Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Antheman schreef:Ohja, Nienke, dat van Hans was het eerste wat ik wilde vragen! En dan heb ik toch weer een heel theoretisch verhaal.
Antheman schreef:opala schreef:Voor wat betreft de steunsels. Ik heb gezien bij de achterhoeven dat de zolen van de winter van totaal plat, ik overdrijf niet,
vanzelf aan weerskanten van de straal een soort invielen, zonder dat ik er wat voor heb gedaan, er is daarbinnen iets aan de gang. Wanneer de hoef zich wil aanpassen - en zo direct krijgt het de kans met 24/7 weidegang - dan verwacht ik een aanpassing van de hoef zelf in de vorm van loslaten van overgroeide steunsels.
Ik kan mij goed voorstellen wanneer jullie je wenkbrauwen fronsen. De tijd zal het leren of mijn ideeën van bepaalde dingen wel juist zijn.
Ik kan me dit niet zo goed voorstellen
Cookies schreef:Volgens mij heeft Frans op de cursus gezegt dat als je wilde dat je paard meer grip had (zoals bij springen) je een stukje steunsel moest laten zitten. Op die manier heeft het paard een soort eigengemaakte kalkoen onder. Zolang je er maar voor zorgde dat de steunsels niet boven de hoefwand uitkwamen. Want dat is pijnlijk.
Citaat:Je bent een stalgenoot van Gouda he?
Citaat:De wand kan eigenlijk niet brokkelen als je hem natuurlijk bekapt. dit zou betekenen dat de wand te lang is. Hou je tussendoor zelf bij?
Het betekent in ieder geval dat de hoef vaker bekapt moet worden!
Citaat:Dat er materiaal in de hoef blijft hangen, kan er op wijzen dat er meer ruimte is onstaan tussen de straal en de zool. Ik kan niet zeggen of dit wel of niet goed is. Als de straal zich nl heeft verkleind, is het niet goed. Maar dat kan ik me niet voorstellen.
Citaat:Ik kan me wel voorstellen dat je in een andere omgeving staat, met een andere ondergrond en ander spul wat dan in de hoef blijft hangen.
Citaat:Op zich is het helemaal niet verkeerd om modder in de hoef te laten zitten. Immers, dat betekent dat er minder poep, urine en steentjes in kunnen komen.
Citaat:Modder droogt de hoeven overigens wel uit...Nat zand echter niet...het is dus ff de vraag wat er precies in de hoeven blijft zitten..
Wb het brokkelen...wat zegt Hans ervan? Hij heeft meestal wel duidelijke ideeen/verklaringen ...
Antheman schreef:Maar dan staan ze @omhoog@ en op de foto van Oop zie ik duidelijk dat ze plat liggen, net als bij Merrit. Ik zal die foto nog een keertje zoeken.
gezocht
Heel duidelijk te zien hier dat de steunsels eroverheen zijn gegroeid.
Cookies schreef:ha ha die margreet, helemaal aangestoken. Nog effe en dan rij je ook bitloos, boomloos, ijzerloos door het bos. (grapje)
Antheman schreef:Ik moet eigenlijk weer een foto maken, want gisteren zag ik dat ik nog onvoldoende had weggesneden!
Ik doe het liever in etappes, haal ik tenminste niet teveel weg!
opala schreef:Antheman schreef:Ik moet eigenlijk weer een foto maken, want gisteren zag ik dat ik nog onvoldoende had weggesneden!
Ik doe het liever in etappes, haal ik tenminste niet teveel weg!
Fotoen ik kijk graag mee
Apple schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik van dit topic ook wel enigzins een hoeven afwijking krijg.
Ik ontdekte bij de 'verzorgfjord voor af en toe' een hele hoge steunsel bij een van zn voorhoeven. Normaal gesproken was me dat dus echt nooit opgevallen.
opala schreef:De steunsels kunnen volgens mij alleen kneuzingen geven wanneer ze naar binnen geduwd worden door druk van buitenaf, contact met de bodem dus. Ik probeer ze zo vlak mogelijk tot zoolhoogte te vijlen van wat zichtbaar is, moet bekennen dat ik daar in praktisch opzicht best wel moeite mee heb,
Citaat:ik weiger in de zool te snijden om een proces te versnellen.