De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:39

Dat is dan wel weer grappig. Ik zie een bak als een stukje land van 20 x 40 waar je wat aan africhting doet en herhaling van die africhting. Voor de rest *zoef* naar buiten Knipoog

Margreet

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:49

Het verschilt ook wat voor paard je hebt hoor.
Vroeger reed ik een merrie en daar ging ik ook bijna alleen maar mee de hei op. Was een leuk dier, ideaal buitenpaard, maar dressuurmatig was daar niet veel lol aan te beleven, nogal beperkt en ze had er ook niet veel lol in en de vooruitgang stagneerde al vlot, nou dan ga ik ook veeeeeel liever lekker naar buiten ipv elkaar in de weg zitten op zo'n zandstukkie.
Nescio is wat minder "ideaal" Knipoog voor buiten en heeft veel meer capaciteiten voor werk in de bak en we gaan ook duidelijk vooruit en het eind is nog lange niet in zicht. Met zo'n paard is het veel leuker om dressuur te rijden en eens een sprongetje te maken. En afwisseling zat, 2 dagen achter elkaar hetzelfde is echt een zeldzaamheid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:53

Arabesk deelt mijn voorkeur voor buitenrijden. Hij is veel te onhandig voor dressuur, moet ie gaan nadenken waar zijn pootjes uithangen *poe poe*. Maar juist daarom dressuren we wel regelmatig Haha! Haha!. Slungelige puber Knipoog

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:57

Margreet schreef:
Even een vraagje van mij als leek:
Krijg je met van die lange tonen geen problemen met soepel "over de toon rollen"? Kan het voorbeen dan wel snel genoeg weg voor het achterbeen? (Klappen in de blote voeten ipv klappen in de ijzers Knipoog ) Ik mis een "opzet" (ken alleen de ijzerterm) en heb het idee (van een leek) dat dit een (onnodige) extra belasting op het bewegingsapparaat geeft.

Maar goed, ik kijk er naar met een dressuurbril, misschien maakt het voor recreatief wel niks uit.

Normaal gesproken hoort een hoef een niet te lang toongedeelte te hebben. Ik heb de hoop dat het nog moet "uitgroeien", de hoef is nog niet totaal vernieuwd sinds ik zelf bekap. En tijdens elke gang schijnt ze er geen last van te hebben door struikelen of andere beperking.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:03

Maar misschien loopt ze nog wel veel beter en makkelijker wanneer de toon korter zou zijn. Blijft natuurlijk gissen, als je alles van tevoren weet.... Lijkt me ook niet verstandig om er nu zomaar ineens een stuk af te halen, moet toch ook geleidelijk gaan.

Ara, Nescio vindt buitenrijden ook hartstikke leuk, maar wij verschillen van mening over wat nou precies "leuk" is Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:16

Margreet schreef:
Buiten rijden vind ik heerlijk, maar iedere dag... Nee, dat vind ik een straf Knipoog

Margreet: idd ieder z'n voorkeur Knipoog . Het bos is werkelijk zo prachtig, een steeds wisselende achtergrond en de rust die ervan uitstraalt. Ongestoord van iedereen. Zwijmelt weg Knipoog

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:39

opala schreef:
Margreet schreef:
Buiten rijden vind ik heerlijk, maar iedere dag... Nee, dat vind ik een straf Knipoog

Margreet: idd ieder z'n voorkeur Knipoog . Het bos is werkelijk zo prachtig, een steeds wisselende achtergrond en de rust die ervan uitstraalt. Ongestoord van iedereen. Zwijmelt weg Knipoog

Helemaal mee eens...mij krijg je ook niet in een bak... Misselijk
Alleen rust hebben we hier in de Randstad niet Verdrietig

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:49

Buitenzinnig schreef:

Hier in het bos wordt de rust alleen verstoord door vogelgeluiden Knipoog , maar in het weekend ga ik dan ook 's avonds wanneer de rest aan tafel zit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:51

Krommenie valt toch ook nog onder randstad Haha!

Waar hebben jullie bos eigenlijk oop? Bij Heemskerk ofzo? Die omgeving ken ik wel een beetje, vrienden van me wonen er.

memory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:24

opala schreef:
Normaal gesproken hoort een hoef een niet te lang toongedeelte te hebben. Ik heb de hoop dat het nog moet "uitgroeien", de hoef is nog niet totaal vernieuwd sinds ik zelf bekap. En tijdens elke gang schijnt ze er geen last van te hebben door struikelen of andere beperking.

Hoe bedoel je dat 'uitgroeien'?
En waarom kies je er voor om de steunsels niet weg te halen?

Ik zie op de foto dat de straal in haar voeten erg samengeknepen is. Doordat de steunsels zo lang zijn krijg je idd kneusingen (maar die zie je niet want daar liggen de steunsels overheen..) zoals Antheman al schreef. Bovendien klem je de bloedafvoer in het achterste gedeelte van de straal af want dus het breder worden van de hoef belemmerd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:27

Hartje randstad, maar bos genoeg hier hoor!

Ik vind in de bak rijden ook eigenlijk pas écht leuk sinds ik heel goed les heb, iedere week weer "huiswerk" en zo altijd wat om aan te werken. Toen ik dat nog niet had was ik ook vlug klaar, wist gewoon niet meer wat ik nou weer eens moest gaan doen, dan wordt het vlug saai.
Al zou ik ook best een paard willen hebben waarmee je gewoon relaxed aan een laag teugeltje door het bos kan kachelen met je verstand op nul, maar dat gaat gewoon niet met hem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:31

Daar heb je Morrie toch voor, dat is toch een buitengewoon rustige koudbloed Haha!

Trouwens voor wie het nog niet wist dit is Esperanza met Ginger

Afbeelding

Ginger wordt natuurlijk bekapt, eerst door mij nu door Esperanza zelf. Gelukkig zijn ze met de wedstrijd goedgekeurd!!! Ik kneep hem wel ff hoor!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 11:58

Margreet schreef:
Hartje randstad, maar bos genoeg hier hoor!

Ik vind in de bak rijden ook eigenlijk pas écht leuk sinds ik heel goed les heb, iedere week weer "huiswerk" en zo altijd wat om aan te werken. Toen ik dat nog niet had was ik ook vlug klaar, wist gewoon niet meer wat ik nou weer eens moest gaan doen, dan wordt het vlug saai.
Al zou ik ook best een paard willen hebben waarmee je gewoon relaxed aan een laag teugeltje door het bos kan kachelen met je verstand op nul, maar dat gaat gewoon niet met hem.

ik heb ook elke week huiswerk hoor!
Maar dat gaat gewoon onderweg. Er is altijd wel iets wat te verbeteren valt nl!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 12:00

Buitenzinnig schreef:
Helemaal mee eens...mij krijg je ook niet in een bak... Misselijk

Heb je een trailer? of ergens eentje die te lenen is? Kom je een keertje met mijn knollies rijden? Met Deb?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:02

Tuurlijk kan dat. Maar toch zie ik mezelf nog geen dressuurproef of springparcours voorbereiden door altijd maar in het bos te rijden Knipoog

Ach, iedereen heeft zo z'n eigen doelstellingen, als je maar lol hebt en het welzijn niet uit het oog verliest!

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:03

memory schreef:
Hoe bedoel je dat 'uitgroeien'?
En waarom kies je er voor om de steunsels niet weg te halen?

Ik zie op de foto dat de straal in haar voeten erg samengeknepen is. Doordat de steunsels zo lang zijn krijg je idd kneusingen (maar die zie je niet want daar liggen de steunsels overheen..) zoals Antheman al schreef. Bovendien klem je de bloedafvoer in het achterste gedeelte van de straal af want dus het breder worden van de hoef belemmerd.

Het onderste gedeelte van de hoefwand is nog oud, dateert uit het zgn. traditionele tijdperk. Dus misschien dat door het naar beneden groeien/uitgroeien van de "oude" hoefwand de verbinding=witte lijn nog verbetert en daardoor vanzelf het "snavelachtige" toongedeelte verdwijnt. Misschien is mijn verwachtingspatroon - het zelfcorrigerend vermogen - wel te idealistisch Clown . De steunsels kunnen volgens mij alleen kneuzingen geven wanneer ze naar binnen geduwd worden door druk van buitenaf, contact met de bodem dus. Ik probeer ze zo vlak mogelijk tot zoolhoogte te vijlen van wat zichtbaar is, moet bekennen dat ik daar in praktisch opzicht best wel moeite mee heb, ik weiger in de zool te snijden om een proces te versnellen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:11

Ik ga er ook aan geloven om zelf te gaan vijlen aan z'n achtervoeten... Cool
Wil namelijk toch wel heel graag voorkomen dat de boel gaat brokkelen op de oude nagelgaten en even een vijl erlangs als het rafelt is een kleine moeite, groot plezier. Ga straks een erfstuk van Els ophalen Haha!
Kan nooit moeilijk zijn en ik verwacht dat het met brokkelen van de voeten wel mee zal vallen, doen ze nu ook helemaal niet, maar je kunt maar beter voorbereid zijn he!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 12:12

Oop,

De witte lijn en de hoefwand kun je sneller laten groeien door er juist WEL een flinke mustangroll aan te maken!
Sla je 2 vliegen in een klap! en een mustangroll ende hoef groeit meer UIT, zoals jij het noemt.

En ik ben niet eens met je steunsel theorie. Ik denk echt dat die kneuzingen kunnen geven,. ook al maak je geen grondcontact.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 12:13

Margreet schreef:
Ik ga er ook aan geloven om zelf te gaan vijlen aan z'n achtervoeten... Cool
Wil namelijk toch wel heel graag voorkomen dat de boel gaat brokkelen op de oude nagelgaten en even een vijl erlangs als het rafelt is een kleine moeite, groot plezier. Ga straks een erfstuk van Els ophalen Haha!
Kan nooit moeilijk zijn en ik verwacht dat het met brokkelen van de voeten wel mee zal vallen, doen ze nu ook helemaal niet, maar je kunt maar beter voorbereid zijn he!

Top Margreet!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:13

ha ha die margreet, helemaal aangestoken. Nog effe en dan rij je ook bitloos, boomloos, ijzerloos door het bos. (grapje)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:31

Goedemiddag NB-ers,

Ik val hier eens binnen met een paar vraagjes, hoop dat jullie dat niet erg vinden...

Mijn 5-jarige Tinkermerrie Chubby is altijd bekapt (nooit beslagen!) door Van Nassau van Hoofcare. Dit heeft nooit echt problemen gegeven, behalve dat ze soms ietwat gevoelig liep gedurende een dag of 2 na het bekappen.

Na onze verhuizing eind 2004 is Hans Arendse Chubby gaan bekappen. Een heel plezierige en geduldige man, die veel tijd neemt voor zowel het paard als voor de eigenaar. Chubby is nu tweemaal door Hans bekapt.

Er vallen mij echter een paar dingetjes op, die mij aan het twijfelen brengen of ik wel door wil gaan met het Natuurlijk Bekappen:

* Chubby's hoeven brokkelen heel makkelijk af nu. De hoef is niet rond meer te noemen, de rand is één en al uitsteeksel en instulping.

* Ik ben niet iemand die elke dag alle hoeven uit gaat staan krabben. Nooit gedaan, één keer per week of per twee weken was altijd ruim voldoende. Chubby liep haar voeten makkelijk "leeg" als ik haar een stukje liet lopen. Nu hopen zich echter hele hompen modder en vuil op in haar hoeven. Ze loopt zowat op kussentjes.

Zijn dit bekende dingen van het natuurlijk bekappen? Kunnen jullie bovenstaande verklaren?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:37

Antheman schreef:
Oop,

De witte lijn en de hoefwand kun je sneller laten groeien door er juist WEL een flinke mustangroll aan te maken!
Sla je 2 vliegen in een klap! en een mustangroll ende hoef groeit meer UIT, zoals jij het noemt.

En ik ben niet eens met je steunsel theorie. Ik denk echt dat die kneuzingen kunnen geven,. ook al maak je geen grondcontact.

Eerste alinea: oké je hebt gelijk. To do: mustangroll Haha!

Voor wat betreft de steunsels. Ik heb gezien bij de achterhoeven dat de zolen van de winter van totaal plat, ik overdrijf niet, vanzelf aan weerskanten van de straal een soort invielen, zonder dat ik er wat voor heb gedaan, er is daarbinnen iets aan de gang. Wanneer de hoef zich wil aanpassen - en zo direct krijgt het de kans met 24/7 weidegang - dan verwacht ik een aanpassing van de hoef zelf in de vorm van loslaten van overgroeide steunsels.

Ik kan mij goed voorstellen wanneer jullie je wenkbrauwen fronsen. De tijd zal het leren of mijn ideeën van bepaalde dingen wel juist zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 12:39

Chubby schreef:
Goedemiddag NB-ers,

Ik val hier eens binnen met een paar vraagjes, hoop dat jullie dat niet erg vinden...

Mijn 5-jarige Tinkermerrie Chubby is altijd bekapt (nooit beslagen!) door Van Nassau van Hoofcare. Dit heeft nooit echt problemen gegeven, behalve dat ze soms ietwat gevoelig liep gedurende een dag of 2 na het bekappen.

Na onze verhuizing eind 2004 is Hans Arendse Chubby gaan bekappen. Een heel plezierige en geduldige man, die veel tijd neemt voor zowel het paard als voor de eigenaar. Chubby is nu tweemaal door Hans bekapt.

Er vallen mij echter een paar dingetjes op, die mij aan het twijfelen brengen of ik wel door wil gaan met het Natuurlijk Bekappen:

* Chubby's hoeven brokkelen heel makkelijk af nu. De hoef is niet rond meer te noemen, de rand is één en al uitsteeksel en instulping.

* Ik ben niet iemand die elke dag alle hoeven uit gaat staan krabben. Nooit gedaan, één keer per week of per twee weken was altijd ruim voldoende. Chubby liep haar voeten makkelijk "leeg" als ik haar een stukje liet lopen. Nu hopen zich echter hele hompen modder en vuil op in haar hoeven. Ze loopt zowat op kussentjes.

Zijn dit bekende dingen van het natuurlijk bekappen? Kunnen jullie bovenstaande verklaren?

Hoi chubby,

Je bent een stalgenoot van Gouda he?
De wand kan eigenlijk niet brokkelen als je hem natuurlijk bekapt. dit zou betekenen dat de wand te lang is. Hou je tussendoor zelf bij?
Het betekent in ieder geval dat de hoef vaker bekapt moet worden!

Dat er materiaal in de hoef blijft hangen, kan er op wijzen dat er meer ruimte is onstaan tussen de straal en de zool. Ik kan niet zeggen of dit wel of niet goed is. Als de straal zich nl heeft verkleind, is het niet goed. Maar dat kan ik me niet voorstellen.
Ik kan me wel voorstellen dat je in een andere omgeving staat, met een andere ondergrond en ander spul wat dan in de hoef blijft hangen.

Op zich is het helemaal niet verkeerd om modder in de hoef te laten zitten. Immers, dat betekent dat er minder poep, urine en steentjes in kunnen komen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 12:45

opala schreef:
Voor wat betreft de steunsels. Ik heb gezien bij de achterhoeven dat de zolen van de winter van totaal plat, ik overdrijf niet,
vanzelf aan weerskanten van de straal een soort invielen
, zonder dat ik er wat voor heb gedaan, er is daarbinnen iets aan de gang. Wanneer de hoef zich wil aanpassen - en zo direct krijgt het de kans met 24/7 weidegang - dan verwacht ik een aanpassing van de hoef zelf in de vorm van loslaten van overgroeide steunsels.

Ik kan mij goed voorstellen wanneer jullie je wenkbrauwen fronsen. De tijd zal het leren of mijn ideeën van bepaalde dingen wel juist zijn.

Ik kan me dit niet zo goed voorstellen.

Maar je hebt een duidelijke visie en staat daarachter! Dan moet je het ook doen op die manier.
Ik kan me bijv nog de steunsels van kaylee herinneren, die liet Hans ook staan. Was ik ook zeer verbaasd over. Het waarom is me alleen niet duidelijk. Maar dat is niet zo erg. Ieder doet het op zijn manier,toch Knipoog

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:46

Antheman schreef:

Hoi chubby,

Je bent een stalgenoot van Gouda he?
De wand kan eigenlijk niet brokkelen als je hem natuurlijk bekapt. dit zou betekenen dat de wand te lang is. Hou je tussendoor zelf bij?
Het betekent in ieder geval dat de hoef vaker bekapt moet worden!

Dat er materiaal in de hoef blijft hangen, kan er op wijzen dat er meer ruimte is onstaan tussen de straal en de zool. Ik kan niet zeggen of dit wel of niet goed is. Als de straal zich nl heeft verkleind, is het niet goed. Maar dat kan ik me niet voorstellen.
Ik kan me wel voorstellen dat je in een andere omgeving staat, met een andere ondergrond en ander spul wat dan in de hoef blijft hangen.

Op zich is het helemaal niet verkeerd om modder in de hoef te laten zitten. Immers, dat betekent dat er minder poep, urine en steentjes in kunnen komen.

Modder droogt de hoeven overigens wel uit...Nat zand echter niet...het is dus ff de vraag wat er precies in de hoeven blijft zitten..
Wb het brokkelen...wat zegt Hans ervan? Hij heeft meestal wel duidelijke ideeen/verklaringen ...