paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:20

Mindim schreef:
kipnuget schreef:
ik vind het geen mishandeling maar ook geen juiste handelingen..
als ik mijn paard achteruit wil laten lopen dan doe ik dat met wijken voor druk, en dat gaat uitstekend.
ik heb het er ook niet paard mee eens dat het paard in haar ruimte komt, en als die dat wel zou dat dan zou ik heb rustiger terug zetten..

al vind ik dat sommige mensen een beetje te veel medelijden hebben met het paard omdat hij blind is aan een oog.. het is aan oog en die ziet er goed genezen uit dus hij is er al aangewend om met één oog te zien.. hier zal hij dus ook niet zo veel last van hebben (denk ik)

Voor een vluchtdier is het zien met een oog wel een beperking hoor en kan zeker het gedrag beinvloeden. Ik heb ook een paard die blind is aan een oog. Als ik aan haar kant met het blinde oog loop, dan is het goed, want dan vertrouwd ze op mij. Maar loop ik aan haar goede kant, dan wil ze toch regelmatig met haar hoofd draaien naar haar blinde kant, omdat daar dan niets zit. Ik laat haar met haar hoofd draaien, dan is er niets aan de hand.

het zal ook wel een beperking zijn,, maar ik denk dat een paard zich hier ook op aanpast, en wat je zegt over het draaien van haar hoofd dat geloof ik ook wel.. maar ik denk toch dat het niet zo een grote rol speelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:24

Het paard in het filmpje was bang voor mensen en dan ga je zo een paard trainen met winderig weer terwijl ie stijf staat van de angst, plus dan gooien we ook nog een ander paard erbij. Tjonge jonge.

@kipnuget, als een paard zeer bang is en hij hoort geluiden aan zijn blinde kant, dan panikeert hij. Paarden gaan prat op hun zintuigen. Dus dat speelt wel degelijk een behoorlijke rol. Paarden passen zich niet zo aan als mensen, die kunnen niet redeneren.

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:28

Mindim schreef:
Het paard in het filmpje was bang voor mensen en dan ga je zo een paard trainen met winderig weer terwijl ie stijf staat van de angst, plus dan gooien we ook nog een ander paard erbij. Tjonge jonge.

@kipnuget, als een paard zeer bang is en hij hoort geluiden aan zijn blinde kant, dan panikeert hij. Paarden gaan prat op hun zintuigen. Dus dat speelt wel degelijk een behoorlijke rol. Paarden passen zich niet zo aan als mensen, die kunnen niet redeneren.

nou, wij hadden een paard op de manege staan zijn linkeroog kwijt was door een ongeluk.. en het enige wat hij anders deed was zijn hoofd draaien..
en op de manier hoe zij met dat paard omging zou ieder paard bang worden

KiWiKo

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:30

ik denk dat menig paard waar ik mee gewerkt heb een los linkervoorbeentje gehad zou hebben.........

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:30

Mindim schreef:
Respect is idd niet het goede woord voor een paard. Het paard mag in dit geval niet opdringerig worden. Wanneer hij daarin te brutaal in komt, is het pats, dat mag niet punt. Een leider hoeft zich niets te laten maken in een kudde, dus dat zij zich als leider staat te verdedigen, bevestigd dat zij geen leidersrol hierin heeft.
Ik begrijp jouw verhaal, maar het is totaal niet wat zij laat zien.

Het touw is helemaal niet erg, misschien is een stick handiger, maar uiteindelijk moet je paard gewoon op je lichaamshouding en op je aanwijzingen reageren, zonder touw, zonder stick, zonder halster. Hij moet bij wijze van spreken je vinger volgen, wijs jij naar voren, dan gaat het paard daar heen. Hij volgt jou en blijft met zijn benen achter jouw benen, ook los. Op deze manier bereik je dat nooit en rent het paard vrijwillig bij d'r weg. Vooral dat aan het halster ouwehoeren is vreselijk. Paard is schijtensbenauwd, dat heeft ze iig bereikt.

Mag ik vragen welke dingen jij goed vind aan dit filmpje?

:D Ik denk dat Linda Parelli dit wel weet. Tenminste, er staat zo'n 1000 uur aan film op hun site waarbij ze werkt aan een zo subtiel mogelijke communicatie. Subtiel is dan ook echt subtiel.
Dit filmpje opzich is niks "goed" aan (vooral niet omdat hier dusdanig in geknipt is, dat er alleen maar touwgewapper te zien is en verder niets). Het is om te laten zien dat zelfverdediging soms noodzakelijk is. En dat een paard in vluchtmodus (ook wel RB) gevaarlijk is, niets ziet en overal doorheen dendert.
Ik begrijp wel dat men dit niet begrijpt, aangezien algemeen aangenomen wordt dat je op moet passen voor dominante paarden ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:32

Dus Sanne............. linda mag uit zelfverdediging (waarvan ik de noodzaak niet zie overigens) het paard zo geestelijk mishandelen....... maar een paard met de kop tussen die knieen tijdelijk parkeren uit zelfverdediging mag niet?

waar denk je dat het paard meer last van heeft?????

en met dominante paarden moet je gewoon duidelijk je grenzen stellen........... die afspraak is in de eerste seconde van kennismaking gemaakt hoor!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:44

Het verschil ligt voor mij tussen africhting of niet.
Dit paard is blanco, heeft geen africhting, kent niets. Linda krijgt het touw 2 seconden geleden in handen. Op dit moment is zelfverdediging het enige wat belangrijk is.

Als je aan het rijden bent, neem ik aan dat je al wat tijd in de africhting gestoken hebt. Dan zou je allang een stukje meer communicatie moeten hebben. Neemt niet weg dat je van mij uit pure zelfverdediging mag doen wat je moet doen, maar daarna is het wel het idee dat je afstapt, jezelf flink achter je oren krabt en je afvraagt waarom je nog steeds dat stukje zelfverdediging nodig hebt. Helemaal als je paard zo goed afgericht is dat het GP loopt, dan zou ik mezelf heel heel hard achter de oren gaan krabben. Dan is er toch ergens iets mis gegaan in de africhting.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:47

waarom willen mensen zich gedragen als paarden?wij mensen zijn geen paarden!
paarden met een bit,halster,zadel,dekentjes,stal,schuilstal,schrikdraad enz is toch ook geen paard(mens) tegenover paard dus waarom zouden wij dit nou willen?
het filmpje vind ik ook echt niet kunnen,het enigste wat je hier mee bereikt is een kopschuw paard dat bang word voor mensen omdat het paard toch niet in de buurt mag komen en alleen maar geslagen word..hoe weet een paard nou dat hij niet in jou cirkel mag komen?paard krijgt toch ook eten van mensen..wij kunnen geen paarden na doen!
en dan kan je echt zeggen dat je met deze methode een hechte vertrouwens band met je paard krijgt zeg!(niet dus!)
anky en edward rijden op een bepaalde manier,genoeg mensen die ze na doen,deze mevrouw linda behandeld paarden op een bepaalde manier,genoeg mensen die haar na doen,scapa is in de mode,kom we gaan met ze alle scapa dekjes,dekens,halsters enz kopen.. als er een bekend paarden persoon in de sloot springt word er zeker ook gelijk achteraan gesprongen..
sorry hoor maar wat is er nou leuk aan om op deze manier met je paarden om te gaan(waar je een band mee hebt,waarvan je houd) ik vind het gewoon triest..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:48

Kom op, dit paard blanco?
Het is een foxhunter van een gerenommeerde stal die verkocht is nadat hij een oog verloren was.
Je maakt mij niet wijs dat dat paard blanco is, en dat hij bang is voor een beetje wind..
Lijkt me dat dat paard juist gewen moet zijn om met mensen te werken, want anders doe je niet ff een vossejacht lijkt me...
Maar misschien is het verhaaltje blanco makkelijker te verdedigen voor Linda P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:49

huh....... peerd is in handen geweest, heeft opvoeding gehad

ik zie persoonlijk het verschil niet........... behalve dat dit geestelijke mishandeling is .......... en dat vind ik triest!!! paardonwaardig!

ik snap dat jij niet begrijpen kan hoe een int gp paard tikt, dat snap ik heel goed :) en daarom kan ik ook snappen waarom sommige mensen voor de veiligheid hin paard met de kop tussen de knieen parkeren.......... en andere mensen voor het spierenwerk en de kracht en de flexibiliteit van het lijf een paard Hyperflexie rijden....... ik kan het geheel begrijpen dat jij dit niet begrijpen kan.......

alleen wat Mevrouw Parelli daar doet is ............... basis.......... ontzettende basis........... dat wat ieder ander paardenmens NIET had gedaan.......... Er is geen enkel paardenmens in mijn omgeving die een paard zo, zo onzeker zou maken, die een paard zo behandelen zouden........ en die kunnen echt wel eens met de kop tussen de knietjes rijden hoor.......... maar DIT zouden ze een paard nooit aandoen...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:50

kipnuget schreef:
Mindim schreef:

nou, wij hadden een paard op de manege staan zijn linkeroog kwijt was door een ongeluk.. en het enige wat hij anders deed was zijn hoofd draaien..
en op de manier hoe zij met dat paard omging zou ieder paard bang worden

De een is de ander niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:57

sanne83 schreef:
Het verschil ligt voor mij tussen africhting of niet.
Dit paard is blanco, heeft geen africhting, kent niets. Linda krijgt het touw 2 seconden geleden in handen. Op dit moment is zelfverdediging het enige wat belangrijk is.

Als je aan het rijden bent, neem ik aan dat je al wat tijd in de africhting gestoken hebt. Dan zou je allang een stukje meer communicatie moeten hebben. Neemt niet weg dat je van mij uit pure zelfverdediging mag doen wat je moet doen, maar daarna is het wel het idee dat je afstapt, jezelf flink achter je oren krabt en je afvraagt waarom je nog steeds dat stukje zelfverdediging nodig hebt. Helemaal als je paard zo goed afgericht is dat het GP loopt, dan zou ik mezelf heel heel hard achter de oren gaan krabben. Dan is er toch ergens iets mis gegaan in de africhting.

Ik kom toch elke keer in de knoop met de zelfverdediging :o Een paard in de rechterhelft, is in paniek en wil je hem schakelen, moet je dat in mijn ogen niet zo doen, ze jaagt hem alleen maar verder in paniek. Een paard die panikeert is er niet bij, die is angstig, die ziet haar helemaal niet, ook niet met een touwtje en is niet voor rede vatbaar.Ze had hem beter in een los in een omheining kunnen trainen ipv zo. Een paniekpaard zo aan een touwtje behandelen, kan imo echt niet.
En ik begrijp het heel goed hoor, alleen ik ren niet achter parelli aan met rb paarden en lb paarden en pakketten en zelfverdediging.
Peerd heeft wel africhting, alleen de verkeerde.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:01

hoi,

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen hoor, dus neem me niet kwalijk als dit een rare opmerking van me is.. ik ben zelf niet zo thuis in dit soort dingen.
Maar... ik heb een dominantie merrie in een kudde, maar als ik bij d'r ben, en ze ziet iets engs dan gaat ze dicht tegen me aanstaan, ik krijg dan het idee dat ze bang is en dan steun zoekt bij mij... doe dit paard dat ook niet, is het paard niet onzeker en wil daarom dichtbij staan, ipv een stapje achteruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:02

jentel schreef:
hoi,

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen hoor, dus neem me niet kwalijk als dit een rare opmerking van me is.. ik ben zelf niet zo thuis in dit soort dingen.
Maar... ik heb een dominantie merrie in een kudde, maar als ik bij d'r ben, en ze ziet iets engs dan gaat ze dicht tegen me aanstaan, ik krijg dan het idee dat ze bang is en dan steun zoekt bij mij... doe dit paard dat ook niet, is het paard niet onzeker en wil daarom dichtbij staan, ipv een stapje achteruit.

Nee, dat doet ie niet :D

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:04

Mindim schreef:
jentel schreef:
hoi,

Nee, dat doet ie niet :D

verklaar je nader :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:04

Billy schreef:
Kom op, dit paard blanco?
Het is een foxhunter van een gerenommeerde stal die verkocht is nadat hij een oog verloren was.
Je maakt mij niet wijs dat dat paard blanco is, en dat hij bang is voor een beetje wind..
Lijkt me dat dat paard juist gewen moet zijn om met mensen te werken, want anders doe je niet ff een vossejacht lijkt me...
Maar misschien is het verhaaltje blanco makkelijker te verdedigen voor Linda P

Uit de rest van het filmmateriaal is duidelijk te zien dat dit dier absoluut geen africhting gehad heeft. In ieder geval niet iets wat ik een africhting kan noemen.
Ik kan er verder niet over oordelen, ik was er niet bij.
Ik kan je alleen uit eigen ervaring vertellen (als parellier), dat ik me extreem vaak verbaas over het enorm slecht afgericht zijn van paarden, niet alleen paarden die helemaal nog niet afgericht zijn (of duidelijk slecht afgericht), maar juist ook paarden die hoog in de sport lopen. Ik kan daar met m'n hoofd echt niet bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:06

Dat komt denk ik doordat mensen er op er meer mee kunnen worden dan er naast. Erop zijn ze zekerder. Ik persoonlijk doe het liever andersom. Ik sta er liever eerst naast en dan zo aan het werk en dan er op.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:09

Ik kan me niet voorstellen dat een paard wat jachten heeft gelopen niet afgericht is.
Het is misschien niet afgericht volgens de parelli indoctrine of volgens jouw maatstaven.
En als het paard dan toch afgericht moet worden, lijkt me dit absoluut de juiste methode niet. Hier maak je meer kapot mee dan je opbouwt..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:11

Mmmm eigenlijk ben ik niet bekend met parelli werk en is dit filmpje mijn eerste kennismaking en de eerste induk is......Nee niet mijn manier. Vind het er niet consequent uitzien en verwarrend qua lichaamshouding, dan staat ze weer met haar rug naar het paard dan weer niet.... apart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:12

jentel schreef:
verklaar je nader :D

Dat zie je toch in het filmpje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:12

pasdedeux schreef:
Mmmm eigenlijk ben ik niet bekend met parelli werk en is dit filmpje mijn eerste kennismaking en de eerste induk is......Nee niet mijn manier. Vind het er niet consequent uitzien en verwarrend qua lichaamshouding, dan staat ze weer met haar rug naar het paard dan weer niet.... apart

Dat denkt het paard ook, geloof ik :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:14

Mindim schreef:
Ik kom toch elke keer in de knoop met de zelfverdediging :o Een paard in de rechterhelft, is in paniek en wil je hem schakelen, moet je dat in mijn ogen niet zo doen, ze jaagt hem alleen maar verder in paniek. Een paard die panikeert is er niet bij, die is angstig, die ziet haar helemaal niet, ook niet met een touwtje en is niet voor rede vatbaar.Ze had hem beter in een los in een omheining kunnen trainen ipv zo. Een paniekpaard zo aan een touwtje behandelen, kan imo echt niet.
En ik begrijp het heel goed hoor, alleen ik ren niet achter parelli aan met rb paarden en lb paarden en pakketten en zelfverdediging.
Peerd heeft wel africhting, alleen de verkeerde.

Ik begrijp je punt heel goed, maar ik heb ervaren (en ik zeg niet dat er niet een betere oplossing is ;) ) dat los trainen absoluut niet werkt voor dit soort paarden. Een paard in vluchtmodus wil alleen maar voorwaarts, hoe ga je een paard daarin sturen los? Je wilt de energie een kant op laten gaan, maar niet naar voren want dat wakkert de vluchtrespons aan. Je stuurt die energie dus opzij (zijwaarts of achterhand laten onderstappen) of naar achter, zodat het paard weg kan, niet geblokkeert wordt, maar wel geremt wordt in die vluchtrespons naar voren.
Ik ren nergens achteraan, laat dat duidelijk zijn. Ik weet alleen ondertussen dat een paard niet aan z'n lot over laten in z'n vluchtrespons (voorwaarts laten gaan), maar het paard actief kalmeren echt zo ongeloofelijk snel werkt. Een paard in vluchtmodus voelt zich niet fijn, dat is voor mij duidelijk. Ik wil een paard zo snel mogelijk kalmeren als dat even mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:19

In een bak het paard los. Laat maar rennen en hou hem op de helft van de bak. Dat kun je prima sturen. Wanneer paard stilstaat nodig hem uit en ontspan, kan even duren, zodra paard aangeeft 'eng' ga je een stukje terug. (lastig in woorden te omschrijven)Bouw dat op en je kunt op een bepaald moment weer bij het paard en dan rustig weer opbouwen. Een paard moet liever bij jou staan dan ik vluchtgedrag vervliegen. In dat vluchtgedrag en in die paniek is hij niet voor 'rede' vatbaar en kun je hem niets leren, je kunt hem er alleen uit halen.

Je hoeft niet te drijven, hij rent uit zich zelf, je moet hem op een plek (helft van de bak) houden. Ze staan vanzelf stil.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-10 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:20

Zonder de uitleg verder gelezen te hebben kan ik zeggen dat ik totaal niet snap wat ze wil van het paard.

Niks lijkt goed wat ie doet. Volgens mij snapt het paard er ook niks van. Maar bang of paniekerig lijkt hij zeker niet.

Maar goed, ik was er niet bij. Ik zie ook niet direct dat het peerd in haar persoonlijke ruimte walst maar zo'n filmpje vertekent het beeld misschien. Zij voelde het waarschijnlijk heel anders. En het paard zal ook niet voor niks daar terecht komen.

Ik zou daarom niet durven zeggen dat het mishandeling is. Ieder heeft zijn eigen methodes en als we de eigenaar mogen geloven heeft het gewerkt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:30

Mindim schreef:
In een bak het paard los. Laat maar rennen en hou hem op de helft van de bak. Dat kun je prima sturen. Wanneer paard stilstaat nodig hem uit en ontspan, kan even duren, zodra paard aangeeft 'eng' ga je een stukje terug. (lastig in woorden te omschrijven)Bouw dat op en je kunt op een bepaald moment weer bij het paard en dan rustig weer opbouwen. Een paard moet liever bij jou staan dan ik vluchtgedrag vervliegen. In dat vluchtgedrag en in die paniek is hij niet voor 'rede' vatbaar en kun je hem niets leren, je kunt hem er alleen uit halen.

Je hoeft niet te drijven, hij rent uit zich zelf, je moet hem op een plek (helft van de bak) houden. Ze staan vanzelf stil.

je omschrijft nu een paard die bang is van jou, als persoon. Het gaat hier om een paard wat bang is van omgeving. Ik vind dat als je een paard laat rennen, je hem aan z'n lot overlaat.
Als je een paard actief kan leren kalmeren, kan je dat altijd op elke plaats doen. Het paard wordt steeds sneller kalm en zal steeds minder snel die kalmte verliezen. Het liefste kalmeer je met piepkleine signalen allang voordat het paard van de rel gaat, maar goed, gaat het een keer mis, moet je ook weten hoe je dat moet oplossen.