met bijv. een clickermethode of op juist een hele andere manier. Daarom kijk naar wat jij fijn vind, en wat je paard begrijpt en als prettig ervaart.

Verder is nh nooit een excuus om over je heen te laten lopen omdat de 'normale' manier slecht is. In die zin heb ik er helaas al een aantal meegemaakt. 'of we even 5 meter afstand willen houden, omdat paardlief dat alleen een touwhalstertje om heeft anders gek kan gaan doen'. En dat in een druk ruiterbos... Doe dan gewoon een hoofdstel over je touwhalster als je paard nog niet luistert.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:02

Lusitana schreef:
Niet ieder persoon heeft de vaardigheid om NH correct toe te passen.
En als dingen mis gaan, omdat je de verkeerde dingen op de verkeerde momenten toepast, is de schade enorm.
Dit geldt voor alle methodes. Echter, bij NH lijkt het alsof het makkelijker is dan het werkelijk is, en men gaat er ook zo mee om. Van doe maar gewoon zus of zo en dan krijg je vanzelf dit of dat als resultaat. Alsof alle paarden hetzelfde zouden reageren (want je spreekt dan toch paards?). Het besef dat paarden ook wel eens heel anders kunnen reageren, omdat ze bv bepaalde ervaringen hebben, en wat dan te doen, is nog niet altijd aanwezig.
Ook dit zie je wel bij andere methodes, echter daarbij zijn ook al "foefjes" uitgevonden om gewenst gedrag te krijgen van afwijkend reagerende paarden, die ook bekend zijn bij velen, men kan elkaar makkelijker helpen.
Als je tegen een probleem stuit moet je soms best stad en land afvragen om tot een oplossing te komen.

Nee idd, en dat is best wel zonde van het paard.
Mensen moeten bij nh toch wel weer per paard bekijken wat daar het beste bij past.
En dan vind ik het ook echt nh. Tis niet iets wat je zomaar even doet, vaak heel anders dan mensen verwachten.
Want sommige mensen denken al dat als ze zonder hoofdstel en zadel rijden dat dat nh is. Is wel een beetje
een extreem voorbeeld, maar dat kan je ook bereiken zonder nh. Ik vind dat die methodes waar die foefjes bij uitgevonden zijn
is dan ook niet echt meer nh. Dan gaat het er naar mijn idee meer om dat je je doel bereik, paardje dat luistert dan dat je het paard helpt.

xCharming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:42

ja want het is natuurlijk omgaan met een paard. je begrijpt hem dan beter en boven dien kun je op een natuurlijke manier laten weten dat jij de baas bent.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:14

het is natuurlijk om de baas te spelen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:02

Het helpt niet om de baas te spelen, je moet de baas ZIJN.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:04

Pentax schreef:
Ik geloof niet dat nh dé methode is, zelfs parelli heeft casussen waar hij niks mee kan.

Dat is een gewaagde opmerking, mag ik voorbeelden? Ja, Parelli had wat moeite met Caspar, en ga nu niet het verhaal Catwalk aanhalen want dat is uiteindelijk opgelost. Naar ieders tevredenheid opgelost.
Maar ik ben wel nieuwsgierig met welke paarden Parelli nou niets kan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:30

Ik wil de baas niet spelen en ook niet zijn, bij baas denk ik aan het beech type, deze types moeten er ook zijn, maar heb ze ook in mijn paardenkudde meegemaakt. Mijn oude merrie was door hun afgezet en mocht niets meer, echter toen ze met kranen en trekkers raakte de beech types in de stress en begonnen te heen en weren langs het hek. Vervolgens kwam de oude merrie uit de hoek vandaan, liep naar het landbouwgespuis om vevolgens alles een goed te bekijken, je zag de hele kudde een kwart slag draaien en bij haar aansluiten.

De baas zijn is voor mij dus niet aantrekkelijk, er voor de dieren zijn als ze me nodig hebben, de leefregels opstellen en ze de duidelijkheid geven wat echt niet mag en wat ik van ze verlang, verder mag het dier zichzelf zijn en mag dus ook iets weigeren, het mag mij op me plek zetten als ik onredelijk ben, binnen de regels die ik daarin stel, ik ben namelijk erg breekbaar. Ze mogen zelfs aangeven dat ze een rotdag hebben en als het even kan houd ik daar rekening mee.