Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Ivm je vraag: Als een paard je volle aandacht geeft, zijn eerder de twee oren op je gericht ipv de twee ogen
ikke schreef:Jessix schreef:Ik denk dat op zo'n moment angst overmeesterd. Een van mijn paarden dendert ook over alles en iedereen heen op het moment dat hij denkt dat hij moet vluchten. Maar dan is vluchten dus zijn eerste prioriteit op dat moment.
http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ive-horse/
Dit is geen angst die dominantie overheerst; dit is botte onopgevoedheid; waarbij het paard, indien in mijn directe bereik, een serieus risico zou lopen op een ondubbelzinnige linkse direkte!
Gini schreef:Maar zou men eerst niet naar het paard kijken en dan pas naar 1 of andere methode. Want nu kijk en leer je naar Parelli, je maakt een hokje en dan pas ga je naar dat paard en schuif je het hokje over je paard. Met hier en daar enkele aanpassingen of uitwegen, want het is en blijft een individueel paard.
Alles wat je doet met het paard komt dus uit de vergaarbak van Parelli. Dat stimuleert het eigen denken absoluut niet. Eigenlijk zou iedereen eens de kans moeten krijgen die ik gekregen heb. Een jonge onervaren meid vers van de manege zo een hoop jonge paarden ingegooid wordt. En kijken, kijken, kijken, leren, leren, leren. Niet van boeken, niet van DVD's, niet van mensen, maar van paarden. En dat is een stap die vele mensen overslaan. Als je kijkt naar paarden en je staat open om van hen te leren, dan heb je helemaal niemand zoals Parelli nodig, daar ben ik echt van overtuigd. En dat is toch fantastisch? Dat je zelf je weg zoekt en geen voorgekauwde weg door Parelli.
Cassidy, een paar tientallen pagina's geleden spoorde jij me aan om verder dan de rand van mijn bord te kijken. Nu zeg je dat als je het gevoel hebt dat je nog niet uitgeleerd bent, dat het dan geen nut heeft om verder te kijken. Ik begrijp dit niet zo goed?
LDRD schreef:Fellor schreef:En natuurlijk zijn er bepalde dingen die ze belangrijker vinden dan anderen bij parelli en natuurlijk kijk je vanuit een bepaalde richtlijn om toe te gaan passen in het werk, maar anders kunnen we net zo goed met zijn allen vanaf de eerste dag alleen maar ons eigen ding doen. Immers; als je naar iemand anders luistert of inspiratie opdoet wordt je kortzichtig in een bepaalde hoek geduwd
Nee hoor, alleen heb ik juist het idee dat de Parelli aanhangers álleen maar willen zien wat Parelli zegt. Met de mond wel zeggen dat ze verder kijken en meer willen leren, maar ondertussen wel almaar weer Parelli aan halen.
Wat is er mis met eens een heel andere manier van werken eens nader bekijken? En dan bedoel ik niet de volgende goeroe aanhalen, maar wat al meerdere keren gezegd is, kijk eens gewoon om je heen in je buurt wat anderen doen, op het wedstrijdterrein of gewoon simpelweg op de wei.
LDRD schreef:Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar wat iedereen hier nou zo concreet aan ervaring heeft met paarden.![]()
En dat bedoel ik breed, dus niet alleen in jaren, maar ook op wat voor manier dan. Wat voor paard/paarden, africhtingsniveau's, leeftijden enz. Los even ook van welke methode je toepast.
Jannepauli schreef:Misschien hebben jullie het al bekeken, maar anders zou ik voor- en tegenstanders aanraden om 's even op deze link te klikken, de foto's te bekijken en daar 's goed over na te denken. Dit is namelijk 'natural horsemanship' !!
De plaatjes hebben natuurlijk een hoog schattig gehalte, maar, beste mensen, daar gaat het niet om. Kijk 's naar die totale onbevangenheid van dat manneke, de rust van het paard, niemand die met voorschriften, boekjes en horsenalities loopt te zwaaien.
Zo moet het - onbevangen, eerlijk, natuurlijk. Een geboren paardenmensje.
Enjoy!
[ITP] Voor hem de normaalste zaak van de wereld.........
Jessix schreef:Dit topic gaat toch over Parelli? Ik heb jaren lang gekeken op een wedstrijd terrein en ik vind het eerder om te janken wat ik daar heb gezien. Op de gemiddelde pensionstal of manege, word ik ook niet bepaald vrolijk.
Shadow0 schreef:Even terzijde in het algemeen: ik vind wel dat er tamelijk onvriendelijk gereageerd wordt over en weer, en erg neerbuigend en oordelend. Ik zie het nut daar niet helemaal van in. Het komt de geloofwaardigheid in el geval niet ten goede.
Shadow0 schreef:Jessix schreef:Dit topic gaat toch over Parelli? Ik heb jaren lang gekeken op een wedstrijd terrein en ik vind het eerder om te janken wat ik daar heb gezien. Op de gemiddelde pensionstal of manege, word ik ook niet bepaald vrolijk.
Ik heb er over nagedacht waarom deze opmerking me toch zo gesloten overkomt, en volgens mij is het omdat er zoveel oordeel uit spreekt. Als ik om me heen kijk, dan probeer ik niet zo zeer te bedenken of iets me aanspreekt of niet, maar vooral waarom.
En ja, ik heb het filmpje ook veroordeeld. Maar ook daar heb ik wel geprobeerd om voor mezelf in elk geval goed te bedenken waarom ik de gekozen aanpak niet prettig vind, en ik heb mezelf afgevraagd wat voor alternatieven er zouden zijn en of die dan minder problemen zouden geven.
Maar met een 'ik word er niet vrolijk van' en het daarbij laten wordt de deur meteen zo dichtgeslagen.
Even terzijde in het algemeen: ik vind wel dat er tamelijk onvriendelijk gereageerd wordt over en weer, en erg neerbuigend en oordelend. Ik zie het nut daar niet helemaal van in. Het komt de geloofwaardigheid in el geval niet ten goede.
justkid schreef:Ik ken een trainer die Parelli methode, maar ook eigen inbreng en verstand gebruikt, daar wil ik graag dingen van leren.
Met de video's heb ik dan weer helemaal niks, en met een andere trainer dan die ik ken misschien ook niet.
Jessix schreef:Begin jij daar dan maar mee.
Jannepauli schreef:Wat een onzin, zo'n CV..