Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:suikermeisje schreef:ik vind dat natural gebeuren helemaal niets:)
en dit mag ik lekker vinden.
Ik rij mn pony lekker op een bit en met ijzers onder z'n voeten, anders is die snel genoeg kreupel, dat is pas zielig
nu krijg ik weer commentaar, gezelligmaar ik merk wel als mijn andere pony voor de sulky loopt, met bit, dat ze alleen maar haar oren naar voren heeft, volgens mij vindt ze het leuk.
ohjaa ik doe wel spaanse pas, los laten meelopen met mij vanaf de wei etc. Ik zie dit niet als NH maar gewoon spelen en vertrouwen met mijn pony, wil er geen naam voor hebben.
Maak jij een onderscheid tussen Natural Horsemanship en Natural of scheer jij alles over een kam?
suikermeisje schreef:hoezo een naam moeten geven, ik hoef geen naampjes en hokjes, ik hoef ook niet in een hokje gestopt te worden (nee niet letterlijk...)
ik heb lol met mijn pony, en ze komen nog steeds vrijwillig naar me toe.
kan ook bitloos rijden, maar dat doe ik niet omdat ik het bit zo zielig vindt. Want bitloos doet hem duidelijk meer pijn (nee zit niet te rukken want stuur grotendeels met mijn benen)
deze discussies zijn altijd zo leuk hea. mensen die happen altijd zo lekker erop in. Als je nou dingen die men zegt met een korreltje zout neemt, scheeld een hoop stress. pas op, van stress krijg je snel een hoge bloeddruk
Cassidy schreef:Ach, het is maar hoe je over wilt komen, IRL en op een internetforum. Een probleem, als je alleen maar op een bepaalde manier reageert, gaan mensen je op den lange duur ook niet meer serieus nemen. Het geschreven woordt blijft heel lang staan, lichaamstaal en intonatie bestaan niet. Maar als jij nu roept dat we alles wat jij hier neerzet met korrel, nee een vrachtwagen zout moeten nemen, dan - en nu spreek ik alleen voor mezelf - zal ik dat in het vervolg ook doen.
Maar of je daar blij mee moet zijn?
Twiggy2008 schreef:suikermeisje schreef:hoezo een naam moeten geven, ik hoef geen naampjes en hokjes, ik hoef ook niet in een hokje gestopt te worden (nee niet letterlijk...)
ik heb lol met mijn pony, en ze komen nog steeds vrijwillig naar me toe.
kan ook bitloos rijden, maar dat doe ik niet omdat ik het bit zo zielig vindt. Want bitloos doet hem duidelijk meer pijn (nee zit niet te rukken want stuur grotendeels met mijn benen)
deze discussies zijn altijd zo leuk hea. mensen die happen altijd zo lekker erop in. Als je nou dingen die men zegt met een korreltje zout neemt, scheeld een hoop stress. pas op, van stress krijg je snel een hoge bloeddruk
Vraag me even af met wat voor een bitloze optoming jij dan rijdt, als het zo'n pijn doet.![]()
Want ik rij er toch echt met eentje, die kan gewoon geen pijn doen (Marylot sidepull).
Kan 'm je dus aanraden, kun je ook pijnloos bitloos rijden.
En verder ben je idd in de war over het verschil tussen natural en NH.
Ik doe toevallig aan beide en het bevalt mij en mijn paard prima. Wat jij doet, moet jij weten.
loeky_flap schreef:Ik vind het een beetje overhaaste conclusie.Ik ben zelf ook pas 13 hoor maar kan toch best goed met paarden omgaan en weet er best veel vanaf.Ik vind NH juist heel goed,en er is véél meer dan alleen join up.En ik vind Montey Roberts ook echt geweldig.Maar dat is mijn mening,ik vind iedereen mag zijn eigen mening hebben maar dit is reclame makerij!
suikermeisje schreef:nou iets wat erg hard drukt op het neusbotje, doet zeer, hij houdt er helemaal niet van iets wat op zijn neus drukt.
JoviBan schreef:suikermeisje schreef:nou iets wat erg hard drukt op het neusbotje, doet zeer, hij houdt er helemaal niet van iets wat op zijn neus drukt.
Op het neusbotJE hoort geen neusriem te liggen, maar daarboven.
http://www.bitloospaardrijden.info/ligging.htm
De druk die er op de neus komt, is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid druk waarmee je zelf rijdt. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor die druk.
(Houd er ook rekening mee dat de druk waar je mee rijdt, nu in de mond van je paard te voelen is ipv op z'n neus.)
suikermeisje schreef:jammer dat hij ook een erg gevoelige mond heeft, en nog jammerder is dat dat ding absoluut niet te laag zit.
dan zal ik de volgende keer zeggen neusBOT, maar zo groot is dat bot niet eigenlijk
en ik rijd met bitloos niet eens met echt contact, hack-a-more, en dan een bontje om de kinriem
suikermeisje schreef:ik hoef niet zo nodig bitloos te rijden. met bit doet die het prima, en zo hard ruk ik niet in zn mond want normaal contact kan ik dan niet meer hebben, dus wat is het nut
leuke discussies dit altijd.
want vaak mensen die bitloos rijden vinden dit absoluut het beste. en willen met overtuigen die met bit rijden.
Ik ga bitloos mensen ook niet met willen laten rijden, moeten ze zelf weten
loeky_flap schreef:Ik vind het een beetje overhaaste conclusie.Ik ben zelf ook pas 13 hoor maar kan toch best goed met paarden omgaan en weet er best veel vanaf.Ik vind NH juist heel goed,en er is véél meer dan alleen join up.En ik vind Montey Roberts ook echt geweldig.Maar dat is mijn mening,ik vind iedereen mag zijn eigen mening hebben maar dit is reclame makerij!
LecyTinker schreef:ik beken dat ik halverwege al gestopt ben met het lezen van de berichten.
Ik snap niet dat iedereen het zo nodig vind om een andere methode af te kraken. Er zijn nou eenmaal meedere wegen die naar Rome leiden en het is aan ieder om een weg et kiezen die het beste bij hem of haar past.
LecyTinker schreef:Ik denk persoonlijk dat een leermethode aangepast moet worden aan het paard en niet andersom.
niet ieder dier (paarde, honden of wat dan ook) heeft zijn eigen manier om informatei te verwerken. Natuurlijk zijn de grote lijnen hetzelfde. Maar je hebt dieren die je met fluwele handschoentjes moet aanpakken en je hebt dieren die je bij wijze van spreken met een stroomstok moet trainen.
Ik denk dat de meeste technieken toch wel redelijk ondersteund worden en de beoogde resultaten behaald hebben, anders zouden ze niet wereldwijd gebruikt worden. Maar niet elke techniek hoeft bruikbaar te zijn voor elk type persoon of elk type dier.
LecyTinker schreef:Het afkraken van een methode is in mijn mening vaak door een te kort aan informatie of een gebrek aan objectiviteit.
Of de TS nou 12 is (na de openingspost heb ik ook net als iedereen direct haar profiel bekeken) of 52 is, het maakt niet uit.
Een mening kan je hebben, maar een oordeel zou gebaseerd moeten zijn op feiten!
Ik heb geen gegronde feiten gehoord die op een goede manier ondersteund waren. Dus sorry TS, ik ben het helaas niet met je eens!
LecyTinker schreef:ik beken dat ik halverwege al gestopt ben met het lezen van de berichten.
Ik snap niet dat iedereen het zo nodig vind om een andere methode af te kraken. Er zijn nou eenmaal meedere wegen die naar Rome leiden en het is aan ieder om een weg et kiezen die het beste bij hem of haar past.
Ik denk persoonlijk dat een leermethode aangepast moet worden aan het paard en niet andersom.
niet ieder dier (paarde, honden of wat dan ook) heeft zijn eigen manier om informatei te verwerken. Natuurlijk zijn de grote lijnen hetzelfde. Maar je hebt dieren die je met fluwele handschoentjes moet aanpakken en je hebt dieren die je bij wijze van spreken met een stroomstok moet trainen.
Ik denk dat de meeste technieken toch wel redelijk ondersteund worden en de beoogde resultaten behaald hebben, anders zouden ze niet wereldwijd gebruikt worden. Maar niet elke techniek hoeft bruikbaar te zijn voor elk type persoon of elk type dier.
Het afkraken van een methode is in mijn mening vaak door een te kort aan informatie of een gebrek aan objectiviteit.
Of de TS nou 12 is (na de openingspost heb ik ook net als iedereen direct haar profiel bekeken) of 52 is, het maakt niet uit.
Een mening kan je hebben, maar een oordeel zou gebaseerd moeten zijn op feiten!
Ik heb geen gegronde feiten gehoord die op een goede manier ondersteund waren. Dus sorry TS, ik ben het helaas niet met je eens!
Twiggy2008 schreef:suikermeisje schreef:ik hoef niet zo nodig bitloos te rijden. met bit doet die het prima, en zo hard ruk ik niet in zn mond want normaal contact kan ik dan niet meer hebben, dus wat is het nut
leuke discussies dit altijd.
want vaak mensen die bitloos rijden vinden dit absoluut het beste. en willen met overtuigen die met bit rijden.
Ik ga bitloos mensen ook niet met willen laten rijden, moeten ze zelf weten
Ja, ik vind bitloos rijden bij mijn paard inderdaad het beste (mijn paard kent het bit niet, heb hem bitloos ingereden). Maar daarmee zeg ik niets over wat een ander doet of moet doen, hoor. Dat maken ze er meestal zelf van, net als wat jij nu doet.![]()
Maar wat jij zegt over bitloos rijden met jouw eigen paard, tja, met zo'n paard als wat jij beschrijft moet je ook absoluut geen hack gebruiken.![]()
Kan me voorstellen dat je paard met gevoelige neus zich daar enorm tegen verzet. Dat zegt dus niets in het algemeen over bitloos rijden met jouw paard of andere paarden. De juiste bitloze optoming vinden is ook nog een kunst.![]()
Dus ik denk niet dat jij echt iets concreets kan zeggen over bitloos rijden, als dit je enige ervaring is.
Maar je geeft ook aan dat je paard een hele gevoelige mond heeft. Trekt hij een bit dan echt wel? Vroeg ik me gewoon even af.....
Bandida schreef:suikermeisje schreef:en ik rijd met bitloos niet eens met echt contact, hack-a-more, en dan een bontje om de kinriem
Ah een hefboom, en misschien met ketting er onder? Ik zou als paard ook wel een gewone trens verkiezen dan denk ik zo.
Citaat:Vraag ik me ook even af n.a.v. je verhaal over zijn gevoelige neus........