Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 14:28

Fellor schreef:
Oké, dit vind ik behoorlijk krom. Waarom spreek je mij hier op aan en ikke die al pagina's met vage opmerkingen strooit niet? Ik heb voldoende constructief bijgedragen en mag in mijn ogen best aangeven als ik vidn dat mensen zich heel vreemd en respectloos gedragen. Ik wil heel graag inhoudelijk een discussie voeren, maar enit als mensen expres komen zieken. Ik kan daar vervolgens moeilijk inhoudelijk op reageren en zomaar dat soort dingen laten roepen ben ik ook neit van.

Ik schreef ook weer contructief. De laatste paar posten zijn dat i.m.o niet helemaal meer.
Je mag het best aangeven maar niet op de persoon gaan spelen. Als je in een discussie geen respect heb voor een discussiepartner kan je ook wel meteen stoppen want dan is het zinloos.

Denk dat je aan de vage opmerkingen van Ikke, die ik i,d ook soms vaag vind, niet te zwaar moet tillen.
Heb ook niet het idee of gevoel dat mensen hier expres komen zieken, lijkt mij ook een verkeerde intentie.

:)

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:33

In een discussie met meerdere personen heeft het wel degelijk zin een discussie te volgen als je er voor één geen respect hebt. Ik speel op de persoon omdat ikke heel erg haar best heeft gedaan dat gedurende het hele topic bij iedereen die voor parelli was te doen en ik daar heel simpel van wordt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:33

Ik mis zeker vanalles of ik neem dingen selectief op ofzo :o maar ik vind het nog steeds een heel fijn topic, ik zie die denigrerende aanvallende posts niet, ik lees erover heen :P of ik doe een poging om het weer ontopic te krijgen.

Ik moet wel zeggen dat ik wat praktisch ben ingesteld dus echt heel theoretische posts lees ik half en posts zoals die van Sabine vind ik heel leuk (maar ik vind jouw topics van kobe ook erg grappig) en een aantal mensen ken ik irl of ben ik eerder in discussies tegen gekomen dus dat maakt het misschien ook wat genuanceerder.

Ik denk wel dat we over het filmpje van de OP wel zo'n beetje zijn uitgepraat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:47

Ok, gaan we verder met een ander filmpje? Rondje paard lezen? Wat gebeurt? Had het meisje iets anders moeten doen? Verschil parelli-aanpak/aanpak meisje/aanpak andere methode&/aanpak jezelf?
Gewoon voor de leuk ... dus ga niemand afkraken.
Ik zocht eigenlijk iets anders maar kwam dit vanzelf tegen :)

http://www.youtube.com/watch?v=LkgYwe1fRLY

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:15

Ik ben benieuwd naar het filmpje, kan ik hier niet kijken :)

Laten we inderdaad weer een beetje ontopic gaan. :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:29

Jep... het filmpje van linda is volgens mij uitgebreid genoeg besproken. Maar het is leuk om verschillende situaties vanuit parelli en andere oogpunten uit te bekijken, lijkt mij. Gewoon voor de leuk dus. Bovendien kunnen zaken visies dan beter worden onderbouwd/het hoe en waarom helder worden gemaakt, toch?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:03

Zoo wat een filmpje :wow: , die zag ik echt niet aankomen maar het meisje duidelijk wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:07

[***] schreef:
Zo, 40 pagina's later en nog vallen er mensen gewoon maar binnen om hun eigen mening te verkondingen zonder ook maar blijk te geven dat ze iets (al is het maar een paar pagina's) van het topic gelezen hebben .. Er wordt zelfs naar de link van een ander filmpje gevraagd, een paar posten nadat ik deze al had geplaatst. Ik geef op :x

Laatste keer nog zeggen dat dit NIET een filmpje is hoe Parelli hoort te zijn, wel een filmpje hoe het kan zijn, in uitzonderlijke situaties, met uitzonderlijke paarden. Blind of niet maakt in deze niet uit (hoeveel van jullie hebben ervaring met blinde paarden? Ik heb dat toevallig wel..) en als je met een paard bezig bent is het handig dat deze altijd de aandacht bij jou heeft, want je bent zo snel plat..

Ik vind dit trouwens altijd een heel interessant filmpje .. Hoeveel mensen zien dit aankomen?
Het meisje gelukkig wel, en daarom stapt ze niet op. En DAAR draait Parelli om, weten wat je wanneer kan doen met een paard en wat wanneer beter niet, en daar dan naartoe werken dat het in de toekomst wel kan. Rustig, stapje voor stapje, maar als het misloopt heb je wel de mogelijkheid om goed in te grijpen zodat je voorkomt dat het paard een gevaar voor zichzelf, jou & de omgeving wordt.

En verder .. tja .. heb al zoveel gezegd in de loop van het topic, zoveel proberen uitleggen, dus ik ga daar nu mee stoppen. Mensen met oprechte interesse in en vragen over Parelli (of dit filmpje) mogen mij zeker een pb sturen, daar heb ik geen probleem mee, maar met het topic heb ik het wel gehad want steeds als je het idee krijgt dat er mensen gaan lezen en proberen te begrijpen (waarvoor dank) komen er weer 5 nieuwe met een ongezouten mening en begint alles weer opnieuw .. 40 pagina's .. jeetje ..

Hier had [***] op pagina 40 ofzo het filmpje al geplaatst :)

Schaapje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:11

Dit is echt niet normaal!! Echt zo zielig...
Er zijn betere manieren dan zo tegen je paard doen!!
Gewoon dierenmishandiging

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:15

Anoniem schreef:
[***] schreef:
Zo, 40 pagina's later en nog vallen er mensen gewoon maar binnen om hun eigen mening te verkondingen zonder ook maar blijk te geven dat ze iets (al is het maar een paar pagina's) van het topic gelezen hebben .. Er wordt zelfs naar de link van een ander filmpje gevraagd, een paar posten nadat ik deze al had geplaatst. Ik geef op :x

Laatste keer nog zeggen dat dit NIET een filmpje is hoe Parelli hoort te zijn, wel een filmpje hoe het kan zijn, in uitzonderlijke situaties, met uitzonderlijke paarden. Blind of niet maakt in deze niet uit (hoeveel van jullie hebben ervaring met blinde paarden? Ik heb dat toevallig wel..) en als je met een paard bezig bent is het handig dat deze altijd de aandacht bij jou heeft, want je bent zo snel plat..

Ik vind dit trouwens altijd een heel interessant filmpje .. Hoeveel mensen zien dit aankomen?
Het meisje gelukkig wel, en daarom stapt ze niet op. En DAAR draait Parelli om, weten wat je wanneer kan doen met een paard en wat wanneer beter niet, en daar dan naartoe werken dat het in de toekomst wel kan. Rustig, stapje voor stapje, maar als het misloopt heb je wel de mogelijkheid om goed in te grijpen zodat je voorkomt dat het paard een gevaar voor zichzelf, jou & de omgeving wordt.

En verder .. tja .. heb al zoveel gezegd in de loop van het topic, zoveel proberen uitleggen, dus ik ga daar nu mee stoppen. Mensen met oprechte interesse in en vragen over Parelli (of dit filmpje) mogen mij zeker een pb sturen, daar heb ik geen probleem mee, maar met het topic heb ik het wel gehad want steeds als je het idee krijgt dat er mensen gaan lezen en proberen te begrijpen (waarvoor dank) komen er weer 5 nieuwe met een ongezouten mening en begint alles weer opnieuw .. 40 pagina's .. jeetje ..

Hier had [***] op pagina 40 ofzo het filmpje al geplaatst :)

Oeps :o Y;( sorry Sabine heb ik toch wat overgeslagen. Wel grappig dat liljebo hetzelfde filmpje vond, ik neem aan dat jij hem ook gemist had?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:28

Gini schreef:
Jessix schreef:
Tegenstellingen zijn ook prima en de discussie heeft ook best waardevolle stukken. Je hoeft het ook niet met elkaar eens te zijn of te worden. Maar ik heb mijn redenen en motivatie wel heel vaak genoemd en daarbij geprobeerd uitleg te geven over Parelli. Wanneer het dan nog je ding niet is, dan houdt het gewoon op, toch?

Als jij vindt dat de discussie voor jou over is omdat je alles al gezegd hebt, dan begrijp ik dat. Is het dan niet netter om de discussie dan te verlaten of in meeleesmodus te kruipen, in plaats van die kinderachtige en aanvallende sneren te gooien? Laat de anderen dan toch rustig verder discussiëren. Tuurlijk kent een topic dat zo lang loopt pieken en dalen, af en toe wordt het iets heviger om dan weer kabbelend voort te gaan. Over het algemeen vind ik dat deze discussie vlot verloopt met respect aan ieders zijde.

Dat ik een andere mening heb, wil niet meteen zeggen dat ik anti ben. En als laatste, moet een discussie altijd ergens toe leiden? Moet een discussie eindigen in een compromis of in het winnen van zieltjes? Nee toch? Soms is het toch gewoon leuk om dingen te bespreken, om te zien hoe andere mensen ergens tegenaan kijken, hoe andere mensen met hun paard omgaan,...

Heb ik het tegen jou?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:29

Klinkt een beetje als rbi ;-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:37

liljebo schreef:
Ik denk, net als Gini, dat je niet een discussie moet voeren om iemand over te halen (waarom zouden mensen parelli-fan moeten worden? Er zijn meer goede manieren om paarden te trainen), maar om te bespreken wat de voors en tegens zijn van de verschillende manier, om op kritiek in te gaan op een manier waarop je voor jezelf duidelijk krijgt waarom je doet wat je doet en voor het ontwikkelen van een open visie van alle partijen.

Nu heb ik zelf ook zo'n twee jaar parelli gedaan en heb daar beslist veel van opstoken. Maar voor mij riep het nog minstens evenveel vragen op en ik ben doorgewandeld. Niet omdat met parelli geen goede trainers ontstaan, want die zijn er wel (al moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat de mensen die ik goed vindt, duidelijk aspecten van andere methoden hebben meegenomen/een eigen mix hebben gemaakt) Ik ben altijd erg benieuwd naar de trainingsmethoden van goede trainers want er zijn er heel wat meer; velen werken niet volgens een methode. Maar ik vind het heerlijk om te kijken naar iemand die het gewoon in de vingers heeft.

Een vraag die dan bij mij opkomt:

In hoeverre verdiepen de parelli-mensen zich ook in andere trainers/kijken naar andere trainers/leren van andere trainers?
Van Sabine weet ik dat ze erg open staat voor veel en zich ook echt verdiept in verschillende mogelijkheden en ik denk dat haar dat uiteindelijk een behoorlijk aantal tools zal opleveren. Maar hoe is het met de andere mensen?
Hebben jullie je verdiept in andere trainers/clinics gevolgd/lessen gevolgd etc en doe je daar ook iets mee, ook als het niet parelli is?
Puur nieuwsgierigheid hoor....

Zoals je kunt terug lezen ben ik het daar ook helemaal mee eens. Zoveel mensen, zoveel meningen. En nogmaals ik probeer zeker niemand te overtuigen.

In hoeverre Parelli mensen zich in andere trainers verdiepen hangt uiteraard af van de persoon. Ik kan die vraag alleen voor mezelf beantwoorden. Van de 33 jaar tussen de paarden heb ik 31 jaar geen Parelli gedaan. Momenteel ben ik me heel erg aan het verdiepen in NH. Tot nu toe vind ik Parelli het best. Maar ik heb ook materiaal van Guy Mclean, Jonathan Field, Clinton Anderson, Emiel Voest, Mark Rashid, Karen Rolf en zelfs nog wat van Hempfling. Parelli sluit het beste aan bij mijn mening en visie. Lessen en clinics heb ik gevolgd bij verschillende trainers op gebied van dressuur, springen en western riding.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:43

justkid schreef:
Ik vind het wel leuk om te weten wat de achtergrond van iemand is maar ik verbind daar geen waardeoordeel aan.

Volgens mij is er wel een verschil in omgang tussen mensen die dagelijks een flink aantal paarden in handen hebben en degene zoals ik die al hun tijd en aandacht aan éen paard besteden.

Ik denk mijn paard goed te kennen en ik kan prima uit de voeten met de omgangsmanieren die wij samen hebben. Of dat per definitie de meest ideale situatie is weet ik niet, soms is het ook wel goed om een ander met je paard bezig te zien zodat het wereldje van het paard niet te klein wordt, en jij de enige bent die wat met je paard kan.

Ik heb geen behoefte aan het uitzoeken en volgen van cursussen bij verschillende trainers. Dat komt omdat ik inmiddels prima met mijn paard uit de voeten kan en mij meer richt op het beter leren rijden.

Maar Parelli is ook rijden. Het bestaat uit vier onderdelen, online, liberty, freestyle en finesse. De eerste twee is grondwerk de laatste twee zijn te paard.

Ik had trouwens ook geen problemen met mijn paarden hoor. Maar leren is altijd goed. Het kan altijd beter en dat is het nu ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:48

sanne83 schreef:
Ik ben het met Fellor eens.
Ik vind dat er behoorlijk denigrerend gereageerd wordt eigenlijk. Af en toe wel afgewisseld met interessante discussie :j
Woorden als: goeroe, volgelingen, heiligen der heiligen etc. etc. worden konstant gebruikt door "anti-mensen" en ik heb het idee dat daar helemaal geen reden toe is. Niemand van de "pro-mensen" geeft aan dat ze alleen parelli doen, alles fantastisch vinden en alles klakkeloos nadoen en er zonder parelli geen weg is, dat zijn echt aannames die gemaakt worden door niet-parelliers. Iedereen geeft aan dat er veel interessante informatie te halen is en dat ze er veel aan gehad hebben, niet meer niet minder.

Verder ben ik vooral bezig met allerlei wetenschappelijke informatie over gedrag, ik clicker fanatiek en krijg dressuur-les, oa. vanuit Karen Rolf hoek, gewone hoek en binnenkort uit Philippe Karl hoek. Ik denk dat ik verder alles en iedereen wel heb uitgeprobeerd :+

Hé leuk, ik heb ook veel van Philippe Karl. Ik heb mijn voorliefde voor klassieke dressuur op dit moment wel even geparkeerd omdat ik nog te veel de behoefte heb om meer over NH te willen weten. Maar straks wil ik dat wel weer de combinatie maken. Ik ben een half jaar lid geweest van Dressage Naturally, maar ik merkte dat ik vooral de online en liberty onderdelen interessant vond! :) Dus ik heb het maar weer opgezegd. Maar het is een leuke samensmelting en als je lid bent van de classroom dan is het heel makkelijk om contacten te leggen met Karen zelf of andere studenten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:52

Jessix schreef:
Gini schreef:

Als jij vindt dat de discussie voor jou over is omdat je alles al gezegd hebt, dan begrijp ik dat. Is het dan niet netter om de discussie dan te verlaten of in meeleesmodus te kruipen, in plaats van die kinderachtige en aanvallende sneren te gooien? Laat de anderen dan toch rustig verder discussiëren. Tuurlijk kent een topic dat zo lang loopt pieken en dalen, af en toe wordt het iets heviger om dan weer kabbelend voort te gaan. Over het algemeen vind ik dat deze discussie vlot verloopt met respect aan ieders zijde.

Dat ik een andere mening heb, wil niet meteen zeggen dat ik anti ben. En als laatste, moet een discussie altijd ergens toe leiden? Moet een discussie eindigen in een compromis of in het winnen van zieltjes? Nee toch? Soms is het toch gewoon leuk om dingen te bespreken, om te zien hoe andere mensen ergens tegenaan kijken, hoe andere mensen met hun paard omgaan,...

Heb ik het tegen jou?

*zucht* is dat het enige wat ik krijg na mijn opbouwende post.

Cassidy, [***], en nog wel een paar wiens naam ik nu niet kan opkomen. Bedankt voor de verhelderende antwoorden en de leuke discussie die ik met jullie gehad heb. Ik heb het jullie misschien niet altijd gemakkelijk gemaakt, maar ik heb nu ook wel weer wat bijgeleerd. Ik vrees dat de discussie nu echter in een bitch fight gaat evolueren en dat de eerste groene hulk niet lang zal uitblijven. Jammer toch he, dat normaal reageren soms zo moeilijk is.
Laatst bijgewerkt door Gini op 08-02-13 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:59

ikke schreef:
Nou, ik ben er vrij gerust op dat je nog niet eens bij benadering alles en iedereen hebt uitgeprobeerd; ongeacht je leeftijd: dat ga je domweg niet redden in de tijd!

Over goeroes en volgelingen, noem dan ook de derde categorie: leerlingen. HET wezenlijke verschil tussen volgelingen en leerlingen is dat volgelingen alleen maar volgen wat hun meester(s) zegt en leerlingen proberen de diepere gedachte van hun leraar te vatten, daarmee verder werken en uiteindelijk zelfs hun leraar (ver) voorbij kunnen streven in kennis, kunde, inzicht en ervaring. Volgelingen zullen dat niveau in ieder geval nooit bereiken.

Volgelingen hebben goeroes; leerlingen hebben leraren. DAT is een wezenlijk verschil!

Nou gelukkig komt hier gewoon de Parelli instructeur aan huis en heb ik afgelopen jaar 2 clinics gevolgd van 4 sterren instructeurs. Ik heb geen tafeltje met kaarsjes en foto's van Pat en Linda en zal ook mijn eerst geborene niet aan ze offeren. :D Ik noem mezelf Parelli student, of te wel leerling.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:03

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:05

liljebo schreef:
Ok, gaan we verder met een ander filmpje? Rondje paard lezen? Wat gebeurt? Had het meisje iets anders moeten doen? Verschil parelli-aanpak/aanpak meisje/aanpak andere methode&/aanpak jezelf?
Gewoon voor de leuk ... dus ga niemand afkraken.
Ik zocht eigenlijk iets anders maar kwam dit vanzelf tegen :)

Ik heb het moment van posten van [***] gemist, blijkbaar want het filmpje is nieuw voor mij.

Om simpel op de vraag van Liljebo te antwoorden: Wat is de achtergrondinfo voorafgaand aan het filmpje?
Op basis van het filmpje zou je de zadelmakheid van het paard in twijfel kunnen trekken; maar evengoed de pasvorm van het zadel en zelfs beide. Voor hetzelfde geld zijn beiden volstrekt niet waar!

Het paard is in ieder geval met veel meer en ook andere dingen bezig dan de baas, zoveel is wel duidelijk.

Jessix schreef:

Goed ingestudeerd circuskunstje. Ik kan er echt niet blij van worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:21

Jessix schreef:

Erg leuk fimpje, aansprekend paard. Die interactie en gehoorzaamheid vind ik gewoon mooi om te zien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:31

Jessix, ik mis in dat filmpje de "fun and creativity" van het paard. Over die van Pat oordeel ik verder niet. Het paard doet heel braaf de kunstjes die gevraagd worden, maar ik zie geen "spelen" van het paard.

Filmpje dat Liljebo plaatst had ik wel gezien, de spanning van de pony was herkenbaar en daarmee de reactie niet geheel onverwacht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:37

Waratje schreef:
Jessix, ik mis in dat filmpje de "fun and creativity" van het paard. Over die van Pat oordeel ik verder niet. Het paard doet heel braaf de kunstjes die gevraagd worden, maar ik zie geen "spelen" van het paard.

Wat Parelli spelen noemt, is dingen van het paard vragen die het dier ook uit moet voeren. Boksessies en ongecontroleerd hollen en rennen en paard zijn gang laten gaan is in deze "speelsessies" niet waarnaar gestreefd wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:40

Cassidy schreef:
Waratje schreef:

Wat Parelli spelen noemt, is dingen van het paard vragen die het dier ook uit moet voeren. Boksessies en ongecontroleerd hollen en rennen en paard zijn gang laten gaan is in deze "speelsessies" niet waarnaar gestreefd wordt.

Maar er is nog altijd een wereld van verschil tussen "gecontroleerde bewegingen" en het bijna robot-achtige wat dit paard laat zien.
Het paard weet duidelijk wat er komen gaat, maar ik zie geen enkele keer dat het paard ook lol beleeft aan dit samenzijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:52

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

Ik denk dat je ook even niet uit het oog mag verliezen met wat voor ras paard je te maken hebt. Paardje is Quarter, paardje in bovenstaand filmpje niet. Zoals je eerder in dit topic al aangaf: fok doet veel met temperament en character

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:59

Cassidy schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

Ik denk dat je ook even niet uit het oog mag verliezen met wat voor ras paard je te maken hebt. Paardje is Quarter, paardje in bovenstaand filmpje niet. Zoals je eerder in dit topic al aangaf: fok doet veel met temperament en character

Ik HEB een Quarter! Neem van mij, als ie dit met mijn Quarter uitvreet, dan staat ie 'm de bak uit, niet te zuinig!!