[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:40

Oh, Dani, wat balen van die treinen!!! Maar waarom rijden ze nu niet dan? Nu valt het toch allemaal wel mee?
Nou, Reina stond er prima bij vanmorgen, hoor. Ze heeft het onweer overleefd. Toen ik Sam terug bracht wilde ze lekker kroelen met hem, maar helaas kwam Tjitse weer even 'klieren'. :+ :D

Ja, ik vind het ook jammer dat Reina er even tijdelijk uitgaat en ik snap je gevoel helemaal. Maar ze moet goed eten, ze groeit nog..... En wel laten ze nog regelmatig knuffelen, dus..... En je kunt haar ook af en toe bij de groep zetten, toch? Ga je er lekker bij zitten in het zonnetje ofzo. ;)
En het is inderdaad maar tijdelijk. M vroeg mij vanmorgen hoe ik er tegenover stond, maar ja, het zijn jullie paarden en ik zou het jammer vinden als Sam alleen bij de Shets blijft staan (de Shets zijn wat saai voor hem :+ ), maar ik wil ook dat Tjitse en Reina het goed doen op het land. Inge houdt Tjitse in de groep, want hij doet het nog goed.

Overigens stond Reina vanmorgen van die rietachtige planten te eten. Die lust Sam ook heel graag en daar staat nog genoeg van. :D

Morgen ben ik er weer en ook langer, dus kom je dan?

liljebo

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:10

Oh die treinen in nl... zo vaak een probleem. Wat reina betreft heb je gelijk. Soms moet je die dingen gewoon ff doen voor het paard...

Wat de topics betreft... meestal reageer ik niet, maar soms kan ik het niet laten, als dan zo'n meisje schrijft over problemen met verzorgshet.... vaak bedoelen ze het goed en dan krijgen ze van die adviezen dat ze er maar op los moeten meppen. Bah.

En wat mijn shetten betreft... twiggy... zeg dat nu niet dat het blijft.... Zeg nu gewoon dat het over een tijdje verstandige volwassen beestjes zijn.
Vanmorgen nog ff in het bos met Billy gewerkt, wandelen en lange teugel en lange teugel met tom over de weg gedaan. Hadden allebei zo'n punt waarop ze zeiden: Ik ga niet! Ik ga lekker eten! Ik ga lekker weer naar huis! Luister lekker toch niet! Ik schop dadelijk!
Dat soort dingen. Wel een uitdaging. Maar met vasthoudendheid kom je toch een heel eind en geven ze toch wel weer toe. Pubers!!
Nou ja, je kent het wel.

Zwerte, wat leuk dat je er je werk van wilt maken. Lijkt me echt gaaf.

Grondwerk is ook leuk en belangrijk, twiggy. Ga ik straks ook weer met amber doen. Ik vind het soms nog wel moeilijk hoor, want ze kan best dominant zijn en heeeeeeel sceptisch naar mensen toe. Tegenlijk kan ze supersnel naar onzekerheid flippen en dat moet je dan echt zien...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:10

Fijn dat ze er nog stond vanmorgen, ik heb flink aan de paarden gedacht gisteravond en vanacht!

Ja, het leuke aan het land waar ze nu staan vind ik de veelzijdigheid. Ze staan inderdaad vaak lekker in het riet of de lekkere kantjes langs het water op te eten :D. Ik denk dat ze in het andere land véél minder zal bewegen, ik bedoel, als ze de hele dag op 1 vierkante meter blijft staan heeft ze al eten genoeg :+. Zodra ik merk dat ze te dik word wil ik haar terug hebben, en zal ik haar gewoon van het hoge gras laten grazen op de dagen dat ik er ben. En ja, ik zal haar nu regelmatig in haar oude groepje blijven zetten hoor! Dat vind ik ook wel belangrijk, ze moet tenslotte ook weer terug, ik hoop maar dat er niet teveel veranderd in de twee maanden ... Voor Sam is het ook niet leuk nee, hij is niet zo blij met zijn twee vriendjes, gelukkig blijft Tjits bij hem zolang het goed gaat!

Echt balen van die treinen :(. Nu valt het inderdaad allemaal wel weer mee, alleen rijden ze niet op tijd waardoor ik mijn aansluitingen mis en dus héél lang onderweg ben, overigens is het nu ook de moeite niet meer om nog die kant op te vertrekken.

Morgen ben ik er zeker weten! Zie je dan!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:20

Ik ben het helemaal met jullie eens qua aanpak. Mijn pony's staan ook met poetsen eigenlijk altijd los, evenals met optuigen, alleen bij het echte inspannen gaat veiligheid voor dus even vast. Zodat ze niet gaan wandelen met een maar deels bevestigde wagen. Candy heeft nu ook 2 keer een halster omgehad, maar doordat ze net als haar mama los mee loopt en komt voor knuffels, is het aan het halster lopen geen probleem. Dan lees ik overal over touwen, voor en achter het veulen door en helpers en eventueel een zweepje om bij te tikken als ze staan blijven, dan valt mij niks meer in.

Twiggy, hoezo zijn de shetten saai, zijn het al oudere shetten of niet?

Fijn dat de paardjes het allemaal goed doen bij jullie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:31

Ach San, ik plaagde je maar wat met je Shetties. :D
Maar Shets zijn zo slim, zo uitgekookt, heerlijk.... Ik vind ze erg leuk in elk geval, want ik hou daarvan. :D

Ja, ik vind grondwerk op zijn tijd ook pittig, hoor. Amber en jij gaan elkaar nog enorm leren kennen bij het grondwerken, dus dan ben je toch nog erg aan het aftasten, denk ik, hier en daar. Kijk, Sam ken ik inmiddels door en door, maar dan nog hou je altijd de moeilijke momenten (hij kan snel afgeleid zijn bijvoorbeeld, hij is zo nieuwsgierig). Vanmorgen heb ik hem los gewerkt (los gelongeerd) en hem veel balkjes laten lopen, naar binnen toe van hand veranderen, van galop-draf-galop-draf tot stap-galop-stap-galop om zijn achterhand wat sterker te maken enzo. Hij kwam erg vaak knuffelen, vaker dan eigenlijk mocht van mij, maar omdat ik zo trots op hem ben, liet ik hem wel komen. Lekker consequent, he. :+

Dani, leuk je morgen weer te zien. Vorige week heb ik je helemaal niet gesproken, omdat ik toen Nikki op moest halen van school. Inge is er ook morgen. Ik denk dat als je Reina regelmatig in de groep zet, dat het wel goed gaat, hoor. Dempsey stond voorheen ook in die groep en die werd ook altijd snel geaccepteerd als ze er even uit geweest was. En anders fluister ik Sammy wel in zijn oor, dat hij haar weer op moet vangen. Komt wel goed. Zeker ook als ze aan een aangrenzend land komt te staan. Dan kunnen ze nog over het hek knuffelen.

Sonjim, de drie Shetten in onze groep zijn heel lief, maar ze zijn niet zo speels. Daarom wilde ik er destijds paarden bij (en toen zijn Reina en Tjitse erbij gekomen), omdat Sam zich verveelde. De Shets zijn ook niet zo jong meer. De oudste is 22 jaar, die andere twee, geen idee, maar ook boven de 10 jaar in elk geval. Sam wil rennen, spelen en die Shets doen dat wat minder. Vooral aan Tjitse heeft hij een leuke speelgenoot, want die rent wel vrolijk rond, hahaha....

Hoe gaat het met jouw kind?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:06

shetties zijn gaaf! Zo ondeugend! Die van ons heeft een gouden hartje, echt een kinderpony is dat. Zo schattig en lief altijd! Heeft alleen een afkeer van mannen, is ook niet altijd even goed behandeld in het verleden, laten we het daar maar op houden... Laatst wilde mn vriend hem uit de wei halen maar dat lukte dus echt niet, terwijl ik hem zo kan pakken. Tot nu toe met alle kerels hetzelfde liedje dus daar wil ik eigenlijk nog een desensitisatietherapietje tegenaan gooien (mooi woord zo hihihi)

Ik denk dat het slim is om Reina in het hogere gras te zetten als ze nu te weinig reserve heeft. Mijn ervaring is dat het terugzetten naderhand weinig problemen oplevert. Onze kudde varieert het hele jaar door (wel dezelfde variaties vaak) en zijn nooit problemen. Twan kunnen we na de zomer altijd zo erbij gooien, is even hoi zeggen en roepen dat hij de baas is, en klaar is het weer. Een paar maandjes uit elkaar, met regelmatig toch contact, zie ik echt geen problemen opleveren hoor!
Ik wil graag rock in een rijker land hebben maarja die hebben we niet :( Hij is wel langzaam aan het aankomen maar ik zie liever meer vooruitgang.

Balen van de treinen zeg, was het weer zo erg? Ik lag vanmorgen nog te pitten dus heb er weinig van gemerkt. Ik zou wel vandaag naar brabant gaan om een vriendin te helpen met haar enigzins onhandelbare shetje maar dat hebben we verplaatst naar donderdag vanwege de regen vandaag.

Met gedrag wil ik dus beroepsmatig meer gaan doen, ik vind dat de meeste DA's het effect van gedragsproblemen op de gezondheid vaak onderschatten. Ik doe wel kleinhuisdieren richting dus zal voornamelijk hond/kat e.d. behandelen. Daarbij worden gedragsproblemen meestal behandeld door een assistente met een cursus maar ik doe het liever zelf. Ik vind het vreselijk interessant en het ligt me ook echt. Uit gevoel schat ik al veel goed in, en de rest vul ik aan met kennis en ervaring. Volgens mijn moeder heb ik het ook al vanaf jonge leeftijd, ik kan altijd al goed omgaan met dieren, zelfs als kleine irritante peuter zijnde.
Maar in hoeverre het werkelijk toe te passen is in de praktijk, dat moet ik nog zien. Desnoods parttime DA en parttime gedragstherapeut D:
Wat wel heel leuk is, is dat veel mensen in mijn omgeving mij direct bellen als er een probleempje is. Zowel diergeneeskundig als gedragsmatig :D Is erg vleiend moet ik zeggen!

Dat topic ga ik later vandaag nog lezen, ik moet nu toch eerst echt wat gaan leren!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:27

Sandra shetten blijven inderdaad wel ondeugender en maar proberend dan grote paarden, is mijn ervaring de vraag is dan echter, komt dat doordat de grote paarden conequenter opgevoed worden of omdat het nu eenmaal shetties zijn. Ik vind dat eigenlijk juist het leuke eraan.

Twiggy, Jimmy is 7 en die rent en speelt geen seconde minder dan Billy, dat is ook echt leuk om te zien die crossen en rennen wat af samen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:35

Lachen, Sonjim, twee spelende Shetties. :D
Hoe gaat het met Candy????

Twee jaar terug stond er een jonge, zwartbonte pittige Shet van een jaartje of 4 bij Sam (Sam was toen 2 a 3 jaar) en die twee waren hele dikke maatjes. Elkaar groomen, neus aan neus grazen en ook lekker veel rennen en spelen enzo... Maar dat beestje is uiteindelijk verhuisd naar een andere plek. Sam is dol op alle Shets bij ons, maar er gek op zijn en er ook lekker mee kunnen spelen en lol trappen zijn toch verschillende dingen. ;)
Sam vindt Reina heerlijk om te knuffelen en Tjitse heerlijk om mee te rennen en gek te doen. :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:50

mijn ervaring is dat shetten qua karakter al wat ondeugender zijn. Dat maakt ze nou juist ook zo leuk! Wij hebben er nu 3 gehad en alledrie krijgen ze dezelfde opvoeding als de paarden. Ze wisten ook echt wel wat er verwacht werd van ze maar ze probeerden echt veeeeeeel vaker wat uit. Echt op een lollige en speelse manier. Mijn mening (en ervaring) is dus dat het wel degelijk shet-eigen is. Wel voeden veel mensen ze niet goed op en zijn er daardoor erg veel verwende en vervelende shetties.

Twan heeft trouwens een afkeer van shetten. Geen idee waarom maar hij heeft een hekel aan ze. De shet die we nu hebben accepteert ie gelukkig wel, die is ook erg lief en rustig. Maar zo'n spelende dondersteen bijt ie de rug van kapot... heeft hij bij deze de eerste keer ook gedaan en die blijft nu gewoon uit zn buurt en dat gaat prima. Stonden in het voorjaar zelfs af en toe samen te eten! Maar ook als je langs een weiland met shetten komt, dan is twan echt niet te houden. Dan wordt hij al zo boos en opgefokt! Heel apart is dat.

Met een shet kunnen ze idd minder knuffelen, de hoogte verschilt gewoon teveel. Merk ik ook aan rocky. Hij is nog steeds best maatjes met de kleine pony's maar zn voorkeur gaat toch uit naar een paard van zijn hoogte. Kunnen ze toch meer mee!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:13

Sonja was juist helemaal gek van de ukken. En toch merkte je inderdaad met een haf erbij dat deze dan elkaar gaan groomen en dergelijke.

Met Candy gaat het super, die komt al aanrennen voor een aai en knuffel en geeft kusjes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:44

Fijn dat het met candy zo goed gaat....

Wat shetten betreft... ik weet natuurlijk wel dat het echte shetten blijven. Zou ook niet anders willen. Eigenzinnige opdonders. :D ..hahaha.
Je leert er overigens wel verschrikkelijk veel van. Ze maken het wel duidelijk als je iets verkeerd doet.

Overigens is het misschien wel een typisch merrieding om van shetten te houden.
Hier worden de shetten door de dames behandeld als kinderen. Ze krijgen op hun donder als ze zich niet gedragen, maar als eentje van hen (of erger... twee) uit de wei gaan, bv mee op wandeling, reageren de dames als overbezorgde moederkloeken. :+
Ze lopen ook altijd zo met hun viertjes rond. De mama's voorop en de kids erachteraan, met elkaar klooiend.
De merries zijn ook duidelijk de ' volwassenen' Staan bij elkaar alsof ze een theekransje vormen en de kleintjes dartelen eromheen.
Als ik met de kleintjes langs andere paarden doorloop zie ik ook steevast dat vooral de merries enorm interesse tonen. Ruinen en hengsten veel minder.

twiggy... wat het grondwerk met amber betreft... ja, dat is inderdaad echt aftasten. Ze kan ook echt boos worden als ik te snel ga of als ze het niet begrijpt. Maar ze weet ondertussen wel dat ik naar haar luister, dus het wantrouwen wordt wat minder. Maar het is nog niet helemaal weg en dat zal nog wel wat tijd nodig hebben. Uiteindelijk heb ik haar anderhalve maand. Dat is toch nog niets.

En af en toe lief (en misschien ietsje minder consequent) zijn voor je paardje, mag best. Ben ik ook, hoor..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:56

Liljebo, anderhalve maand is inderdaad nog erg kort :) . Ik heb er met Sam (achteraf gezien) zeker een half jaar tot een jaar over gedaan om hem echt goed te leren kennen tijdens het grondwerken. Je leert een paard niet in 3 maanden kennen, nee, het contact heeft echt tijd nodig om zich te verdiepen..... En daarbij moet je paard vaak ook nog wennen aan de hele verhuizing, nieuwe omgeving, nieuwe eigenaar..... Fijn dat jij dat ook de tijd geeft. :j
Hoe vaak zie je niet dat men met een nieuw paard meteen diezelfde dag of de dag er op wil gaan rijden? Ik snap dat nooit zo goed, maar ach, wie ben ik? :D

Hahaha, ik ben zo consequent als ik maar kan, althans, ik doe mijn best, maar ben ook snel omgekocht, als hij steeds bij me wil komen knuffelen, hoor :+: . Dan smelt ik en dan ben ik wat minder consequent, waar hij dan ook meteen grondig gebruik van maakt. :+
Maar ach, moet kunnen inderdaad. Uiteindelijk vind ik het plezier samen en het vertrouwen in elkaar veel en veel belangrijker. Dan is er ook wel eens wat ruimte voor minder serieus bezig zijn. :)

Het is nu mooi, zonnig weer, dus ik ga zo weer richting paarden. Vanmiddag schijnt het weer te gaan regenen. Ik denk dat ik vandaag maar weer eens ga rijden, tenzij de bak nog een waterballet is. Dan ga ik gewoon lekker grondwerken, ook prima. Fijne dag allemaal en tot later!!!
(Als het goed is, zie ik Inge en Dani ook zo bij de paarden, gezellig). :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:07

Gelukkig droog gebleven vandaag! Het begon pas te mieseren toen ik alweer lekker in de trein terug zat :).

Was fijn om mijn Reintje weer te zien, had haar echt gemist de afgelopen dagen dat ik het te druk had om heen te gaan. We hebben vandaag met vier man sterk een teek (of hoe je dat ook schrijft) verwijdert, haha. Hij zat op een rottige plek, op haar oor... Daarna nog een goede schriktraining gehad in de vorm van een lawaaierig, tracktorachtig megading dat op het erf begon te bewegen en Reina op wilde eten ;).

Alles gaat gelukkig verder prima met mijn meissie :+: .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:57

Hihihi, nou, dat was me een onderneming, zeg. Die teek weghalen bij Reina :)) . Maar het lukte alsnog redelijk snel, gelukkig. :D

Tjitse en Sammy waren een hele tijd aan het spelen en rondrennen door het land. Mijn hemel, wat kunnen die dieren een afstanden afleggen, zeg. Wat een energie, terwijl ik Sam daarvoor toch aardig heb laten lopen bij het rijden en grondwerken. Hij wordt ook echt al slanker. :j
Al hoewel hij nu ook echt de bouw van een Fjord gaat krijgen. Zo apart om te zien, hoe je paard verandert bij het volwassen worden. Hij wordt een stevige pony, hoor.

Het zonnetje schijnt en ik ga zo weer eens kijken hoe het er met de kudde voorstaat. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:20

Dani... reintje heeft het dus moeilijk gehad. En jullie ook... hihi.. ik haal hier steeds teken weg bij de paarden, tegenwoordig met de vingers. Ze hebben er zo vaak...

Twiggy... spelen is het beste voor het lichaam volgens mij. Sinds we een betere wei hebben en Silja een fittere vriendin heeft dan toni, ziet ze er stukken beter uit.

Over dat rijden heb je gelijk. Liefst rijden ze dezelfde dag met een paard wat ze net hebben, maar toch minstens na twee of drie dagen. En twee weken daarna komen ze dik in de problemen en snappen er niets van...
Ik wacht liever en leer een paard kennen met grondwerk
En dan rustig beginnen met in stap ff erop. Tijd zat en wel zo veilig als je weet hoe je paard op alles reageert.

Da is gisteren trouwens hier geweest.

Ambers klieren waren goed voelbaar, maar niet gezwollen. Ik schaamde mij al omdat ik dat dacht, maar hij zei dat het heel normaal was dat je dat niet kende als je eerder geen paard had waarbij ze goed voelbaar waren. Dat was nl per paard verschillend. Verder goed onderzocht en niets gevonden, behalve een hopeloos, lang niet onderhouden (nooit?) gebit. Boventanden waren nog maar heel klein, ondertanden heel lang.
Hij heeft de zaak goed bijgewerkt (na kalmerend middeltje om stress te voorkomen) en nu moet het gewoon regelmatig worden bijgehouden. Het is natuurlijk wat afwijkend, dus nu is dat extra belangrijk. Verklaard natuurlijk haar angst voor het bit bij de vorige eigenaar... maar blijkbaar is het daar nooit bij opgekomen om ernaar te laten kijken. Strak riempje om de neus om de mond dicht te houden is makkelijker... pfff...
Verder vond hij haar een heel leuk paard. Zacht karakter, dacht hij en daarmee de dupe van haar eigen zachtaardigheid bij voorgaande eigenaars. Hij was blij dat ze nu hier stond.
Ze zag er verder goed uit. Hij kon natuurlijk niet met zekerheid bepalen of er nog een tandontsteking of iets was, dus moest ik voorlopig alles in de gaten houden. Als ze problemen blijft houden, kan een nader onderzoek nodig zijn... maar alleen dan (hij is niet zoiemand die meteen met slangen en foto's in de weer gaat)

Billy had helaas zomereczeem, maar dat had ik wel verwacht. Hij was tegen spuiten en medicatie, want dat was geen oplossing. Hij vertelde ook dat een tijd lang werd gedacht dat eiwitten en suikers een rol speelde, maar de meest recente onderzoeken toonden aan dat het toch echt een allergie tegen die mugjes was en vaak erfelijk.
Zijn advies was een keer per week manentop en staart met switch indruppelen om de knutjes weg te houden en een eczeemdeken te gebruiken. Dat werkte volgens hem het beste. (voorop gesteld dat ik zo'n kleine deken kan vinden)
De manenkam was hard en rimpelig door het schuren. Er waren geen tekenen van insulineresistentie en de pony's waren wel wat rond, maar beslist niet te dik in de zin dat het gevaar opleverde voor de gezondheid.

Ze lopen op een natuur/Boswei met verschillende gras en kruiden soorten en de da vond dat ze daar gewoon moesten blijven lopen, samen met de andere paarden.
In beweging zetten was heel goed, maar niet apart zetten of op zand en al helemaal niet in de stal, want een ongelukkige pony krijgt minder weerstand en dat is nooit goed.

Hij vond zelf dat te snel paarden op zand en in stallen werden gezet ter voorkoming van. Hoefbevangenheid was een akelige ziekte en hij had er veel mee te maken, maar de reden was zeker niet altijd te dik/te veel eten ed, maar het was een erg onvoorspelbaar fenomeen en je moest je realiseren dat je niet altijd alles kon voorkomen door je pony op te sluiten en dat je je moest afvragen of je, door ieder risico te willen vermijden (wat niet altijd mogelijk is) de levenskwaliteit van een pony wel zo erg mocht aantasten. Overal waren risico's aan verbonden, maar hij vond dus dat het welzijn van een paard altijd voorop moest staan.

Hij heeft een eigen paardenkliniek, ong een half uur hiervandaan, maar is heel anders dan de grote paardenklinieken. Een simpele, aardige man, die alles goed uitlegd en niet meteen met medicatie, spuiten, operaties en vervelende onderzoeken komt aandragen...
Voor hem staat het voorop dat een paard prettig moet kunnen leven

Met toon was hij toen ook tegen overbehandeling omdat het ten koste ging van het paard. Hij probeerde het wel met glucosamine, maar dat hielp dus uiteindelijk niet en hij kreeg er nog die tumor bij, die zo groot en open was.

Had ie nog kunnen opereren, maar het was al eens weggehaald en veel agressiever teruggekomen, dus dat zag hij niet zitten. Net zo min als gewrichten inspuiten die gewoon al helemaal versleten waren....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:49

Fijne DA heb jij zo te lezen. Fijn dat hij het welzijn van het paard voor de risico's (die je buiten nu eenmaal hebt) zet. Zelf doe ik dat ook, ik vind bijv. bliksem doodeng, maar ik laat mijn paardje lekker buiten hoor.

Gelukkig gaat het medisch goed met Amber, op een gebrekkig gebit na. Kon ze daar wel goed mee eten? Ik ben ook blij dat ze nu bij jullie is :j!

Mooi zinnetje dit trouwens ...
Citaat:
[...] en al helemaal niet in de stal, want een ongelukkige pony krijgt minder weerstand en dat is nooit goed.

Ben ik helemaal met je eens :D!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:32

Mijn da denkt wat dat betrefd ook mee, die gaf bij Jimmy aan dat normaal een strikte boxrust van een half jaar gehanteerd wordt, maar dat hij dan een ongelukkige pony zou creeeren en dat belemmert het herstel nog meer dan de beweging.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:07

Klopt helemaal. Hoewel goed bedoeld vind ik dat mensen soms doorschieten in het veilig houden van het paard.
Er zijn zelfs mensen die hun paard niet buiten durven te zetten met andere paarden, bang voor een blessure. Maar ook minder extreem zoals lange boxrust met een peesblessure (wordt door mijn da ook niet gehanteerd. Paarden krijgen een overdosis energie, gaan sodemieteren om het kwijt te raken en lopen kans op verergering.. mensen met een blessure mogen ook niet op de bank gaan liggen), Altijd op stal houden van eczeem paarden of paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid... dat soort dingen. De vraag is hoe het dan nog is met de kwaliteit van leven.
Gelukkig zet mijn da dat wel voorop.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:28

Inderdaad het gesodemieter met boxrust wordt in mijn ogen te veel opgehemelt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:34

Jouw DA, Liljebo, klinkt helemaal als mijn holistische DA, Steffi van der Laarse :j . Mijn reguliere DA staat er iets minder voor open, maar wel wat meer dan degene die ik ooit daarvoor had als DA. En nog belangrijker misschien; ze luistert echt naar me en neemt mij serieus, want ik ken mijn paard uiteindelijk toch het allerbeste. De DA daar voor vond dat ik mijn paard met een gecompliceerde hoefzweer (ze dacht zelf aan een zoolkneuzing, naast die hoefzweer :+ ) maar binnen moest houden wekenlang. Toen ik aangaf dat ik daar mijn twijfels over had, toen na een tijdje vertelde dat hij niet meer te harden was binnen en hem alsnog buiten gezet had (ik geloofde niet in dat zoolkneuzing verhaal :o ), kreeg ik de wind van voren min of meer. Toen heb ik haar heel duidelijk gemaakt dat mijn paard echt niet sneller beter wordt, als hij zo ongelukkig is. Hij kreeg toen zelfs nog andere klachten (agressie/de witte lijn in zijn hoeven begon los te laten/energieloos doordat zijn weerstand was verminderd).

Leuk detail: Eenmaal op het land, waren de problemen heel snel weg. :D
Toen had ik weer geleerd dat ik op mijn intuitie kan vertrouwen.

Net als nu met die insuline resistentie. Al die verhalen over fructaan en langer gras...... Mijn paard doet het niet goed op teveel langer gras, maar beter op een 'schraler' land. Sommigen vinden dat ik mijn paard dan maar binnen moet zetten en ik heb overwogen om dat bv 's nachts te doen. Gelukkig niet gedaan, want hij doet het uitstekend buiten nu.
Veel beweging (zowel in training als op het land, want met Tjitse speelt en rent hij heel veel) en schraal land werkt het beste tot nu toe. Ben benieuwd wat mijn NBer volgende week van zijn voeten zegt, want ook die worden weer beter (traumaringen/witte losgelaten lijnen weer, maar het proces lijkt gestopt!).

Liljebo, wees maar zuinig op zo'n DA, want daar zijn er naar mijn idee nog niet genoeg van.
Boxrust is achterhaald, naar mijn idee. Paarden met hoefbevangenheid moeten juist ook bewegen om hun stofwisseling te versnellen en de boel van binnen te kunnen reinigen. We hebben af en toe paarden met peesblessures op het land staan en die doen minder gek dan die paarden die binnen moeten staan om dan vervolgens na 3 dagen wandelen, volledig uit hun plaat te gaan, waardoor ze er vandoor vliegen. Al zo vaak gezien. :+
Ik zie er ook het nut niet van. :n

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:06

Mijn da hou ik ook in ere, die is echt goed, maar verteld mij ook zonder foto's diagnose waarvan iedereen roept kan je niet zien van buiten en altijd heeft hij gelijk, of het nu om de hond gaat of om de paarden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:44

twiggy... ik hou hem zeker in ere. Is een goede vakman en heel nuchter.

Vanmorgen bosritje gemaakt in stap. Ging goed. Amber was ontspannen. Alleen het laatste stukje ernaast gelopen omdat we tussen twee huizen met schuren en veel materiaal door moesten en dat wat heeeeeeeeeel eng. Zeker toen er ook nog paarden meegaloppeerden.
Hoeven van amber zagen er nu wel minder goed uit. Brokkelen en zo. Ze zijn natuurlijk nog niet erg sterk,'
Zei ik tegen mijn man dat er zo snel mogelijk iets aan moest gebeuren, kwam een meisje rond de middag voorbij wat bij het eerste nest een pup van ons kocht. Ze woont in de buurt en komt regelmatig langs.
En ze is leerling hoefsmid.
Heeft zij ambers hoeven bijgewerkt.

Billy gewassen en met switch behandeld. Ben benieuwd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:44

sonjim schreef:
Mijn da hou ik ook in ere, die is echt goed, maar verteld mij ook zonder foto's diagnose waarvan iedereen roept kan je niet zien van buiten en altijd heeft hij gelijk, of het nu om de hond gaat of om de paarden.

Doet die van mij ook (met paarden... hij is in paarden gespecialiseerd) Hij maakt ook alleen foto's als het echt nodig is.

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:42

Al langere tijd ben ik geinteresseerd in het natuurlijk houden van paarden, maar pas sinds gister vind ik dat ik mag meepraten hier ;)

Na LANG zoeken heb ik eigenlijk gevonden wat ik zocht. Een stal waar ze 24/7 buiten kan staan met loopstal. Ze staat samen met een oude merrie op een groot stuk land, met veel kruiden en afwisselende bodem. Hier en daar een stuk gesteente en een harde bodem. De verhuizing ging echt super. Het klikt perfect maar haar nieuwe vriendinnetje en na een klein beetje stress dat die wegging voor wandelen gister, was de rust snel wederkeert.

Even een foto met het stalletje op de achtergrond. Die vos is van mij ;)
Afbeelding

Ik wil binnenkort een CRB aanschaffen om lekker bitloos te gaan rijden. Dit deed ik tot nu toe vooral met stalhalster om uit te testen hoe ze er op reageerd. Ik rijd niet veel, dus ik wil het eerst met een CRB proberen, voor ik een hoop geld uitgeef aan een duur hoofdstel.
Ik doe oppervlakkig wat grondwerk, ik wil nu ze 24/7 buiten staat het krachtvoer afbouwen en ze staat zonder deken en ijzers. Dit alles met reden en niet om de 'hype'. Dit werk voor ons het beste en ik ben dan ook niet per definitie tegen 'normaal', om het zo te noemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:28

Hoi Nainkey, leuk paardje en wat fijn dat je zo'n plek gevonden hebt in de drukke Randstad!! Zie je, het kan dus toch, he. ;)
Welkom hier, altijd gezellig als er weer iemand mee komt kletsen. :j :)

Wat zijn jouw redenen om je in het natural gebeuren te verdiepen en het zo te gaan doen?

Ik kan daar heel kort over zijn ;) . Mijn paard is een PAARD en die horen gewoon zoveel mogelijk buiten in de kudde. Vanmiddag zag ik weer hoe blij hij was dat hij weer terug mocht naar de groep na een supermiddag samen rijden en tutten. Hij zegt dan altijd echt even gedag door zich nog even naar me om te keren en me een 'neusje' te geven en dan draait hij om en rent in rengalop met allerlei jolige bokken naar de groep terug. Oh man, wat geniet ik dan. :D
Hij is zo blij, zo vrolijk, zit goed in zijn vel en de training gaat echt GEWELDIG!!! Ik heb heerlijk gereden weer *\o/* . Wil nu wel weer eens graag een keer naar het bos. Dus Inge? Dani? Gaan jullie mee eerdaags? Volgend weekend????

Heb vanmiddag ook een nieuw kriebelplekje bij Sammy ontdekt. Hij had jeuk op een plekje net boven zijn rechterachterbeen. Ik dacht 'ik help even met mijn borstel'. Het bovenlipje ging helemaal trillen en naar voren toe, zo schattig. Links op dezelfde plek doet hem niets, maar die rechterkant, zoooooo heerlijk :D !!!
Per toeval ontdekt. Inge was erbij en we hebben er hard om gelachen.

Het was een heerlijk weekend bij de paarden!!! Wat kun je daar vrolijk van zijn, ik glim helemaal van trots (GLIMMERDEGLIM). Dit kon ik ook echt even gebruiken......