De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:08

Margreet schreef:
Veranderingen (voeding, stalling, bekappen etc. etc.) zie je toch vaak terug in de voeten? Is er ong. een half jaar geleden ofzo iets veranderd?

Ik ga helemaal met Margreet mee!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:15

ow kee! Niet iets om me zorgen over te maken dus...Gewoon wachten hoe/tot het eruit groeit...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:18

nienke07 schreef:
ow kee! Niet iets om me zorgen over te maken dus...Gewoon wachten hoe/tot het eruit groeit...

Je hoeft je geen zorgen te maken over bevangenheid oid
Dat had je gemerkt en ziet er toch iets anders uit, maar kan ik niet uitleggen.

Wanneer ben je op die ponybrok overgestapd?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:25

Margreet schreef:
Ik heb een telefoontje gekregen van GSK en ik ben aangenomen voor een stage Go jij! Go jij!
Het moet nog wel door de officiele kanalen heen, maar daar zijn geen problemen te verwachten. Begin mei kan ik in principe beginnen.

Heyyyyyyy...hartstikke goed!!!!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:26

Am: Pony brok nog maar sinds februari..oid...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:27

Bloos! Heb trouwens Merrit behoorlijk lopen snijden!

die Steunsels zaten echt over zijn hele zool. Vorige keer heb ik veel te voorzichtig wat weggehaald ,en nu heb ik dus veel meer weggehaald.

Heel dom, interessant vooor de camera, maar die vergat ik Gestoord

Nu maar hopen dat hij niet gevoelig gaat lopen!

hij liep in ieder geval het erf goed op en neer!
En nergens ook maar een rood puntje te bekennen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:51

nienke07 schreef:
Nog even een vraagje...
Bruut heeft ook een horizontale rand op zijn hoeven (op alle 4!)
Het bovenste gedeelte is donker gekleurd, dan een voelbare richel en het onderste stuk van de hoef is vervolgens lichtgekleurd...
Is dit normaal? waarom is dit? Wie oh wie..!

Wat de rest ook al vertelde, verandering van voer. En ja die rand zakt. Isabella heeft een bevangenheidsring gehad. Dat was heel anders als wat jij nu ziet in de hoef. Haar hoef had een richel (geen bobbel) waar ik met mijn nagel in kon. Voor op de hoef heel duidelijk en naar achteren toe boog hij af naar beneden (kenmerk van bevangenheidsring tov een groeistoornis door voeding of antibiotica oid; die blijven evenwijdig lopen aan de kroonrand; bevangheidsring buigt dus naar beneden af).

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:56

nienke07 schreef:
Am: Pony brok nog maar sinds februari..oid...

T kan! Ongeveer 2,5 cm vanuit de kroonrand?? Bij snel groeien
bij langzaam groeien overgang wei naar stal.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:20

Zal van het weekend uitgebreider het boek doorbladeren. In de gauwigheid heb ik dit gevonden. Strasser zegt dat hoge hielen hoge steunsels geven en die kunnen inwendig kneuzingen geven in het hoefkatrolgebied.

Nienke: leuk dat je foto's plaatst. Lijkt alleen of je de hoeven van een laklaagje voorziet, zo glimt het je tegemoet Knipoog . De zoolstructuur lijkt op sommige foto's wel op die van Oop. Het ziet er vreemd uit die uitgroeiing omdat het een contrasterende kleur heeft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:30

opala schreef:
Zal van het weekend uitgebreider het boek doorbladeren. In de gauwigheid heb ik dit gevonden. Strasser zegt dat hoge hielen hoge steunsels geven en die kunnen inwendig kneuzingen geven in het hoefkatrolgebied.

Ben ik weer Clown
Kan strasser wel zeggen, maar ik betwijfel het.
Volgens principe van NB heeft Isa veel te hoge hielen, maar geen steunsels dus.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:33

Foto van de linker voorhoef van Isabella ... gisteren gemaakt.
Je ziet dat hij ietwat assymetrisch is (ze staat wat frans ook, maar foto is ook wat oenig genomen eigenlijk), de hielen volgens het principe van NB te lang zijn, maar de steunsels beperkt blijven tot die V en verder zie je niets wat lijkt op een steunsel ... of kijk ik verkeerd?

Afbeelding

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:35

Net gereden en hij loopt als een trein!
Was natuurlijk wel op een zachte bodem, maar vooralsnog merk ik er helemaal niks van dat hij geen achterijzers meer heeft. Hij liep zelfs bijzonder fijn, maar dat is denk ik meer het narijden van de super les van gisteren.

Antheman, om nog even terug te komen op die wel/niet te lange wand. Ik heb er nog eens goed naar zitten kijken (en een foto gemaakt, freak Gestoord ) en volgens mij kan daar echt niets meer vanaf zonder aan de zool te komen. Zo'n opstaande rand van hoefwand is er helemaal niet.
De foto vertekent een beetje en is ook niet helemaal schoon, maar het is echt helemaal vlak, geen randen ergens van.
Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:47

Ik moet zeggen dat ik ook niet klakkeloos aanneem. Maar Strasser is wel dierenarts en dat ben ik nu net weer niet Clown . Mijn paard heeft hoge hielen, omdat ik de zool laat bepalen hoe hoog of laag deze zijn, nu nog hoog dus. Afhankelijk van de verdere ontwikkeling van de hoef, zal ik daar op inspelen. En nogmaals Oop is 's winters een stalpaard, dus misschien is het dweilen met de kraan open en zal ik mijn verwachtingspatroon rigoreus moeten bijstellen.

IP: morgen zal ik proberen het plaatje in te scannen, de steunsels lopen inwendig, niet van buitenaf zichtbaar, door.

Margreet: hoef ziet er goed uit. Hoelang is het paard beslagen geweest.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 01:20

oh jammer dat ik het altijd zo slecht zie op foto's... Verdrietig
probeer er veel van op te steken en ook met de verhalen maar vind het moeilijk om alles te plaatsen.
moet mezelf maar weer dwingen om verder in het boek te lezen en minder te bokken Clown

felies met je stageplaats margreet, en héle leuke gaapfoto's Haha!

nog ff over lange tonen... hebben jullie flinke nagels op je handen? doe net of dit paardenhoefjes zijn en maak een voorwaartse beweging. maak nu je nagels kort en doe nog eens die beweging. volgens mij zit er verschil in, als ik dit in gedachten zo doe...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:23

Ant gisteravond heb ik nog die bolle arab bekapt. Die had ook heel erg overgroeide steunsels, echt tot een dubbele zool aan toe zeg maar. Ineens bedacht ik me hoe ze zo sneaky zo kunnen groeien. Eerst denk je aan steunsels die lang worden en dan pas omklappen, maar ik denk nu dat ze gewoon meteen geleidelijk plat gaan groeien en zich met de zool versmelten. En dat zie je eigenlijk nauwelijks aankomen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:26

Even wat anders. Trof Kaylee gister om 5 uur bibberend aan in de paddock daar staat ze vanaf een uur of 8 in. Ze staat wel al een paar weken zonder deken en heb het afgebouwd . Nu heb ik gister (met oog op weer regen vandaag) haar een regendek op gedaan en even op stal gezet. Ben ik een tut of terecht bang dat ze ziek word vanwege dat bibberen? Ze bibberde over heel haar lichaam. Mijn oudje had dat ook maar wist niet dat van die jonge paarden dat ook konden hebben. Heb ze wel 's-avonds toen het zo goed als droog was nog een klein uurtje op de weide gezet. Deze week is de laatste week van opbouwen voor op het land gaan en volgende week gaat ze de hele dag. Zaterdag en zondag gaan we de haf er ook tussen zetten met rondom ijzers Nagelbijten / Gniffelen anders is het de hele zomer paddock voor Kaylee vrees ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:28

Arabesk stond gister ook te shaken in de regen. Als je ze hooi geeft dan worden ze weer warm. Het is niet zo heel erg hoor voor ze.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:37

Overdags krijgt ze helaas geen hooi. Mag het ook niet zelf pakken (mocht eerst wel en toen deed ik dat wel) helaas. Ze krijgt voor 8.00 uur 2 plakken hooi en dan om 17.00 uur biks (en kunnen ze van hun stro eten want dan zet ik ze binnen anders zouden ze dat ook pas rond 20.30 krijgen) en rond 20.30 weer 2 plakken hooi. Weet het verre van ideaal maar ja enige stal in de omgeving waar ze in de winter buiten staan (in de paddock).
Kaylee zat vorige week volgens dat bloedonderzoek ook tegen het spierbevangen aan zal het daar ook mee te maken kunnen hebben? Dat die spieren koud zijn ofzo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:41

Hmm ik heb niet zoveel ervaring met spierbevangen. Ik heb het een keer meegemaakt. Dat was een hele dikke haf die elke dag twee emmers lucerne kreeg. Toen ineens kreeg ze meer beweging en ging het mis.... Meer een voerkwestie denk ik.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:45

Ze krijgt nu ponybrok een kilo op een dag. Dit terwijl ze volgens da en nog meer paardenkenners 3 kilo brok op een dag zou moeten hebben. Had er al afgebouwd naar 2 kilo onderhoudsbrok uit mijzelf omdat ze zo kribbig werd van die 3 kilo (bleek sportbrok te zijn) toen werd ze al liever. Alleen nu word ze weer magerder.....maar ja volgende week op het land zien we volgende winter wel weer. Volgens de da moet ze ook 6 plakken hooi hebben ipv 4 maar ja dat krijg je dus never nooit niet op een pensionstal en ze krijgt die 4 plakken al amper op. Vind het altijd door heel dr stal met uitmesten. Echt een mutspaard lust niet zo veel. Muesli lust ze wel erg graag maar daar zit teveel suiker in voor haar en de da heeft het ook niet zo op muesli's.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:49

Ik heb het ook niet zo op muesli's inderdaad, teveel suiker vind ik ook. Krijg je ook te erge schommelingen in de glucose spiegel denk ik.

Voer anders mais en zemelen bij een tijdje? Kun je ook niet als je bijbetaalt meer hooi krijgen?

Weersvoorspelling:
Lange termijn, woensdag 20 april 2005 tot en met zaterdag 23 april 2005.

Dagelijkse neerslagkans neemt af van 70 naar 40%. Temperaturen overdag rond de normale waarde van 14 gr C, in de nacht boven de normale waarde van 4 gr C

Laten we het hopen... Verdrietig

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:55

Ze eet niet meer dan 4 plakken hooi als ze op stal staat en hij wil geen voer in de paddock. Verder heb ik eerlijk gezegd ook niet meer geld Bloos . Betaal € 248.00 per maand voor buitenbak en stal en voer daarbij al mijn eigen brok en iedere week fysio a € 25.00. Die stal is eigenlijk te duur voor mij zeker wat betreft de faciliteiten en het zelf uitmesten/binnen halen/opbouwen in het land/water geven etc. (heb een soort idee dat het een doe-het-zelf stal is vaak) maar het enige alternatief is bij een boer gaan staan voor € 180.00 (goedkoper is er niet) en dan als nog zelf voer kopen en hooi kopen (meeste stallen hebben kuil en dat mag ze niet) en in de winter 22 uur per dag op stal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:58

*zoekt het eurotekentje*
248 p/m aaaaaaaarghhhhh kom van de zomer maar een tijdje bij ons staan zou ik bijna zeggen... niet te geloven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:03

Kopieer plak jat Haha!

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:19

Die seat-of-corn kan ik nog niet "vertalen"; de rest ben ik inmiddels uit Haha!

Tis wat met die steunsels ... zag dat ze op het forum van Frans ook al een vraag erover hadden staan. Waarom die steunsels steunsels heten.
Als ik kon had ik daar ook wel gereageerd, maar ja, ben geblokt he Clown
Volgens mij is het gewoon het "hoekje" en moet je daar niet te veel vanaf halen; dat geeft juist wel steun aan de hoef.

Waarom de rest van het de steunsels/bars nu zo extreem groeien bij sommige paarden (ik heb zelfs het idee dat het vaker wel erg groeit dan niet) is mij nog een raadsel.

Groeten
Ingrid