De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 14:38

Margreet schreef:
Antheman, nee dat snap ik niet. Waar moet je dat vanaf halen dan?! Echt veel hoefwand zit er niet namelijk, dan moet je welhaast een stuk van de zool af gaan bikken ofzo om het geheel in te korten... Lijkt me ook niet wenselijk.

Misschien reageerde ik iets te snel. Zo op t oog lijkt de wand nl wat lang.

De NB ers houden de zool aan de binnenkant aan. dus als je de hoef optilt en kijkt waar de zool loopt, tot zover kun je de wand terug vijlen.De wand is gelijk met de zool.
Van de zool blijf je verder af, je haalt daar hooguit de overgroeide steunsels weg.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:43

Het is een groot paard he, dus grote voeten Haha!

Ik heb geen foto's van de onderkant, maar ik zal er vanavond nog eens goed naar kijken. Zoals ik het me nu herinner is de wand nu al praktisch gelijk aan de zool, een echte rand staat er in ieder geval heel zeker weten niet. Dat wat er nog af zou kunnen zou dan echt millimeterwerk zijn en ik verwacht dat dat vlot zat vanzelf zal gebeuren.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:51

Ik heb een telefoontje gekregen van GSK en ik ben aangenomen voor een stage Go jij! Go jij!
Het moet nog wel door de officiele kanalen heen, maar daar zijn geen problemen te verwachten. Begin mei kan ik in principe beginnen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 14:56

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:58

Het plaatje van de hoornschoen was ik benieuwd naar om te kunnen zien hoe de steunsels lagen, maar nu loopt het geheel door, dus is geen plaatje waar ik op doelde. Zal nog even het boek van Strasser erop naslaan, die thuis ligt.

Margreet: lekker dat je een stage-adres hebt kunnen regelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:46

@Margreet: gefeliciteerd met je stage-adres OK dan!

Voetjes zien er ook prima uit, die nagelgaten kunnen pas gaan brokkelen als ze aan de onderkant komen, DAN moet je ze wegvijlen zeker als de wand boven de zool uitkomt.

De voeten zullen zeker nog breder worden, maar zolang het geen flares zijn is dat heel normaal.
Neem nog eens een foto van recht van voren, beide voetjes naast elkaar en recht vooruit wijzend(met liefst een stuk been er recht boven voor de as), dan kun je die gebruiken als basis om te vergelijken als er een standverandering komt.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:20

Toppie Margreet, jij bent onder de pannen!! Knipoog

Owkee...foto's van Bruut zijn voeten...

Dit is links voor...de rand om de straalgroeven is goed te zien...
Afbeelding

Dit is links achter...daar waar het licht is had ik met de hoevenkrabber had ik wat weggekrabt...het is zacht spul dus..
Afbeelding

Ik heb vervolgens de hoefwand bij alle vier de voeten wat teruggevijld...met name aan de buitenkant van zijn voeten...richting hiel, waren de wanden wat lang...Bruut slijt dus ook scheef af...
Afbeelding

De rest van de foto's staat Hier

De steunsels of randen of wat het dan ook mag zijn, heb ik nog even laten zitten...daar ga ik eens rustig over nadenken voordat ik zelf ga klooien aan iets waarvan ik niet precies weet wat het is...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 16:23

Absoluut steunsel Nienke!

En het witte wat je hebt weggekrabt is de zool!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:24

...Op de onderste foto kan je zien, dat de rand tot bijna aan de witte lijn aan toe loopt voor bij de toon....???...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 16:29

nienke07 schreef:
...Op de onderste foto kan je zien, dat de rand tot bijna aan de witte lijn aan toe loopt voor bij de toon....???...

Ja, klopt!

Ik heb nog een theorie gevonden, deze schrijfster is aanhanger van de Strasser methode, we hadden contact over de overgroeiede steunsels van Merrit.
Citaat:
k denk zelf niet dat te veel groei door (alleen) te veel trimmen
(materiaal wegnemen)is ontstaan.
Het is naar mijn mening de stimulatie in de aanmaakcellen van die
betreffende plaats.
(
Misschien druk op de steunsel plaats die de prikkeling veroorzaakt heeft.)

Als de oorzaak is weggenomen komt de plaats tot rust.

Ik denk dat jij tijdens trimmen een deel van de steunsel hebt weggenomen en
een laagje is er gebleven en deze door de prikkeling is gaan groeien en
overdekte de zool.

Die prikkeling ,omdat het drukt ,zou dus verklaren waarom het bij Merrit zo hard is gegroeid.

Heel misschien het volgende bij Bruut: hij heeft nog vrij nauwe stralen.Die kunnen ook drukken en daardoor kan het bij jou dus ook explosief zijn gaan groeien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:29

Ik zou gewoon de steunsels uitsnijden Nienke, als je ze tot op de hoogte van de zool terugsnijd kan er weinig misgaan! Echt waar Lachen

En op het berichtje van Ant: wow ik val zowat van mijn stoel :-D zie je wel straks is heel bokt nog 'behekst':D Haha! Haha!

Feli Margreet!! Go jij! Go jij!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:38

Humm, ik denk dat ik dan toch gezegend ben met onze stal. Hoewel er niemand aan NB doet is de verdeling ijzers/geen ijzers ongeveer gelijk denk ik.

De paarden die rondom in de ijzers staan zijn in de minderheid. Wel veel paarden met alleen voorijzers.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:48

Arabesk schreef:
Ik zou gewoon de steunsels uitsnijden Nienke, als je ze tot op de hoogte van de zool terugsnijd kan er weinig misgaan! Echt waar Lachen

Nou zo echt waar zou ik niet durven roepen. Heb pas nog met die huifbedpony meegemaakt dat ze dus bevangen is geraakt van het vele weghalen van de steunsels. Nou nee dat zeg ik niet goed, ze was al niet rad en de bekapper (dhr. Smit van de schoenen in dit geval) vond het logisch vanwege de overgroeide steunsels. Echter na weghalen kon het beestje niet meer lopen. Klaas Feuth en Hans Arendse zijn beiden van mening dat de behandeling wel nodig was geweest, maar dat de bevangenheid wel door deze bekapping is verergerd.
Het is maar een voorbeeld hoor, gelukkig komt het niet veel voor, maar toch ... wilde het wel even plaatsen ... niet als bangmakerij bedoeld Haha!

Daarbij had deze pony wel extreem veel steunsel ook hoor.

Groeten
Ingrid

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:02

Ik heb specifiek aan meneer de smid gevraagd of hij de rand rond wilde vijlen, dat heb ik afgekeken van jullie Knipoog En imo heeft hij dat netjes gedaan. In eerste instantie was hij gewoon helemaal recht, zoals wanneer er een ijzer onder gaat en dan springen er natuurlijk maar zo stukjes vanaf.

Bij mij op stal is het heel divers. 1 NB'er dat ik weet, "gewone" blote voeten (waarvan 1 héél beroerd loopt, kreupel eigenlijk), alleen voor ijzers, rondom ijzers, speciaal beslag (met en zonder effect), zolen, geen lippen, enkele lippen, dubbele lippen etc. Maar de ijzers zijn wel absoluut in de meerderheid. Veel wedstrijdruiters.

Er komen ook verschillende smeden, van (naar mijn mening) beunhazen tot vakmensen en ze hebben allemaal hun eigen (tevreden) klantenkring.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:18

Lekker wakker stel:

Afbeelding
Afbeelding

Waarom heb je dan geen echte camera he ipv een gare telefoon Frusty

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:53

Nog even een vraagje...
Bruut heeft ook een horizontale rand op zijn hoeven (op alle 4!)
Het bovenste gedeelte is donker gekleurd, dan een voelbare richel en het onderste stuk van de hoef is vervolgens lichtgekleurd...
Is dit normaal? waarom is dit? Wie oh wie..!

Afbeelding

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:58

Veranderingen (voeding, stalling, bekappen etc. etc.) zie je toch vaak terug in de voeten? Is er ong. een half jaar geleden ofzo iets veranderd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:59

Die rand kan er op duiden dat er (ik schat) 2 jaar geleden iets gebeurd is met hem waardoor zijn gezondheid een klap gekregen heeft. Dit heeft zijn weerslag in de hoefgroei gehad.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:59

...hij is eind september op stal gekomen...?...(na nagenoeg 2 jaar 24/7 op de wei)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:00

nienke07 schreef:
...hij is eind september op stal gekomen...?...(na nagenoeg 2 jaar 24/7 op de wei)

Bingo!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:01

Sugarmiss schreef:
Die rand kan er op duiden dat er (ik schat) 2 jaar geleden iets gebeurd is met hem waardoor zijn gezondheid een klap gekregen heeft. Dit heeft zijn weerslag in de hoefgroei gehad.

Hij is van juli 2002....hij heeft tot afgelopen september 24/7 buiten gelopen (met uitzondering van 2 wintermaanden 's nachts op stal)... nooit ziek of kreupel geweest....

Margreet; Zou het dus kunnen zijn...Ik zal eens kijken of de rand in verloop van tijd gaat 'zakken'...
Laatst bijgewerkt door nienke07 op 13-04-05 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:01

Sugarmiss schreef:
(ik schat) 2 jaar geleden

Ik dacht altijd dat een hoef zich in ong. 1 jaar tijd geheel vernieuwde?

Dat klopt wel met de rand van Nescio, want dat is ong. een half jaar geleden en die zit nu halverwege.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:10

Beetje afhankelijk van de hoefgroei, maar de overgang van wei naar stal zou heel goed kunnen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:19

Die rand zou wel moeten zakken ja, hij is er toch ook niet van de ene op de andere dag gekomen denk ik?
Vergelijk anders eens met foto's van een paar maanden terug als je die hebt.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:53

Ik heb geen duidelijke voeten foto's kunnen vinden van 'vroeger' toen ie net op stal was......maar.....als het goed is heeft Ara foto's van Bruut zijn voeten van eind december vorig jaar....

Ara???????