[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:23

Weer vragen, of hij dus nog dichterbij komt. En als hij dat niet doet wegsturen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:32

Ik zou me er niet druk om maken als het een keer wat minder gaat. Misschien stond er vandaag meer wind, misschien wilde hij net flink gaan rennen toen jij er aan kwam en hij opeens een halster om kreeg, of misschien moest hij heel nodig plassen maar doet hij dat liever niet waar jij bij staat, waardoor hij het op houdt en zich ongemakkelijk voelt.

Maar een tip (als ik het goed heb begrepen) vanuit het paard gezien: jij vraagt hem naar je toe. Hij komt naar je toe en denk misschien op 2 meter afstand: dit zal wel ver genoeg zijn.
Dan stuur jij hem weer weg.
Dan kan hij 2 dingen denken: ik zal wel dichtbij genoeg geweest zijn, anders stuurt ze me niet weg.
Of:
Ik heb het fout gedaan, want ik heb geen beloning (friendly game) gehad. Maar wat heb ik fout gedaan? Ik kwam toch naar haar toe?

Misschien is het een idee om de volgende keer net zo lang te wachten totdat hij echt naar je toe komt. Al heb je paarden waarbij je dan idd langer dan 2 dagen kunt wachten. Maar ik weet niet hoe jouw paard is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:32

En als jij dan een stap naar achter doet, wat doet hij dan? Komt hij je achterna?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:35

Misschien dat je paard wel heel graag bij je wil zijn? En dat hij door het wegsturen verwarder werd , want hij begreep niet wat hij fout gedaan had??

Ja dat blééf ik doen. En het zag eruit alsof hij steeds maar verwarder en verwarder werd. Uiteindelijk kwam hij niet eens meer toen ik hem weer terugriep.[/quote]

Dat quoten moet ik ook nog eens goed leren...

Als je merkt dat hij het na twee keer nog niet doet , iets anders gaan doen? Iets wat hij wel begrijpt , waardoor jij je boosheid kunt laten zakken?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:35

@ Wendy; nee, dan blijft hij OF staan of hij draait zich alweer om om weg te lopen.

@arno: Ik wil ook best geloven dat het gewoon een slechte dag is hoor, dat zeg ik niet.

Is het dan misschien een idee om als hij 2 mtr voor me staat gewoon over te gaan op Voor Elkaar Wachten ? Dat ik dus zodra hij een pas opzij zet een beweging in de tegenovergestelde richting maak ? Of echt gewoon alleen wachten en blijven vragen of hij dichterbij komt ?

@ Nammie: Ik denk inderdaad dat hij het gewoon niet goed begrijpt. En door het steeds maar wegsturen word hij steeds verwarder.. Ik zal zo nog eens naar hem toe gaan en Friendly Game uitgebreid doen en verder niet weer iets op gaan zoeken waarvan ik weet dat het nog niet helemaal goed gaat soms.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:41

Ik zou het gewoon laten inzakken allemaal. Waarschijnlijk speelt er iets wat je nu niet 1 2 3 duidelijk kunt krijgen en vaak is dat symbolisch, met betrekking op jezelf.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:44

Het eerste wat ik hier zou proberen is idd wachten zonder verdere signalen. Want hij reageert al goed, maar moet in dat goede nog net wat verder gaan. Als je dan opeens iets anders gaat doen, kan hij in de war raken over wat je nou van hem wilt als je een bepaald signaal geeft.

Ik vergelijk het met het hand targetten. Dan zeg je "Hier!" en je houdt je linkerhand omhoog. Zodra de neus die hand raakt, zeg je bijvoorbeeld YES! (Ik zeg zelf: Goed zo!) en geef een brokje met je rechterhand.

Paarden zijn soms lui en al snel proberen ze met hun neus naar je rechterhand te gaan, nog voordat ze de linkerhand aangeraakt hebben. Vaak komen ze even in de buurt van de linkerhand (zonder aan te raken) en dan duikt de neus al naar rechts. Dan wacht ik gewoon af totdat ze weer naar links gaan. Zelf hebben ze het heus wel door, hoe het werkt. Daar hoef je geen extra signalen voor te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:48

Citaat:
Tja, en hij is nog wel erg jong om afgespeend te worden (3 maanden en 10 dagen)

........
Huilen Boos!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:49

@ Arno; okee dat zal ik proberen. Gewoon wachten. En als hij dan na een tijdje omdraait en wegloopt ?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:51

2 meter afstand vind ik een geweldige afstand, ik zou willen dat Morrie dat deed, maar die komt altijd meteen bovenop me staan en dat vin dik te dichtbij, dan moet ik hem weer achteruit zetten enz.

paarden leren inderdaad zooo snel, ik heb nu geen zin om het hek door te gaan, want dan ga ik tot m'n knieen de bagger in, dus ik wil over het hek het halster aan doen, dat heeft 2 dagen geduurd, toen snapte ie het.... alleen jammer dat ie vanmorgen door de onderdirecteur door de omheining de sloot in werd geslagen toen ik aan kwam rijden, toen moest ik er wel in om dat dominante heerschap weg te jagen bij hek, want Morrie durfde er niet meer in de buurt te komen

Als ik hem nu ook es kon leren z'n voet op een bekapbokje te laten staan en niet meteen het been door te strekken en het bokje om te smijten..... maar dat is al 4 jaar een probleem

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:53

Anouar heeft m'n favoriete touw kapot getrokken Zij zijn groot en ik is klein!
Ik had hem vast gezet, hij keek ineens heel snel achterom en toen was de klip kapot. Dat wordt dus maar weer een nieuwe kopen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:55

Faux schreef:
@ Arno; okee dat zal ik proberen. Gewoon wachten. En als hij dan na een tijdje omdraait en wegloopt ?

Dan weet je zeker dat er iets mis is gegaan. Kan zijn dat hij het niet begrepen heeft (jij was niet duidelijk genoeg). Ik vind het zelf ook moeilijk hoe je daar mee om moet gaan. Sommige paarden merken het meteen of zijn er gevoelig voor als je ze dan negeert. Bij anderen werkt het goed als je dan, zodra hij ook maar aanstalten maakt om om te draaien (leren herkennen), roept: "Hee!" en dan meteen opnieuw het uitnodigende signaal geven.
En je kunt nog tal van andere dingen doen, maar ik ben ook nog maar een beginneling hoor. Je moet in ieder geval zorgen dat het hem geen voordeel oplevert als hij omdraait en wegloopt. (Met rust gelaten worden kan ook al voordeel zijn voor een paard).

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:56

Morrie schreef:
2 meter afstand vind ik een geweldige afstand, ik zou willen dat Morrie dat deed, maar die komt altijd meteen bovenop me staan en dat vin dik te dichtbij, dan moet ik hem weer achteruit zetten enz.

paarden leren inderdaad zooo snel, ik heb nu geen zin om het hek door te gaan, want dan ga ik tot m'n knieen de bagger in, dus ik wil over het hek het halster aan doen, dat heeft 2 dagen geduurd, toen snapte ie het.... alleen jammer dat ie vanmorgen door de onderdirecteur door de omheining de sloot in werd geslagen toen ik aan kwam rijden, toen moest ik er wel in om dat dominante heerschap weg te jagen bij hek, want Morrie durfde er niet meer in de buurt te komen

Als ik hem nu ook es kon leren z'n voet op een bekapbokje te laten staan en niet meteen het been door te strekken en het bokje om te smijten..... maar dat is al 4 jaar een probleem

Maar als hij op twee meter afstand blijft staan kan je hem niet belonen door bv. Friendly Game. En naar hém toe lopen die laatste passen is ook niet goed..

Lenneke, zonde van je touw.. keek hij zo hard achterom dattie kapot is ? Sterk paardje dan ! Is mij iig nog nooit gebeurd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:57

Citaat:
Dat wordt dus maar weer een nieuwe kopen

van z;n eigen zakgeld.... Morrie krijgt 2 euro per week, heeft van de week in 2 dagen al 100 euro uitgegeven (tandarts en bekapsters) dus hij krijgt een heel jaar geen zakgeld meer.....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:57

Het was een hondenriem, misschien is dat het Clown

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:58

arno8 schreef:
Faux schreef:

Dan weet je zeker dat er iets mis is gegaan. Kan zijn dat hij het niet begrepen heeft (jij was niet duidelijk genoeg). Ik vind het zelf ook moeilijk hoe je daar mee om moet gaan. Sommige paarden merken het meteen of zijn er gevoelig voor als je ze dan negeert. Bij anderen werkt het goed als je dan, zodra hij ook maar aanstalten maakt om om te draaien (leren herkennen), roept: "Hee!" en dan meteen opnieuw het uitnodigende signaal geven.
En je kunt nog tal van andere dingen doen, maar ik ben ook nog maar een beginneling hoor. Je moet in ieder geval zorgen dat het hem geen voordeel oplevert als hij omdraait en wegloopt. (Met rust gelaten worden kan ook al voordeel zijn voor een paard).

Ik heb inderdaad goed in mijn hoofd zitten dat rust een voordeel en/of beloning is voor een paard. Ik zal dat van Hee roepen en dan opnieuw het uitnodigende signaal geven eens proberen. Bedankt !

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:58

Lenneke_ schreef:
Het was een hondenriem, misschien is dat het Clown

haha, dat zal het zijn. Vork

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 14:53

Visco heeft de herfst in zijn bol Clown Hij was behoorlijk fris vandaag

Ik heb even foto's van zijn hoeven gemaakt, ik twijfel of zijn hoeven te kort zijn, dat ze te veel slijten. Eerst was er te weinig slijtage, daardoor ben ik heel veel met hem over het asfalt gaan draven. Maar nu heb ik denk ik iets te veel van het goede gedaan Nagelbijten / Gniffelen

voor:
Afbeelding

achter:
Afbeelding
Vooral achter maak ik me een beetje zorgen, zijn hoef is van voren helemaal recht zo erg is hij afgesleten Nagelbijten / Gniffelen

wat vinden jullie?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 14:55

Moeilijk zeggen zo van de zijkant.
Ik vind de hielen wat hoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:02

Hielen lijken mij ook wat hoog, maar gewoon de zool aan houden, dan komt dat vanzelf wel goed (de zool trekt na een tijd naar boven).
De achterhoef lijkt bij de toon inderdaad erg hard gesleten. Dat had ik bij Vanilla ook een keer toen ze de hele tijd enthousiast op het asfalt bleef draven. Toen heb ik twee weekjes rustig aan gedaan en het was weer goed. Ze heeft geen stap gevoelig gelopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:22

Wit heeft denk ik de zomer in zijn bol (het is lekker weer, dus waarom niet de herfst in zijn bol).

Ik was een stukje met hem gaan wandelen aan de hand, en hij was me een partij aan het hinniken.. echt niet normaal. Hij bleef maar bezig..

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:28

Welkom nieuwen!

Faux; als een bepaalde oefening niet lukt met je paard, en jij ziet niet waarom, dan gewoon stoppen en een volgende dag weer proberen. In de tussentijd nadenken.

De veearts is vanochtend weer geweest, Shaomi moest nog een spuit (3!)

Ik ga er nu nog even heen om haar benen te wassen en mokzalf op te smeren. Weet je wat ik raar blijf vinden van traditionele veeartsen? Je krijgt alleen spul en advies mee voor de buitenkant, voor de korstjes. Maar de bestrijding van mok moet van binnenuit gebeuren, dus waarom krijg je daar geen advies en middeltjes voor? het werkt toch hetzelfde als met exceem voor mensen..
Even kijken of ik die vsm mok pilletjes ergens kan bestellen op internet. Daar hoor ik nog de meeste goeie verhalen over.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:29

@ visconti; over de hoeven kan ik niets zeggen, ik weet nog maar weinig af van hoeven en natuurlijk bekappen. Lachen

@ Evita; Dankjewel voor de tip. Ik ga inderdaad morgen gewoon op mijn gemakje weer bij het begin beginnen en het opnieuw proberen. Lachen

Zo. Ik heb net met Rowygo ook nog lekker "gespeeld" en dat ging zó goed dat ik weer helemaal vrolijk ben. Mijn broer heeft vandaag foto's gemaakt van mij aan het werk met Vladimir [ toen het nog goed ging Nagelbijten / Gniffelen ] en met Rowygo, ik zal zo wat plaatsen. Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:58

WHAAAAAAAAAA...
Bokt leeft weer!!!! Haha!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:00

Hehe het duurde weer veel te lang Bloos