Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:22

FahyaFemke schreef:
Ja zou het echt heel leuk vinden. Nu moet ik nóg een jaar wachten. En dan moet je maar afwachten of je met iedereen mee mag doen? Ik vind het belachelijk als ik in een apart deel zou moeten starten, want, waar deze discussie ook voornamelijk om gaat: hoeveel mensen rijden er nu echt op niveau bitloos? Vaak doen ze maar een dotje (zoals ik ook eerst een half jaartje he, tot ik les heb genomen, nu word ik tenminste gecorriceerd!)
Ik rijd het liefst, net als nu, gewoon tegen bitruiters. Ik zie het verschil niet, je mag ook met verschillende bitten starten..

geduld geduld geduld :-)
2000 jaar traditie is niet in een dag veranderd ;-)

Het komt echt wel. NL is het eerste land ter wereld waar het mogelijk wordt *\o/*

Axel_Valerie

Re: Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:26

Dat dan weer wel :P

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:27

ik wil nuu nuu! haha. we wachten al zo lang! opschieteehh :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 16:00

Axel_Valerie schreef:
Nee dat daar onderscheidt in gemaakt moet worden vind ik ook een beetje stom!
Netjes lopen is toch netjes lopen?
Misschien zijn sommige mensen bang voor concurrentie ;)

Het is toch niet bekend of er onderscheid in gemaakt gaat worden? Ik zou het raar vinden als dat zo zou zijn. Een proef kan met of zonder bit op dezelfde manier gejureerd worden.

@FahyaFemke: ziet er netjes uit hoor! Stoer paardje heb je!Natuurlijk zijn er verbeter punten maar daar dat mag ook.
Ik zou graag meer van dit soort bitloze foto's op Bokt zien :)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:45

Intressant topic!

Ik vind dan ook de uitleg van jasmijn78 zo fijn uitgelegd dat ik ook steeds meer van de dressuur snap. Ik ben dan ook zeer onder de indruk van de foto's van ordeal. We zijn zelf nu Diesel 5 is begonnen met wat rondrijden. Ik heb nu sindskort dan ook maar meteen les genomen en begonnen met centered riding aangezien ik 1 ding tegelijk wilde doen. Ik wil dit jaar nog ergens starten met goeie les voor Diesel en ben ook meer geneigd naar de klassieke dressuur. Dit dus voor Diesel die natuurlijk nog lekker op de voorhand is.

Ik ben me ook op vanalles aan het orrienteren wat er is en hoe het werkt en de uitleg van jasmijn vind ik dan ook zeer fijn klinken.

We rijden nu op touwhalster omdat we dat gewent zijn. Ons idee is eigelijk ook bitloosblijven zover dat gaat. En dat houd voornamelijk in dat we straks met goeie been/buik en rug gebruik kunnen rijden, ongeacht of we dus recreatief bezig zijn of serieus in de bak. War die grens ligt zal dus nog blijken denk ik.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:48

Daan_Ordeal schreef:
Ik denk dat ik mijn paard redelijk goed aan het lopen had, ze is nu net mama geworden dus het rijden staat al een tijdje op een lager pitje ;)
We trainde daarvoor ongeveer op M niveau, en springen rond de meter. Zie foto's in mijn profiel.

Je kunt bitloos écht wel goed dressuurmatig rijden :j

Ik wilde jou dus net als voorbeeld noemen :Y)

Ik rij sinds een tijdje ook af en toe bitloos, en dit gaat best aardig !
Asra moet er natuurlijk nog aan wennen net als ik, maar stukken nagevelijk zitten er wel bij!
Als het zover is dat je zo ook oficheel mag starten ga ik dat zeker proberen en dus wat meer mee trainen en dan zien we wel hoe het gaat :)
Ik ben van mening dat het zeker kan, als je maar goed van achter naar voren rijd ook met bit denk ik

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:04

Bij Moravita (www.moravita.com) rijden ze hun paarden in op stalhalster en pas als de paarden alles kunnen, gaat er een bit in. Heb helaas geen bitloze foto's kunnen vinden (ook niet op de site, bespaar je de moeite :P ). Dit is dan wel klassieke dressuur. Ton en Aletta Duivenvoorden kunnen hun paarden rijden op Grand-Prix niveau (let wel: dat is wat anders dan Grand-Prix starten).

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:15

Hoe bedoel je dat precies als ik vragen mag?
Grand prix rijden of starten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:37

Ze kunnen zeg maar alle oefeningen van de Grand-Prix aan paarden aanleren en rijden, maar het tempo waarin alle onderdelen in een officiele Grand-Prix proef moeten worden uitgevoerd, daar doen ze niet aan. (Ik neem aan omdat ze het nut er niet van inzien om de oefeningen zo (snel) achter elkaar uit te voeren, maar je zou het Moravita zelf ook even kunnen vragen, ze zitten namelijk ook op bokt onder de naam moravita :) )

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:46

Ik rij diverse paarden ook bitloos. Het is soms even zoeken naar welk bitloze hoofdstel het beste bij een paard past, maar met name het gebruik van een gewone cavesson (BB-variant) en een lichte hackamore bevallen me goed.

Wij krijgen hier paarden binnen die enorm verreden zijn, zogenaamde harde monden hebben, vluchterig zijn etc. Met grote regelmaat is het verwijderen van het bit een oplossing.

Soms laten we het bit er in maar gaat de africhting wel via de cavesson. Het is per paard verschillend.

Maar ik zoek altijd wel naar het ideale plaatje, met bit of zonder bit. Dus over de rug, ondertredend achterbeen.

Veelal zit het probleem in het feit van de foute basisafrichting, en zodra je de achterhand weer activeert, het paard weer leert dragen, hij zijn hals als balansstok mag gebruiken, maakt het volgens mij niet uit of je met of zonder bit rijdt en is het echt mogelijk om een goed dragend paard te krijgen.

Wat ik me persoonlijk altijd wel heb afgevraagd is waarom de grote klassiekers amper iets bitloos doen. Ik heb het mijn juf (Anja Beran) gevraagd en die zei dat de allerfijnste africhting niet mogelijk is als je bitloos rijdt....

mmmm.... daar rest dus een uitdaging ;)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:59

Dat is dus ook wat mijn juf zegt. Zonder bit kun je de allerfijnste africhting niet voor elkaar kunt krijgen. Je kunt bijvoorbeeld niet met het paard praten over het brengen van het achterbeen.

Ik rijd dus alleen bitloos als ik het bit niet nodig heb. En dat is bijvoorbeeld bij een buitenrit of een endurancewedstrijd. Maar met de dressuurmatige africhting? Dan rijdt ik dus altijd met bit.

Wel kan ik me voorstellen als mijn paard voldoende afgericht is, (wanneer is dat? :D ) dat je een keer uitprobeert hoe hij het oppakt zonder bit. Maar dat doe ik nu af en toe ook wel eens, maar dan alleen met halsring, maar dat is meer voor de lol.

Ik kan me dus niet voorstellen dat je een paard echt goed kunt africhten/rijden zonder bit.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:18

dorientjuh schreef:
Ze kunnen zeg maar alle oefeningen van de Grand-Prix aan paarden aanleren en rijden, maar het tempo waarin alle onderdelen in een officiele Grand-Prix proef moeten worden uitgevoerd, daar doen ze niet aan. (Ik neem aan omdat ze het nut er niet van inzien om de oefeningen zo (snel) achter elkaar uit te voeren, maar je zou het Moravita zelf ook even kunnen vragen, ze zitten namelijk ook op bokt onder de naam moravita :) )

Je kunt bijna ieder paard de trucjes wel leren, maar het goed uitvoeren achter elkaar is toch echt van een heel ander niveau...

FahyaFemke, zou je geen dispensatie aan kunnen vragen? Heb geen flauw idee hoor, maar dat kwam zo in me op..
Vind het wel wat sterk ogen, maar dat kan ook meer aan het type paard liggen dan aan de optoming.

Heb niet de hele discussie gelezen, maar vind een hackamore toch een té heftige optoming voor de gemiddelde bitloze ruiter..
(zou het ook te heftig vinden voor de gemiddelde bit-ruiter, laat ik dat erbij zeggen)

volledig ontopic: DaanOrdeal heeft haar paard bitloos goed voor elkaar zo als enige geloof ik...

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:21

Ik denk ook dat de meeste mensen die bitloos rijden toch de 'recreatieruiters' zijn (o wat haat ik dat woord :P )

En die rijden niet hoog dresuurmatig. Ik begin pas op ons paard. Hij is 4 en moet nog heel veel leren. Maar ik doe mijn best om goed dresuurmatig te gaan rijden. Mijn instructrices hebben er allemaal niks op aan te merken dat we bitloos rijden en zeggen ook dat het gewoon moet kunnen. Ik ben er ook gewoon van overtuigd.

Ik weet wel zeker dat we in de toekomst steeds vaker goede bitloze combinaties voorbij gaan zien komen. Zeker zodra het toegestaan word tijdens wedstrijden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:28

Niet alleen DaanOrdeal toch O:)
en sterk ogen? Tsja dat zeggen er meer ja :j Al was ze vrij braaf, maar ze kan nog wel eens terugtrekken. Toch gaat dat best goed en losser gelukkig.

Mijn lesgeefster zegt dus dat het niet uit moet maken met of zonder bit. en ook háár instructrice zegt dat het niks moet uitmaken.

esperanza schreef:
Citaat:
Dat is dus ook wat mijn juf zegt. Zonder bit kun je de allerfijnste africhting niet voor elkaar kunt krijgen. Je kunt bijvoorbeeld niet met het paard praten over het brengen van het achterbeen.

Als je bitloos rijd, ga je dan gelijk zitten praten/fluisteren ofzo? Ook gewoon een kwestie van dezelfde handelingen uitvoeren zoals je met bit zou doen.
met of zonder bit: ho = ho, links=links en rechts=rechts

Ik snap niet dat mensen dat kunnen zeggen dat het zonder bit niet zou gaan. de ruiter kan het misschien (nog) niet, maar das weer een heull andere discussie! bit of bitloze omtoming moet niet uitmaken. Daar blijf ik bij... Wellicht dat ik op en gegeven moment ook ergens tegen aan stoot, maar dan zal het vast en zeker aan mij liggen, en niet aan het hoofdstel }:0

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:39

Esperanza schreef:

Onzin, dat kan je prima :j

Je vraagt het met bit toch ook, waarom zou hij het zonder bit dan niet kunnen. JUIST de achterhand er bij halen moet je zonder bit kunnen, dat je niet het perfecte dressuurplaatje haalt ala, maar elk gezond paard moet op de achterhand kunnen lopen met en zonder bit, met en zonder ruiter. Ik heb helaas geen foto's, maar ik kan mijn paard prima op de achterhand laten lopen met alleen een rijring.
Sterker nog we zijn hard aan het oefenen om hem zo ver te laten verzamelen op de achterhand dat hij straks zelfs een (paar passen) passage kan laten zien, volgens mijn instructrice ;) moet dit zeker haalbaar zijn. Hij loopt dan natuurlijk niet in de oprichting die je ziet tijdens die dressuurwedstrijden maar dat verwacht ik ook niet. Wel wil ik dat hij dan in de natuurlijke nagevelijkheid loopt en dus ook zijn hoofd netjes afbuigt omdat hij de rug correct gebruikt. Zeg ik er wel direct bij dat dit een meer-jaren plan is en we daar nog lang niet zijn ;)

Overigens rijden ze bij Moravita zeker de paarden correct, of dit echt GP niveau is kan ik je niet vertellen maar het is zeker geen trucje :) Ik zou zeggen, vraag eens of je langs mag komen om te kijken, durft te wedden dat je zeker welkom bent :) (en ik ben totaaaaaal niet bevooroordeeld hoor :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:41

Dat bepaalde mensen en ook instructeurs - ookal zijn dat "hogere" ruiters - zeggen dat een bepaald dressuurmatig niveau zonder bit niet haalbaar is, zegt mij dat ze het dan òf zelf niet kunnen zonder bit of dènken/aannemen dat het zonder bit niet kan.
Maar ik zie nog steeds niet wat een stuk metaal in de mond voor invloed heeft op goed lichaamsgebruik, laat staan dat dat stuk metaal nodig c.q. onmisbaar zou zijn.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:46

Ben ik het mee eens. De achterhand zou juist wel zonder bit moeten kunnen, eigenlijk vind ik dat het hele plaatje gewoon zonder bit moet kunnen. Echter is dat voor maar weinig mensen echt weggelegd waarschijnlijk en is de weg ontzettend lang. Maar dat is toch ook een uitdaging? Het creeeren van je eigen ideaal?

En dan doel ik niet op trucjes rijden en een keer verzameling en een piaffe laten zien zonder bit, maar gewoon een nette sessie, al dan niet in de sport.

Bit en bitloos fascineert me ontzettend, maar voor mij blijft de vraag waarom de grote klassiekers het niet "doen" en waarom ik van diverse kanten verneem dat de allerfijnste africhting zonder bit niet mogelijk is. En daarmee doel ik niet op "hogere" ruiters maar op klinkende namen uit de klassieke dressuurwereld.

Mooie weg om zelf uit te prutsen ;).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:50

Wat mij opvalt is dat er vaak door wat meer recreatie-achtige ruiters wordt geroepen dat het onzin is dat een bepaald verfijning zonder bit niet zou kunnen. Ligt allemaal aan de ruiter, en als je maar hard genoeg werkt en correct genoeg rijdt, dan kan het allemaal. Alleen zijn zij er zelf nog niet aan toe.

En dat mensen die zich er echt op toegelegt hebben, wat verder in de dressuur zijn met én zonder bit rijden. Toch aangeven dat er heel veel mogelijk is, maar dat het gewoon niet altijd hetzelfde is met als zonder bit. En dat zonder bit een aantal nadelen heeft. Zoals dat laatste beetje verfijning.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:24

Vind deze discussie steeds interessanter worden. Ik denk dat het ook vooral te maken heeft met tradities doorbreken/van de gebaande paden af gaan.

@Monya
Misschien dat de grote klassiekers altijd een bit gebruikten omdat het simpelweg niet in hun hoofd op kwam om het zonder bit te proberen? Wij lezen zinnen ook van links naar rechts, niet omdat dit beter is. Maar dat zijn gewend. In de Arabische en Aziatische wereld lezen ze andersom. Omdat ze dat gewend zijn. Het werkt, dus waarom zouden ze dat veranderen?

Mensen zijn echte gewoontedieren. In een restaurant kiezen veel mensen iets wat ze kennen. Het geeft houvast, geen risico dat je straks met iets zit dat niet helemaal jouw ding is. En zijn om die reden ook altijd pioniers nodig, een klein groepje dat risico durft te nemen...op verkenning uitgaat, voordat de massa overstag gaat. Dus wellicht is dit gewoon de reden?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:27

nou, even vanuit een andere hoek: springen.
Ik weet dat een jonge springamazone (noem je dat zo?) haar pony op wedstrijd met bit rijd, maar thuis altijd bitloos. Dat beestje heeft altijd problemen en alles kapot etc etc. Maar op wedstrijd schijnt het dan niet te mogen?
Ik dacht namelijk van wel.. Ze rijd wel hoog niveau, ZZ als ik me niet vergis. In het kader etc etc EK blabla. dus misschien dat het daar ook weer niet meer mag?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:32

_Sigrid_ schreef:
Vind deze discussie steeds interessanter worden. Ik denk dat het ook vooral te maken heeft met tradities doorbreken/van de gebaande paden af gaan.

@Monya
Misschien dat de grote klassiekers altijd een bit gebruikten omdat het simpelweg niet in hun hoofd op kwam om het zonder bit te proberen? Wij lezen zinnen ook van links naar rechts, niet omdat dit beter is. Maar dat zijn gewend. In de Arabische en Aziatische wereld lezen ze andersom. Omdat ze dat gewend zijn. Het werkt, dus waarom zouden ze dat veranderen?

Mensen zijn echte gewoontedieren. In een restaurant kiezen veel mensen iets wat ze kennen. Het geeft houvast, geen risico dat je straks met iets zit dat niet helemaal jouw ding is. En zijn om die reden ook altijd pioniers nodig, een klein groepje dat risico durft te nemen...op verkenning uitgaat, voordat de massa overstag gaat. Dus wellicht is dit gewoon de reden?

Zou heel goed kunnen, maar kiezen en uitproberen daar kan wel een groot verschil in zitten natuurlijk. Ik ben zelf heel nieuwsgierig waar ik zal "stranden", waarom zij dan niet bijvoorbeeld. Als je kijkt naar descente de main, dan is dat feitelijk piaffe zonder teugelgebruik, dat zou dan ook bitloos moeten kunnen (ik = eigenwijs ;)).

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze al op dat punt zijn geweest en dat het dus niet is zoals ze zouden willen. Het is inderdaad gebruikelijk om voor stang & trens te kiezen.

Het blijft toch het proberen waard lijkt me, alleen het streven is al goed, het maakt je bewuster en je weg wordt het doel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:34

FahyaFemke schreef:
Als je bitloos rijd, ga je dan gelijk zitten praten/fluisteren ofzo? Ook gewoon een kwestie van dezelfde handelingen uitvoeren zoals je met bit zou doen.
met of zonder bit: ho = ho, links=links en rechts=rechts

Maar dat is toch geen verfijning? Deze dingen kun je prima zonder bit overbrengen en er is niemand die dat betwist. Maar goede dressuur, zeker op hoger niveau, houdt wel iets meer in dan ho, links en rechts :)
En daar zijn dingen bij waarvan ik me wel degelijk kan voorstellen dat je bij een bitloos hoofdstel bepaalde dingen moeilijker kunt overbrengen. Zo kun je het bit een klein beetje kantelen door je handen net iets in een andere positie te houden. En dan gaat het echt om hele fijne nuances. Dat zijn dingen waarvan ik me kan voorstellen dat ze niet precies op dezelfde manier kunt overbrengen via een bitloos hoofdstel. En het zijn net die verfijningen die belangrijk zijn voor de goede dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:39

@monya: ik ben het helemaal met je eens.

@Shadow0: jij noemt het 'kantelen' en 'fijne nuances' en veel mensen noemen het 'fijn en subtiel'. Maar het is niets meer of minder dan inwerken wat je doet. Je werkt scherper in in de mond; een beetje strenger hier, een beetje pijnlijker daar, en het paard neemt een houding aan om dat maar niet meer te voelen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:46

JoviBan schreef:
@monya: ik ben het helemaal met je eens.

@Shadow0: jij noemt het 'kantelen' en 'fijne nuances' en veel mensen noemen het 'fijn en subtiel'. Maar het is niets meer of minder dan inwerken wat je doet. Je werkt scherper in in de mond; een beetje strenger hier, een beetje pijnlijker daar, en het paard neemt een houding aan om dat maar niet meer te voelen.

Mwah, bitloos is niet te idealiseren hoor, ik zie heel veel "subtiel" inwerken via een bitloze optoming. Ik denk juist dat om echt goed dressuurmatig bitloos te kunnen rijden je zelf echt wat moet kunnen. Bewust met een hulp omgaan, bewust vanuit een ander standpunt vertrekken: de achterkant, want daar gaat het om.

Een slechte ruiter is met of zonder bit nog altijd slecht. Je kunt echter wel altijd verbetering zoeken en de weg voor jezelf uitstippelen. Zoeken naar gevoel, naar hoe iets werkt, stappen terug nemen, relativeren, opnieuw proberen, steeds kleiner en verfijnder....

ooohhhh ik krijg gelijk zin om op mijn paarden te stappen :D

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:47

Theoretisch gezien zou je een paard wel moeten kunnen leren om ook zonder bit ook dat laatste stukje verfijning te krijgen, je moet het alleen op een andere manier benaderen dan met bit. Met elk soort optoming heb je een andere werking, die werking kan wel grotendeels hetzelfde zijn, maar in de details is het anders. Zelfs een hoofdstel van hetzelfde soort maar een ander materiaal werkt anders in. Met stang en trens rij je net dat beetje anders dan met kaptoom en trens. Dus als je het daarmee kan, waarom dan niet met bijvoorbeeld kaptoom en cbr?

Overigens, ik las ooit eens dat ze vroegah (lang lang geleden) vooral bitten inhingen omdat ze over het algemeen toch wat fellere paardjes onder hun kont hadden dan wij nu. Dit waren immers -oorlogswapens- en die horen gevaarlijk en woest te zijn ;) Mijn paard zal werkelijk nooit gericht naar een mens trappen, daar heb je een ander soort knol voor nodig en ik kan me indenken dat je, om die te besturen, iets minder subtiel moet zijn dan wat wij nu willen (oa zonder bit).

Dit zijn trouwens puur wat hersenspinsels, aangezien wij gewoon wat aanmodderen in de achtertuin en geen ervaring hebben in de 'echte' wereld ;) Daar wissel ik persoonlijk rijden met en zonder bit af, zonder bit is absoluut niet heilig voor mij. Bepaalde dingen krijg ik (als ruiter) makkelijk voor elkaar met bit, en andere zonder.

Leuke discussie :D