Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:48

Hoe meer ik lees, hoe meer ik me erger aan de term natural. Ik heb nog steeds geen goede omschrijving gezien en ik denk ook niet dat die er is.
Wat de een natural vindt, vindt de ander de normaalste zaak van de wereld en juist niet natural.

Het belangrijkste is dat er naar het paard gekeken wordt en dat die niet het slachtoffer wordt van de laatste hype/ grill van de baas.

En wat betreft het op de man spelen en persoonlijk worden, als er 2 personen hier op bokt zijn die volkomen respectloos omgaan met mensen en misschien zelfs met hun dieren, dan mogen deze personen best eens aangesproken worden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:57

Moderatoropmerking:
Even tussendoor mensen: Het gaat nl weer lekker hier. Verzoek om niet elke keer persoonlijk te worden.
Daar wil ik het volgende aan toevoegen:
Mensen die een extreme/uitgesproken mening kunnen ook de nodige kritiek verwachten, maar een topic is niet de plek om een ruzie te beginnen en uit te vechten!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:09

gr_roos schreef:
Hoe meer ik lees, hoe meer ik me erger aan de term natural. Ik heb nog steeds geen goede omschrijving gezien en ik denk ook niet dat die er is.
Wat de een natural vindt, vindt de ander de normaalste zaak van de wereld en juist niet natural.

Het belangrijkste is dat er naar het paard gekeken wordt en dat die niet het slachtoffer wordt van de laatste hype/ grill van de baas.

Hoi, heb niet alles hier doorgelezen, maar ik gebruik ook steeds minder de term natural...raar heh. Hoe meer mensen op elkaar in gaan zitten hakken, hoe meer ik denk. Laat maar. Er zijn zoveel verschillende mensen, paarden, methoden etc, hoe kan je nou toch ooit zeggen dat iemand of iets natural is. En jouw opmerking ove rnatural en normaal vind ik heel goed geplaatst.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:46

Eens met gr_Roos.

Natural, Normal, Traditional, het zijn maar woorden.

Heb net het boek van Parelli, Natural Horsemanship, gelezen dit weekeinde.

Wat erin staat, snijdt best wel hout, ondanks de slechte opzet van het boek (mensen hebben heus minder herhalingen nodig dan paarden om iets te leren. Clown ).

Wat me dodelijk stoort, is de constante kritiek op de 'normale' manier van rijden en omgang: alsof iedereen die niet onder de vlag van 'natural' vaart, een lomperik zou zijn die:

-touwen ziet als dingen om paarden aan voort te sleuren, als ie tenminste niet door dat paard voortgesleurd wordt.
-bitten ziet als remmen, en teugels als dingen waar je niet hard genoeg aan kan rukken.
-zijn paard keihard in de buik schopt alsie voorwaarts wil
-geen enkele fantasie zou hebben om problemen op te lossen, en totaal geen inlevingsgevoel in zijn paard zou kunnen hebben.
-enz.

Constant wordt de 'natuurlijke' manier van omgang afgezet tegen de bovengeschetste karikatuur.
Nou heb ik in het hele boek nog niets nieuws gelezen, en ik ben het volledig eens met de meeste dingen die er in staan geschreven over de omgang met het paard (hoewel ik van de fotos in het rijgedeelte minder gecharmeerd was.)
Toch erger ik me dood.

Waarom, waarom, vergelijken mensen die hun eigen manier van doen willen ophemelen, zichzelf toch altijd met het slechtste dat in andere methoden te vinden is - het paard dat bibberend in de regen in een modderput staat, versus het paard dat zo ingepakt is dat het nauwelijks kan bewegen en trillend van de kilos junkfood in zijn donkere cel staat.
In ieder discussie op bokt komt dit terug, ik heb het nu al op verschillende demos mogen beluisteren.
Ik vind dat zon zwaktebod.

Waarom niet kijken naar het goede in iedere methode of manier van met paarden omgaan?

Ik heb leren rijden volgens de 'klassieke' methode, waar het wedstrijdgebeuren ook op gebaseerd is. Ik heb geleerd mijn eigen handelen kritisch te beoordelen, mijn paard te respecteren - als paard.

Bijna in de eerste les werd vertelt dat een fout van een paard, meestal een fout van een mens is.
Dat geduld en paarden bij elkaar horen, dat haast slecht is en kijken naar je paard dé voorwaarde.

Ik weet dat er ook slecht lesgegeven wordt, maar ik weet ook dat het verhaal dat mij verteld is, op honderden plaatsen verteld wordt.

Aan de andere kant, zou ik 'Natuurlijk' kunnen veroordelen aan de hand van dat vrouwtje met die Tinker die creatief grondwerk ziet als 100 en 1 manieren om over de baas heen te lopen.
Dat doe ik niet.

Ik zie paardenmensen er gigantisch mooie dingen mee bereiken.
Maar ik zie in dezelfde geest mensen in de dressuur, in het springen en overal waar een paard loopt, bezig.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 08:36

gr_roos schreef:

En wat betreft het op de man spelen en persoonlijk worden, als er 2 personen hier op bokt zijn die volkomen respectloos omgaan met mensen en misschien zelfs met hun dieren, dan mogen deze personen best eens aangesproken worden.

Maar wat is dan wel de goede term? Pling

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:43

detour schreef:
gr_roos schreef:

Geen aparte term? Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:45

detour schreef:

Paardgericht.

Zie mijn site.

hc

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:48

Eh... lees mijn laatste post even terug.. van "niets" kun je niet "iets" maken..
De suggestie van hc voldoet evenmin - de meesten zullen zichzelf 'paardgericht' vinden.
trouwens.. is het soms 'hollands' om de noodzaak te hebben een 'merkje' te dragen zodat we onze nationale sport 'hokjes-denken' tot perfectie kunnen leren beheersen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 08:49

Je blijft het proberen, HC, petje af, je hebt wel een volharding over je die bewonderingswaardig is. Haha! Ach gut

Eigenlijk doelde ik op Roos. Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:05

detour schreef:
gr_roos schreef:

Die is er niet.

Zodra je natural vervangt door een ander woord, krijg je precies dezelfde discussie...

of je het nou paardgericht, neo-equiralisme, of In-de-klei-iedereen-blij zou noemen.... het zou vast lukken er weer evenveel boktpaginas mee te vullen. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:07

Jannepauli schreef:
De suggestie van hc voldoet evenmin - de meesten zullen zichzelf 'paardgericht' vinden.

Ah, je hebt de site niet gelezen dus.

Léés dat eens. De definitie die ik geef is helder.

Het heeft een heldere betekenis en van heldere dingen iets anders van 'vinden' is een algeheel probleem in de paardenwereld: dat niet het paard maar de ruiter centraal staat en dan heel specifek de individuele (vrouwelijke) ruiter.
Nogmaals 'paardgericht' is helder en gaat van het páárd uit Tong uitsteken

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:12

randalinpony schreef:
Zodra je natural vervangt door een ander woord, krijg je precies dezelfde discussie...

Hoeft niet: de definitie van 'paardgericht' is helder en niet ter discussie. De inhoud kan wetenschappelijk onderbouwd worden.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 09:25

Is "natural" wetenschappelijk te onderbouwen?...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:30

Huertecilla schreef:
randalinpony schreef:

Hoeft niet: de definitie van 'paardgericht' is helder en niet ter discussie. De inhoud kan wetenschappelijk onderbouwd worden.

hc

Dat denk jíj. Haha!
Ze is jou helder omdat het jou definitie is. Zodra grote groepen mensen zich ervan bedienen vertroebelt de waarde ervan.

Paarden houden is geen exacte wetenschap, dus wetenschap kan niet voor de individuele paardenhouder formuleren wat nou net juist is -de behoefte van zijn dier kan wel heel anders uitpakken.
Andere discussiedraad trouwens... Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:48

detour schreef:
gr_roos schreef:

Ik zou het niet weten, bemoei ik me ook niet mee en interesseert me ook niet. Ik hoef ook helemaal niets te zijn. Ik ben wie ik ben en ik doe met mijn paard wat mij goed lijkt en waar mijn paard zich prettig bij voelt. Wat een ander daar van vindt moet een ander weten. Alleen laat mensen wel in hun waarde en zeik niet iedereen af op internet die het anders doet als jij.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:54

Alleen laat mensen wel in hun waarde en zeik niet iedereen af op internet die het anders doet als jij.

Als je anderen bekritiseert maar zelf met niks aanduidends komt, kun je misschien beter niet reageren. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Djilna op 03-11-08 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: lettergrootte aangepast

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:59

De tour, het gaat me meer om het feit dat mensen elkaar hier niet in de waarde kunnen laten................ Als men van mening verschilt worden er hier door bepaalde gebruikers al snel lage, minne spelletjes gespeeld. Als mensen elkaar in hun waarde laten is dat een stuk minder en waarom wil je persé overal een naampje voor hebben?????????

Volgens mij geef ik gewoon een antwoord, maar je kan natuurlijk ook op alle slakken zout leggen Slapen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:02

Hoi, eerlijk gezegd kan ik je dus niet helpen met die mensen die idd mekaar pesoonlijk afkraken.
Dat vind ik echt vervelend en misschien zou je daar een moddie voor kunnen inschakelen of i.d. of kunnen temmen. Knipoog

Ik voel me gewoon nogal aangevallen en call me bad, maar ik zal wel een gaatje in mijn hoofd hebebn. Snap er niks van. Clown

Waarom mijn vraag?
Omdat ik nieuwe verfrissende eigenzinnige meningen op bais van die term wel boeiend vind, niet meer en niet minder! Pling
Vandaar ook mijn vraag aan HC. En als het topic op slot gaat door gekat op elkaar zou dat imo zonde zijn. Koe

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:04

Huertecilla schreef:
Jannepauli schreef:

Ah, je hebt de site niet gelezen dus.

Léés dat eens. De definitie die ik geef is helder.

Het heeft een heldere betekenis en van heldere dingen iets anders van 'vinden' is een algeheel probleem in de paardenwereld: dat niet het paard maar de ruiter centraal staat en dan heel specifek de individuele (vrouwelijke) ruiter.
Nogmaals 'paardgericht' is helder en gaat van het páárd uit Tong uitsteken

hc

Goed.. ik zal 's gaan lezen. Maar voorzie al een voortgaande discussie Clown
(wat niet betekent dat ik je site subjectief zal lezen)

@ gr_roos/detour -- waar gaat dit over? Het afzeik-momentje is toch al weer voorbij?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:07

Ik denk dat HC wil provoceren om de discussie smeuiig te houden ofzo. Knipoog

Ik vraag me ook waar het over gaat, maar misschien komt het wel weer goed. Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:08

Ik denk dat de tour het niet helemaal snapt. Het gaat mij er om dat mensen elkaar in hun waarde moeten laten die het anders doen dan jij en met dat jij bedoel ik de persoon die op dat moment de behoefte heeft om af te zeiken.

Waarom zei dan zonodig met dik gedrukte letters en zo moet gaan werken ontgaat me, maar ik houd het hier voor gezien

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:11

Oke, thanks voor je utleg, Roos. Knipoog

Ik vind het nogal een grof verwijt, vandaar dat ik die zin er uit pak, die stoorde me behoorlijk! Clown
En ik vond dat je dat mocht weten.
Haha!
NOgmaals, no hard feelings, en je hebt een punt: laten we het leuk houden. Cool
Jammer dat je weggaat. Maargoed, dat is jouw keuze en je moet het helemaal zelf weten! Bloos

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:13

Ach.. een discussie ( verschillende opvattingen tegenover elkaar) is altijd wel leuk. Heb daar geen moeite mee - je kunt er altijd wat van opsteken, al was het maar vaardig te worden in het vinden van tegenargumenten! Zolang het maar niet kwetsend-persoonlijk wordt hé! (Trouwens: een beetje relativeren kan geen kwaad)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:16

amazone77 schreef:
ik probeer mijn paard zo goed mogelijk te verzorgen,en daar heb ik geen naam voor bij nodig,ik doe het op mijn manier,en als andere het daar niet mee eens zijn,dan boeit mij dat echt helemaal niks.wel houd ik mijn ogen en oren open,je bent nooit uitgeleerd over paarden,wat andere doen moeten ze helemaal zelf weten,lig er niet wakker van. Knipoog

Dit vind ik heel mooi en subtiel uitgelegd, er is geen naam voor nodig.
En bijleren wordt je zeker nooit dommer van.

Amen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:16

Zolang het leuk en boeiend is, vind ik het ook nog leerzaam.
Maar ben wel benieuwd naar een wetenschappelijke uitleg van HC over deze term zonder dt de website wordt aangehaald.

Kun je dit opbrengen, HC?