Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jannepauli schreef:Wat nou 'huh'?
Als het paard RB reageert, moet hij de kans krijgen weer LB te worden. Die kans krijgt hij niet. Slecht toegepast dus en dan kun je het paard niet verwijten. Linda wel.
Citaat:En dat dit niet meteen vanaf seconde 1 gaat duidt aan dat het paard er op zich weinig hinder van ondervindt, anders zou die echt wel eerder wakker worden en zich richten op Linda.
Erres schreef:Dit filmpje schokte mij, al jaren parelli-member, ook erg. Ik heb om een nadere verklaring gevraagd bij het parelli-team en dit is hun antwoord.Misschien hebben jullie hier iets aan.:
Thank you for getting in touch again and wanting more clarification on what happened. The clip shows Linda having to be very effective in asking the horse to stay out of her space and back up. The horse is what we would refer to as right brain in it's behaviour. What this means is that it's reactive and not thinking. When a horse is not thinking it's necessary to be effective in communicating so that it understands what you're wanting. The process does not look like the finished product which is why the video clip, having been taken out of context, looks pretty unpleasant. Linda was doing it for the horse, not to him. It can be necessary to match a horse's resistance but never in a violent way. The changes in the horse were huge, once it understood that Linda, as a predator, was not there to hurt or kill him.
I would like to refer you to a video clip that is of Pat presenting to a group of students at a Colorado university which explains a little of what the aim is when creating a partnership with a horse and what needs to be in place for it to be a successful one. http://youtu.be/BEm5tQcSiRY
If you have any further questions or would like more clarification then please contact us.
Again, thank you for coming forward to express your concern and disappointment.
[***] schreef:Maar zoals al x aantal keer gezegd is dit filmpje van ruim voor de hele horsenality-ontwikkeling, en zal Linda of iemand anders het vandaag de dag niet hetzelfde aanpakken (wat niet wil zeggen dat het toen fout of slecht was, alleen dat het nu een stuk beter kan en op een andere manier).
[***] schreef:Jannepauli schreef:Wat nou 'huh'?
Als het paard RB reageert, moet hij de kans krijgen weer LB te worden. Die kans krijgt hij niet. Slecht toegepast dus en dan kun je het paard niet verwijten. Linda wel.
Die snap ik niet ..
Wat zou jij doen dan? Paard gewoon laten lopen en hopen dat die vanzelf LB wordt?
Waratje schreef:Maritje1991, een stapje opzij doen is natuurlijk geen optie?![]()
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het paard misschien juist veel kleinere hulpen wel zou willen registreren maar uit "zelfbescherming" een prikkelschild heeft opgetrokken. Juist teruggaan naar nog kleinere hulpen kan dan de trigger zijn om wel door te komen. 't Is maar een gedachte, ik heb al diverse keren meegemaakt dat gevoelige paarden dat deden en dan werden aangezien voor "lompe bokken".
Gini schreef:Dat ervaring niet uitmaakt?
Van wie zou je het liefst leren schansspringen. Iemand die al 30 jaar ervaring heeft in schansspringen en over de hele wereld de hoge schansen heeft afgesprongen of van iemand die iedere jaarlijkse skivakantie een schansje van 30 m springt?
Cassidy schreef:Gini schreef:Dat ervaring niet uitmaakt?
Van wie zou je het liefst leren schansspringen. Iemand die al 30 jaar ervaring heeft in schansspringen en over de hele wereld de hoge schansen heeft afgesprongen of van iemand die iedere jaarlijkse skivakantie een schansje van 30 m springt?
Van geen van beiden. Omdat degene die 30 jaar springt en legio ervaring heeft het gevoel met de basis kan hebben verloren en zich mogelijkerwijs niet kan verplaatsen in de leerling. De tweede kan je wat basis bijbrengen, maar de finesses niet. Ik ga voor iemand daar tussenin.
Waratje schreef:Maritje1991, een stapje opzij doen is natuurlijk geen optie?![]()
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het paard misschien juist veel kleinere hulpen wel zou willen registreren maar uit "zelfbescherming" een prikkelschild heeft opgetrokken. Juist teruggaan naar nog kleinere hulpen kan dan de trigger zijn om wel door te komen. 't Is maar een gedachte, ik heb al diverse keren meegemaakt dat gevoelige paarden dat deden en dan werden aangezien voor "lompe bokken".
Cassidy schreef:Van geen van beiden. Omdat degene die 30 jaar springt en legio ervaring heeft het gevoel met de basis kan hebben verloren en zich mogelijkerwijs niet kan verplaatsen in de leerling. De tweede kan je wat basis bijbrengen, maar de finesses niet. Ik ga voor iemand daar tussenin.
Gini schreef:Jouw laatste bericht snap ik niet omdat ik zo niet ben. Een lesgever die zichzelf voordoet als zijnde de autoriteit en niet op vragen uit zijn/haar lespakket kan beantwoorden, zou ik nooit aan andere aanraden, laat staan dat ik er zelf mee aan de slag ga. Maar goed, de ene persoon is de andere niet.