De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:08

Ik heb ook nog steeds geen rotsbodem hier (vnl. zand en weiland) en bij Isa zijn de steunsels nooit te lang.
Als ze al ontstaan, krab ik ze er bij de eerste de beste beurt met een hoevenkrabber gewoon tot de zool af.

Ik begreep in het begin dus ook geen hout waar Frans V. het over had met steunsels wegsnijden, tot ik eens bij de shet van de buren keek en zag dat hij enorme "bulten" onder zijn zool had. Toen begreep ik pas dat DAT de steunsels waren, en hij loopt juist wel dagelijks over kinderkopjes (die bij de stal liggen).

Kennelijk zijn die steunsels dus ook per paard verschillend, maar ik ben blij dat de mijne ze niet heeft (maar "ik" heb weer een ring nog altijd voor in de toon waar ook niemand iets van begrijpt ... bekapper en NB-ers Haha! )

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 10:11

Heeft Isa harde of zachte voeten Ingrid?

Merrit heeft vrij zachte voeten. Dus ook de steunsels zijn redelijk makkelijk weg te snijden. Zou dat er nog iets mee te maken hebben?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:14

Nog een vraag over de hoefjes.
Isa heeft een assymetrische voorhoef (of 2 moet ik zeggen hihi).
Ze staat Frans. Voetas is correct, dus het "hoort" scheef te zijn.
Toch loopt ze een bocht om in draf (korte wending) op het harde niet geheel zuiver. Zij heeft er minder last van als ik overigens.

Maar zou dit kunnen komen door die Franse stand? Dat er te veel druk op de buitenrand van de wand komt als ze een korte wending maakt?

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:16

Antheman schreef:

Merrit heeft vrij zachte voeten. Dus ook de steunsels zijn redelijk makkelijk weg te snijden. Zou dat er nog iets mee te maken hebben?

Keiharde hoeven.
Zo hard dat ik ze eerst moest weken altijd als ze bekapt moest worden. Ik zelf vijl alleen na regen, anders is er echt niets af te halen.

De zool is ook hard. Alleen de witte lijn is heel zacht, en de steunsels dus ook. Is dat niet eigenlijk hetzelfde "spul" bedenk ik me net?
Er zitten altijd steentjes in de witte lijn, moet regelmatig stoppen onder weg omdat ik hoor dat er weer eens wat in haar hoef aan het "dringen" is.

Groeten
Ingrid

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:18

Isapaardje schreef:
Toch loopt ze een bocht om in draf (korte wending) op het harde niet geheel zuiver. Zij heeft er minder last van als ik overigens.

Het kan natuurlijk ook met de gewrichten te maken hebben.

Geeft het op, kan geen plaatje vinden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:30

opala schreef:
Geeft het op, kan geen plaatje vinden.

Ik denk dat ik dat beter ook kan doen Haha! ... het zoeken naar een oorzaak opgeven bedoel ik dan.
Ik ben al jaren aan het "zoeken" naar wat het kan zijn; het wordt niet erger, maar het gaat ook niet weg. DA en hoefsmid en bekapper weten het ook niet. Iedereen doet maar een "gooi" in feite.
Aangezien het geen wedstrijdpaardje is en ze er duidelijk niet veel last van heeft (gisteren was ze zo gek als een deur, bleef maar rennen, ook stal in en uit, en het zag er soms erg onbeholpen uit, maar haar stoorde het kennelijk niet), laat ik het dus maar zo.

Maar ik dacht misschien kan die Franse stand nog wat betekenen. Daarbij staan dan haar gewrichten ook wat "afwijkend" en in een bocht moet ze het been onder het lijf zetten ...
O ja, met hoefschoenen loopt ze in een bocht op de weg stukken beter (ook dat is een reden dat ik liever met die rubberen dingen aan haar pootjes rijdt).

Sorry dames voor het lange verhaal over mijn shetje ... ga nu weer aan het werk (want voer niet veel uit geloof ik op deze manier Clown ).

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 10:31

Isapaardje schreef:
Antheman schreef:

Keiharde hoeven.
Zo hard dat ik ze eerst moest weken altijd als ze bekapt moest worden. Ik zelf vijl alleen na regen, anders is er echt niets af te halen.

De zool is ook hard. Alleen de witte lijn is heel zacht, en de steunsels dus ook. Is dat niet eigenlijk hetzelfde "spul" bedenk ik me net?
Er zitten altijd steentjes in de witte lijn, moet regelmatig stoppen onder weg omdat ik hoor dat er weer eens wat in haar hoef aan het "dringen" is.

Groeten
Ingrid

Dat is wel apart.

Hoorn is veel zachter materiaal dan steunsel,daar kom je over het algemeen alleen met veel moeite doorheen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:33

Oeps Ingrid ik bedoelde een plaatje van hoornschoen. Maar ben wel even nieuwsgierig naar een foto van jouw paard met afwijking Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 10:33

Isapaardje schreef:
Nog een vraag over de hoefjes.
Isa heeft een assymetrische voorhoef (of 2 moet ik zeggen hihi).
Ze staat Frans. Voetas is correct, dus het "hoort" scheef te zijn.

Maar zou dit kunnen komen door die Franse stand? Dat er te veel druk op de buitenrand van de wand komt als ze een korte wending maakt?

Groeten
Ingrid

geen idee,. sorry

beenstanden wordt je mee geboren. Maar dat betekent niet dat je er niet helemaal zuiver op loopt. Om eerlijk te zijn zie ik de relatie hierin niet zo.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:34

Dat van die steunsels zet ik even op het NB topic denk ik .. is zo rustig nu daar Clown

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 10:38

Isapaardje schreef:
Dat van die steunsels zet ik even op het NB topic denk ik .. is zo rustig nu daar Clown

Jij durft Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:55

Antheman schreef:
beenstanden wordt je mee geboren. Maar dat betekent niet dat je er niet helemaal zuiver op loopt. Om eerlijk te zijn zie ik de relatie hierin niet zo.

Ik zie de relatie zelf ook niet hoor, maar ben dus nog altijd aan het zoeken wat het kan zijn en vraag dat dan oa bij jullie maar even na wat jullie denken.
DA heeft haar al ooit uitgebreid onderzocht (op het oog, met en zonder verdoving, met rontgenfoto's). Niets gevonden toen.

Ik denk dat ik toch dat spul maar ga proberen dat Cornelie mij eens aanraadde ... hippotrose geloof ik. Kan nooit kwaad vertelde zij.

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 11:02

Citaat:
Ik denk dat ik toch dat spul maar ga proberen dat Cornelie mij eens aanraadde ... hippotrose geloof ik. Kan nooit kwaad vertelde zij.

Wat is dat en waarom wil je dat gebruiken?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:04

opala schreef:
Oeps Ingrid ik bedoelde een plaatje van hoornschoen. Maar ben wel even nieuwsgierig naar een foto van jouw paard met afwijking Haha!

http://www.barefoothorse.com

en dan bij kopje strategy en naar beneden scrollen zie je een mooi voorbeeld van hoornschoen en de bijbehorende botten die er "los" ingelegd worden op de foto.

Maar ik begrijp daarmee nog niet waarom mijn paardje dan een keiharde hoornwand heeft en super zachte steunsels.

De foto's van de "ring/rand" op Isabella's zool is hieronder te zien

Afbeelding

stukje detail hoef; de "bobbel" is te zien. De bekapper laat dit zitten omdat het er "van nature" aangroeit (haal je het weg groeit het weer aan).

Op de site (zie onderaan bij mijn naam) staan meer foto's waarop deze rand te zien is. De hoefwand kan dus korter in feite, maar dan loopt ze op deze rand, en omdat de bekapper niet wist waarom die rand ontstaan, vond het hij zo een "beter" idee om de draagrand aan die ribbel gelijk te houden.

Groeten
Ingrid
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 13-04-05 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 11:07

Citaat:
De bekapper laat dit zitten omdat het er "van nature" aangroeit (haal je het weg groeit het weer aan).

Precies!!

En hier loop ik met die steunsels dus tegenaan. je moet ze weghalen, het geeft drukkingen. Maar als je ze weghaalt, groeit het harder!
Was Bram nu jouw bekapper?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:12

Antheman schreef:
Was Bram nu jouw bekapper?

Ja.

Ook bij die ring op haar hoef; die groeit inderdaad weer aan. Klaas Feuth heeft dit 1x eerder gezien bij een bevangen pony. Omdat de mijn ook bevangen is geweest (jaren geleden wel weer), houdt hij het daarop. Ik vind dat raar, want het heeft volgens mij niets met de bevangenheid te maken.
Volgens Hans Arendse is het een rand die veroorzaakt word door ontstekingen in de zool, maar dan zou ze toch gevoelig moeten lopen?

Bram vond dat ik er niet over na moest denken, en het gewoon moest laten zitten. Het groeit toch weer terug. Wel kon ik gaan proberen zei hij langzaam de draagrand wat korter te maken, zodat ze die ring er af gaat slijten als ze er meer en meer op gaat lopen.

Hieronder nog een foto vrij kort na de bekapping, de rand op de zool is minder, de steunsels zijn goed zichtbaar als witte lijnen. Op de foto lijken ze hoog, maar zitten op zoolniveau (hoef was nat gemaakt).
(en geen mustangroll dus bij de mijne Knipoog )

Afbeelding

Groeten
Ingrid

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:05

Isapaardje schreef:
en dan bij kopje strategy en naar beneden scrollen zie je een mooi voorbeeld van hoornschoen en de bijbehorende botten die er "los" ingelegd worden op de foto.

Afbeelding OK dan!

Ingrid heb nog nooit zoiets gezien. Misschien is de celdeling in de basis verstoord waar dit gedeelte uit ontstaat om maar wat te noemen, weet het echt niet. Heeft je paard geen last, dan is er niks aan de hand. Anders waag je een mailtje naar hoefsmeden op I-net, zij zijn de meest aangewezen personen die evt. nog zoiets tegen zouden kunnen komen en er een verklaring voor zouden kunnen hebben

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:50

Wat een apart plaatje zeg zo'n lege hoornschoen, maar wel mooi om te zien hoe dat eruit ziet. Netjes geprepareerd ook!

Ik hoorde van de week een verhaal over een Fries met ernstige white line disease en daardoor aan 4 voeten flinke losse wanden. Die hebben ze op de kliniek in Emmeloord even rigoureus uitgesneden en die heeft nu ongeveer zulke: ) ( voeten, ben je klaar mee zeg.... Speciaal beslag eronder met lange lippen om het restant bij elkaar te houden. Wil niet weten hoe dat er uit ziet!

Nes heeft keurige blote achtervoetjes nu, heb 'm daarna even gelongeerd en ik zie in beweging geen enkel verschil. Gevoelig loopt 'ie ook niet. Misschien komt het nog, maar ik verwacht het niet. Ik heb zelfs foto's van gemaakt Haha! Ik begin echt erg te worden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:53

Op mijn werk hadden ze bij bio ook zo'n lege hoef..... zal weer eens heengaan en dat ding bekijken en fotograferen Pling

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 13:56

Margreet schreef:
Nes heeft keurige blote achtervoetjes nu,. Ik heb zelfs foto's van gemaakt Haha! Ik begin echt erg te worden...

Haha! Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:09

Margreet schreef:
Nes heeft keurige blote achtervoetjes nu, heb 'm daarna even gelongeerd en ik zie in beweging geen enkel verschil. Gevoelig loopt 'ie ook niet. Misschien komt het nog, maar ik verwacht het niet. Ik heb zelfs foto's van gemaakt Haha! Ik begin echt erg te worden...

fijn dat het goed is gegaan.
Op mijn stal kijken ze ook altijd raar als ik foto's maak van dr hoeven. Rolleyes

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:22

Ik heb foto's gemaakt terwijl er niemand in de buurt was Haha!

Vooral voor mezelf hoor, als hij nou ineens slechter gaat lopen ofzo of weet ik veel wat, dan kan ik mooi vergelijken wat er veranderd is (stand bijvoorbeeld) en zo wellicht de oorzaak achterhalen. Ik maak al regelmatig foto's zolang als ik 'm ken, dus dat is niet nieuw *LOL*

Voor de smid:
Natte voeten. Ijzers zaten er 8 weken onder. Hij is er niet overheen gegroeid aan de voorkant, het hoort zo ver terug te liggen. Die rand die er overheen loopt ongeveer halverwege is van een blessure waarvoor hij in een drukverband heeft gestaan, ong. half jaar geleden en dat komt er nu uitgroeien.
Afbeelding

Na:
Nagelgaten moeten er uiteraard uit groeien en hij heeft 'm expres wat langer gelaten.
Afbeelding

Zie nu trouwens dat het net lijkt of hij enorm naar buiten staat met z'n voeten, maar dat moet toeval zijn, want zo staat hij anders nooit.

En van de voorvoeten heb ik geen foto's gemaakt Knipoog

Heb van meneer de smid ook nog een vijl gekregen, dus nu ben ik helemaal ruim voorzien Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:26

Nette voeten hoor. Wel spannend he ijzers eraf. Mijn paard staat ook af en toe zo maf maar dan naar binnen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 14:30

Hihi,

Margreet je snapt hoop ik dat de echte NB er de hoef juist korter maakt mbt de nagelgaten he, om het brokkelen te voorkomen! Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:33

Volgens mij gaat hij gewoon zo staan als dat het op dat moment uitkomt, vooral niet teveel moeite doen Haha! Hij kan ook op 2 benen staan en dan niet diagonaal maar aan dezelfde kant Ziek

Antheman, nee dat snap ik niet. Waar moet je dat vanaf halen dan?! Echt veel hoefwand zit er niet namelijk, dan moet je welhaast een stuk van de zool af gaan bikken ofzo om het geheel in te korten... Lijkt me ook niet wenselijk.