Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:21

foutje, ik kwootte per ongeluk die hele lap tekst van mezelf omdat ik een typfout wilde verwijderen. }:0
Dan maar niet, haha. Heb het even weggehaald anders leest het zo vervelend.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:27

SpikyBlue schreef:
foutje, ik kwootte per ongeluk die hele lap tekst van mezelf omdat ik een typfout wilde verwijderen. }:0
Dan maar niet, haha. Heb het even weggehaald anders leest het zo vervelend.

Nou ja, ik heb het net zitten lezen en vond het wel een duidelijk verhaal hoor ;)

En die laatste zin..... het is soms erg moeilijk voor een eigenaar om te bepalen wat het beste is voor zijn paard. Wat het beste is voor de hoeven wil nog niet zeggen dat dat ook het beste is voor de rest van het lichaam of voor zijn geestelijk welzijn.

timokyana

Re: Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:33

lastige discussie om te volgen..
Ik heb besloten de cursus natuurlijk bekappen te volgen,al is het maar om in de eerste instantie meer kennis te krijgen over de hoeven van een paard.

Dat mis ik echt,er is zo veel voorlichting over huisvesting,voeding etc maar over hoeven valt het tegen :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:33

Waren er maar meer smeden zoals jou SpikyBlue.
Maar hier in de buurt hebben we er geen die de dingen wil weten die jij opnoemt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:40

Ik heb het 'zelfonderhoud' aan de hoeven van mijn paard eigenlijk geleerd door goed te kijken wat mijn bekapper deed. Toendertijd was dat Marco Krul, van hem heb ik het geleerd. Op een gegeven moment deed ik zelf vijlen als hij kwam en hij keek dan of het goed ging. Als je dit vaker doet krijg je er steeds meer kijk op.
Nu heb ik een TS en die komt zo nu en dan kijken of alles goed blijft gaan. En moet er meer gedaan worden dan doet hij dat in overleg met mij en dat gaat eigenlijk prima.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:58

Ik kan zo niets met dat gezever over naturals en Jehova's, he. ;)
Ik kijk juist naar wat mijn paard goed doet en welke benadering mij het meest aanspreekt voor mijn paard.
Dat is toevallig NB geworden, voornamelijk door de benadering. Niet eens zozeer de manier, want die wijkt niet echt extreem veel af van TB.

Mijn paard heeft kerngezonde voeten, dus ik heb geen idee waarom ik ooit op een punt zou komen dat 'ie ineens ijzers nodig heeft. Ik zie ijzers ook niet echt als oplossing. Verre van zelfs. De meeste paarden die ik ken, die voetproblemen hebben, hebben juist jarenlang ijzers gedragen, waardoor de voeten niet zo gezond en sterk meer zijn van zichzelf. En ja, misschien kom je dan niet meer van ijzers af, ik weet het niet. Ik ben wel iemand die gelooft in zelfherstel van het lichaam, dus lijkt mij dat er nog wel opties zijn waarbij je ook echt wel van ijzers af kunt komen. Maar goed, misschien moet iemand dan de doelen met zijn paard wel bijstellen. Lijkt mij niet gek. Waarom dingen per se doorzetten als het paard heb blijkbaar niet kan hebben, gezondheidsmatig. Dat snap ik dan weer niet, maar goed.....

Hoe dan ook, ik zie een hoop onzin over NB staan en dat is altijd jammer, maar ach.....

En voor degenen die slechte ervaringen met NB hebben, mag ik via PB de namen van de desbetreffende NBers en hun opleiding? Het gekke is dat ik nooit namen door krijg! Dat geeft me altijd het gevoel dat er maar wat geroepen wordt. Dus namen graag! Ben ik benieuwd naar. Want ik vraag me dan altijd af, wat voor gast je bij je paard laat komen, of je jezelf wel goed verdiept hebt in die persoon die natuurlijk bekapt. En dat geldt ook voor de reguliere hoefsmeden. Ken daar ook dramaverhalen over, heb ze ook bezig gezien met nare resultaten en dan denk ik ook 'hoe kun je in godsnaam zo'n vent aan je paard laten komen?' Slechte zijn er aan beide kanten! ;(

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:53

JoviBan schreef:
En ik durf wel te stellen dat mensen die meteen of vrij snel kiezen voor ijzers, veel meer naar hun eigen belang en geluk kijken, want zij willen toch wel rijden met dat paard, die hebben ze tenslotte niet voor niets, die willen geen 'dure grasmaaier'. Dus lopen moet ie, dan maar met ijzers, zodat niet meer zichtbaar is dat die hoeven verzwakt of ziek zijn.

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Sorry, deze schiet me wel een beetje in het verkeerde keelgat...
Mijn oude beestje heeft haar hele leven op ijzers gelopen (pony stond voor de wagen, dan was dat vroeger heel normaal), op haar 19/20e hebben we haar heel voorzichtig geprobeerd om van de ijzers af te halen, 3 maanden lang alleen op zachte ondergrond laten lopen (niet eens gereden, niet eens op het harde gestapt), 24/7 vrije beweging, 24/7 ruwvoer, achter lukte dit wel, voor ging dit ging gewoon niet . Ze liep zo gevoelig dat ik op een gegeven moment dacht dat ze bevangen was. Mijn pony had beginnende cushing (--> slechte hoefkwaliteit, slecht groeien, kan heel goed met elkaar in verband staan). We hebben bij haar heel bewust de keuze gemaakt om haar terug op ijzers te zetten om haar de laatste jaren van haar leven geen pijn meer te laten hebben. Waarom zou je koste wat het kost zo'n beestje ijzerloos willen hebben omdat dat voor de hoeven beter is?! Er zit ook nog een paard vast aan die hoeven en een paard kan helaas een verleden hebben waar je niks aan kunt veranderen, anders had ze namelijk nooit op ijzers gestaan.
Mijn pony werd helemaal niet meer gereden, op een klein stapritje na. Daar had dit dus helemaal niks mee te maken. De laatste jaren heeft ze ook achter aangepast beslag gehad vanwege haar spat, hiermee heeft ze nooit meer een pasje onregelmatig of kreupel gelopen.
De enige reden om haar op beslag te zetten was dat ik heel veel van dit dier hield (doe ik nog steeds, maar ze is in januari helaas overleden) en dat ik haar graag een pijnloos pensioen wilde geven. Natuurlijk werd er door de ijzers een probleem "verdoezeld", dat zal ik zeker niet ontkennen. Als het om een paar jaar die een dier nog heeft gaat vind ik dat helemaal geen punt, ze kreeg ook medicatie voor de cushing. Die medicatie remde de tumor in haar hoofd niet maar "verdoezelde" de symptomen van de ziekte. Ik vind niet dat je een dier dit soort hulp kunt onthouden.

Nu heb ik een paard met hele sterke hoeven, die staat gewoon ijzerloos en daar komt ook nooit een ijzer onder. Wordt eens in de zoveel tijd nagekeken door een TS maar er hoeft dan nauwelijks wat te gebeuren.

Ik heb overigens heel wat "naturals" gekend of er mee op stal gestaan (op heel veel gebieden ben ik er zelf ook een ;) ), een aantal die aan natuurlijk bekappen deden en eigenlijk niemand die van mening was anders te handelen bij mijn oudje en haar voeten/haar situatie. De mensen die zo star zijn in hun denken dat ze alleen de methode nog zien en het paard niet meer kom ik gelukkig alleen op bokt tegen ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:36

Lamar schreef:
sporter schreef:
Maar wat nu als de hoeven van paard B niet sterk genoeg worden om over het harde te lopen, sterker nog zelfs als de grond droog is in de zomer zie je het paard gevoelig lopen en inmiddels ben je al 2,5 half jaar verder. Je weet dat het probleem probleem helemaal opgelost is als je er een ijzer onder slaat.

Dan zou je dat laatste uit eigenbelang doen.
Naar mijn mening is dat paard dan niet geschikt voor jou en jouw doeleinden en dus kan je dan kiezen... of je past je naar het paard aan en geeft hem verder een goed leven, of je geeft/verkoopt je paard aan iemand die dat wel voor het paard over heeft en/of kan.
Deze keus heb ik wegens een ander probleem al eens moeten maken en weggeven was toen het beste wat ik heb kunnen doen, ik zou het zo weer doen.

Ik ben het helemaal met JoviBan eens!

Nee dat is niet uit eigenbelang dat is uit het belang van het paard. Stukje tekst eens goed proberen te lezen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:44

:')

Joviban en Lamar: sorry hoor maar wat zijn jullie reacties verschrikkelijk simpel.

Ik vindt het meer nalatigheid als een eigenaar besluit een dergelijk paard NIET op ijzers te zetten maar koste wat het kost goed willen laten lopen zonder.

Als je gaat kijken naar het belang van het paard, en zijn welzijn. Dan kunnen ijzers zeker een heel goede optie zijn. Ondanks dat de stand van de hoef hierdoor wat wordt verandert, wegen de voordelen op zo'n moment zwaarder! :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:47

Lamar schreef:
De symptomen van artrose kan je niet verzachten door er ijzers onder te zetten, zelfs niet met zooltjes ertussen. De hoge frequentietrillingen die door ijzers op harde ondergrond worden veroorzaakt zijn zo sterk dat zooltjes dit niet kunnen opvangen. Je maakt de gewrichten dus nog erger kapot.
Dan zou ik toch kiezen voor wat rustiger aan doen met op maat gemaakte hoefschoenen.

Onzin. Heb er hier meerdere op stal met artrose, waarvan er een weer van de ijzers af is omdat het nu goed gaat. En de ander staat al jaren met ijzers + zooltjes, en die loopt ook nog dagelijks. Zonder gaat het dan gelijk fout. Onze eigen pony hadden we zelfs alleen maar een ijzertje nodig om het op te lossen, niet eens een zooltje.

Ik vindt dat mensen heel hypocriet denken als ze zeggen dat ijzers altijd fout zijn. En dan gaan kakelen over welzijn. Als je het beste met het welzijn voor hebt, dan zul je ooit een keer in je leven op het punt komen dat je toch voor ijzers moet kiezen.. :)

Of je paard wegdoen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:53

Ondanks dat elke situatie anders is en een antwoord als standaard wel of geen ijzers onmogelijk is;

Ijzers zijn een korte-termijn 'oplossing', voor zover je het als oplossing kunt zien. Uiteindelijk zijn ijzers nooit de oplossing van het probleem, maar gewoon een verdoezeling van het probleem.
Zonder ijzers is een lange termijn oplossing. Dat het herstel wellicht langer duurt, is vaak de reden voor het kiezen van ijzers. Of dat in eigen belang is, of in belang van paard gezien wordt, hangt van de situatie af. Krijgen de hoeven de tijd om écht te herstellen, dan zijn ijzers ook niet meer nodig.

Heeft het paard eenmaal op ijzers gestaan, zijn de hoeven nóg slechter. En als ze dat, plus andere problemen, moeten herstellen.. ik kan me voorstellen dat dat vragen om problemen is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:56

Daarom is het ook zo zonde dat bij veel paarden met gezonde voeten blijkbaar toch ijzers gebruikt worden, die na jaren hun schade achter blijken te laten........ Jammer is dat. ;(

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:58

Hoeven hoeven na ijzers zeker niet slechter te zijn. Dat is een gigantisch vooroordeel.

De stand wordt altijd enigszins beinvloedt, dat klopt. Maar na verwijdering van ijzers kun je wel degelijk nog steeds heel sterke hoeven hebben, gelukkig! :+

Al onze sportpaarden staan 's zomers op ijzers, en 's winters gaan ze er vanaf. Nooit problemen meegehad, ijzer!sterke hoeven hebben ze hier, rijdt met diezelfde paarden nu ijzerloos regelmatig buiten.

Als een paard slechte hoeven heeft die bijv. veel brokkelen, dan zal dit na verwijdering van de ijzers idd. waarschijnlijk nog iets verergeren, omdat de nagelgaten dan gaan loslaten/brokkelen.

Echter met een goede hoef hoef je je daar niet echt zorgen over te maken, mijn insziens.
Ik heb nog nooit een paard op stal gehad wat écht schade oid heeft gehad naar aanleiding van ijzers. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:07

Chaos, jij geeft je paarden dus pauze door regelmatig de ijzers er af te halen. Ik heb het over paarden die jarenlang op ijzers lopen. Mijn ervaring is dat de voeten er echt niet beter van worden over het algemeen. ;)

Hoorde ook ooit eens van een reguliere hoefsmid, die overigens goed bekend staat in mijn omgeving, dat je een paard met brokkelende hoeven beter geen ijzers kunt geven. Maar ja, vaak willen de eigenaren een korte-termijn-oplossing en geen lange-termijn-oplossing. Dat is vaak het probleem en dat is eigenlijk heel jammer voor zo'n paard. Hij was op dat moment bezig met een Haflinger die echt vreselijke voeten had en ook al jarenlang op ijzers liep. Hij adviseerde de eigenaren om de ijzers er af te halen, iets wat mij ook veel beter leek (had het de eigenaren ook al aangegeven). Dat hebben ze gelukkig gedaan en de voeten konden herstellen. Duurde even en ze hadden er extra zorg aan natuurlijk, maar ze zijn wel verbeterd, uiteindelijk.

Ik ben in elk geval blij dat de mijne lekker ijzerloos kan rondlopen, waar dan ook. Zijn voeten groeien juist keihard. :D

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:15

In mijn geval heb ik gekozen voor ijzerloos, want mijn anda had prachtige droge harde hoeven toen hij naar Nederland kwam. Zaten geen ijzers onder.. Door toenmalige onwetenheid heb ik er op advies van anderen er ijzers onder laten slaan.

Met gevolg dat de traditionele smid mijn paard steeds kleiner op ijzers ging zetten, (hij ponyhoefjes kreeg) hij nu krom gegroeide hoeven heeft, scheef zelfs (onbalans).. en zelfs mijn vorige smid toen hij enkel kwam voor bekappen daar niets over vermeldde..Een andere smid die linkerijzers rechts eronder sloeg ect..

en dat voor traditionele smeden die dan goed opgeleid zijn..

Heb een ruime jaar geleden mijn paard van de ijzers afgehaald, hij heeft ondanks dat hij slechte hoeven had gekregen niet minder gelopen, waarom zou ik los van dit alles ijzers gebruiken als mijn paard enkel op de wei/bak of in het bos loopt? Hij komt niet veel op de harde weg en als hij mag kiezen loopt hij buiten liever op harde wegen dan zachte ondergrond.
Ik hou het nu zelf bij, en weet dat het minimaal een jaar gaat duren voor zijn hoeven weer beetje recht zullen worden.. (in combinatie met training, want niet alleen de hoeven doen het.. paard moet ook weer leren om recht vanuit zijn lijf te zijn)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:19

Tja, ze hoeven van jarenlang op ijzers te staan niet slechter te worden. Het probleem komt pas op het moment dat ze van de ijzers af gaan.

Nagelgaten gaan brokkelen, stant moet verandert, ze lopen gigantisch op eieren, hebben veel sneller een zoolkneuzing oid in het begin.. Dus het heeft gevolgen, maar om nou te stellen dat die heel ernstig zijn.. Nee. En in sommige gevallen vind ik het dan idd beter om er voor te kiezen een paard op ijzers te laten staan.

Alleen een van onze merries heeft contstant half beslag. Zij heeft idd. heel slechte voorvoeten die gigantisch brokkelen en dergelijke. Zonder ijzers is het niet meer bij te houden, en daarom staat ze nu op ijzers.

Alleen als ze moet bevallen en het veulen er is staat ze een poost niet op ijzers, ivm. risico voor het veulen. In die periode kunnen we haar ook écht niet rijden, dat gaat gewoon niet goed met haar voeten op zo'n moment... En als het 's winters veel sneeuwt of glad ligt halen we ook alle ijzers eronderuit, want anders kunnen ze niet naar de wei ivm. sneeuwklompen en uitglijden! :)

Dus je hebt helemaal gelijk hoor Twiggy! Absoluut.
Ik ben ook geen voorstander van de mensen met een paard wat voor hun op ijzers moet. Die van mij gaan er alleen op uit noodzaak, en dat is 's zomers altijd met de sport. Tot het L1 heb ik op blote voeten gereden op concours, maar zodra ze meer op het achterbeen moet komen en sneller moet wenden lukt het niet zonder ijzers. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:26

Oja.

Ik wil ook nog even zeggen.
Er kunnen héel veel tegens bedacht worden waarom een traditionele hoefsmid slecht zou doen/zijn.
Echter valt dit in de praktijk reuze mee, er zitten zulke gigantisch handige, goede hoefsmeden bij!

Het is alleen zo ontzettend jammer dat zij worden overgelopen door al die andere lui die zichzelf hoefsmid noemen.
Hoefsmid is een vrij beroep. En wordt dus zelfs beoefend zónder ook maar enig diploma omdat er geen haan naar kraait.

Controleer dus altijd of je hoefsmid op zijn auto/bus/aanhanger een sticker heeft zitten van de NVvH.
De Nederlandse Vereniging van Hoefsmeden. Dit zijn erkende smeden met een goede opleiding.
Indien een smid lid is van die vereniging, is hij dat niet zomaar en zal deze sticker dus herkenbaar bij zich dragen.
Juist óm zich te onderscheiden van de kwakzalvers die rondtouren.

Een goede hoefsmid zal dus nooit dergelijke acties hebben als het slaan van een paard met een vijl, het paard
op steeds kleinere ijzers zetten, rechts verwisselen met links.. etc.

Wat niet wegneemt, dat smeden ook maar mensen zijn, en dus wel degelijk eens een fout kunnen maken! :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:27

Jesser, jeetje, wat een fijne smid had jij getroffen. ;(
Dat bedoel ik dus, die bestaan ook. Er zitten aan beide kanten goede en slechte, daarom vind ik dit soort discussies een beetje nietszeggend. ;)
En ze eindigen allemaal in ruzie en schelden over en weer, een wedstrijdje wie het bijdehandste is e.d.
Jammer. Wat ik belangrijker vind is dat een paard gewoon kerngezonde, sterke voeten hoort te hebben en dat wij, de mens, de eigenaren, rekening horen te houden met wat de voeten aankunnen.

Chaos, ja, dat bedoel ik ook, hoor, dat de problemen vaak komen als ze van jarenlange ijzers afgaan. ;)

Mijn paard heeft ook een tijdje brokkelvoetjes gehad (in hete, droge zomers). Wat bij mij hielp was zeer regelmatig bijvijlen (daarmee voorkom je al een hoop ellende), nat houden en veel beweging (op het land/wandelen/rijden/noem maar op), zodat de doorbloeding goed is. Ik heb er nu al een paar jaar geen last meer van gehad, gelukkig. Ik heb het nu andersom, ze groeien keihard en zijn keihard. :)

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:28

In deze discussie mis ik een belangrijk item: erfelijkheid. Het ene paard heeft nou eenmaal betere hoeven dan het andere. Mijn hoefsmid kan aan de hoeven zien wat de vader van het paard is!!! En wat jullie 'natuurlijk' noemen is in mijn ogen niet natuurlijk. Want wij zijn een zacht, drassig landje. Niet te vergelijken met paarden in de USA of het Midden Oosten die op een heel andere bodem lopen. Smeden, of ze nou NB of TB doen moeten vaklui zijn. En die heb je in beide groepen helaas niet veel! Je bent pas een vakmens als je het véél gedaan hebt, en niet na een cursusje in de wintermaanden.

Helaas garandeert de Ned ver. van Hoefsmeden niet altijd kwalititeit. Echt drukke smeden hebben geen tijd om iets aan de clubactiviteiten te doen, de club kost een paar honderd euro per jaar én er zijn smeden lid die een dubieus buitenlands diploma hebben of het diploma van hun vader hebben ingediend....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:30

Jesser schreef:
In mijn geval heb ik gekozen voor ijzerloos, want mijn anda had prachtige droge harde hoeven toen hij naar Nederland kwam. Zaten geen ijzers onder.. Door toenmalige onwetenheid heb ik er op advies van anderen er ijzers onder laten slaan.

Met gevolg dat de traditionele smid mijn paard steeds kleiner op ijzers ging zetten, (hij ponyhoefjes kreeg) hij nu krom gegroeide hoeven heeft, scheef zelfs (onbalans).. en zelfs mijn vorige smid toen hij enkel kwam voor bekappen daar niets over vermeldde..Een andere smid die linkerijzers rechts eronder sloeg ect..

en dat voor traditionele smeden die dan goed opgeleid zijn..

Heb een ruime jaar geleden mijn paard van de ijzers afgehaald, hij heeft ondanks dat hij slechte hoeven had gekregen niet minder gelopen, waarom zou ik los van dit alles ijzers gebruiken als mijn paard enkel op de wei/bak of in het bos loopt? Hij komt niet veel op de harde weg en als hij mag kiezen loopt hij buiten liever op harde wegen dan zachte ondergrond.
Ik hou het nu zelf bij, en weet dat het minimaal een jaar gaat duren voor zijn hoeven weer beetje recht zullen worden.. (in combinatie met training, want niet alleen de hoeven doen het.. paard moet ook weer leren om recht vanuit zijn lijf te zijn)

Nja dat zijn ze dus duidelijk niet.

Verschrikkelijk natuurlijk dat dit moet gebeuren. Maar dit zijn slechte smeden. En mensen die hun vak niet verstaan heb je in elke stroming.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:31

Nou cathyvans, dan mag jouw hoefsmid mijn paard's voeten eens bekijken, want ik zou dolgraag weten wie zijn vader is. Wedden dat hij het niet weet? :D
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 12-10-10 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:31

Ja fijn he!
Ik denk dat mensen vergeten dat je zowel met Traditioneel bekappen als met natuurlijk bekappen het verschil niet zo heel groot is. Ik vindt het bekappen niet eens enorm verschillend, afhankelijk met welke smeden je vergelijkt. De opzet is terug naar de natuur, wat natuurlijk niet helemaal haalbaar is. De opzet is ook een gezonde, sterke hoef, en dat is exact hetzelfde als wat een traditionele hoefsmid wil. Ze kunnen alleen verschillende manieren hebben om tot hetzelfde resultaat te komen..

Maar opzich vind ik het onderscheid natuurlijk bekappen/regulier bekappen nogal onzin.

Er zou onderscheid moeten komen tussen goede en slechte bekappers! :))

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:33

Denk dat DAT idd belangrijk is. Een onderscheid tussen goede en slechte TBers, NBers en hoefsmeden.
Denk dat we ons daar eens druk over zouden moeten maken. ;)

Maar ik ga me nu maar eens druk maken over mijn huishouden, voor ik dochterlief zo weer van school moet halen. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:34

Haha! Juist!

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:37

Haha Twiggy, dat kan natuurlijk best. Ik zal het nuanceren: van de KWPN hengsten haalt hij er negen van de tien uit, hij ziet het aan hoeven en de beenstand, soms ook wel aan het hele type denk ik. We willen hem wel opgeven voor Wedden dat of zoiets, maar hij is een beetje verlegen :o :o