De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:29

Bob en ik hebben vandaag op onze paarden gelegen!! Haha! We waren een beetje met ze aan het dollen in de bak en we hadden ze een shabrak op de rug gelegd. Toen gaf ik Bob een voetje en die ging over Rex heen hangen. Nou die stond een beetje appelig te kijken en voor de rest deed ie nix. Echt braaf. Nog een paar keer geprobeerd en toen een pasje lopen, nou dat vond ie allemaal goed. Dus ik denk: kijken was Vesje doet. Nou die kuierde op haar gemak weg met mij al hangend over haar heen, en ging toen aan de shabrak van Rex vreten. Ik ben zo apetrots op ze Schijnheilig

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:33

memory schreef:
Daar horen ze idd niet te zitten maar
tot aan daar kunnen ze best groeien als ze niet bij worden gewerkt
(door ondergrond of hoefmes Knipoog) Zie de tweede foto in mijn vorige post..bedoel je zoiets?

Da's dus het rare...ze zijn wel bij gewerkt...Ara en ik hebben de laatste keer samen 'gesneden'...volgens mij echt wel steunsels weg... Ara?????
...het is echt een overal zo'n beetje centimeter brede rand rondom de straalgroeven...'gewoon' een mooi driehoekje dus..

Hieronder een slechte 'oude' foto...paarse lijntje is straalgroeve en dan loopt de rand nu zo'n beetje tussen paarse en roode lijntje...

Ik ga er morgen nog maar eens even heel goed naar kijken...

Afbeelding

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:34

Cooks! Leuheuheuheuk!! Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:36

vandaag is Hans weer bij Banjer geweest.... en ze staat er weer piekfijn bij.... Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:45

Arabesk schreef:
Krommenie valt toch ook nog onder randstad Haha!

Waar hebben jullie bos eigenlijk oop? Bij Heemskerk ofzo? Die omgeving ken ik wel een beetje, vrienden van me wonen er.

Heemskerk, Castricum: Het Noordhollands Duinreservaat

memory schreef:
Vind het niet gek, lijkt me aardig ingewikkeld om met een rechte vijl in een holling te moeten vijlen...daarvoor zijn dan ook hoefmesjes..

Hier gebruik ik een halfronde vijl voor.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:42

Pellie schreef:
lange tonen maakt toch ook dat een paard hoger gaat opgooien en ruimere passen krijgt?

Pellie: ik dan dit niet beamen nog ontkennen. Wanneer dit zo is, heb ik het verschil niet gemerkt Bloos

Vanaf een oudere foto, die ik helaas wel verkleind heb en niet meer kan vergroten, kan ik zien dat het in verloop van tijd vanzelf zo ontwikkeld is, deze foto is bijv. van 16 jan. http://www.mijnalbum.nl/Foto=4FHIFQYS

Ik heb mij trouwens voorgenomen regelmatig foto's te nemen om zo veranderingen te kunnen volgen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:53

Pellie schreef:
lange tonen maakt toch ook dat een paard hoger gaat opgooien en ruimere passen krijgt?

Ben je niet in de war met weke koten? (maar of dat nou zo wenselijk is....)
Ik ken vanuit de dressuur niet de truc om ruimere gangen te krijgen door de tonen lang te laten (anders zou Salinero wel snavels hebben Knipoog ), het is juist een goede "opzet" die hier veel aan kan verbeteren.

Arabesk schreef:
alternatievo's Knipoog nog even en je valt onder 'heksen' Haha! Haha! Haha!

Je kent mij duidelijk nog niet goed genoeg Extreme duivel Knipoog

Net les gehad, pfff, was zweten voor allebei. Morgen naar de smid en maar even een dagje vrij, donderdag springles. De ultieme test-case of 'ie last heeft van z'n dan blote achtervoeten. Als 'ie morgen al verrot loopt ga ik 'm uiteraard niet plagen, maar ik verwacht het niet.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 12-04-05 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 22:53

Cookies schreef:
Bob en ik hebben vandaag op onze paarden gelegen!! Haha! We waren een beetje met ze aan het dollen in de bak en we hadden ze een shabrak op de rug gelegd. Toen gaf ik Bob een voetje en die ging over Rex heen hangen. Nou die stond een beetje appelig te kijken en voor de rest deed ie nix. Echt braaf. Nog een paar keer geprobeerd en toen een pasje lopen, nou dat vond ie allemaal goed. Dus ik denk: kijken was Vesje doet. Nou die kuierde op haar gemak weg met mij al hangend over haar heen, en ging toen aan de shabrak van Rex vreten. Ik ben zo apetrots op ze Schijnheilig

Anders ik wel!!!! OK dan!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 22:53

En Nien, doe maar een foto!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 00:05

Antheman schreef:
Buitenzinnig schreef:
Helemaal mee eens...mij krijg je ook niet in een bak... Misselijk
Alleen rust hebben we hier in de Randstad niet Verdrietig

Heb je een trailer? of ergens eentje die te lenen is? Kom je een keertje met mijn knollies rijden? Met Deb?

Geen trailer, kan ik wel lenen, maar dat trekt een Smartje niet
Haha! Dus moet ik ook nog een chauffeur hebben Verdrietig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:43

Pellie schreef:
lange tonen maakt toch ook
dat een paard hoger gaat opgooien
en ruimere passen krijgt?

Margreet schreef:
Ik ken vanuit de dressuur niet de truc om ruimere gangen te krijgen door de tonen lang te laten (anders zou Salinero wel snavels hebben Knipoog ), het is juist een goede "opzet" die hier veel aan kan verbeteren.

Lijkt me dat ze dan juist erg kort gehouden zouden worden, wie wil er nou hoog opgegooid worden tijdens een uitgestrekte draf terwijl je die moet doorzitten Clown

De 'vering' van een paard zit hem idd in de koten en in het ruggebruik.

Poes is vanochten weer redelijk de oude, ze greep mijn tenen weer toen ik uit bed kwam Clown
Gisteren had ze echt een terugval en wilde zelfs niet meer op de bank springen. Ik denk dat toen de pijnstiller was uitgewerkt Ach gut

Als er eens een NB-bosrit georganiseerd moet worden moet je natuurlijk hier zijn. Hier heb je nog échte bossen Clown

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:01

Hoog opgooien is bijzaak als de uitgestrekte draf maar spectaculair is Knipoog
Bij goed ruggebruik is (na enige oefening) ieder paard wel uit te zitten trouwens. Over het comfort doe ik maar even geen uitspraken Haha!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:20

Sugarmiss schreef:

*knip*

Als er eens een NB-bosrit georganiseerd moet worden moet je natuurlijk hier zijn. Hier heb je nog échte bossen

:+

NOG niet hoor!!!Anders gaan jullie zonder mij Huilen Bruut is nog niet aan bosritjes in vreemde omgeving toe!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 09:24

nienke07 schreef:
Sugarmiss schreef:

*knip*

Als er eens een NB-bosrit georganiseerd moet worden moet je natuurlijk hier zijn. Hier heb je nog échte bossen

Clown

NOG niet hoor!!!Anders gaan jullie zonder mij Huilen Bruut is nog niet aan bosritjes in vreemde omgeving toe!!

Jij mag op Merrit Haha!

Dus wanneer komen jullie in Zeist rijden? Haha!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:27

Antheman schreef:

Jij mag op Merrit Haha!

Dus wanneer komen jullie in Zeist rijden? Haha!

Jaaaa!!! Vind Merrit niet eng, ondanks dat ie de vorige keer zijn voorpootjes allebei tegelijk optilde terwijl ik erop zat Knipoog !

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 09:32

Merrit is meestal heel lief!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:34

Ik weet...ik heb heel fijn en gezellie met hem door het bos gesjouwd toen Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 09:42

Even wat anders: die steunsels van Merrit waar ik al de hele week mee bezig ben.

Zou het zo maar kunnen zijn dat JUIST omdat ik steeds de steunsels wegsneed, het overmatig hard is gaan groeien???

Zowel Strasser als anderen, weet effe de namen niet ,geven aan dat wat je weghaalt, juist gestimuleerd wordt om weer aan te groeien.

En ik weet wel dat Ramey zegt dat wanneer de steunsels iedere keer terug komen, het paard ze waarschijnlijk nodig heeft. Zo in dec /jan heb ik heel vaak de steunseltjes, die staken ongeveer 3 mm uit, echt zo´n opstaand randje, weggehaald.

Ik ga nu dus denken dat ik dat teveel heb gedaan en dat de steunsels dus als een gek zijn gaan groeien.

Wat vinden jullie van mijn theorie? Zou dat kunnen, is het logisch, of waanzin Haha!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:46

Am...Het zou wel lekker aansluiten bij ´mijn´ probleem... het stuk rondom de straalgroeven hebben Ara en ik vorige keer en de keer daarvoor ook uitgesneden ... Het lijkt er inderdaad ernstig op dat op die plekken nu juist de rand is ontstaan...
Maar stel dat... wat nu... Weghalen lost niet heel veel op..komt volgens deze theorie dan snel weer terug..Als je ht laat zitten....kan het kwaad? gaat het drukken? belemert het ( in mijn geval dan) de zool- het hoefmechanisme????

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:47

Steunsels zijn niets meer dan omgeklapte hoefwand, dus theorie kan best kloppen. Maar zie voorgaande berichten, ze kunnen kneuzingen veroorzaken. Dus..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:49

Eh wat gaan jullie weer hard.
Heb je een foto ervan Nienke? Op zich slijten de steunsels in het wild ook door onregelmatige bodem, het is ook de bedoeling dat je dat nabootst. In NL is de bodem te zacht en kunnen de steunsels gewoon uitgroeien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 09:52

nienke07 schreef:
Am...Het zou wel lekker aansluiten bij ´mijn´ probleem... het stuk rondom de straalgroeven hebben Ara en ik vorige keer en de keer daarvoor ook uitgesneden ... Het lijkt er inderdaad ernstig op dat op die plekken nu juist de rand is ontstaan...
Maar stel dat... wat nu... Weghalen lost niet heel veel op..komt volgens deze theorie dan snel weer terug..Als je ht laat zitten....kan het kwaad? gaat het drukken? belemert het ( in mijn geval dan) de zool- het hoefmechanisme????

Je moet het weghalen, want anders krijg je drukkingen.

Maar omdat je het weghaalt,groeit het dus versneld aan.
Volgens mij is dit dus een groot manko: je past een methode toe die op rotsachtig gebied wordt toegepast. En ik heb nog steeds geen keien in de stal of in de wei liggen, dus het slijt ook niet natuurlijk af.
Maar dan heb ik weer de volgende vraag: als het in het wild op die rotsen wel natuurlijk afslijt, dan komt het daar toch ook terug?????

Ik snap er geen biet meer van Boos!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:58

Arabesk schreef:
Heb je een foto ervan Nienke? Op zich slijten de steunsels in het wild ook door onregelmatige bodem, het is ook de bedoeling dat je dat nabootst. In NL is de bodem te zacht en kunnen de steunsels gewoon uitgroeien.

..Het kan zijn, dat ik net als Am( Knipoog ) nu volledig de weg kwijt ben hoor...maar steunsels lopen toch niet langs de hele straalgroeve...rondom het puntje van de straal???

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 10:03

nienke07 schreef:
Arabesk schreef:

..Het kan zijn, dat ik net als Am( Knipoog ) nu volledig de weg kwijt ben hoor...maar steunsels lopen toch niet langs de hele straalgroeve...rondom het puntje van de straal???

Jawel, dat kan, bestudeer Mers foto nog maar een keer!
Vorige blz geloof ik.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:04

Zoekt plaatje van hoornschoen