Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:32

Jannepauli schreef:
Wat een onzin, zo'n CV..

:D

Sorry hoor.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:38

Maar het maakt voor jullie dan verschil als ik meerdere paarden zou hebben getrained?

Maakt het mijn inbreng in de discussie dan interessanter?

Gini

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:51

Ja, niet dat jouw inbreng nu niet interessant. Maar 1 paard is tja, 1 paard.
Als ik alleen maar van mijn paard zou uitgaan, dan zou ik alleen maar nuttig kunnen zijn in verband met doodbrave en intelligente paarden. Het is juist door verschillende paarden in handen te hebben dat je leert van de verschillende karakters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:25

Tja, dan stop ik er ook maar meteen mee, want zoveel ervaring heb ik uiteindelijk ook niet ...
Als je alleen iets mag, kan & wil leren van mensen die meer dan 40 jaar in de paarden zitten en mensen die 100en paarden in handen hebben gehad dan wordt het allemaal heel beperkt hoor. Maar ieder zijn eigen ding, ik heb het begrepen :Y)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:34

Gini schreef:
Ja, niet dat jouw inbreng nu niet interessant. Maar 1 paard is tja, 1 paard.
Als ik alleen maar van mijn paard zou uitgaan, dan zou ik alleen maar nuttig kunnen zijn in verband met doodbrave en intelligente paarden. Het is juist door verschillende paarden in handen te hebben dat je leert van de verschillende karakters.

Ik heb inderdaad maar 1 eigen paard.
Maar dat betekend niet dat ik niet met andere paarden werk of heb gewerkt.
Daarnaast volg ik ontzettend veel interessante mensen, onderzoek ik in mijn vrije tijd graag paarden gedrag, ga op excursie neem lessen van verschillende mensen, help mensen met hun paarden, heb op een dressuurstal stage gelopen, gereden op een spring stal, veel verzorgpaarden gehad.

Maar helaas maar 1 eigen paard.

Eigenlijk vind ik het helemaal niet uit moeten maken, als ik nou wel veel kennis heb opgedaan door andere dingen te doen? Wat maakt het dan uit?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:36

Ik ben het deels eens, natuurlijk maakt ervaring een verschil, maar aan de andere kant is dan de vraag; waar heb je dan precies ervaring mee?
Hoeveelheden paarden en werkplekken zeggen mij niet zo veel, kwaliteit is voor mij belangrijker, waar streef je naar, wat zijn je doelen? Natuurlijk is kwaliteit en kwantiteit samen het mooiste ;)

Ik ben op zo veel fokkerijen geweest, waar mensen 100-en paarden per jaar in handen hadden, veulens, merries, jaarlingen, hengsten, de ervaring was er! Alleen geen ervaring in iets wat ik na te streven vond :n

Ik vind het dus een beetje dubbel, de vraag naar ervaring en aangezien het meestal een wedstrijdje wordt van "kijk mij eens veel ervaring hebben", heb ik vrij weinig behoefte om dat op te gaan schrijven :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:39

ik houd mij wel afzijdig van de discussie, ik heb niet genoeg ervaring :Y)

Maakt ook niet uit, ik ben blij met wat ik kan bereiken met mijn paard en of dat nou Parelli, klassieke dressuur of voest heet :')

Ik voel mij er goed bij, en ik geloof mijn paard ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:40

@ sanne83 : Dat bedoel ik, ik win toch nooit, ben ik te jong voor en ik steek alles wat ik heb in de 2 pony's die ik nu heb, omdat ik daar nog jaren plezier mee wil hebben ... Heb de tijd, zin en het geld niet om 10 paarden tegelijk te onderhouden, en wat ik in het verleden heb gedaan is ook niet spectaculair te noemen.. Dus dan hou ik vanaf nu mijn mond maar, want ik heb toch niks te vertellen :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:43

Tja.... wat zegt een CV nou? Ervaring? Misschien, maar ook ervaring kan zo z'n nadelen hebben. Het zegt niks over hoe je met je paarden om gaat, hoe je ze wel of niet snapt en of je trainingsmethoden echt wel zo goed zijn. Voorbeelden genoeg van die oude en ervaren mannetjes die op bokt regelmatig gespot worden in de afdeling verwaarlozing & mishandeling. Of niet nader te noemen personen die met regelmatig hun profetieën over hun 'maatje 38' tentoonstelden. Daarbij levert 'ervaring' ook nog wel 's een bepaalde vorm van arrogantie ( en zelfverheerlijking?) op: ik heb het altijd zo gedaan en het heeft altijd gewerkt.
Geeft het status? Heb je dat nodig om je mening te onderstrepen? De enige status die ik zou willen erkennen , is talent, inzicht. Een beginner met slechts één paard kan dat in ruime mate bezitten.
Het is niet voor niets dat de beste paardenmensen het over één ding eens zijn: je bent nooit uitgeleerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:47

[***] schreef:
Tja, dan stop ik er ook maar meteen mee, want zoveel ervaring heb ik uiteindelijk ook niet ...
Als je alleen iets mag, kan & wil leren van mensen die meer dan 40 jaar in de paarden zitten en mensen die 100en paarden in handen hebben gehad dan wordt het allemaal heel beperkt hoor. Maar ieder zijn eigen ding, ik heb het begrepen :Y)

Flauwekul wat mij betreft, het geeft alleen een referentiekader. Elke zinnige opmerking is een overdenking waard, van wie die opmerking dan ook is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:49

Jannepauli schreef:
Het is niet voor niets dat de beste paardenmensen het over één ding eens zijn: je bent nooit uitgeleerd.

Geloof niet dat iemand daarover een andere mening heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:49

Waarom moet iedereen dan hier ineens het over zijn/haar ervaring hebben?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:51

Het referentiekader. Dat is iets dat je in je scala van overwegingen altijd meeneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:53

Tja, ik heb niet zo'n groot kader als sommige anderen, maar ik durf wel zeggen dat ik weet waar ik mee bezig ben en ik doe alles kijkend naar mijn paard en reagerend op zijn reacties ... En dat er iets is blijkt nu maar, nu mensen op stal mij hulp komen vragen ivm bepaalde dingen, want mijn pony's doen het zo super en ik ben er toch zo leuk mee bezig ... Maarja, bekijk het in zijn geheel en ik heb niks te vertellen, want ik heb zelf het gevoel dat ik pas de laatste maanden besef & weet waar ik mee bezig ben ... :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:58

Dan ben je al een heel eind, want het gevoel dat ik altijd weet waar ik mee bezig ben heb ik nog steeds niet :+ . En het erge is dat ik vrees dat het ook nooit gaat komen ook ;( :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:02

Misschien kan je eens Parelli proberen, bepaalde handvaten kunnen handig zijn :Y) :P

Neen, maar serieus, ik ken mijn pony's ondertussen, kan hun reacties de meeste tijd heel goed inschatten en weet ook hoe ik daarop moet inspelen. Ik vergis me nog steeds wel eens natuurlijk, maar als dat gebeurd kan ik dat ook heel snel weer rechtzetten en kunnen we weer gewoon verder gaan (waar "vroeger", als er iets gebeurde, mijn pony niet meer naar mij kwam in de weide ofzo :+ ). Ik heb ook gemerkt dat ik andere paarden best goed kan inschatten, door er gewoon naar te kijken. Mensen bevestigen dingen die ik vraag, of zeggen "hoe weet jij dat" .. Dus iets moet er toch wel van kloppen van dat alles ...

Maarja, ik heb geen ervaring met 100en paarden, heb pas nu het gevoel dat ik echt paarden begin te begrijpen, heb daarvoor wel diverse dingen gedaan maar daar zit niks speciaals tussen. En toch vind ik dat ik wel wat te melden heb, al is het maar hoe ik zelf dingen ervaren heb en hoe alles hier verandert is, hoe de pony's verandert zijn en dat dit is doordat ik verandert ben..

Als mensen dan zeggen "komop, vertel eens welke ervaring je allemaal hebt en op welk niveau je zit", tja, dan sla ik dicht, want zo speciaal is het allemaal niet, dus zal ik ook wel niks te vertellen hebben, dat gevoel krijg ik dan ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:19

Elke keer denk ik weer dat ik weet waar ik mee bezig ben, maar als ik later terugkijk, dan denk ik daar opeens heel anders over :D :D

Het grappigste wat ik ooit heb meegemaakt, even over ervaring, was toen ik 8 jaar geleden iemand les ging geven. Ik schaam me daar nu dan voor dat ik toen ging lesgeven, maar goed :+ Iemand die wel eens kennis wilde maken met NH...
We zijn niet verder gekomen dan de eerste twee games (lees: hoe zorg ik dat mijn paard niet bang is voor mij en hoe zorg ik dat hij wijkt voor druk). Die vrouw stond daar te worstelen met dat paard. Hij was bang, rondrennen, kon niet wijken voor druk op het halster etc. Uiteindelijk kon het paard rustig stilstaan, geaaid worden overal zonder weg te sjeezen en kon de eigenaar het paard een pasje achteruit en opzij doen wijken. Vrouw helemaal blij, vond het hartstikke leuk en vertelt dat ze er zeker mee door wil gaan, maar pas over een half jaar, want ze wil eerst even het paard inrijden :)) Bleek toen dat ze proffesioneel paarden inreed 8)7
Volgens mij was dat het moment dat ik me bedacht dat ervaring nietszeggend was :)) :+

@Sabine: Ik vind het zelf ontzettend waardevol wat jij schrijft. Ik heb een klein beetje meegelezen wat je in de afgelopen tijd allemaal gedaan en geprobeerd (en getwijfeld ;) ) hebt en ik vind het echt bewonderenswaardig hoe je nu alles beschijft +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:32

Nou, zo speciaal is het nu ook weer niet hoor :o
Maar het zal inderdaad wel meespelen als iemand de topics in het verleden (voor een stuk) gevolgd heeft, of dat ik voor iemand gewoon de zoveelste Parelli-beginner ben :j ;)

Heb je die mevrouw succes gewenst met het inrijden trouwens? :+
Snap ook niet dat mensen altijd maar vanalles willen met een paard, maar wijken voor druk kent het paard niet (of gaat er gewoon tegenin)... Of gewoon een paard overal aanraken is al niet mogelijk .. Krijg ik persoonlijk de kriebels van .. Paard kan er natuurlijk niks aan doen, heb gisteren nog tegen [***] gezegd "gedraag je niet zo als manègepaard, dat ben je niet meer" :') Wijken voor druk is bij hem ook nog een probleem, op sommige momenten erger dan op andere, maarja, wat wil je ook, als je hele je leven manègepaard bent geweest die liep waar die wilde :+ Vraag me soms wel af hoeveel ik nog van hem moet verwachten, moet ik dat wel allemaal met hem doen wat ik doe .. Maarja, langs de andere kant doe ik helemaal niks speciaals, alleen is dat voor hem wel speciaal .. Spijtig is dat.

En over die eerste zin is natuurlijk ook zo :j Je leert altijd bij, als je dat niet meer doet dan ben je vastgeroest en komt dat zowel paard als jezelf niet ten goede. Maar bedoelde gewoon dat het nu allemaal zo anders is, dat ik handvaten heb, richtlijnen, een basis waar ik steeds op kan terugvallen (en die er nu WEL goed inzit), etc. etc. Ik word ook verrast hoor, daar niet van .. de sprongen die [***] gisteren in de piste heeft gemaakt .. zonder hindernissen .. was ik even blij dat ik er niet op zat :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:59

Nou ja, daar gaan we dan ...
Es kijken... begonnen op mijn 8e meen ik mij te herinneren, in een shettenmanega.
Daarna als jong meisje gewerkt in een dressuur/springstal als hulpje en groom, in ruil voor gratis les op paard zonder zadel aan de longe.
Daarna gewerkt in maneges in ruil voor lessen (we hadden zeer weinig geld thuis)
Eigen pony aangeschaft toen ik jaar of 13/14 was. Stond bij mijn oom. Echte goede paardenman.
Veel gratis vliegles gehad (ik kon de pony betalen omdat niemand hem wilde vanwege zijn pittige karakter en het nog niet ingereden zijn... perfecte combi dus met een relatief groene ruiter :+)
Ernaast en daarna veel geholpen bij fjordenfokker; geholpen met inspannen, voorleiden op keuringen, inrijden, rijproef voor stamboek etc.
Later daarnaast gereden op manege, eigen fjord aangeschaft die op lijst stond voor de slacht omdat er niets mee aan te vangen was en mijn rug mee gebroken (nou ja in combi dan met een val met paard tijdens een trektocht door frankrijk)
Nog ergens in de loop der tijd oa een paint, een tinker en een heel lief oudje gehad. Met alle paarden veel gelest. Ook veel les gehad op oa een arabier en een hannoveraan van een zeer ervaren millitery ruiter met een heel aangename en verstandige manier van werken en omgaan met paarden. Ook wel concours gereden, maar minimaal want het had mijn interesse niet. Wel clubwedstrijden gereden (zeer gezellig en mijn oudje won nogal eens met dressuur en springen... liet menig jonkie een poepie ruiken) Verder veel buiten gereden
Gewerkt met paardrijden met gehandicapten. Ook beetje gemend op huifkar.
Uhmmmm tijdje paardenloos geweest (veel last van de rug en het voornemen ermee te stoppen)
Toch weer twee shetten aangeschaft en later een serie kneusjes door eigen stommiteit. (zocht een rustig paard, maar was niet erg kritisch)

Nu in het bezit van twee shetters en twee grote paarden, waarvan er geen bruikbaar is. Overweeg nu over te gaan op mennen met pony's, omdat mijn lijf niet meer zo meewerkt.
Ben nu dus 52, lichamelijk redelijk puinhoop (mede tgv die gebroken wervel en nog wat andere blikschade onderweg), stap voor geen geld op een paard dat ik niet ken en voel geen behoefte om mij te bewijzen. Geef mij maar een braaf sokje. :)

Maar .... er zijn doorgewinterde paardeneigenaars en trainers die ik niet eens in de buurt van mijn kneuzen wil hebben en er zijn beginners die ik met een gerust hart bij mijn paarden zou laten.

Tuurlijk... ervaring KAN heel goed zijn. Maar het kan ook voor fikse oogkleppen zorgen.
En regelmatig kom ik iemand tegen met weinig ervaring en heel verfrissende inzichten.

Ik blijf er dus bij... het gaat niet om methode. Het gaat niet om achtergrond. Het gaat om inzicht van de trainer en het open blijven staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:10

LDRD schreef:
Het referentiekader. Dat is iets dat je in je scala van overwegingen altijd meeneemt.

Ik heb geen kaders.

Ik zie het liever als een puzzel zonder randen. Je kunt steeds stukjes toevoegen, maar daarin vergeet je ook weleens wat. Die gaten vul je in de loop van de tijd (vaak) wel weer op, waardoor je weer meer verbanden gaat zien. Dat is een ongoing proces.

En dan nog iets: om heel eerlijk te zijn, heb ik niet meer de wereld aan behoefte om nog meer te leren. Ik besteed op dit moment m'n tijd liever aan het omzetten van die (theoretische) kennis in bruikbare zaken. Ik noem dat: je kennis handjes en voetjes geven. Ik leer ook niet meer zoveel nieuws maar ik leer wel nog steeds om kennis toepasbaar te maken en af te stemmen op het individuele paard.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:49

Dit filmpje schokte mij, al jaren parelli-member, ook erg. Ik heb om een nadere verklaring gevraagd bij het parelli-team en dit is hun antwoord.Misschien hebben jullie hier iets aan.:

Thank you for getting in touch again and wanting more clarification on what happened. The clip shows Linda having to be very effective in asking the horse to stay out of her space and back up. The horse is what we would refer to as right brain in it's behaviour. What this means is that it's reactive and not thinking. When a horse is not thinking it's necessary to be effective in communicating so that it understands what you're wanting. The process does not look like the finished product which is why the video clip, having been taken out of context, looks pretty unpleasant. Linda was doing it for the horse, not to him. It can be necessary to match a horse's resistance but never in a violent way. The changes in the horse were huge, once it understood that Linda, as a predator, was not there to hurt or kill him.

I would like to refer you to a video clip that is of Pat presenting to a group of students at a Colorado university which explains a little of what the aim is when creating a partnership with a horse and what needs to be in place for it to be a successful one. http://youtu.be/BEm5tQcSiRY

If you have any further questions or would like more clarification then please contact us.

Again, thank you for coming forward to express your concern and disappointment.

:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:56

Waar dat antwoord op neer komt: 't is de schuld van het paard (RB, denkt niet na, reageert alleen maar).. tja -- wat zou het toch mooi zijn als iemand zou zeggen "Linda had haar dag niet"..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:00

Er wordt nergens schuld gelegd (niet bij paard & niet bij Linda), er wordt gewoon gezegd dat het paard reageert als een RB en dus niet KAN nadenken en dat je op zo'n moment, voor je eigen veiligheid, de energie die je paard erin steekt moet matchen (en zelfs overtreffen) om ergens toch te kunnen doordringen. En dat dit niet meteen vanaf seconde 1 gaat duidt aan dat het paard er op zich weinig hinder van ondervindt, anders zou die echt wel eerder wakker worden en zich richten op Linda.

Maarja, dat hebben mensen de eerste 50-60 pagina's al proberen uit te leggen, het zal altijd een punt van discussie blijven ..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:05

Jannepauli schreef:
Waar dat antwoord op neer komt: 't is de schuld van het paard (RB, denkt niet na, reageert alleen maar).. tja -- wat zou het toch mooi zijn als iemand zou zeggen "Linda had haar dag niet"..

Huh?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:26

Wat nou 'huh'?
Als het paard RB reageert, moet hij de kans krijgen weer LB te worden. Die kans krijgt hij niet. Slecht toegepast dus en dan kun je het paard niet verwijten. Linda wel.