Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lovemario schreef:titel lijkt me duidelijk
waarom wel: je bouwd een goede band op met je paard/pony, en respecteerd elkaar
waarom niet; je doet eigenlijk het gedrag van een paard na. je corrigeerd hem op de natuurlijke wijze. maar... het paard kan ook zo dominant zijn, dat "hij jou gaat behandelen als paard"
dit kan dus ook erg gevaarlijk zijn. voor je het weet heb keert hij zich tegen je.
dus bij deze: is natural horsemanship wel zo goed?
Cassidy schreef:Juist ja. Nee dus.
Dat voelen heeft niet iedereen van het begin af aan in zich. Dat kun je echter wel ontwikkelen. En als de de theorie erachter weet, weet je ook wat je moet doen om het gevoel te kunnen ontwikkelen. Dan moeten echter de reacties van het paard wel op een manier komen dat je dat gevoel kunt ontwikkelen. Begin groot en werk naar klein toe. En dan maakt het niet uit of je methode JBF of een NH-er aanhangt. De meeste vooraanstaande NH-ers hebben het ook niet uitgevonden en zijn een smeltkroes van methodes.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je ook gewoon kunt accepteren dat het wiel er is, en van daaruit verder gaat werken? Want meer is het niet, (minder ook niet).
Alma schreef:Cassidy schreef:Juist ja. Nee dus.
Dat voelen heeft niet iedereen van het begin af aan in zich. Dat kun je echter wel ontwikkelen. En als de de theorie erachter weet, weet je ook wat je moet doen om het gevoel te kunnen ontwikkelen. Dan moeten echter de reacties van het paard wel op een manier komen dat je dat gevoel kunt ontwikkelen. Begin groot en werk naar klein toe. En dan maakt het niet uit of je methode JBF of een NH-er aanhangt. De meeste vooraanstaande NH-ers hebben het ook niet uitgevonden en zijn een smeltkroes van methodes.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je ook gewoon kunt accepteren dat het wiel er is, en van daaruit verder gaat werken? Want meer is het niet, (minder ook niet).
Maar misschien zijn er mensen die niet geloven in de kracht van dat wiel. ( Althans, de wielen die ze kennen dan.)
Van alle wielen die ik ken heeft bijna elk wiel wel íets waarvan ik denk; Ja, daar kan ik me in vinden.
Maar geen van allen vind ik volg-waardig. Sterker nog, van sommigen vind ik het jammer dat er überhaupt mensen zijn die denken dat het werkt.
Maargoed, ik denk dat die discussie erg ver kan gaan, waarmee we afdwalen van de oorspronkelijke vraag;
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat 'natural horsemanship' (de term alleen al is paradoxaal) ten diepste goed of slecht is.
Ten eerste zijn een hoop mensen het niet eens over wat de definitie is van NH, ten tweede zijn er een hoop mensen die wel "NH"-minded zijn maar zo niet genoemd willen worden, ten derde voert elke persoon het "NH"-gebeuren op een andere manier door in zijn manier van houden, omgaan en werken met paarden, dus kun je geen gewoonweg geen algemene conclusie trekken.
Lusitana schreef:Niet ieder persoon heeft de vaardigheid om NH correct toe te passen.
En als dingen mis gaan, omdat je de verkeerde dingen op de verkeerde momenten toepast, is de schade enorm.
Dit geldt voor alle methodes. Echter, bij NH lijkt het alsof het makkelijker is dan het werkelijk is, en men gaat er ook zo mee om. Van doe maar gewoon zus of zo en dan krijg je vanzelf dit of dat als resultaat. Alsof alle paarden hetzelfde zouden reageren (want je spreekt dan toch paards?). Het besef dat paarden ook wel eens heel anders kunnen reageren, omdat ze bv bepaalde ervaringen hebben, en wat dan te doen, is nog niet altijd aanwezig.
Ook dit zie je wel bij andere methodes, echter daarbij zijn ook al "foefjes" uitgevonden om gewenst gedrag te krijgen van afwijkend reagerende paarden, die ook bekend zijn bij velen, men kan elkaar makkelijker helpen.
Als je tegen een probleem stuit moet je soms best stad en land afvragen om tot een oplossing te komen.
Pentax schreef:Ik geloof niet dat nh dé methode is, zelfs parelli heeft casussen waar hij niks mee kan.