[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:53

Twiggy2008 schreef:
Mijn paard is een PAARD en die horen gewoon zoveel mogelijk buiten in de kudde.

Ik denk dat dat precies is wat heel veel mensen vergeten :j

Uiteraard de belangrijkste reden. Het is inderdaad mogelijk dus zo'n stal in de randstad maar eerlijk is eerlijk, het neigt bijna naar onmogelijk ;)
Ik heb MAANDEN gezocht en niets kwam ook maar een beetje in de buurt. Deze stal neemt niet zomaar mensen van buitenaf aan, dus ik heb veel geluk gehad. De rest gaat 's winters trouwens snachts op stal, maar ik heb aangegeven dat ik haar in dat schuilstalletje wil houden, dus bij deze ;)

Ja, de reden.. Als kind ging ik altijd op vakantie naar Drenthe, waar de paarden altijd lekker in de wei stonden. Dat vond ik zo'n fijn en vredig beeld. Het is er denk ik ook ingeslopen. Hier is het toch anders, maar ik heb me er nooit echt lekker bij gevoeld. Ze hebben inderdaad contact met soortgenootjes nodig en de ruimte om te beweging en te grazen, 'gewoon' om paard te zijn. Ik denk dat het naast de feiten ook een gevoel is. Ik voel me er gewoon niet fijn bij. Als ik haar zo op de wei zie kan ik uren kijken en me echt intens gelukkig voelen :)

sonjim

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:19

Mijn paard heeft mij de weg gewezen hierin. Sonja kwam de stal s'morgens niet meer uit en op de wei liep ze super, dan is de keuze snel gemaakt.

Welkom Nainkey

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:41

Nou, ik ben dus niet de enige die nog zo laat wakker is. :D
Ik kom net binnen rollen van een feestje bij de buren.... 8-)
En ik heb ook wat op en voel het wel zitten, maar ik kan nog aardig typen al zeg ik het zelf. :P

Sonjim, maar dan heb jij open gestaan voor je paard, maar wees eerlijk. Hoeveel mensen staan hier ook echt voor open? Naar mijn idee nog steeds veel te weinig. ;(

Nainkey, ik ben opgegroeid met dat beeld wat jij vertelt over die paarden in Drenthe. Ik heb leren omgaan en rijden met paarden die buiten stonden in Hilversum. Ik was toen 6 jaar oud (toen ik begon). Misschien was het anders begonnen als ik op een manege was gegaan. Dat zullen we nooit weten. Natuurlijk kwam ik later diverse paarden tegen die wel (gedeeltelijk) op stal stonden, maar toen had ik al het e.e.a. over het wezen paard geleerd. Toen ik aan een eigen paard begon, wist ik al dat ik dat bewuste paard buiten wilde houden. Mijn eigen paard HAAT eenzame opsluiting, dus hij heeft me nog eens laten inzien dat het goed is zo.

Ik moest ook even zoeken, hoor, want ondanks dat het hier barst van de paarden in dit dorp, is zo'n plek nog best lastig te vinden. Maar ik heb het gevonden en hij staat er nu alweer 3 jaar. In het begin moest ik zo vaak uitleggen dat hij niet zielig was, dat hij het niet koud heeft, dat hij wel wat regen kan hebben enzovoort. Inmiddels heeft 'de omgeving' het begrepen. :D

Ik vond (en vind) het ongelofelijk dat zoveel mensen die al 100 jaar paarden hebben, vaak nog zo raar kunnen denken. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:40

welkom Nainkey... Wat heerlijk dat je een plekje naar je zin hebt gevonden. Ziet er leuk uit. Je paardje trouwens ook.
Amber, mijn nieuwe merrie sinds 2 maanden, komt ook van een kleine wei met veel dekens op, ijzers onder en krachtvoer en dat heb ik helemaal afgebouwd. De hoeven moeten nog goed worden bijgehouden, maar worden stilaan toch wat beter en voor de rest gaat het prima zo zonder dekens en krachtvoer. Ze ziet er nu veel meer ontspannen uit.

Ook ik heb de paarden 24/7 buiten staan met schuilstal. In de zomer hebben ze 5 ha natuurwei ter beschikking (twee grote paarden en twee minishetten) in de winter een kleinere wei, ong driekwart ha denk ik, met schuilstal, zodat de zomerwei kan bekomen.

Ik ben wel opgegroeid met manegelessen ed, maar ja, het kan toch nog goed komen... hihi.

Twiggy heerlijk genoten van haar paardje. Super hoor. Wij hebben zaterdag ook weer lekker in de bossen gereden...Echtgenoot heeft nog wel eens een meningsverschil met Silja om dat Sil per definitie de andere kant uit wil als hij, maar hij is gelukkig minstens zo dwars als zijn paard, dus dat komt altijd goed. :P
Wel knap dat hij altijd even goed rustig blijft als Sil alles uit de kast haalt om haar zin te krijgen. Nu Amber met de CRB rijdt is ze ook superontspannen. Niks geen neus de lucht in of weggedrukte rug, zoals bij de vorige eigenaar met bit. Alleen op de weg loop ik er nog wel een stuk naast. Als ze langs paarden moet die flink rennen, raakt ze erg gestressd en langs de dekhengst door is helemaal moeilijk voor haar (hij is ook zo'n macho... hoe die tekeer gaat.. :roll: ..) maar goed, maakt niet uit. Goed voor de lijn. :+

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:39

Lekker genieten met Amber zo te horen. Ik heb overigens altijd stallen gezocht waar ze zo veel mogelijk naar buiten gingen en in de zomer 24/7, maar echt 24/7 keer 365 pas sinds 7 jaar. Nu zou ik en de paarden niet meer anders willen. Hoewel ze wel s'nachts zichzelf opstallen, als ik s'morgens ga voeren liggen of staan ze op stal. Maar het feit dat ze er ook uit kunnen als ze dat willen en 24/7 eten hebben dat maakt voor mij een groot verschil. Morgen ga ik Wieneke en Candy terug naar de wei brengen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:41

Welkom Nainkey, en wat een mooi paard heb je!

Verder ga ik even niet bijlezen, doe ik morgen wel. :)

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:35

Bedankt allemaal.. Af en toe zit er ook wel eens actie in ;) :
Afbeelding

Ik heb een vraagje. Nu ze 24/7 buiten staat en onbeperkt ruwvoer krijgt wil ik haar van het krachtvoer afhalen. Ze verricht lichte arbeid. Nu was ik in de winkel en daar raadden ze een liksteen emmer aan, ze zeiden dat er niet genoeg zit in een simpel blok.
Nu lees ik paardnatuurlijk en daar staat dat ze genoeg heeft aan zo'n blok en dat ook een himalaya blok geschikt is.

Iemand ervaring hiermee, die mij kan adviseren? ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:44

Nainkey... ik gebruik zelf ook zo'n emmer, maar ik weet niet of het dezelfde is niet in nl verkrijgbaar is. Het is een heel volledig supliment en ze maken er erg veel gebruik van. Mij bevalt het prima. De gewone blokken bestaan volgens mij merendeel uit zout. Met de himalayablok heb ik geen ervaring.
Hier krijgen ze dus ook geen krachtvoer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:51

Wij hebben zo'n Himalaya steen en zo'n grote witte (Dani, wat is het er ook alweer voor eentje???) in het land liggen.

Over dat krachtvoer..... Ik vind dat je altijd goed naar je paard moet blijven kijken. Toen Sam in de groei was, heb ik wel wat basisbrokken bijgevoerd in de winter. Nu krijgt hij 's winters niets meer, is totaal niet nodig. In de zomer leeft hij sowieso op gras en ik voer niets bij, want daar wordt hij te dik van. Energie heeft hij genoeg.

En Tjitse heb ik toen Inge drie maanden weg was, uiteindelijk Liga brokken bijgevoerd afgelopen winter, omdat hij toch gewoon extra voer nodig had. Ik ben ook helemaal niet van het krachtvoer, maar ik blijf wel naar het paard kijken en soms moet je je toch aanpassen, vind ik. :)

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:41

Oh daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Als het niet werkt, dan krijgt ze weer voer, maar er zit toch ook wel troep in krachtvoer. Ik ben nu bezig met afbouwen en misschien dat ze verder alleen nog een handje krijgt als haar weidemaatje haar voer krijgt.
Ze heeft aanleg om dik te worden en is nu ook al erg aan de maat, dus wat minder voer kan geen kwaad ;) Daarnaast werkt ze ook matig, dus alles bij elkaar leek het me een goed besluit even te minderen.

Maar inderdaad hoor. Ik blijf haar goed in de gaten houden. Zeker in de winter als het koud wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:56

Ben het helemaal met je eens dat er veel te veel troep zit in krachtvoer. :j
Jammer he, dat de fabrikanten daar nou amper iets aan doen. Ik bedoel, mijn holistische DA heeft momenteel 'goed' biologisch voer, wat ik mijn paard best zou willen voeren in de zware tijden (winter bijvoorbeeld), alleen eet dat gekke paard van mij dat voer niet. :+

Het zou ook goed zijn bij insuline resistentie, wat de mijne in lichte vorm heeft momenteel, maar ja, als hij het niet eet, houdt het op. Ik voerde voorheen Summerfit koeken, maar ook dat is een en al suiker (zeker 1/3 deel).

Hartstikke goed dat jij ook naar je paard blijft kijken. En zeker als ze sneller dik worden, hebben ze dat krachtvoer echt niet nodig, hoor. ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:35

goedenavond dames! Ik ben weer terug na een druk weekendje met 2 concerten, een dagje oppassen en een dagje met een vriendin naar haar eerste onderlinge wedstrijdje, wat supergoed ging. Maar jammergenoeg niet aan rocky toegekomen, behalve even een knuffel, borsteltje en emmertje voer.

Wat betreft boxrust en DA: onze DA laat bij de meeste blessures paarden ook buiten lopen. Ziet vaak genoeg dat ze juist gek in stal gaan doen door overmaat aan energie. Twan staat met zn peesblessure alleen 'snachts op stal in de winter maar dat is ook alleen maar omdat hij daar zelf de voorkeur aan geeft. Boxrust zie ik zelden het nut van in eigenlijk.

Nainkey, welkom hier! Je plekje klinkt echt ideaal zeg, je paardje zal daar erg gelukkig worden vermoed ik! Twiggy verwoord heel mooi waarom ik ook mn paardje zo natuurlijk mogelijk houd: een paard is een paard! Simpel maar doeltreffende omschrijving :) Mede daarom heb ik mijn paard dus ook nog in drenthe staan, terwijl ik door de week in Utrecht woon. Ik ben dus ook het beeld van paarden in de wei wel gewend en had ook nog nooit stallen gezien waar paarden NIET buiten komen...totdat ik dus hier kwam wonen :( Nog steeds kan ik dr gewoon wakker van liggen, al die arme paardjes opgesloten... bah!

Misschien dat Rocky deze winter wel op stal komt, dat moeten we nog even bekijken tegen die tijd. Als de rest allemaal naar binnen gaat, laat ik hem ook niet in zn eentje buiten staan! Sowieso komen ze trouwens tijdens daglicht nog buiten. Alleen als het donker is worden ze naar binnen gehaald. Ik overweeg dit nu toch wel (had eerst zoiets van: nou dan zoek ik een ander weilandje voor em) omdat hij elke keer zo mager wordt. Misschien dat hij met nachtjes op stal toch wat beter op gewicht kan blijven.

Rock krijgt wel krachtvoer maar anders houd ik hem helemaal niet op gewicht en het is handig om zn biotine naar binnen te krijgen. Het is trouwens maar een half schepje muesli per dag en in de winter komt hier een halve schep basisbrok bij. Ik voer ook op het oog, alleen indien nodig. En bij veel paarden is het ook helemaal niet nodig!

Twiggy, je hebt een heerlijk weekend met sam gehad zo te horen. Ik begrijp maar al te goed hoe trots en blij je bent! Ik glim ook een beetje te vaak om die slungel van me :D (hadden jullie nog niet door he? hihihi)

Amber gaat echt met sprongen vooruit he! Echt helemaal super om te horen dat het zo goed gaat.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:01

Ik voer een handje meusli, om de zeewier en magnesium erin te krijgen, en de merrie wel een schep per dag, maar die hoe ik daarmee net op gewicht nu ze niet op een volle wei loopt. Vandaag terug de wei op en dan wordt het krachtvoer gemindert.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:01

Sonjim... proficiat...
Ik denk dat het altijd een kwestie van kijken naar je paard is. Zolang ze hier nog zo goed (lees:beetje te goed) uitzien en niet hard werken, hebben ze geen brok nodig. Zou er eentje mager worden of behoefte hebben aan iets extra's dan is dat een andere zaak....

Hetzelfde is ook met stal---zoals bij jou zwerte. Dag en nacht buiten is fijn, maar soms is een andere oplossing beter en dan heeft dat voor mijn gevoel de voorkeur.
Je paard vertelt zelf wel wat het fijnste is, lijkt me

Ik ben niet zo heel principieel... wat voor de een werkt, kan voor de ander wat minder geschikt zijn. Gewoon lekker kijken waar de paarden het beste mee geholpen zijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:09

Twiggy2008 schreef:
Wij hebben zo'n Himalaya steen en zo'n grote witte (Dani, wat is het er ook alweer voor eentje???) in het land liggen.

KNZ :). Ik denk persoonlijk dat paarden prima afkunnen met zo'n steen hoor, je moet je sowieso niet teveel laten aanpraten door dierenwinkels etc. die denken over het algemeen eerder aan hun portemonnee dan aan jouw situatie ;). Maar wat wel belangrijk is, wanneer je je paard geen krachtvoer geeft, is dat je ruwvoer optimaal is, anders kan je paard alsnog tekorten krijgen. Goed je paard in de gaten houden. Mijn jaarling voer ik wel bij, maar zij is ook nog in de groei. Vooral in de winter vind ik bijvoeding (voor mijn paard) belangrijk, dan is het gras er niet meer en krijgen ze kuil bijgevoerd. Tsja, het liefst zou ik Duits kruidenhooi laten komen bijv. maar dit compenseer ik nu gewoon met wat bijvoer zeg maar, haha (mijn bijvoer is héél goed, zit geen rotzooi in, speciaal voor paarden die sowieso al lekker fulltime gras/hooi eten, PM me maar als je meer wilt weten :) ). Maar in de meeste reguliere paardenvoeders geloof ik allang niet meer... Meer troep dan paardenvoer...

Bovenstaand stukje is dus voor Nainkey en niet voor Twiggy, ook al quote ik Twiggy even ;).

Welkom!! (je woont vlakbij mij trouwens)

Verder bijlezen en bijreageren kom ik eerdaags doen, moet nu weer rennen en vliegen (laatste dag van mijn vakantie ;( ).

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:24

Gefeliciteerd Sandra!! *\o/* Leuke dag gehad, tot nu toe? :D

Gave actiefoto Nainkey, zag in je profiel dat het een Arabier is. Prachtige paarden vind ik altijd, één van mijn favoriete paardenrassen. :j

Ahh Dani, je vakantie is alweer voorbij? Snel gegaan zeg! :oo Nou je bent niet de enige die aan het werk moet, ik ben vandaag ook begonnen met mijn vakantiebaantje. ^)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:26

Ik hoorde het ja ... Lange dagen ook nog he?!! Maar wel fijn dat je werk hebt toch?

Ojah ... Ik zou rennen en vliegen ... NU ben ik écht weg!!

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:38

Inge_: Het is inderdaad een arabiertje. Dankje, het is echt een heel fijn en lief paard.
Dani62: Ze krijgt in de winter (en nu trouwens ook nog, al is gras natuurlijk veel lekkerder ;)) onbeperkt kuil van eigen land.
Die winkel had zelf geen emmers, dus ik denk dat het geen advies was voor winst ;) Ze hadden wel mineralenblokken en zoutblokken, maar die raadde ze dus verder niet aan in mijn situatie. Ik ben van plan om een himalayablok aan te schaffen en verder wordt ze natuurlijk goed in de gaten gehouden :) Bedankt voor de tips en adviezen allemaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:14

Hoi allemaal en Sonjim, gefeliciteerd!!! Zie dat je jarig bent vandaag, hahaha.... :D

Inge, hoe was je werk? En kun je op woensdags lessen met mij?

Vanmorgen is Sam weer bekapt en gelukkig zijn zijn voetjes weer helemaal in orde aan het komen. Ik dacht al dat het proces gestopt was, dat is nu bevestigd. Gelukkig!!! Ook heerlijk gereden vanmorgen, wel een beetje kort, dus morgen weer echt aan de bak samen.

Zwerte, ben je naar Pinkpop geweest? Ja, heerlijk he, dat je zo kan glimmen van trots als je met je paard echt verder komt. Als je je investeringen driedubbel terug krijgt. GEWELDIG!!!
Ik wil nu echt weer les hebben ook om nog verder te komen.

Hoe is het verder met iedereen (moet nog even bijlezen)......

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:46

ik ben wel naar Pinkpop geweest, dus op mijn werk heb ik vrij gevraagd met als reden dat ik een immens verjaardags feest heb wat 3 dagen duurt, hihi.

Dankjewel voor de felicitaties.

Vanmorgen de meiden naar de wei gebracht Wieneke was helemaal happy dat ze terug mocht en Candy die vind alles best en loopt dan gewoon een kwartier aan het halster over straat mee, geen probleem toch als je 2 weken oud bent, je volgt mama en het vrouwtje en alles komt goed. De heren waren wel helemaal gestoord, ze wilden onder over en door de draad om naar die 2 te kunnen, maar even eerst een draadje ertussen en dan kijken of ze elkaar opzoeken.

verder vanmiddag bijna 2 uur fietstocht gemaakt, was wel lekker door de velden heen. en lekker relaxen en bijkomen van drie dagen pinkpop.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:12

Pinkpop is bij jou om de hoek natuurlijk. :D

Heb zowel op de radio (3FM natuuuuuuuurlijk!!! :j ) als op TV leuke optredens gehoord en gezien. *\o/*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:06

allemaal weer hard aan het werk. Mijn werkdag begint ook weer....

Twiggy super dat de hoeven weer goed waren. En lekker gereden. Gaaf

Sonjim 3 daags verjaardagfeest hahaha. Leuk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:09

Voor iedereen die moet werken vandaag: Werk ze!!!

Ik heb vanmiddag nog het e.e.a. aan 'werk' te doen, maar ga zo eerst even naar Sam toe. Het is heerlijk weer, zonnig en koeler. Even lekker samen tutten, knuffelen en 'werken'. Volgende week hoop ik dat mijn lessen weer beginnen. Dat is alweer zo lang geleden!! :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:52

Ik ga ook met de fiets naar Pinkpop, lekker relax.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:56

Pinkpop is cool! Ik stond vooraan toen de Red Hot Chili Peppers er waren!!! *\o/* 8-)

De laatste twee jaar ben ik naar LowLands geweest, maar dit jaar ben ik helaas te laat met het kopen van een kaartje ;( .

How's life everybody?

Ik vertrek over een paar uurtjes voor een weekendje naar PARIJS :D.

Twiggy en Inge: geven jullie mijn paardje een HELE dikke knuffel van mij!?