[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:53

John, ik heb het gelezen (en me niet gemeld, want ik ben nog geen 50+ er ).

Het lijkt me goed dat je je negatieve ervaring van de cursus ook aangeeft bij de betreffende cursusleider(s) en/of bij de mensen die 'het brein' zijn achter de cursus.

Zelf heb ik onlangs een cursus paardenfokkerij gedaan. Die is mij zwaar tegengevallen. En dat heb ik de organisatie ook laten weten.
Dan kùnnen ze daar iets mee. Of niet natuurlijk , maar de 'klacht' komt wel daar terecht waar aan de klacht gewerkt kan worden. Je geeft de mensen daarmee de gelegenheid verbeteringen aan te brengen e.d..

Werd je ook gevraagd een enqueteformulier in te vullen?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:00

Jovarna schreef:
John, ik heb het gelezen (en me niet gemeld, want ik ben nog geen 50+ er ).

Het lijkt me goed dat je je negatieve ervaring van de cursus ook aangeeft bij de betreffende cursusleider(s) en/of bij de mensen die 'het brein' zijn achter de cursus.

Zelf heb ik onlangs een cursus paardenfokkerij gedaan. Die is mij zwaar tegengevallen. En dat heb ik de organisatie ook laten weten.
Dan kùnnen ze daar iets mee. Of niet natuurlijk , maar de 'klacht' komt wel daar terecht waar aan de klacht gewerkt kan worden. Je geeft de mensen daarmee de gelegenheid verbeteringen aan te brengen e.d..

Werd je ook gevraagd een enqueteformulier in te vullen?

Ja, dat werd gevraagd en deze is ook ingevuld. Begrijp het niet verkeerd, ik ben erheen geweest om iets te leren, dat is zeker van toepassing echter mijn mening over NB ligt nu anders. Ik vertrouw het systeem en de waardering van deze bekappers niet meer. das wat ik hun heb gezegd. Ik zou als ik hun was toch deze waarderingssite voor deze bekappers snel verwijderen om het systeem NB niet in onvrede te late storten. Op deze wijze krijgen mensen die dus klakkeloos iets aannemen een domper. das wat mij enorm stoort.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:01

ik vond net de foto's van de cursus die ik gedaan heb: http://www.mijnalbum.nl/Album=FWFIRPPI

niet geschikt voor tere zieltjes met zwakke maagjes

Er zijn ook NB-ers die een zeer degelijke opleiding in Amerika hebben gedaan hoor en geen eendagscursus, maar die vind je vast niet op de site van PN......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:12

johnnie schreef:
Ik vertrouw het systeem en de waardering van deze bekappers niet meer. das wat ik hun heb gezegd. Ik zou als ik hun was toch deze waarderingssite voor deze bekappers snel verwijderen om het systeem NB niet in onvrede te late storten. Op deze wijze krijgen mensen die dus klakkeloos iets aannemen een domper. das wat mij enorm stoort.

Je bedoelt de waardering op HN?
Dit advies kun je daar dan neerleggen. Lijkt me toch goed om dat aan te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:42

John, ik heb net op HN gekeken want ik zat nog met een grote vraagteken.
In dat topic vertel je dat de cursus in Hoeselt was.
De "echte" cursussen natuurlijk bekappen worden alleen in Odoornerveen, Riemst en Terneuzen gegeven.
Bij de lijst NB-ers op HN zie ik ook geen naam met de plaatsnaam Hoeselt staan.
Wil je iets meer vertellen?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:10

Jovarna schreef:
John, ik heb net op HN gekeken want ik zat nog met een grote vraagteken.
In dat topic vertel je dat de cursus in Hoeselt was.
De "echte" cursussen natuurlijk bekappen worden alleen in Odoornerveen, Riemst en Terneuzen gegeven.
Bij de lijst NB-ers op HN zie ik ook geen naam met de plaatsnaam Hoeselt staan.
Wil je iets meer vertellen?

Hoeselt is Riemst Jovarna. Tis Hoeselt dorp te Riemst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:15

johnnie schreef:
Hoeselt is Riemst Jovarna. Tis Hoeselt dorp te Riemst

Oké, België dus.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:37

Yes, en een toevoeging: die afschuwelijke paardenbenen is hun natuurlijk niet aan te meten dat moge duidelijk zijn.
Voorts denk ik dat er zeker goede NK zullen zijn maar wat mij stoort is het systeem via hun site. Mensen worden niet goed geinformeerd over goede of slechte nbers. Als ik hun site beheerde ging die site er zo uit want dit levert negatieve klanken op.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:42

op de cursus die ik gedaan had, was juist de dag ervoor bij het slachthuis gezocht naar afschuwelijke hoeven, zodat er iets te bekappen viel.

Ik ken mijn bekapper inmiddels vrij goed en weet nu ook dat het erg moeilijk is om in onze ogen goede hoeven te vinden op een slachthuis....

Wij wisten van tevoren dat we kadaverhoeven gingen bekappen en dat dat misschien naar zou zijn en zou stinken. Het doorzagen van een been was overigens op ons verzoek, dat doet hij normaal niet op een cursus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:04

johnnie schreef:
Yes, en een toevoeging: die afschuwelijke paardenbenen is hun natuurlijk niet aan te meten dat moge duidelijk zijn.
Voorts denk ik dat er zeker goede NK zullen zijn maar wat mij stoort is het systeem via hun site. Mensen worden niet goed geinformeerd over goede of slechte nbers. Als ik hun site beheerde ging die site er zo uit want dit levert negatieve klanken op.

Al die afschuwelijke hoeven zijn een teken aan de wand dat er ontzettend veel paarden met slechte hoeven rondlopen en dat er ook veel paarden vanwege hoefproblemen naar het slachthuis gaan.

Ik had dit wel uit je verhaal begrepen hoor johnnie, maar je hebt het inderdaad wel zodanig opgeschreven alsof het ten nadele is van het natuurlijk bekappen. De kadaverhoeven hebben natuurlijk niks met natuurlijk bekappen te maken; juist niet, durf ik wel te zeggen. Dus dat mag je in die andere topics ook nog wel even rectificeren.

Je hebt het nu dus over de site van hoefnatuurlijk (en niet over de site van waar je de cursus hebt gedaan)?
Hier moet ik je gelijk in geven. Ik heb een natuurlijk bekapper waar ik prima te spreken over ben, maar in feite kan ik hem helemaal niet beoordelen qua cijfer, omdat ik hem niet met andere NB-ers kan vergelijken. Misschien als ik er nog een paar aan 't werk zie, dat ik denk "hée de mijne is dus helemaal niet zo goed, die ander doet het veel beter!". Ik kan me dus ook niet helemaal vinden in dat waarderingssysteem en mag er van mij ook wel af ja.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:36

ik vind de discussie over natuurlijk bekappen allemaal heel verwarrend.

Smurf, wat is het verschil tussen jouw bekapper en de methode van paard natuurlijk?

Ik heb een cursus gedaan bij PN, veel van opgestoken overigens. Maar om nou te zeggen dat ik helemaal hun methode volg. Een aantal dingen heb ik meegenomen. Mijn paard heeft nooit ijzers gehad, en altijd al hele sterke hoeven gehad. Wel eens een zweertje in het verleden maar eigenlijk nooit hoefproblemen. Omdat ik altijd al op asfalt rijd kwam de hoefsmid alleen maar om te vijlen. Kijken naar de stand deed hij nooit.

Ik vijlde haar hoeven altijd al bij als er een flare uitstak oid. En nu zocht ik een manier om haar zelf te bekappen. Dit doe ik nu een jaar en het gaat fantastisch. Ik hoef er eigenlijk niks aan te doen. Ook het paard van mijn zusje bekap ik, zij had echter wel problemen vroeger met haar hoeven. De hoefsmid zette haar naar mijn mening niet goed op haar hoeven. Nu, een jaar later kunnen we ook met dit paard rijden op het asfalt zonder dat ze pijn heeft of hoefzweren krijgt.

Mijn paard is dit jaar niet 1 keer kreupel geweest, geen hoefzweer of rotte straal gehad en zelfs haar chronische mok is over! Zie centrale moktopic. En dat terwijl ze vaak tot haar knieeen in de blubber staat.

Ik doe het niet helemaal volgens het boekje, maar ik volg de hoef van het paard. De reguliere hoefsmeden die komen kijken hebben niks aan de hoeven aan te merken, de dierenarts ook niet.

Ik merk aan mijn paard dat ik iets goed doe, ik denk een combinatie van dingen. Ze is in ieder geval in haar hele leven nog nooit zo gezond geweest...

zo en nu ga ik eerst even afkloppen............

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:48

Citaat:
Smurf, wat is het verschil tussen jouw bekapper en de methode van paard natuurlijk?

vergelijk de sites maar, dat scheelt mij een hoop typewerk....

plus dat mijn bekapper een opleiding gedaan heeft van de mensen die de witte-lijn-methode hebben uitgedacht......

Als ik vroeger bij de reguliere smid vroeg of ik het paard moest monsteren, wist hij niet eens wat ik bedoelde, nu loop ik tussen het bekappen door tig keer heen en weer met Morrie, die uiteraard geen standaard voeten heeft, vanwege een afwijkende beenstand. Dat is ook de 1 van de redenen dat ik hem zelf niet bekap.

De reguliere smid heeft klanten genoeg, het halve Gooi zweert bij hem. Ik heb zelfs zo'n hoeventik dat ik bij lokale paarden aan de ijzers zie welke smid het paard heeft beslagen....... echt ziekelijk. Als er een paard ergens loopt, kijk ik eerst naar de hoeven......en dan pas naar de rest

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:51

ik heb de sites vergeleken, maar misschien ben ik niet helemaal helder...

Ik bedoel het verschil tussen de methodes..ik zie foto's die ik ook bij PN tegen kom. Als ik het zo lees verschilt het niks. Vandaar mijn vraag, maar ik zal verder zoeken naar verschillen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:04

als je de verschillen wilt weten van ervaringsdeskundigen, pb dan Mac en jackie eens, die hebben beide cursussen gedaan en zij weten er echt alles van.
Ik heb de cursus van PN niet gedaan, dat is te ver weg voor mij en ik ben uiterst tevreden met mijn eigen bekapper, degene van de andere cursus dus.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:24

Goedemorgen. Ik ben nog niet bijgelezen maar ik wil wel een dingetje kwijt, Ik moest gisterochtend elders zijn en er was niemand om de paarden buiten te zetten.

Dus heeft Ben (mijn man/vriendje) beloofd dat te doen. Halverwege de ochtend kreeg ik een telefoontje. Lanna en Seven stonden al in de wei, maar Barbie moest nog. Maar hoe groot is Barbie eigenlijk? Want dit paard was wel heel groot.

Ben stond dus met een tuiger in de hand in plaats van een quarterhorse. Gelukkig belde hij, want Lan en Seven moeten dat paard niet zo.

Dus die heeft hij maar teruggezet en Barbie gepakt

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:56

maar snel een naambordje punniken dan Anya...... dan kan hij het de volgende keer gewoon zien welk paard hij moet pakken....

Wij hadden dat soort dingen wel eens in Baarle Nassau, dan werd er gezegd: tuig Bella en Bella even op..... en dan kwamen we met een fout span aanzetten, die Oostenrijkers noemen alle Norikers Bella.... we hadden ze op eeen gegeven moment maar genummerd.... het waren nog allemaal vossen ook....

Bij ons op stal is het nu makkelijk: Morrie is nog de enige bonte

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:17

Toch fijn dat ie even belde Anya!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:28

Ik vind de cursus van PN ook niet genoeg om met je eigen paard aan de slag te kunnen, tenminste, als je daarvoor nog nooit een vijl in je handen hebt gehad. Ik vind (en dat heb ik daar ook gezegd) dat er nog meer nadruk gelegd moet worden op de individuele hoef, en dat ze er duidelijk bij moeten zeggen dat je een eerste (en misschien ook de 2e en 3e enz.) natuurlijke bekapping aan iemand met meer ervaring moet overlaten. Lastig is natuurlijk om zoiemand te vinden, ik denk dat het NB forum je wel een eind op weg kan helpen (hier op bokt), erg veel ervaringsdeskundigen met diverse nb-ers. De NB-er die je paarden voor de eerste keer natuurlijk bekapt, kan dan specifieke aanwijzingen voor jou paard geven. Dat mis ik bij PN. Het is ook jammer dat er geen cursussen worden (of in ieder geval werden) gegeven waarbij je je eigen paard kunt meenemen.

Ondertussen gaat het NB-en bij mij erg goed, als ik vragen of twijfels heb, dan haal ik er iemand bij, maar ik krijg telkens te horen dat de hoeven er goed uit zien, en ik zo door kan gaan. Zelf de 2 dierenartsen die bij Wit zijn geweest ivm met zijn hoefzweer, waren erg te spreken over zijn hoeven. Het waren een beetje plathoeven, maar zagen er verder prima uit.. daar hoefde ik me verder geen zorgen om te maken. Toch zal ik nooit een ander paard durven bekappen, enkel en alleen omdat ik alleen ervaring heb met de hoeven van mijn eigen paarden.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:29

Hier bij mij thuis heb ik voor de buurman die de paarden af en toe te eten geeft ook een schema opgehangen, met de foto van het paard erbij.... kan trouwens niet missen, een grote witte, en een kleine bruine...

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:05

Vanochtend is de paardentandarts geweest. Ze at de laatste tijd wat raar. Ze had wat haken en was ontzettend meewerkend! Hoe schoon dat ze vanochtend was, zo vies was ze vanavond, getsie wat een moddermonster!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:12

dat is de wraak dat je de tandarts hebt laten komen

Gezien de slechte weerberichten voor komende week, heb ik even opgezadeld vandaag, doe ik zo eens in de 2/3 weken een keer, om het gevoel een beetje te behouden..... en ik kon het nog.....

Als ik morgen stijf van de spierpijn ben, kan het ook komen van het verplaatsten van een hele zooi caravans en trailers waar de boer me voor strikte..... ze konden niet achter de trekker want daar zaten prikkers aan, dus moest het met het handje *aarrgghh*

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:15

haha, wat zegt parelli eigenlijk over een paard dat wraak neemt? Ik heb nl echt het idee dat ze me af en toe de gek aan steekt, op een leuke manier.

Ik heb dit weekend weer bekapt, vandaar dat ik ook spierpijn heb..trekt langzaam weg met dit weer.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:17

een paard neemt geen wraak, dat is een antropomorfisme ......als paarden dat wel zouden doen, zou ik hier zeker niet meer zitten en ik denk dat Bokt dan niet zoveel leden zou hebben........

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:39

Wraak is mensentaal Smurf, iets wat paarden vreemd is. Bij paarden kun je spreken van ik heb er genoeg van je krijgt een lor. En ik kan het weten.
Verzet tegen een behandelingswijze tussen paard en mens is wel degelijk een vorm van wraak. Evenals een mens hebben dieren waaronder ook paarden een bepaalde drempel. In eerste instantie zal een paard altijd vluchten, maar als dit niet gaat..........

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:45

Citaat:
Wraak is mensentaal Smurf, iets wat paarden vreemd is.

dat zei ik toch: antropomorfisme.....(het toeschrijven van menselijke eigenschappen aan dieren, planten, voorwerpen, goden of natuurkrachten)