Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:42

Ik heb het hele topic niet gelezen dus misschien is het al gezegd.
Maar rijden en NH kunnen 2 opzichzelf staande dingen zijn, imo is het dus niet nodig dat je eerst goed leert rijden voor je iets aan NH gaat doen.
Iemand met een verzorgshet kan best iets aan NH doen terwijl die persoon nog nooit op een paard heeft gezeten en er misschien ook nooit op gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:22

loeky_flap schreef:
kayacratzo schreef:
Wow, loeky, minimaal 3 uur per dag is best veel volgens mij:P

Best wel ja :+
Maar ik doe het met plezier, en omdat ik zoveel paardrijd, zou ik graag wat meer met NH doen.
Lijkt mij fijner voor mij en het paard.

omg :+

volgensmij bedoelde @kayacratzo dat een beetje sarcastich? of zie ik dat nou helemaal verkeerd

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:07

Sowieso, NH moet je wel doen met een paard waar je een band mee hebt.
En NH is ook niet even op een paard rondcrossen zonder zadel etc,
Ikzelf heb een pony, ik ben 14(bijna 15) en Had ook zo mn fantasieen, maar wist
uiteindelijk toch wel dat het toch niet lukte, omdat ik eerst maar eens wat beter
echt meot gaan dressuren dan bosritjes, zwemmen met je paard etc :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:41

@Layco, dat is ook onzin, eerst beter moeten kunnen dressuren dan bosritten te kunnen maken?
Dressuur is naar mijn mening 1 van de saaiste en martelendste takken van de paardensport.
Als mijn paard netjes naar mij luistert als ik wat van hem vraag en we samen kunnen werken, ook als dat op een bospad of in een meertje is, vind ik dat waardevoller dat mn paard zn speeksel op zn borst heeft hangen en zn hals in een krul als een springveer getrokken heeft.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:44

Layco@ Je hoeft niet beslist nh te doen met een paard waarmee je een band hebt.
Dat kun je met ieder paard.
Als je begin maar goed is .
Maar het is wel leuker om nh te doen met een paard waarmee je een band hebt.
En je kunt ook nh doen zonder ook maar 1x gereden te hebben.
Want tis puur een omgang. Waarom eerst leren rijden en dan pas nh?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:47

Slofje schreef:
@Layco, dat is ook onzin, eerst beter moeten kunnen dressuren dan bosritten te kunnen maken?
Dressuur is naar mijn mening 1 van de saaiste en martelendste takken van de paardensport.
Als mijn paard netjes naar mij luistert als ik wat van hem vraag en we samen kunnen werken, ook als dat op een bospad of in een meertje is, vind ik dat waardevoller dat mn paard zn speeksel op zn borst heeft hangen en zn hals in een krul als een springveer getrokken heeft.

Ook een klein beetje een vooroordeel tegen de dressuur, denk je niet? Het is niet de dressuur die saai of martelend is, het is de manier waarop sommigen er mee omgaan.
Dressuur kun je ook heel speels en leuk maken en die "krul als een springveer" staat lijnrecht tegenover de door de dressuur gevraagde ontspanning. Daarnaast heb je een mate van dressuur nodig om je paard gezond door het bos te sturen, want je zult toch een gelijkmatige belasting moeten kunnen bewerkstelligen om geen overmatige plaatselijke slijtage te krijgen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:51

Veel mensen die wisselen niet af.
Je moet het paard ook niet afmatten maar opleiden.
Dus ook afwisseling hebben.
Dus niet afmatten en uren trainen op 1 hetzelfde onderdeel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:09

wat ik zie in de gevorderde klasses dressuur is paarden die met hun kin 5 cm van hun borst afzitten, met schuim dat over hun borst druipt en 2 bitten en een kinketting. Daar vind ik niets ontspannends aan, net zoals platgespoten staarten tegen het geirriteerde zwiepen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:17

Slofje schreef:
wat ik zie in de gevorderde klasses dressuur is paarden die met hun kin 5 cm van hun borst afzitten, met schuim dat over hun borst druipt en 2 bitten en een kinketting. Daar vind ik niets ontspannends aan, net zoals platgespoten staarten tegen het geirriteerde zwiepen.

Wat een cliché weer...de bekrompenheid straalt er vanaf.
Dacht je nu echt dat de ruiters in de gevorderde klassen dressuur daar zouden zijn als het paard niet zou meewerken?
Er is niets mis met in het zweet rijden, mocht je dat misschien denken.
En er is niets mis met een bit wat je gebruikt of gebruiken moet in de gevorderde klassen van de dressuursport.
En nog iets: topsport bereik je niet door je paardje in te stralen en er een dansje omheen te maken.
Lief fluisteren gaat je daar niet brengen.
Soms moet je door grenzen heen, en krijg je weerstand.
De vraag is hoe je die weerstand oplost.
Maar dan maakt het niet uit of je aan NH doet, of de klassieke manier van trainen hanteert. Alleen maar van een afstand naar je paard zwaaien als hij in het land loopt, gaat je daar iig niet brengen....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-01-11 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:17

Slofje schreef:

Dan moet je ook het lef hebben om te zeggen dat de juryleden bij de dressuur een stelletje sukkels zijn, die dit soort "plaatjes" belonen met hoge punten, terwijl het rijkunstig nergens over gaat.

Ook in de dressuur gelden de wetten van vraag en aanbod.......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:22

Zoals ik al zei, het is niet de dressuur die fout is, maar degenen die het verkeerd uitvoeren.
Op dezelfde manier als jij over dressuur schrijft kun je zeggen dat alle IJslanders met weggedrukte rug zo stijf als een plank door de baan gaan met ruiters die te ver naar achteren zitten of dat "boscrossers" allemaal met paarden die gruwelijk op de voorhand lopen door het bos sloffen. Het is maar net wat je wil zien ;)
Bij alle soorten paardrijden zijn fijne voorbeelden te vinden, maar ook hele akelige. Dat maakt de vorm van paardrijden niet fout, maar wel de persoon die het fout uitvoert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:47

shan schreef:
Maar rijden en NH kunnen 2 opzichzelf staande dingen zijn, imo is het dus niet nodig dat je eerst goed leert rijden voor je iets aan NH gaat doen.
Iemand met een verzorgshet kan best iets aan NH doen terwijl die persoon nog nooit op een paard heeft gezeten en er misschien ook nooit op gaat zitten.

Als jij op een NH manier met je paard omgaat neem je dit ook mee in het rijden, dus het heeft zeker wel wat met elkaar te maken. Het grondwerk/de omgang en het rijden horen op elkaar aan te sluiten!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:49

Wat ik wel grappig vind is, ik rij niet goed kom ik echt voor uit.Doe aan NH en heb daar veel van geleerd,ik ken mensen die zz rijden maar niet zonder bit durven rijden op hun paard.Mijn vraag is dan rij je dan wel goed of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:55

Cassidy schreef:
Slofje schreef:

Wat een cliché weer...de bekrompenheid straalt er vanaf.
Dacht je nu echt dat de ruiters in de gevorderde klassen dressuur daar zouden zijn als het paard niet zou meewerken?
Er is niets mis met in het zweet rijden, mocht je dat misschien denken.
En er is niets mis met een bit wat je gebruikt of gebruiken moet in de gevorderde klassen van de dressuursport.
En nog iets: topsport bereik je niet door je paardje in te stralen en er een dansje omheen te maken.
Lief fluisteren gaat je daar niet brengen.
Soms moet je door grenzen heen, en krijg je weerstand.
De vraag is hoe je die weerstand oplost.
Maar dan maakt het niet uit of je aan NH doet, of de klassieke manier van trainen hanteert. Alleen maar van een afstand naar je paard zwaaien als hij in het land loopt, gaat je daar iig niet brengen....

Ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Ik zie ontzettend veel plaatjes in de hoge klasses en zelf op het hoogste niveau waar qua welzijn, rijtechnisch, spiertechnisch enz enz enz een heleboel mis mee is!

En je bereikt het inderdaad niet door een dansje om je paard heen te maken maar door op een eerlijke manier, rekening houdend met je paard hard te trainen. En dat rekening houden met het paard wordt veel te weinig gedaan.

Een meewerkend paard kan je ook bereiken door onderdrukking, eindeloze herhaling en dwang en ook dat gebeurd meer dan zou moeten. Dus JA, zolang juryleden genoegen nemen met gespannen paarden, kilo's druk op bitten, weggedrukte ruggen enz enz enz enz enz enz kan je wel degelijk zo de hoogste klasses bereiken. Zat paarden in de hoge amateurklassen die met een volledig vaste verreden rug rijden en ook daarmee rijden ze gewoon hun punten.

En hoe je die weerstand oplost is belangrijk, maar hoe en waarom je die weerstand opZOEKT/uitlokt ook. En ook daar kan nog de wereld aan verbeterd worden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:57

Fellor schreef:
shan schreef:

Als jij op een NH manier met je paard omgaat neem je dit ook mee in het rijden, dus het heeft zeker wel wat met elkaar te maken. Het grondwerk/de omgang en het rijden horen op elkaar aan te sluiten!

Wat ik met mijn post wil zeggen is dat je helemaal niet hoeft rijden of plannen in die richting te hebben om op een NH manier met een paard om te gaan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:53

@cassidy, als ik zie dat paarden ook met enkel een neckrope een piaffe lopen, is mijn idee dat dát uit vrije wil is. In het zweet werken heb ik niets over gezegd, dat mag best. Maar ik zie soms dingen voorbijkomen als "een paard dat schuimt is lekker flink aan t werk" en dat er dan speciale bitten zijn waardoor je paard meer gaat schuimen (volkomen kwakzalvertrucje dus, niets lekker aan t werk, gewoon een bit die van zn speeksel schuim maakt). En paarden met hun neus 5 cm van hun borst af vind ik NIET normaal, hoe dan ook niet. Probeer zelf maar eens je rugspieren aan te spannen als je je hoofd teruggetrokken in je nek en tegen je borst hebt, en wanneer je je hoofd ontspannen houd.

En @ waratje, daarom doe ik ook niet aan wedstrijden, al die oprichting en hoog kniewerk, niets voor mij. Werd verliefd op thom, niet op een ijslander :)

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:30

Ik vind dat er teveel meningen zijn betreft paarden sport.
Wat ik ook vind, is dat ieder moet doen wat diegene wilt doen met zijn/haar paard.
Ik zie een kind liever NH doen, (verantwoord).. dan trek en pluk werk, dat word nu teveel aangeleerd..
Maar als die gene er voor kiest om geen NH te doen, so be it. Boeiend.

Ik doe niet aan NH, geen geduld voor.
Maar dat houd niet in dat ik niet het beste voor mijn paard wil..
Mijn beesie komt niets te kort, word lekker geknuffeld en krijgt voldoene beweging..

NH is ieder zijn eigen keus..13/14 of niet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:46

teveel meningen? iedereen heeft een mening, en iedereen mag die uiten. jij dus ook, maar ik vind jouw mening wel een rare mening..
Maar je hebt gelijk vind ik, betreft het liever een kind dat NH verantwoordelijk doet dan het hangen en het stuiteren en het trekken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:57

@Slofje: Piaffe met een neckrope kan ook verkeerd worden uitgevoerd en zelfs onder dwang zijn. Het is maar een schijnvrijheid. Het schuimen op het bit is een uiterlijk teken van het loslaten van de kaak, daardoor kunnen de speekselklieren werken. Of je dat dan in die mate wil is een volgend punt, maar het gaat in opzet niet om het schuimen, maar om het loslaten van de kaak.
Als een paard langere tijd met zijn kin op 5 cm van de borst loopt deugt er inderdaad iets niet, maar in bepaalde gevallen kan het wel een nuttige rekoefening zijn om even door die houding heen te gaan. Als je foto's maakt op exact dat moment geeft dat een onsympathiek beeld, terwijl je 2 seconden daarna een heel ander beeld hebt.

Ah, ik snap je keuze voor een individueel paard en niet voor een ras, heb ik ook, alleen dan geen IJslander ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:12

:D

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:24

Slofje schreef:
teveel meningen? iedereen heeft een mening, en iedereen mag die uiten. jij dus ook, maar ik vind jouw mening wel een rare mening..
Maar je hebt gelijk vind ik, betreft het liever een kind dat NH verantwoordelijk doet dan het hangen en het stuiteren en het trekken.

Ja ik heb op een manege gestaan..
Nou daar durfde ik gewoon me paard niet op te stappen, (ik trek alles altijd heel persoonlijk naar me toe)...zonder het gevoel..(vaak was het ook nog zo).. dat iedereen afkeurde wat ik deed.. ookal had ik gewoon les...

Voorbeelden:
Je zit te veel in die mond, je moet een keer sporen gebruiken, al eens zonder beugels proberen door te zitten.. bladibla..
Ik heb zo iets.. ik kom voor me paard.. zouden de rest ook eens moeten doen..

Tuurlijk heeft iedereen een mening..gelukkig leven we in een vrij land...
(ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat er teveel verschillende meningen hier over waren, en de meningen flink verdeeld zijn)..

en hoezo een rare mening?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:37

xxLarella schreef:
Ik vind dat er teveel meningen zijn betreft paarden sport.
Wat ik ook vind, is dat ieder moet doen wat diegene wilt doen met zijn/haar paard.
Ik zie een kind liever NH doen, (verantwoord).. dan trek en pluk werk, dat word nu teveel aangeleerd..
Maar als die gene er voor kiest om geen NH te doen, so be it. Boeiend.

Ik doe niet aan NH, geen geduld voor.
Maar dat houd niet in dat ik niet het beste voor mijn paard wil..
Mijn beesie komt niets te kort, word lekker geknuffeld en krijgt voldoene beweging..

NH is ieder zijn eigen keus..13/14 of niet.

Als er geen mensen met meningen zouden zijn zou nu de hele paardenwereld een grote wantoestand zijn. Van mij mag NIET iedereen doen met zijn paard wat hij wil omdat er een heleboel mensen zijn die hun paard echt schade toebrengen, of dat nou uit onervarenheid of uit kwade wil is. Hoe kan jij dat goedkeuren?

En het feit dat je zegt dat je geen geduld heb voor een NH omgangswijze zegt genoeg over jouw kennis op dat vlak. Meer tijd ben je er niet aan kwijt.... Het is alleen een andere instelling en meer toegespitst op je paard.

En inderdaad, "NH'er zijn" of niet is je eigen keuze, maar wel binnen de grenzen van zijn natuurlijke behoeften: gun je paard een eigen (dus niet 23 uur per dag in een box), train op een manier die voor je paard begrijpelijk en correct is voor zijn lichaam, ga met je paard om met geduld en inzicht in je eigen handelen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:38

@fellor: ik wil het toch even opnemen voor Larella hoor.
Je bekijkt het allemaal wel erg zwart wit.

Ik neem aan dat Larella bedoelt met haar opmerking: iedereen moet met zijn paard doen wat hij wilt:
Dat dit meer in de zin is van of je nu dressuur rijdt, springt of buitenritten maakt, wel of geen NH doet, dat moet iedereen voor zich weten.
Als je de foto's in Larella haar profiel bekijkt ziet dat er super fijn en ontspannen uit en zie ik een blije meid met een blij paard.

Het zou misschien wel handig zijn om niet alles zo zwart wit te zien.
Dat iemand die niet aan NH doet zijn paard niet buiten zou laten lopen is bijv. een vreemde veronderstelling.
Het hele NH verhaal wordt veel te veel in een hokje gestopt.

Ik zit mijn hele leven al in de paarden en ga in mijn ogen op normale en natuurlijke manier met ze om.
Als mensen mij met mijn jonge paard bezig zien dan zouden vele denken dat ik aan NH doe, maar ik doe gewoon wat normaal voor mij is, ik wil dus liever niet in een hokje gestopt worden, ik gebruik gewoon mijn boerenverstand, probeer duidelijk te zijn, grenzen te stellen en consequent te zijn, respect te hebben en respect te krijgen en ik denk dat dat de basis is waarop het naampje NH uiteindelijk op gebaseerd is, helemaal niets bijzonders dus en precies hetzelfde of je nu een kind of een hond opvoedt.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:33

shan schreef:

Ik neem aan dat Larella bedoelt met haar opmerking: iedereen moet met zijn paard doen wat hij wilt:
Dat dit meer in de zin is van of je nu dressuur rijdt, springt of buitenritten maakt, wel of geen NH doet, dat moet iedereen voor zich weten.
Als je de foto's in Larella haar profiel bekijkt ziet dat er super fijn en ontspannen uit en zie ik een blije meid met een blij paard.

.

en dat klopt ook wel ik ben een vriendin en verzorg larella ook regelmatig en
het is echt een leuke combi om te zien
paard komt ook zeker niks te kort en staat hele dagen lekker in het land
ze bedoelt er inderdaad mee dat ieder voor zich moet gaan rijden en omgaan met zijn/haar paard
niet iedereen kan zo goed zijn als Anky maar ze kunnen het wellicht proberen en dat gaat nou eenmaal met vallen en opstaan
en niet altijd even correct

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:34

shan schreef:

Het zou misschien wel handig zijn om niet alles zo zwart wit te zien.
Dat iemand die niet aan NH doet zijn paard niet buiten zou laten lopen is bijv. een vreemde veronderstelling.
Het hele NH verhaal wordt veel te veel in een hokje gestopt.

Ik zit mijn hele leven al in de paarden en ga in mijn ogen op normale en natuurlijke manier met ze om.
Als mensen mij met mijn jonge paard bezig zien dan zouden vele denken dat ik aan NH doe, maar ik doe gewoon wat normaal voor mij is, ik wil dus liever niet in een hokje gestopt worden, ik gebruik gewoon mijn boerenverstand, probeer duidelijk te zijn, grenzen te stellen en consequent te zijn, respect te hebben en respect te krijgen en ik denk dat dat de basis is waarop het naampje NH uiteindelijk op gebaseerd is, helemaal niets bijzonders dus en precies hetzelfde of je nu een kind of een hond opvoedt.

Maar dat betekend dat je over al die grijstinten na moet gaan denken. Heb je enig idee wat dat betekend....?
Ga ik nog even niet verder dan dat; stel dat je ook nog in kleuren moet gaan denken......