[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:45

Vorige week was de natuurlijk bekapper bij de paarden van mijn nicht. Ik heb haar zover gekregen dat haar paarden nu ook zonder ijzers lopen
Ik ben even gaan kijken want ik vond het natuurlijk wel interesant.
Eén ding viel me op. Die man rondde de hoefwand niet af. Toen ik vroeg waarom hij dat niet deed zei hij dat dat in begin niet nodig was.
Een paar dagen later ging ik met een vriendin rijden, zei verzorgt de paarden van mijn nicht en we gaan regelmatig samen rijden. Toen zag ik dat de hoeven van dat paard helemaal aan het brokkelen waren. Toen snapte ik helemaal niet meer waarom die man de hoefwand niet afronde. Weten jullie dat? Is dat in het begin echt niet nodig of is dat onzin?

Ik doe het altijd wel en bij Anouar z'n hoeven is geen brokkel te bekennen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:48

Anya schreef:
@Wendy. Dat niemand haar tegengehouden heeft. Haar ouders bijvoorbeeld.

Dat vind ik ook heel vreemd, maar die mensen weten echt helemaal niks van paarden. Ze hebben het dier gekocht van een bevriende boer die aangaf dat dat best kon.
Tsja, als leek ga je dan ook af op het oordeel van de mensen waarvan je denkt dat ze het kunnen weten.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:50

Anouar15 schreef:
Vorige week was de natuurlijk bekapper bij de paarden van mijn nicht. Ik heb haar zover gekregen dat haar paarden nu ook zonder ijzers lopen
Eén ding viel me op. Die man rondde de hoefwand niet af. Toen ik vroeg waarom hij dat niet deed zei hij dat dat in begin niet nodig was.
Een paar dagen later ging ik met een vriendin rijden, zei verzorgt de paarden van mijn nicht en we gaan regelmatig samen rijden. Toen zag ik dat de hoeven van dat paard helemaal aan het brokkelen waren. Toen snapte ik helemaal niet meer waarom die man de hoefwand niet afronde. Weten jullie dat? Is dat in het begin echt niet nodig of is dat onzin?

Raar verhaal, hoefwand afronden moet altijd (behalve bij strasser, die doet dat ook niet)! Juist om brokkelen te voorkomen en te zorgen dat de hoefwand niet draagt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:50

Anouar15 schreef:
Af en toe word ik nogal wanhopig. Ik weet dat het door mijn manier van rijden komt, ik doe er ook alles aan om dat te verbeteren, maar als het dan weer fout gaat word ik daar echt wanhopig van.

De tip van Wendy over centered riding is een goede tip. Daarnaast heb ik er nog twee voor je:
http://www.equireva.nl/
http://www.hippocampus-nl.com/

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:54

Citaat:
Vorige week was de natuurlijk bekapper bij de paarden van mijn nicht

wie was dat, mag ook per pb?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:54

Anouar15 schreef:

De hoefwand moet altijd afgerond worden. En helemáál nadat de ijzers verwijderd zijn.
De "natuurlijk bekappers" schieten de pan uit de laatste tijd. Dus weet wie je bij je paard haalt. Op hoefnatuurlijk staat een lijst met goed gewaardeerde NB-ers.

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:59

Zo, en dan nu de laatste voor vandaag :

Wie heeft de Paardenkrant??
In de (of een) Paardenkrant van december 2005 stond een artikel over de zoon of dochter van de bonte hengst Glamour. Wie wil dit artikel voor me scannen of kopiëren? Je zou me er een enorm groot plezier mee doen!!

Truste en tot morgen!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:03

nee, geen Paardenkrant hier, helemaal geen paardenbladen overigens....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:04

sorry ook geen paardenkrant.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:09

sorry, hier ook geen paardenkrant....

Naast de tips van Wendy en Jovarna heb ik er ook nog eentje:

www.akasha-rijkunst.nl (site van Anne Muller), op de site www.stoeterij-angelbeeck.nl staan de data waarop lesweekenden gegeven worden. Vooral het basis rijkunst voor gevorderden is een aanrader, erg intensief, maar wel super veel leren...... (ik ga ook, samen met mijn virend en met Wit (daar rij ik op), en Orlanda mag mee om daar het gras op te eten en misschien een buitenritje te maken)

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:34

Ik woon in Belgie, dus geen Nederlandse paardebladen te vinden.

Jovarna, idd de natuurlijke bekappers schieten als paddestoelen uit de lucht.
Ik heb het niet geweten maar der wonen in mijn regio 6 hoefsmeden waarvan er 3 ook natuurlijk bekappen doen. Die ik hier heb gehad Leen Huberts heeft de hoogste waardering.

Bij mij geen kloothommels aan de paarden zeg.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:20

Ja ik lees de paardenkrant wel, maar die komt elke week 2 keer, en wordt geloof ik niet bewaard Kan 1 poging voor je doen, misschien dat een vriendin van me em nog heeft

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:35

Royaltjuh schreef:
Ja ik lees de paardenkrant wel, maar die komt elke week 2 keer, en wordt geloof ik niet bewaard Kan 1 poging voor je doen, misschien dat een vriendin van me em nog heeft

Heel graag!!!
Deze Glamour is namelijk de vader van ons toekomstige veulen. En omdat hij geen officiële en ook geen goedgekeurde dekhengst is, vind ik het juist zo leuk om wat info over hem en zijn nakomelingen te hebben.
Ik wacht hoopvol af...!

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:54

Oke, zodra ik haar zie/spreek zal ik het vragen... Zal het ook wel ff op stal vragen, maar dacht niet dat hun ze bewaarden...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:11

Ik kan het ook nog vragen...

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:33

hooi, ik vind heel dat nh eigenlijk meer onzin, en weet je waarom er zijn zat paarden die op beslag moeten lopen omdat ze zulke slechte hoeven hebben, een bit meestal in moeten hebben. ik heb een verzorgpony, waar ook een fjord bij in de wei stond wij gingen naar het bos zij zonder zadel(doet ze wel vaker) maar nu had ze een dubbel gebroken bit in om ook eens wat zachter te rijden en hij is er me toch een partij gaan rennen we zijn van het ene eind van het bos tot het andere is ze er helemaal op het laatst afgevallen en dat deed ze niet vrijwillig! als ze hem niet vast had kunnen houden was hij nu de weg op gerend en misschien wel aangereden het is met sommigge paarden onverantwoord om zonder bit te rijden. die fjord heeft ook HELE slechte hoeven dus als die maar op een iets te harde grond komt slijten ze af. ook vind ik je kan toch geen warmbloed 24/7 lekker buiten in de vrieskou zetten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:02

Ik zou me eerst maar eens verdiepen in hoe een paard in elkaar zit voor je hier commentaar gaat leveren, want dat heb je duidelijk niet gedaan.
Een bit is geen rem, een warmbloed kan prima zonder deken en hoefijzers zijn vaak echt overbodig.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:31

Mijn ene warmbloed staat 24/7 in de vrieskou hoor. Zonder deken. Hij kiest er zelf voor. Hij kan namelijk altijd naar binnen als hij wil.

Mijn sportpaard staat wel op stal 's nachts, maar gaat (met normale niet te dikke deken op de hele dag de wei in. Zonder ijzers. Alleen 's zomers heeft ze sliding ijzers. Zowel deken als ijzers zijn vanwege mijn sportbehoefte. Niet omdat ze het zo nodig heeft of het koud zou hebben zonder deken. Zonder deken zou ze wel veel meer vacht aanmaken en ben ik na het rijden heel lang aan het uitstappen. Omdat ik daar met een baan geen tijd voor heb, kies ik dus voor de dekenoplossing. Niet voor scheren. Dat gaat me weer tever. En zodra de temperatuur boven een graad of 8 komt, gaat die deken ook weer permanent af. Om hooguit van de zomer een vliegendeken te worden. Omdat Lanna een sarcoid heeft gehad, moet ik wel.

Verder kom ik met of zonder bit uitstekend rond. Het bit is inderdaad geen rem. Kortom: verdiep je eerst eens in de mogelijkheden, voor je wat roept zou ik zeggen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:11

gekkeils schreef:
ook vind ik je kan toch geen warmbloed 24/7 lekker buiten in de vrieskou zetten

Pfff, dan heb ik hele vreemde paarden zeker, die kiezen er zelf voor om 24/7 buiten te staan, zelfs vorig jaar toen we een nacht temperatuur van -20 hadden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:54

Wendy schreef:
Ik kan het ook nog vragen...

Dat zou ik fijn vinden Wendy!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:23

nou gekkeils, volgens mij moet jij mijn paarden gaan redden want die zijn hardstikke ongelukkig!

(sorry op ongenuanceerde uitspraken in dit topic reageer ik wel ongenuanceerd)

Ieder ander topic laat ik tegenwoordig links liggen, maar dit is vreemd om zo te plaatsen hier. Als je nou een serieuze vraag stelde of je probeerde iets van elkaar te leren..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:53

Wendy schreef:
Dat vind ik ook heel vreemd, maar die mensen weten echt helemaal niks van paarden. Ze hebben het dier gekocht van een bevriende boer die aangaf dat dat best kon.
Tsja, als leek ga je dan ook af op het oordeel van de mensen waarvan je denkt dat ze het kunnen weten.

Het paard heeft vandaag geprobeerd haar baasje te trappen, hoorde ik.
Ze wil het paard nu zaterdag met een andere stalgenoot een lesje leren, ze gooit de schuld helemaal op het paard. Ik heb haar succes gewenst, ik heb aangegeven dat het misschien verstandig is om er een ander bij te halen met meer verstand van die dingen maar dat wilde ze niet.
Prima, dan zoekt ze het maar uit. Ik moet echt leren niet het leed van de hele wereld op mijn schouders te willen nemen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:59

Wendy schreef:
Het paard heeft vandaag geprobeerd haar baasje te trappen, hoorde ik.
Ze wil het paard nu zaterdag met een andere stalgenoot een lesje leren, ze gooit de schuld helemaal op het paard. Ik heb haar succes gewenst, ik heb aangegeven dat het misschien verstandig is om er een ander bij te halen met meer verstand van die dingen maar dat wilde ze niet.
Prima, dan zoekt ze het maar uit. Ik moet echt leren niet het leed van de hele wereld op mijn schouders te willen nemen

'Een lesje leren'....... Ik wil hier dus wat over zeggen, maar het lukt me niet eens. Gewoon even geen woorden. Wel beelden. En dat geeft me een heel naar gevoel.
Wendy, volgens mij kun jij zaterdag maar beter ergens anders zijn en naderhand vooral niet vragen wat ze met dat paard gedaan hebben. (Ik wil het trouwens ook niet weten ).

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:03

Dat was dus ook mijn idee, ik zorg wel dat ik er niet ben....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:08

Tja, een lesje leren... zucht.
Misschien moet iemand haar een lesje leren.
Maar waarschijnlijk zal dat paard al hebben geleerd dat dit soort gedrag succesvol is. Dus het nog wel een tijdje volhouden. Arm paard.