Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:18

Anti is in mijn beleving het tegenover gestelde van pro. En een discussie wil ik best voeren, maar alles is ondertussen wel gezegd en 20x herhaald. Ik voel me niet beledigd en heb geen moeite met ruis in de communicatie. Duidelijke taal, lijkt mij zo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:22

[***] schreef:
Geen idee wat het is, maar ik heb ook momenten hier dat ik denk "laat ook maar", zoals ook al eerder aangegeven. Ik doe erg mijn best om dingen uit te leggen zoals ik ze zie en ervaar, en als dan mensen beginnen over "welke ervaring hebben de posters hier nu eigenlijk" en dergelijke zaken dan voel ik me "aangevallen" (aangevallen is een groot woord natuurlijk ;) ) omdat ik zo het idee krijg dat mijn reacties toch niet van waarde zijn omdat ik niet dit of dat aan ervaring heb, of zolang in de paarden zit (nog maar 20 jaar :+ ), of geen 100 paarden in handen heb gehad of ... En als de discussie steeds weer op hetzelfde puntje terugkomt (zoals op de laatste pagina's) dan zit ik me ook af te vragen "waarom doe ik eigenlijk moeite om dingen (uitgebreid) op te schrijven?". Als mensen dan gaan beginnen met reacties als "och meisje toch.. " dan hoeft het voor mij ook niet meer :+

Inderdaad. Op een gegeven moment ben ik er wel mee klaar. Ik vind het heel leuk om met mensen over paarden te praten, maar ik heb niet de behoefte om mijn cv op bokt te zetten. Daar ben ik inmiddels een beetje te groot voor geworden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:23

Ik vind het juist leuk om te horen hoe ieder ergens over denkt en ook de persoonlijke verhalen van oa jou Sabine over wat je doet met je paarden vind ik echt leuk en waardevol om te lezen.
Ik denk dat wat fransje23 zegt ook waar is; zonder tegengestelde standpunten is er geen discussie mogelijk. Ik denk dat inderdaad alles wel zo'n beetje gezegd is maar dan bloedt dit topic vanzelf bloot. toch? :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:24

justkid schreef:
maar dan bloedt dit topic vanzelf bloot

:D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:27

Jessix schreef:
Anti is in mijn beleving het tegenover gestelde van pro. En een discussie wil ik best voeren, maar alles is ondertussen wel gezegd en 20x herhaald. Ik voel me niet beledigd en heb geen moeite met ruis in de communicatie. Duidelijke taal, lijkt mij zo.

Tussen anti en pro zit nog een hele wereld, anders zou alles wel erg zwart wit worden. ;)

justkid

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:28

ehh :') nou ja bloot is ook goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:32

Tegenstellingen zijn ook prima en de discussie heeft ook best waardevolle stukken. Je hoeft het ook niet met elkaar eens te zijn of te worden. Maar ik heb mijn redenen en motivatie wel heel vaak genoemd en daarbij geprobeerd uitleg te geven over Parelli. Wanneer het dan nog je ding niet is, dan houdt het gewoon op, toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:33

fransje23 schreef:
Jessix schreef:

Tussen anti en pro zit nog een hele wereld, anders zou alles wel erg zwart wit worden. ;)

Absoluut, vandaar dat ik ook niet zeg anti of pro, maar anti is het tegenovergestelde van pro. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:35

Heb je er iets aan overgehouden dan, Fransje23? Is je mening veranderd in de loop van dit topic?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:38

Jessix schreef:
Absoluut, vandaar dat ik ook niet zeg anti of pro, maar anti is het tegenovergestelde van pro. :)

Eeehhh :=

Jessix schreef:
De discussie duurt al 87 paginas. En ik hoef geen extra leden te werven. Het kan mij echt niet schelen of ze Parelli wel of niet wat vinden. Ieder moet lekker zelf weten wat hij/zij met zijn paard doet. En blijkbaar heeft de anti-groep een beeld van een Parelli student die toch niet uit te wissen is. We zijn nou eenmaal kortzichtige beginners met geen ervaring en geen recht van spreken. Ook goed.. Ik kan er niet wakker van liggen.

Maar zonder gekheid, anti is inderdaad het tegenovergestelde van pro :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:41

Wat is nu precies je punt? Begrijp je niet wat ik bedoel? Ja er zitten heel veel nuances tussen anti en pro, vandaar dat ik ook niet schrijf anti OF pro, maar anti is het TEGENOVERGESTELDE van pro. Ik haal dus anti aan, omdat ikzelf pro ben. Snap je het nu?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:44

Jessix schreef:
Heb je er iets aan overgehouden dan, Fransje23? Is je mening veranderd in de loop van dit topic?

Nee, mijn mening over het filmpje en over het Parelli-programma is niet veranderd in de loop van dit topic. Ik heb er zeker wel van opgestoken, heb mij meer verdiept in de horsenality's en ik heb kennis gemaakt met Clinton Anderson.

Ik ben trouwens niet anti-parelli, ben van mening dat er best nuttige dingen in het pakket zitten. Kan mij ook goed voorstellen dat het stappenplan mensen houvast geeft. Maar het is niet het heilige der heilige en er mogen soms best wat kanttekeningen bij geplaatst worden.
Jij bent dan misschien pro maar dat betekend dus niet dat mensen die wat kritischer zijn, zoals in dit topic, meteen anti zijn. Dat is simpelweg te kort door de bocht
Daarbij mag je best wat vriendelijker reageren. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:48

Vandaar dat ik ook zeg dat er nuances zitten tussen pro en anti... Nogmaals ik zeg niet dat het, het één of het ander is.

Fijn dat je wat geleerd hebt van dit topic en dat je open staat voor andere stromingen en methodes.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:52

Jessix schreef:
Fijn dat je wat geleerd hebt van dit topic en dat je open staat voor andere stromingen en methodes.

Tja, wat zijn andere stromingen en methodes? Je bedoeld naast het standaard traditioneel, wat dat ook mogen zijn? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:52

Ik vraag me af hoeveel mensen die hier in het topic zitten Parelli het heilige der heilige vinden, denk dat dat nogal wel eens kan tegenvallen :+ Ik heb er tot nu toe heel veel aan, vooral het horsenality-gedeelte dan, en de 7 games omdat ik nu werkelijk elk stukje van mijn paard apart kan besturen (waar hij eerst 1 blok was zeg maar) maar verder ... verder speel ik er gewoon mee, ik gebruik die inzichten en technieken om te spelen met mijn pony's. Wil verder met horse agility en wil de bossen in (met handpaard), wil trachten mijn pony in die tijd zo goed mogelijk te laten bewegen zodat hij nog een aantal jaartjes mee kan en that's it. Heb vandaag dingen gedaan die weet ik veel waar bij Parelli zitten (met het paard werken vanuit zone 5, vanachter de staart dus) maar het lukte wel, nog veel verbetering mogelijk maar pony en ik hebben lol gehad, en daar draait het allemaal om. "Vroeger", zonder Parelli ging het ook, maar anders. Alleen vrees ik dat je dat soort dingen niet kan weten of beseffen zonder dat je het zelf ontdekt, en daarvoor moet je het allemaal wel een kans geven, en er ECHT open voor staan (niet zeggen dat je er open voor staat en in jezelf denken dat het toch maar niks is, heb ik geprobeerd, werkt niet :+ ). En hoeveel "anti"-mensen hier in het topic zijn daartoe bereidt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:54

fransje23 schreef:
Jessix schreef:

Tja, wat zijn andere stromingen en methodes? Je bedoeld naast het standaard traditioneel, wat dat ook mogen zijn? :)

Nee, ik bedoel openstaan in de breedste zin. Dat wanneer je dressuur rijdt, je best nog wel eens wat zou op kunnen steken van een springtraining. Het vergroot je kennis en dat is alleen maar goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:58

[***] schreef:
Ik vraag me af hoeveel mensen die hier in het topic zitten Parelli het heilige der heilige vinden, denk dat dat nogal wel eens kan tegenvallen :+ Ik heb er tot nu toe heel veel aan, vooral het horsenality-gedeelte dan, en de 7 games omdat ik nu werkelijk elk stukje van mijn paard apart kan besturen (waar hij eerst 1 blok was zeg maar) maar verder ... verder speel ik er gewoon mee, ik gebruik die inzichten en technieken om te spelen met mijn pony's. Wil verder met horse agility en wil de bossen in (met handpaard), wil trachten mijn pony in die tijd zo goed mogelijk te laten bewegen zodat hij nog een aantal jaartjes mee kan en that's it. Heb vandaag dingen gedaan die weet ik veel waar bij Parelli zitten (met het paard werken vanuit zone 5, vanachter de staart dus) maar het lukte wel, nog veel verbetering mogelijk maar pony en ik hebben lol gehad, en daar draait het allemaal om. "Vroeger", zonder Parelli ging het ook, maar anders. Alleen vrees ik dat je dat soort dingen niet kan weten of beseffen zonder dat je het zelf ontdekt, en daarvoor moet je het allemaal wel een kans geven, en er ECHT open voor staan (niet zeggen dat je er open voor staat en in jezelf denken dat het toch maar niks is, heb ik geprobeerd, werkt niet :+ ). En hoeveel "anti"-mensen hier in het topic zijn daartoe bereidt?

Parelli zelf kijkt nog continue over de schutting bij andere trainers, altijd op zoek naar hoe iets anders kan. Ik denk dat elk goed paardenmens dat zou moeten blijven doen. Parelli is voor mij een methode, geen einddoel. Pat Parelli zelf rijdt ook gewoon western wedstrijden. Linda wil graag grand prix rijden met haar jonge paarden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 01:00

Jessix schreef:
Nee, ik bedoel openstaan in de breedste zin. Dat wanneer je dressuur rijdt, je best nog wel eens wat zou op kunnen steken van een springtraining. Het vergroot je kennis en dat is alleen maar goed.

Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk overal voor open te staan. Soms bedenk ik dan dat het niet mijn weg/ wijze zou zijn maar ook dat is leerzaam. Ik probeer ook niets af te wijzen zonder eerst enige verdieping erin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 01:02

fransje23 schreef:
Jessix schreef:

Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk overal voor open te staan. Soms bedenk ik dan dat het niet mijn weg/ wijze zou zijn maar ook dat is leerzaam. Ik probeer ook niets af te wijzen zonder eerst enige verdieping erin.

Inderdaad, soms is het alleen al goed om te zien dat je zoiets absoluut nooit zo doen! :)

Ik ga mijn knollen een pluk hooi en een kus voor de nacht geven. Welterusten allemaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 01:03

[***] schreef:

Voor jouw heeft Parelli je op dat pad gebracht maar wie weet kan ik dat allemaal ook wel met mijn zonder het programma gevolgd te hebben? :)
Hoe zijn die zones opgebouwd bij Parelli?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 01:07

Wie weet :j En wie weet kan het allemaal nog beter, verfijnder en leuker als je wel met het programma aan de slag gaat :Y) Ik was daarvoor ook bezig met lange teugelen & lange lijnen, en toch voelt het nu allemaal anders .. Alleen is het zo moeilijk uitleggen wat er juist anders voelt, maar denk dat het dan eerder gewoon met het algemene te maken heeft, heel mijn relatie/band met de pony is anders ...

Afbeelding

Is het makkelijkste uitleggen :Y)

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 06:56

Daar heb je gelijk in hoor fransje23, voor de 1 is parelli geweldig en voor de ander rashid of clinton.

Een methode past bij je of niet en dan kan je nog zo hard proberen iemand over te halen( en dit bedoel ik in het algemeen), je heb er wat mee of niet.
Gelukkig mogen we als mens kiezen :D
Als we gelukkig zijn met de keuze kan je werken aan alles wat erbij hoort, want verfijning kan ook zonder parelli ;)

Het hele cv gebeuren vind ik persoonlijk ook niet nodig, krijg hier meer het gevoel van mijn paard is groter dan jou paard dus daarom beter.
Al is dat niemand bedoeling hier, maar als mensen toch dat gevoel krijgt ben je verkeert bezig lijkt mijn zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 07:38

Jessix schreef:
Tegenstellingen zijn ook prima en de discussie heeft ook best waardevolle stukken. Je hoeft het ook niet met elkaar eens te zijn of te worden. Maar ik heb mijn redenen en motivatie wel heel vaak genoemd en daarbij geprobeerd uitleg te geven over Parelli. Wanneer het dan nog je ding niet is, dan houdt het gewoon op, toch?

Als jij vindt dat de discussie voor jou over is omdat je alles al gezegd hebt, dan begrijp ik dat. Is het dan niet netter om de discussie dan te verlaten of in meeleesmodus te kruipen, in plaats van die kinderachtige en aanvallende sneren te gooien? Laat de anderen dan toch rustig verder discussiëren. Tuurlijk kent een topic dat zo lang loopt pieken en dalen, af en toe wordt het iets heviger om dan weer kabbelend voort te gaan. Over het algemeen vind ik dat deze discussie vlot verloopt met respect aan ieders zijde.

Dat ik een andere mening heb, wil niet meteen zeggen dat ik anti ben. En als laatste, moet een discussie altijd ergens toe leiden? Moet een discussie eindigen in een compromis of in het winnen van zieltjes? Nee toch? Soms is het toch gewoon leuk om dingen te bespreken, om te zien hoe andere mensen ergens tegenaan kijken, hoe andere mensen met hun paard omgaan,...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:26

fransje23 schreef:
Opvallend, ik heb helemaal niet het gevoel dat er een echte anti-groep :o? Wel mensen die er kritisch tegen aan kijken maar dat is niet per definitie anti, toch?

Snap sowieso niet dat zoveel mensen zich hier telkens aangevallen voelen... Het is een discussie dus standpunten liggen uit elkaar, ander ben je snel klaar.

Een verbazing die ik deel.
Ik zie die anti-groep ook niet echt. Inderdaad alleen kritische kanttekeningen en dat is nodig, wil een discussie tot stand komen. Daar is ook echt helemaal niets mis mee. Juist door dingen te verwoorden, leer je waarom je bepaalde dingen juist wel of niet doet en een open visie is nooit verkeerd.

Waarom mensen zich aangevallen voelen, begrijp ik ook niet zo goed. Dat is toch nergens voor nodig? Je doet waar je achter staat en in een discussie kun je verwoorden waarom je erachter staat.
Niets mis mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:38

Ik denk, net als Gini, dat je niet een discussie moet voeren om iemand over te halen (waarom zouden mensen parelli-fan moeten worden? Er zijn meer goede manieren om paarden te trainen), maar om te bespreken wat de voors en tegens zijn van de verschillende manier, om op kritiek in te gaan op een manier waarop je voor jezelf duidelijk krijgt waarom je doet wat je doet en voor het ontwikkelen van een open visie van alle partijen.

Nu heb ik zelf ook zo'n twee jaar parelli gedaan en heb daar beslist veel van opstoken. Maar voor mij riep het nog minstens evenveel vragen op en ik ben doorgewandeld. Niet omdat met parelli geen goede trainers ontstaan, want die zijn er wel (al moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat de mensen die ik goed vindt, duidelijk aspecten van andere methoden hebben meegenomen/een eigen mix hebben gemaakt) Ik ben altijd erg benieuwd naar de trainingsmethoden van goede trainers want er zijn er heel wat meer; velen werken niet volgens een methode. Maar ik vind het heerlijk om te kijken naar iemand die het gewoon in de vingers heeft.

Een vraag die dan bij mij opkomt:

In hoeverre verdiepen de parelli-mensen zich ook in andere trainers/kijken naar andere trainers/leren van andere trainers?
Van Sabine weet ik dat ze erg open staat voor veel en zich ook echt verdiept in verschillende mogelijkheden en ik denk dat haar dat uiteindelijk een behoorlijk aantal tools zal opleveren. Maar hoe is het met de andere mensen?
Hebben jullie je verdiept in andere trainers/clinics gevolgd/lessen gevolgd etc en doe je daar ook iets mee, ook als het niet parelli is?
Puur nieuwsgierigheid hoor....