Dan maar niet, haha. Heb het even weggehaald anders leest het zo vervelend.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SpikyBlue schreef:foutje, ik kwootte per ongeluk die hele lap tekst van mezelf omdat ik een typfout wilde verwijderen.![]()
Dan maar niet, haha. Heb het even weggehaald anders leest het zo vervelend.
JoviBan schreef:En ik durf wel te stellen dat mensen die meteen of vrij snel kiezen voor ijzers, veel meer naar hun eigen belang en geluk kijken, want zij willen toch wel rijden met dat paard, die hebben ze tenslotte niet voor niets, die willen geen 'dure grasmaaier'. Dus lopen moet ie, dan maar met ijzers, zodat niet meer zichtbaar is dat die hoeven verzwakt of ziek zijn.
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.
Lamar schreef:sporter schreef:Maar wat nu als de hoeven van paard B niet sterk genoeg worden om over het harde te lopen, sterker nog zelfs als de grond droog is in de zomer zie je het paard gevoelig lopen en inmiddels ben je al 2,5 half jaar verder. Je weet dat het probleem probleem helemaal opgelost is als je er een ijzer onder slaat.
Dan zou je dat laatste uit eigenbelang doen.
Naar mijn mening is dat paard dan niet geschikt voor jou en jouw doeleinden en dus kan je dan kiezen... of je past je naar het paard aan en geeft hem verder een goed leven, of je geeft/verkoopt je paard aan iemand die dat wel voor het paard over heeft en/of kan.
Deze keus heb ik wegens een ander probleem al eens moeten maken en weggeven was toen het beste wat ik heb kunnen doen, ik zou het zo weer doen.
Ik ben het helemaal met JoviBan eens!
Lamar schreef:De symptomen van artrose kan je niet verzachten door er ijzers onder te zetten, zelfs niet met zooltjes ertussen. De hoge frequentietrillingen die door ijzers op harde ondergrond worden veroorzaakt zijn zo sterk dat zooltjes dit niet kunnen opvangen. Je maakt de gewrichten dus nog erger kapot.
Dan zou ik toch kiezen voor wat rustiger aan doen met op maat gemaakte hoefschoenen.
Jesser schreef:In mijn geval heb ik gekozen voor ijzerloos, want mijn anda had prachtige droge harde hoeven toen hij naar Nederland kwam. Zaten geen ijzers onder.. Door toenmalige onwetenheid heb ik er op advies van anderen er ijzers onder laten slaan.
Met gevolg dat de traditionele smid mijn paard steeds kleiner op ijzers ging zetten, (hij ponyhoefjes kreeg) hij nu krom gegroeide hoeven heeft, scheef zelfs (onbalans).. en zelfs mijn vorige smid toen hij enkel kwam voor bekappen daar niets over vermeldde..Een andere smid die linkerijzers rechts eronder sloeg ect..
en dat voor traditionele smeden die dan goed opgeleid zijn..
Heb een ruime jaar geleden mijn paard van de ijzers afgehaald, hij heeft ondanks dat hij slechte hoeven had gekregen niet minder gelopen, waarom zou ik los van dit alles ijzers gebruiken als mijn paard enkel op de wei/bak of in het bos loopt? Hij komt niet veel op de harde weg en als hij mag kiezen loopt hij buiten liever op harde wegen dan zachte ondergrond.
Ik hou het nu zelf bij, en weet dat het minimaal een jaar gaat duren voor zijn hoeven weer beetje recht zullen worden.. (in combinatie met training, want niet alleen de hoeven doen het.. paard moet ook weer leren om recht vanuit zijn lijf te zijn)