[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:16

Nee, helaas niet. Zal het vandaag eens vragen.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:40

getver wat een weer!

Ik had onze paarden maandag voor het laatst gezien. Had een chinese bruiloft en moest daarnaast ook nog eens keihard werken..
Maar vanavond weer even lekker met ze gekroeld. Wat een heerlijke beesten zijn het toch! Ze waren een klein beetje gefrustreerd want ze hadden vandaag binnen gestaan in de loopstal. Dus heb ze even in het tussenstukje gedaan en wat rek en strek oefeningen met ze gedaan.
Ik ga vanaf nu maar 4 dagen in de week werken, en 1 dag thuis! Dan kan ik lekker smiddags naar de paarden!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:50

Lekker joh!

Gisteren hadden de paarden bij ons weer binnen gestaan. Toen ik kwam heb ik walter even in het kleine weitje gedaan, maar helaas had ik niet veel tijd, dus hij heeft er maar een uurtje gestaan, de rest ging namelijk tegelijk met mij weg.

Vandaag kwam ik bij stal, en begon de stalhouder dat ik Walter nu maar eens aan moest pakken, want walter had niet door het hek gewild. Snap ik niet helemaal, ik krijg het namelijk wel voor elkaar.
Ik heb eens lekker de tijd genomen voor mijn paardje, stukkie gewandeld, hoefjes geoefend, geborsteld, manen op 1 lengte gesneden en staart geborsteld (vond ie ook altijd eng).
Ik zet hem nog wel vast, maar aan een lang touw zodat hij lekker mee kan kijken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:51

evitatinkle schreef:
Ik ga vanaf nu maar 4 dagen in de week werken, en 1 dag thuis! Dan kan ik lekker smiddags naar de paarden!

Een wijs besluit! Ik werk ook 4 dagen per week (32 uur) en ik vind het heerlijk!
Vanmiddag hebben Jovi en ik tussen de buien door een wandeling gemaakt. Toen we terug waren, begon het terstond weer te hozen, dus dat hadden we mooi uitgekiend.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:57

ik werk officieel 24 klokuren op 4 dagen, maar ik heb een ongelooflijk slecht lesrooster met heel veel gaten erin omda tik op 2 afdelingen werk en ook van 2 afdelingen vergaderingen en nascholingen, dus ik werk wel op 4 dagen, maar veel meer dan 24 klokuren, helaas...... ik ga na mijn werk meteen door naar Morrie, gelukkig is het al bijna tot 6 uur licht nu.... ik verlang naar de zomer!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:02

Hey Wendy, ben je in de gelegenheid om 'es te kijken hòe de stalhouder met Walter loopt en hem door het hek wil 'lozen'?
Dan kun je zien wat die man fout doet (in ieder geval anders doet dan jij (vast ruwer o.i.d.)) en kun je tegen hem zeggen hoe hij het voortaan dan beter anders kan doen.

Ik had ook een keer zo'n geintje met m'n vorige stalhouder (ex-koeienboer ). Ik zag hoe hij een keer één van z'n paarden uit de wei wilde halen en dat Jovarna vooraan stond, bij het hek. Hij wilde dat ze naar achteren c.q. aan de kant ging en stond met z'n arm naar haar hoofd te zwaaien, en haar desnoods een klap wilde geven. Ik zag Jovi kijken van 'Ja wat wil je nou vent!' en deed alleen haar hoofd omhoog zo van 'Mij raak je niet! . Toen zei ik dus tegen die man, je kunt het ook gewoon zèggen, ze kent het woordje "Terug". En ja hoor...... Weer wat geleerd.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:07

ik ben mijns stalhouder (koeienboer) juist aan het leren dat hij zijn mond dicht houdt bij Morrie en hem op een gebaar achteruit zet indien nodig. Morrie raakt alleen maar overstuur van die onbegrijpelijke woorden.... dat krijg je met een Parelli paard.....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:39

Ik heb hem al gezegd dat hij hem gewoon achteruit moet zetten, dan is het heel snel afgelopen. Ik heb weleens gezien hoe hij het doet.
Walter heeft een trucje, afgekeken van een ander paard. Zodra hij het hek ziet, zorgt ie dat het hek tussen hem en de persoon komt die hem in de wei moet zetten. Ik zet hem dan gewoon achteruit, soms een beetje driving game en ik zet hem zo in de wei.
De stalhouder heeft hem vandaag aan het hek gebonden en is van achteren gaan drijven. Best wel gevaarlijk vind ik, wat nou als ie geschrokken was? Had Walter een heel hek aan zijn halster hangen.
Volgens mij zou hij het ook kunnen voorkomen als hij een zweepje meeneemt
Maar net wat ik zeg, ik heb er weinig mee te doen, hij kent zijn plaats bij mij onderhand, en is er achter dat als hij meewerkt, ik heel lief ben

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:56

Grappig: ik zat vanavond een programma te kijken waarin ontspoorde engelse kinderen op een amerikaanse ranch worden rechtgezet... hebben ze het ook over paarden. De strekking was dat je door het werken met paarden geconfronteerd wordt met jezelf

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:59

Citaat:
De strekking was dat je door het werken met paarden geconfronteerd wordt met jezelf

dat weten ze zelfs in NL: www.horsenality.nl

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:03

Hehe, ik vond het ook gewoon heel leuk om op tv te zien

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:21

ik ben bezig met een Horsenality cursus binnen te halen voor een teeam waar ik mee werk, waar de enorme ego's van de heren nogal eens voor problemen zorgen...... dan nemen we Morrie mee als paard, die geeft namelijk keiharde feedback.....
Maar vooralsnog durft de manager het niet aan........ en krijgen we een "papieren" cursus......

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:32

Hahaha, walter zou volgens mij ook een perfect cursuspaard zijn, die kan je ook het bloed onder de nagels vandaan halen als je een grote bek hebt.
Eerst je rust vinden, daarna kun je bijna alles met hem doen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:56

Afbeelding

kwam vanmiddag met de post met nog een aantal leuke Parelli dingen, surprise van mijn Amerikaanse mail-vriendin

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:38

Jaa, vandaag voor het eerst sinds tijden weer met touwhalster een buitenrit gemaakt! Na gisteren ons ultieme dieptepunt te hebben bereikt voor wat betreft galopperen en daarna gas terug nemen..
We gaan niet meer op zandwegen rijden. Ze is te gefixeerd op rennen. Nu hebben we alleen maar gestapt en gedraafd, lekker aan een los teugeltje en zodra ze iets te veel vaart maakte gingen we weer stappen. Echt jammer van het gure weer maar we hebben echt lol gehad! Lekker ontspannen en briesen, eindelijk weer eens lekker gereden! Ben weer helemaal happy!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:53

*brrr* van rennen op zandbanen weet ik helaas alles af..... Morrie is een keer aan de kletter geweest toen hij nog in Baarle Nassau stond en aan het eind van de zandbaan kon ik dus mooi de DA bellen, stond ie met een dubbelslag.....

Sindsdien galopppeer ik NOOIT meer vrijwillig, sterker nog: ik rijd niet eens meer momenteel....

Het was zulk pokkeweer hier dat ik Morrie alleen maar opgehaald heb, afgespoten, z'n kapotte hoef ingespoten en op stal gezet, vervolgens meegeholpen heb een stel losgeboken knollen te vangen, want de trauma-heli was een beetje ongelukkig geland......tikkeltje te dicht bij hun weitje

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:42

@ smurf: wat is dubbelslag???

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:48

simpel gezegd: als de longen onafhankelijk van elkaar gaan pompen, komt niet echt goedm meer dan en het is een typische Noriker-kwaal, ik heb het nog nooit bij een paard van een ander gezien.
Komt waarschijnlijk doordat Norikers hun grenzen snel overschrijden .en gewoon doorgaan, ook al kunnen ze het lichamelijk niet aan

De meeste DA';s in NL kennen het verschijnsel ook niet, hebben we gemerkt......

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:05

Jeetje, dat klinkt heel naar zeg!

Ik ben vandaag voor het eerst met walter zonder ander paard wat verder wezen wandelen. Ging eigenlijk heel goed! Volgende week weer, ik ben weer eens heel trots op hem. Hij luistert super, is niet snel onder de indruk en vindt het gewoon leuk

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:37

getsie, ik had er wel van gehoord maar niet dat het dubbelslag heette.
Norikers zijn niet de enige die hun grenzen overschrijden..Arabel heeft geen grenzen wat de galop betreft. Soms gaat de galop lekker en ontspannen maar als ze een recht stuk ziet op een zandweg dan gaat ze harder en harder en harder. Ze heeft ook 7 versnellingen..en als ik haar niet stop gaat ze net zolang door totdat ze erbij neervalt. Ik galoppeer dus niet meer op zandwegen totdat ik dit een beetje onder controle kan houden, hoe leuk ik een galopje ook vind.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:46

met onze huifkarpaarden deden we het altijd expres vroeger: ze lekker laten gaan op de zandbanen, dat vonden ze geweldig en wij ook, maar die tijd heb ik echt gehad hoor......

Die hadden ook tig versnellingen, maar geen rem, ze wisten gewoon wel zijpad we altijd namen en stopten daar, meestal.... totdat mijn Zuidduits koudbloed een keer de bocht naar het zijpad gewoon door galoppeerde en een stel bejaarde fietsers schepte...... zelf in een akker terechtkwam, maar gewoon door ragde....... dat was m'n laatste ritje met hem, ik heb er nooit meer op gezeten daarna, hij was echt te sterk voor me.......
Morrie ook dus, al hang ik er een rol prikkeldraad in als bit, dan nog, als hij rightbraind raakt, is hij weg

johnnie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:52

Mijn verslag van de cursus natuurlijk bekappen staat in het 50plusforum voor hen die erin zijn geintereseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:53

johnnie schreef:
Mijn verslag van de cursus natuurlijk bekappen staat in het 50plusforum voor hen die erin zijn geintereseerd.

Wil je de link even plaatsen?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:56

Kijk even bij HK en 50Plus, meld je even aan door links op de link te klikken.

HK is Huiskamer.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:02

hier staat Johnnies verslag...

ik heb het gelezen en het verbaast me niets.
ik heb bij een andere stroming een dergelijke cursus gedaan een jaar geleden, met een heel andere insteek en ik vond het wel heel leerzaam, maar dat komt ook dat het bij mijn eigen bekapper was, die nog steeds 1 x per maand mijn paard bekapt, ik heb geen enkele illusie dat ik dat ooit zelf zal kunnen, tenzij ik dezelfde opleiding als hij heeft gedaan ga doen: in Amerika bij de AANHCP, maar dat zit er niet in voor mij.....

Het fijne van mijn bekapper is dat hij ook Parellier is en altijd even met Morrie speelt voor hij gaat bekappen, dat scheelt zoveel!
Er zaten bij mij op de cursus overigens veel mensen die ook de cursus van PN al eens hadden gedaan, dat was wel typisch......