Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gaya1

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:55

Dat is ook zo hoor, ik heb wel naar voest gekeken maar daar voelde ik mijn niet goed bij.
Het NH is pas in 2010 op mijn pad gekomen en dan wel meteen parelli, omdat degene waar ik het paard voor deed het al deed.
Veel clinics en dingen bekeken van andere methodes, maar snapte er geen hout van.
Omdat parelli met en stappenplan werk was het voor mijn wat duidelijker :) verder ben ik vorig jaar gaan verdiepen in het natural dressage van karen rohlf.
Heb daar een fijne instructeur voor gevonden, omdat ze een parelli basis heeft communiceert het ook makkelijker.
Verder sta ik op dat gebied nog erg in mijn kinderschoenen ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:22

Ik vind het wel leuk om te weten wat de achtergrond van iemand is maar ik verbind daar geen waardeoordeel aan.

Volgens mij is er wel een verschil in omgang tussen mensen die dagelijks een flink aantal paarden in handen hebben en degene zoals ik die al hun tijd en aandacht aan éen paard besteden.

Ik denk mijn paard goed te kennen en ik kan prima uit de voeten met de omgangsmanieren die wij samen hebben. Of dat per definitie de meest ideale situatie is weet ik niet, soms is het ook wel goed om een ander met je paard bezig te zien zodat het wereldje van het paard niet te klein wordt, en jij de enige bent die wat met je paard kan.

Ik heb geen behoefte aan het uitzoeken en volgen van cursussen bij verschillende trainers. Dat komt omdat ik inmiddels prima met mijn paard uit de voeten kan en mij meer richt op het beter leren rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:09

Dat er zogenaamd geen anti mensen zijn hier maar alleen mensen die kritische kanttekeningen plaatsen daar moet ik wel echt een beetje om lachen hoor :') .
Enkele dingen die zijn langsgekomen; parelli volgelingen kunnen zelf neit nadenken, we ijn slaafjes van pat en linda wat betreft verdedigen van het systeem, we kijken niet verder dan ons neus lang is, iedereen die aan parelli doet is een sektelid enz enz. Er is behoorlijk ongenuanceerd en denegrerend gereageerd.
Ik heb serieus niks tegen mensen die een andere mening hebben (het gaat mij om het welzijn van de paarden en dat kan ook op een andere manier) en kritisch zijn en "lastige" vragen stellen is goed en fijn want dan ziet de rest het antwoord ook, maar nou moeten mensen enit ineens gaan beweren dat er geen behoorlijk vreemde en neerbuigende opmerkingen zijn gemaakt.

liljebo schreef:
In hoeverre verdiepen de parelli-mensen zich ook in andere trainers/kijken naar andere trainers/leren van andere trainers?
Van Sabine weet ik dat ze erg open staat voor veel en zich ook echt verdiept in verschillende mogelijkheden en ik denk dat haar dat uiteindelijk een behoorlijk aantal tools zal opleveren. Maar hoe is het met de andere mensen?
Hebben jullie je verdiept in andere trainers/clinics gevolgd/lessen gevolgd etc en doe je daar ook iets mee, ook als het niet parelli is?
Puur nieuwsgierigheid hoor....

Die vraag is echt al een keer of tien gesteld in dit topic.... Er is ook al heel vaak antwoord op gekomen van mensen die parellli doen... Bij oprechte nieuschierigheid wil ik je wel wat over mij sturen over de pb, net als ik bij ldrd heb gedaan, dus in dat geval mag je me gerust een bericht sturen. Maar vragen blijven herhalen in een topic die allang zijn besproken (of was het antwoord niet bevredigend?) voegne niet echt wat toe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:12

Fellor schreef:
Dat er zogenaamd geen anti mensen zijn hier maar alleen mensen die kritische kanttekeningen plaatsen daar moet ik wel echt een beetje om lachen hoor :') .

Maar er zijn ook meerdere mensen die wel genuanceerd reageren, een veel ruimere blik hebben, maar daar komt minder respons op. Om een of andere reden lokken juist de extremen steeds de reacties uit, waardoor het steeds terugkeert in het over en weer beschuldigen en onaardige dingen zeggen.
Daar zijn beide zijden bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:15

Shadow0 schreef:
Fellor schreef:

Maar er zijn ook meerdere mensen die wel genuanceerd reageren, een veel ruimere blik hebben, maar daar komt minder respons op. Om een of andere reden lokken juist de extremen steeds de reacties uit, waardoor het steeds terugkeert in het over en weer beschuldigen en onaardige dingen zeggen.
Daar zijn beide zijden bij.

Er is op behoorlijk veel mensen heel fatsoenlijk gereageerd en er zijn veel vragen beantwoord. Als ik voor mezelf mag spreken, ik probeer te beantwoorden wat ik lees, maar als het topic 15 pagina's heeft sinds de laatste keer en ik zie dat er al een aantal antwoorden op zijn gekomen heb ik niet altijd zin een tekst samen te stellen, maar mensen iets willen weten ben ik altijd bereid iets uit te leggen. Het is jammer dat jij het gevoel hebt dat de mensen die wat ruimdenkender hebben gereageerd een beetje genegeerd worden, want ik ben het met je eens dat die er ook zeker bij zitten in dit topic en het is jammer als oprechte vragen of kanttekeningen niet beantwoord worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:26

justkid schreef:
Ik denk mijn paard goed te kennen en ik kan prima uit de voeten met de omgangsmanieren die wij samen hebben. Of dat per definitie de meest ideale situatie is weet ik niet, soms is het ook wel goed om een ander met je paard bezig te zien zodat het wereldje van het paard niet te klein wordt, en jij de enige bent die wat met je paard kan.

Ik heb geen behoefte aan het uitzoeken en volgen van cursussen bij verschillende trainers. Dat komt omdat ik inmiddels prima met mijn paard uit de voeten kan en mij meer richt op het beter leren rijden.

Het probleem is niet hoe je met je paard omgaat, zoals je dat beschrijft. Het probleem ontstaat wanneer je die omgangsvormen klakkeloos gaat kopieren naar een ander paard.

Het kan altijd beter; de vraag is dan: MOET het ook?
Ik vind dat sommige van mijn omgangsvormen met mijn paard in aanmerking komen voor verbetering en andere delen vind ik niet zo van belang, dus daar leg ik ook geen prioriteit.
Datzelfde geldt voor het rijden. Daar heb ik dan ook les voor.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:38

Ik ben het met Fellor eens.
Ik vind dat er behoorlijk denigrerend gereageerd wordt eigenlijk. Af en toe wel afgewisseld met interessante discussie :j
Woorden als: goeroe, volgelingen, heiligen der heiligen etc. etc. worden konstant gebruikt door "anti-mensen" en ik heb het idee dat daar helemaal geen reden toe is. Niemand van de "pro-mensen" geeft aan dat ze alleen parelli doen, alles fantastisch vinden en alles klakkeloos nadoen en er zonder parelli geen weg is, dat zijn echt aannames die gemaakt worden door niet-parelliers. Iedereen geeft aan dat er veel interessante informatie te halen is en dat ze er veel aan gehad hebben, niet meer niet minder.

Verder ben ik vooral bezig met allerlei wetenschappelijke informatie over gedrag, ik clicker fanatiek en krijg dressuur-les, oa. vanuit Karen Rolf hoek, gewone hoek en binnenkort uit Philippe Karl hoek. Ik denk dat ik verder alles en iedereen wel heb uitgeprobeerd :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:52

sanne83 schreef:
Ik vind dat er behoorlijk denigrerend gereageerd wordt eigenlijk. Af en toe wel afgewisseld met interessante discussie :j
Woorden als: goeroe, volgelingen, heiligen der heiligen etc. etc. worden konstant gebruikt door "anti-mensen" en ik heb het idee dat daar helemaal geen reden toe is. Niemand van de "pro-mensen" geeft aan dat ze alleen parelli doen, alles fantastisch vinden en alles klakkeloos nadoen en er zonder parelli geen weg is, dat zijn echt aannames die gemaakt worden door niet-parelliers. Iedereen geeft aan dat er veel interessante informatie te halen is en dat ze er veel aan gehad hebben, niet meer niet minder.

Verder ben ik vooral bezig met allerlei wetenschappelijke informatie over gedrag, ik clicker fanatiek en krijg dressuur-les, oa. vanuit Karen Rolf hoek, gewone hoek en binnenkort uit Philippe Karl hoek. Ik denk dat ik verder alles en iedereen wel heb uitgeprobeerd :+

Nou, ik ben er vrij gerust op dat je nog niet eens bij benadering alles en iedereen hebt uitgeprobeerd; ongeacht je leeftijd: dat ga je domweg niet redden in de tijd!

Over goeroes en volgelingen, noem dan ook de derde categorie: leerlingen. HET wezenlijke verschil tussen volgelingen en leerlingen is dat volgelingen alleen maar volgen wat hun meester(s) zegt en leerlingen proberen de diepere gedachte van hun leraar te vatten, daarmee verder werken en uiteindelijk zelfs hun leraar (ver) voorbij kunnen streven in kennis, kunde, inzicht en ervaring. Volgelingen zullen dat niveau in ieder geval nooit bereiken.

Volgelingen hebben goeroes; leerlingen hebben leraren. DAT is een wezenlijk verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:57

ikke schreef:
sanne83 schreef:

Nou, ik ben er vrij gerust op dat je nog niet eens bij benadering alles en iedereen hebt uitgeprobeerd; ongeacht je leeftijd: dat ga je domweg niet redden in de tijd!

Over goeroes en volgelingen, noem dan ook de derde categorie: leerlingen. HET wezenlijke verschil tussen volgelingen en leerlingen is dat volgelingen alleen maar volgen wat hun meester(s) zegt en leerlingen proberen de diepere gedachte van hun leraar te vatten, daarmee verder werken en uiteindelijk zelfs hun leraar (ver) voorbij kunnen streven in kennis, kunde, inzicht en ervaring. Volgelingen zullen dat niveau in ieder geval nooit bereiken.

Volgelingen hebben goeroes; leerlingen hebben leraren. DAT is een wezenlijk verschil!

Maar voor het gemak wordt hier door 50% van de personen uitgegaan van het feit dat alle parelliers volgelingen zijn en dat het uberhaupt niet mogelijk is om leerling te zijn binnen het parelli systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:57

Ohja en daarbij het woord volgelingen het liefst zo vaak en ongepast mogelijk herhalen in iedere willekeurige situatie en antwoord.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:58

@ikke: Er staat een smilie achter... :+

Verder heb ik echt helemaal niets met dat gezever over goeroe's en volgelingen, sorry.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:10

Fellor schreef:
Maar voor het gemak wordt hier door 50% van de personen uitgegaan van het feit dat alle parelliers volgelingen zijn en dat het uberhaupt niet mogelijk is om leerling te zijn binnen het parelli systeem.

Fellor schreef:
Ohja en daarbij het woord volgelingen het liefst zo vaak en ongepast mogelijk herhalen in iedere willekeurige situatie en antwoord.

Is dat werkelijk zo of is dat een eigen interpretatie?
Als het woord gebruikt wordt is het ook maar net hoe zwaar de lezer er zelf aan tilt.

Ik heb ook ergens geschreven dat Parelli niet het heilige der heilige is. Maar is dat een waardeoordeel over mensen die aan Parelli doen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:13

Ik vraag me dan vooral af waarom je dat schrijft, er is namelijk helemaal niemand die schrijft dat parelli wél de heilige der heiligen is :?
Het woord volgelingen impliceert wel wat ja, ik krijg er nogal nare religieuze denkbeelden bij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:16

Ik denk dat het er vooral vanaf hangt in hoeveel discussies je in het verleden al belandt bent.
Ik vind dit 90% van de tijd een hele fijne discussie, daarom dat ik hier ook nog steeds rondhang .. Maar ook ik heb een negatief gevoel bij het woord 'volgelingen', wat niks met mezelf te maken heeft aangezien ik nog maar een paar maanden via Parelli werk. Maar ik heb in het verleden wel de diverse discussies gevolgd en ja, daardoor hangt er aan het woord volgeling een negatieve klank, net hetzelfde als met het woord goeroe.

Als je de beschrijving van ikke leest zou ik mezelf onder leerling scharen (al twijfel ik over ik ooit Parelli zal voorbijsteken, maar dat is mijn doel ook niet ;) ), maar krijg ik soms door reacties wel het gevoel volgeling te zijn en dat ik het systeem moet verdedigen. En dat laatste is puur omdat dingen die sommigen zeggen gewoon niet kloppen, en dan vind ik het nodig om te zeggen hoe het wel gezien moet worden (of hoe ik het ervaar :Y) ).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:16

sanne83 schreef:
Ik vraag me dan vooral af waarom je dat schrijft, er is namelijk helemaal niemand die schrijft dat parelli wél de heilige der heiligen is :?

Dat heb ik toch ook niet geschreven? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:19

Nee, dat is geen eigen intepretatie. Dat is ioets wat er aan alle kanten vanaf straalt in sommige posts en waar je niet omheen kan. Ik vind het soms een beetje schijnheilig als mensen achteraf zeggen dat het maar is hoe je het opvat, terwijl bijna iedereen toch wel weet hoe het eigenlijk bedoeld is. Ik heb daar neit zoveel mee, kan daar niet zoveel mee en wil daar niet zoveel mee en ik heb dan ook geen respect voor dergelijke meningen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:40

fransje23 schreef:
Fellor schreef:

Fellor schreef:

Is dat werkelijk zo of is dat een eigen interpretatie?
Als het woord gebruikt wordt is het ook maar net hoe zwaar de lezer er zelf aan tilt.

Ik heb ook ergens geschreven dat Parelli niet het heilige der heilige is. Maar is dat een waardeoordeel over mensen die aan Parelli doen?

Nee, die opvatting past bij de slachtofferrol....... }:)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:51

fransje23 schreef:
sanne83 schreef:

Dat heb ik toch ook niet geschreven? :)

Vind jij het niets impliceren als er constant een ontkenning geschreven moet worden over iets wat niet ontkend hoeft te worden? :)
Het gaat zeker niet specifiek om jou (er wordt nu even een zin van jou uitgehaald) maar het gaat meer om de constante herhaling van hetzelfde in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:57

ikke schreef:
Nee, die opvatting past bij de slachtofferrol....... }:)

Waarmee het punt weer gemaakt is dat er dus inderdaad een aantal "zeer oprechte" mensen bij zitten hier. Maarja, was al wel duidelijk dat ik voor jou echt 0 respect heb.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 14:02

sanne83 schreef:
Het gaat zeker niet specifiek om jou (er wordt nu even een zin van jou uitgehaald) maar het gaat meer om de constante herhaling van hetzelfde in dit topic.

Bij een pagina en discussie van zovel pagina's is in herhaling vallen bijna niet te vermijden.

Maar dan nog, als dat iemands mening is mag die dat opschrijven. Als je het zelf niet zo ervaart moet je er over heen lezen en gewoon doorgaan. Probleem is dat in de discussie algemeenheden en meer persoonsspecifieke dingen door elkaar heen gaan.

Ik zou er niet te zwaar aantillen want volgens mij staan we allemaal niet zo heel ver bij elkaar vandaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 14:04

Fellor, zou je misschien ook weer een constructieve bijdrage aan het topic willen leveren? :)
Als je dat niet wilt kan je natuurlijk ook gewoon niet meer posten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:10

fransje23 schreef:
Fellor, zou je misschien ook weer een constructieve bijdrage aan het topic willen leveren? :)
Als je dat niet wilt kan je natuurlijk ook gewoon niet meer posten. ;)

Oké, dit vind ik behoorlijk krom. Waarom spreek je mij hier op aan en ikke die al pagina's met vage opmerkingen strooit niet? Ik heb voldoende constructief bijgedragen en mag in mijn ogen best aangeven als ik vidn dat mensen zich heel vreemd en respectloos gedragen. Ik wil heel graag inhoudelijk een discussie voeren, maar enit als mensen expres komen zieken. Ik kan daar vervolgens moeilijk inhoudelijk op reageren en zomaar dat soort dingen laten roepen ben ik ook neit van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:11

Edit; wat mij betreft is uitleggen wat ik vreemd vind aan de reactie van mensen tegenover parelli ook redelijk relevant gezien dit hele topic draait om hoe mensen tegen parelli aankijken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:16

Ik denk dat woorden via het net vaak net wat eerder verkeerd vallen dan in een normale (evt verhitte) discussie. Dat is jammer, maar ook een nadeel van het internet-discussieren.
Verder denk ik dat niemand zichzelf hoeft te verdedigen. Waarom zou je? Je maakt je keuzes toch bewust?
Je kunt wel op kritiek ingaan met argumenten, die voor jou doorslaggevend zijn. Niet om de ander zo ver te krijgen dat zij/hij met de neus dezelfde kant uit staat, maar om duidelijk te maken waarom je een bepaalde keuze maakt. Je kunt die argumenten zelfs verdedigen, maar jezelf verdedigen... lijkt mij niet nodig.

Gaya, Sanne en Justkid, bedankt voor de antwoorden. Leuk te horen.
Sanne, een aantal wegen hebben we wel gemeen. Ik ben ook erg geinteresseerd in de wetenschap achter leertheorieën en clickertraining (hangt meestal wel samen) en ben een bewonderaar van Philip Karl, die beiden niet doet :)
Als ik dressuur les zou nemen, dan graag op die wijze. _)
Karin Rolf ken ik eigenlijk te weinig van. Heb haar natuurlijk wel eens voorbij zien komen, maar onvoldoende om inzicht te verwerven of een mening te vormen.

Fellow
Jij schreef:
Die vraag is echt al een keer of tien gesteld in dit topic.... Er is ook al heel vaak antwoord op gekomen van mensen die parellli doen... Bij oprechte nieuschierigheid wil ik je wel wat over mij sturen over de pb, net als ik bij ldrd heb gedaan, dus in dat geval mag je me gerust een bericht sturen. Maar vragen blijven herhalen in een topic die allang zijn besproken (of was het antwoord niet bevredigend?) voegne niet echt wat toe.

Kan zijn dat ik in het hele geharrewar van de discussie de vraag als pure interessevraag heb gemist/antwoorden heb gemist. Mijn excuses daarvoor. Heb idd na een afwezigheid niet alles even uitgebreid gelezen. Mijn vraag was doch heel wat anders dan die van LDRD. Hoe dan ook ... als je dat persoonlijk vind, hoef je van mij niet te antwoorden. Het was, zoals gezegd, puur nieuwsgierigheid van mijn kant.
Ik hecht daar geen waardeoordeel aan, noch een kader. Ik vroeg het mij alleen af omdat ik een erg nieuwsgierig persoon ben:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:20

Ik snapte je vraag hoor ;) Het ging ook niet om dat ik denk dat je wil dat mensen hun ervaring opschrijven, maar er is een aantal keer geantwoord dat mensen juist omdat ze verder keken dan traditioneel bij parelli terecht zijn gekomen vaak ook lessen bij klassieke instructeurs en bijv. dingen doen als clickeren enz. (willekeurig voorbeeld, niet direct mijn keuze) dus niet alleen parelli hebben meegemaakt.

Vandaar dat ik schreef dat er al een aantal keer antwoord op was gegeven. Kan inderdaad natuurlijk zijn dat je dat gemist hebt.