Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:58

Waarom zou iemand aandacht en energie besteden aan de "hete hangijzers" die ook alleen maar in ogen van een selecte minderheid "hete hangijzers" zijn? Waarom je energie te verspillen door in te gaan op een groepje die je systeem niet ziet zitten, als je dezelfde energie kunt besteden aan het doorbouwen waar je mee bezig was en zo door kunt groeien? De mensen die je daardoor kwijtraakt zou je zomaar terug kunnen winnen door de groei die je faciliteert.

Gini

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:08

'Geen commentaar' is het slechtste antwoord dat je als bedrijf kan geven. Hete hangijzers uit de weg gaan door ze te negeren, iedere marketingconsultant zal afkeurend schudden.

Maar goed, jij bent echt wel goed in woorden verdraaien. Jij leest iets wat ik niet schrijf en maakt er dan een eigen boodschap van. En het gekke is dat ik er nog in mee ga ook.

Mijn punt met bovenstaande was: een instructeur achter wiens methode ik niet 100% sta, zou ik nooit aanraden als instructie. DAT is het enige wat je in mijn tekstjes zou moeten lezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:14

Ik moet even wat rechtzetten: Parelli heeft in het interview over learned helplessness niet gezegd: geen commentaar, maar dat hij niet bekend was met de term. Ik zie geen learned helplessness bij de paarden van Parelli, kan me dus voorstellen dat hij daar niet bekend mee is (of er niet op in wil gaan). Ik zie echter ook op Bokt de term vaak genoeg langskomen, terwijl ik de indruk krijgt dat negen van de tien niet weten wat het inhoudt.

Ik sta volledig achter de methode Parelli. Maar je hebt in dit topic vast Parelliers zien schrijven dat er ook nog zoiets is als persoonlijke voorkeur voor een individu die de instructie geeft. Puur om persoonlijkheid. En dat mag in mijn ogen. Ik kan namelijk onderscheid maken tussen persoon en methode. Een ander misschien niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:18

Een ongeduldig persoon moet mij idd niet de les spellen over geduld hebben. Dat klopt.
Een promiscue persoon persoon moet mij geen relatietips geven. Dat klopt.

In dat opzicht denk ik persoon idd niet los van methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:29

Gini schreef:
Een ongeduldig persoon moet mij idd niet de les spellen over geduld hebben. Dat klopt.

En ik juist wel.
Iemand die geen ongeduld kent, kan een ander nooit geduld bijbrengen. En dat geldt ook voor Parelli.
Ik vind Linda stiekem een beetje een huppeltje, maar juist daarom kan ze dingen soms ook net even wat eenvoudiger overbrengen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 20:37

Cassidy schreef:
Gini schreef:
Dat ervaring niet uitmaakt?
Van wie zou je het liefst leren schansspringen. Iemand die al 30 jaar ervaring heeft in schansspringen en over de hele wereld de hoge schansen heeft afgesprongen of van iemand die iedere jaarlijkse skivakantie een schansje van 30 m springt?

Van geen van beiden. Omdat degene die 30 jaar springt en legio ervaring heeft het gevoel met de basis kan hebben verloren en zich mogelijkerwijs niet kan verplaatsen in de leerling. De tweede kan je wat basis bijbrengen, maar de finesses niet. Ik ga voor iemand daar tussenin.

Je zou ook om te beginnen kunnen kiezen voor iemand met een lagere niveau die je goed de basis bij kan brengen en als het niveau stijgt overgaan naar een andere instructie.

Overigens hoeft iemand die goed presteert en veel ervaring heeft geen goede didactische vaardigheden te hebben (zie post Ariebren)

Ik heb het idee dat Parelli zelf zo alpha-mannetje is en redelijk zelfingenomen dat niet echt openstaat voor commentaar op zijn methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:10

Gini schreef:
[***], ik snap dat jij je nu aangevallen voelt en dat was zeker niet mijn bedoeling. Het is niet omdat je maar 1 paard in handen hebt dat ik jouw visie helemaal naast me neerleg, maar ik kan het wel beter plaatsen.
Er is ook een klein verschil tussen 1 paard en 100en paarden, niet in extremen gaan trekken.

2 paarden :+ 2 heel verschillende paarden, met een verschillend karakter en een verschillend verleden dat hen gevormd heeft. De 2 paarden waarvan men zegt dat je ermee verongelukt, maar dit door verschillende redenen. [***] begint trouwens meer en meer LBE te worden, het opwarmen gebeurd sneller en dan wil hij echt spelen en dingen doen, dan vindt hij stilstaan en niks doen maar saai. En ze zeggen van RBI en LBE paarden dat ze het moeilijkste zijn .. de ene omdat ze bevriezen en dan ontploffen (en ze zijn pijlsnel, zitten niet voor niks aan de RB-kant) en de andere omdat ze zich snel vervelen en dan zelf dingen gaan uitvinden en doen (bokken, wegspringen, ... ). Dus ja, ik heb momenteel maar 2 paarden, maar reken maar dat ik daar bakken ervaring mee op doe ... En uiteraard heb ik in het verleden wel meer paarden in handen gehad (zit ook iets langer dan een jaar ofzo in de paarden :Y) ), maar ik vind dat allemaal niet relevant eigenlijk in heel de discussie.

En weet je .. ik ben momenteel supertrots dat ik als Parelli-beginner erin slaag om een LBI naar LBE te krijgen .. iets wat zeker mogelijk was, maar ik nooit had verwacht dat het zo snel kon. Maar ik begrijp ook dat dit soort dingen anderen gewoon totaal niks zegt .. en ook dat er genoeg mensen zijn die niet zouden snappen waarom ik super gelukkig ben als die pony op mijn aanwijzen vol enthousiasme over een hindernis gaat. Bijvoorbeeld..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:10

Gini schreef:

Duidelijk. En door op die manier een persoon al als oninteressant en niet relevant te bestempelen, zou je zomaar heel veel waardevolle informatie mis kunnen lopen.

Een psycholoog kan heel goed zijn in het helpen van anderen, maar met zichzelf compleet in de knoei zitten.
Een relatietherapeut kan heel goed zijn bij het helpen van anderen met huwelijksproblemen, maar er zelf in een relatie niets van terecht brengen.
Een pedagoog kan kinderopvoeding in theorie goed begrijpen en goede tips hebben, maar kan zomaar bij zijn eigen kinderen opvoedkundige missers hebben gemaakt....

Juist doordat er valkuilen zijn waar mensen zelf iedere keer mee geconfronteerd worden, kunnen ze anderen helpen die met dezelfde zaken te maken hebben. Wat ze je te vertellen hebben kan zeer zeker de moeite waard zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:20

Dus heb ik goed begrepen wat je zegt ??

Met veel levens ervaring kan je ander helpen.

Maar dat moet dan wel een hectisch leven zijn geweest.
Veel zaken fout gedaan hebben, veel ellende mee gemaakt hebben, vul maar in.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:33

Cassidy schreef:
Een psycholoog kan heel goed zijn in het helpen van anderen, maar met zichzelf compleet in de knoei zitten.
Een relatietherapeut kan heel goed zijn bij het helpen van anderen met huwelijksproblemen, maar er zelf in een relatie niets van terecht brengen.
Een pedagoog kan kinderopvoeding in theorie goed begrijpen en goede tips hebben, maar kan zomaar bij zijn eigen kinderen opvoedkundige missers hebben gemaakt....

Een pedagoog die vloekende kinderen heeft die met de voeten op de bank zitten moet mij inderdaad niet vertellen hoe ik een kind moet opvoeden.
Een hoefsmid die de stralen doet bloeden, komt ook niet meer terug. Ook al is de theoretische uitleg die die geeft van het hoogste niveau.

Dat is voor mij het verschil tussen theorie en praktijk. Je kan het in theorie nog allemaal zo mooi uitleggen, als er in de praktijk niets van terechtkomt, nee, dan heb je geen klant aan mij. Niet dat die mensen ineens dan een andere job moeten zoeken, hey, ik ben maar 1 persoon. Maar aan mij hebben ze idd geen klant. En praktijk is ervaring en zo is het cirkeltje weer rond.
En en, is het in mijn geval, en theoretische kennis en praktijkervaring en dan praten we verder. :P

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:38

Fransje 23, dank je. Ik denk dat zij dat het beste kunnen beantwoorden, toch?
Ik ben van mening dat je de vragen die je hebt meestal beter direkt aan de persoon te stellen, dat voorkomt verwarring.
Sabine, ik weet niet precies hoe oud het filmpje is(kun je nagaan op de parelli-site), maar het antwoord is inelkgeval van 3 dagen geleden.

Maar goed, als ik het goed begrijp gaat het in dit geval voornamelijk over obidience en language, welke duidelijk gemaakt moet worden naar het paard. En wanneer dit eenmaal duidelijk is, dat er een betere omgang is en het paard begrijpt wat je bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:46

Dat laatste zou ik zo niet durven zeggen, want als je het gaat hebben over gehoorzaamheid en communicatie dan is dat iets wat je moet aanleren, en dus klein beginnen en vergroten indien nodig. En dat is nu net wat hier niet gebeurd, om de reden dat het op dat moment niet kan, aangezien het paard de kleine hulpen negeert (terwijl hij de oefening wel kent), er op een bepaald moment zelfs tegenin gaat en daarna is het hek van de dam en kan je niet anders dan de energie van het paard matchen (en overtreffen) om toch nog door te komen.. Je kan daarna wel proberen met kleine hulpen door te dringen, maar ik gok dat het paard daar zomaar gewoon geen oren & ogen naar heeft aangezien die dat al niet naar de grote hulpen heeft. Dus volgens mij kan je rustig staan vingertje wijzen tot je een ons weegt in dit geval (en met gevaar dat er achter hem wat gebeurd waardoor die naar voren stormt en jij plat bent als je niet snel genoeg bent).. maar dat is maar mijn idee erover :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:36

Gini schreef:
Jessix, ik weet niet wat je opeens gevangen heeft, maar hier was een rustige discussie bezig, waarom ineens al die kribbige berichten achter elkaar. Als er iemand met radicale waardeoordelen strooit dan ben jij het.
De uitspraak 'ik moet janken van Parelli', zal je niet uit mijn mond horen komen. Jij schuwt die uitspraken echter niet.
Ik denk dat het door mensen zoals jou is dat ik Parelli argwanend bekijk. Ik wil jou niet bekeren naar de niet-Parelli kant, wil jij dan alsjeblieft die gunst ook aan mij verlenen?

Ik noem anders niemand bij naam. Ik veroordeel geen systeem. De vraag was of ik wel eens om me heen kijk en daar geef ik antwoord op. Waarom zoveel antwoorden achter elkaar? Omdat ik meer te doen heb dan de hele dag bokken. Dus ik reageer even in één keer. En jou bekeren? Ik moet er niet aan denken..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:36

Shadow0 schreef:
Jessix schreef:
Weer zo'n vooroordeel! Wie zegt dat ik me niet al die jaren heb afgevraagd waarom het zo gaat en waarom het niet anders kan? Hoe ik het zou kunnen doen? Willen doen? Ook jij kent mij blijkbaar??! :?

Ik heb geen oordeel over jou, ik geef aan hoe je reactie overkomt op mij.

Gelukkig maar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:40

Jannepauli schreef:
Wat een onzin, zo'n CV..

Inderdaad.. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:41

Maritje1991 schreef:
Gini schreef:
Ja, niet dat jouw inbreng nu niet interessant. Maar 1 paard is tja, 1 paard.
Als ik alleen maar van mijn paard zou uitgaan, dan zou ik alleen maar nuttig kunnen zijn in verband met doodbrave en intelligente paarden. Het is juist door verschillende paarden in handen te hebben dat je leert van de verschillende karakters.

Ik heb inderdaad maar 1 eigen paard.
Maar dat betekend niet dat ik niet met andere paarden werk of heb gewerkt.
Daarnaast volg ik ontzettend veel interessante mensen, onderzoek ik in mijn vrije tijd graag paarden gedrag, ga op excursie neem lessen van verschillende mensen, help mensen met hun paarden, heb op een dressuurstal stage gelopen, gereden op een spring stal, veel verzorgpaarden gehad.

Maar helaas maar 1 eigen paard.

Eigenlijk vind ik het helemaal niet uit moeten maken, als ik nou wel veel kennis heb opgedaan door andere dingen te doen? Wat maakt het dan uit?

Gelukkig heb ik er 4, mag ik nou wel meedoen??

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:42

Heb je wel paarden getemd? :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:51

Maritje1991 schreef:
Heb je wel paarden getemd? :+

ja met een wortelstok :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:52

Jammer hoor -O-
Als je op deze manier reageert kun je toch geen discussie voeren?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:58

justkid schreef:
Jammer hoor -O-
Als je op deze manier reageert kun je toch geen discussie voeren?

De discussie duurt al 87 paginas. En ik hoef geen extra leden te werven. Het kan mij echt niet schelen of ze Parelli wel of niet wat vinden. Ieder moet lekker zelf weten wat hij/zij met zijn paard doet. En blijkbaar heeft de anti-groep een beeld van een Parelli student die toch niet uit te wissen is. We zijn nou eenmaal kortzichtige beginners met geen ervaring en geen recht van spreken. Ook goed.. Ik kan er niet wakker van liggen.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:02

Hihi ik ook niet zolang we maar gelukkig zijn toch :D
Laatst bijgewerkt door gaya1 op 08-02-13 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:03

Ben ik absoluut! En ik hoop de rest ook. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 00:07

Opvallend, ik heb helemaal niet het gevoel dat er een echte anti-groep :o? Wel mensen die er kritisch tegen aan kijken maar dat is niet per definitie anti, toch?

Snap sowieso niet dat zoveel mensen zich hier telkens aangevallen voelen... Het is een discussie dus standpunten liggen uit elkaar, ander ben je snel klaar. Maar wordt er nu echt zoveel beledigends geschreven of is dat meer ruis in de communicatie waardoor dingen zo worden opgevat?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:16

Ik denk samenloop van omstandigheden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:17

Geen idee wat het is, maar ik heb ook momenten hier dat ik denk "laat ook maar", zoals ook al eerder aangegeven. Ik doe erg mijn best om dingen uit te leggen zoals ik ze zie en ervaar, en als dan mensen beginnen over "welke ervaring hebben de posters hier nu eigenlijk" en dergelijke zaken dan voel ik me "aangevallen" (aangevallen is een groot woord natuurlijk ;) ) omdat ik zo het idee krijg dat mijn reacties toch niet van waarde zijn omdat ik niet dit of dat aan ervaring heb, of zolang in de paarden zit (nog maar 20 jaar :+ ), of geen 100 paarden in handen heb gehad of ... En als de discussie steeds weer op hetzelfde puntje terugkomt (zoals op de laatste pagina's) dan zit ik me ook af te vragen "waarom doe ik eigenlijk moeite om dingen (uitgebreid) op te schrijven?". Als mensen dan gaan beginnen met reacties als "och meisje toch.. " dan hoeft het voor mij ook niet meer :+