Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:32

Ik stel een vraag....en tot nu toe nog geen antwoord op gehad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:35

Voor degene die het zich nog moesten herinneren .. heb antwoord gehad over de 2-ogen-vraag ..

Citaat:
Ivm je vraag: Als een paard je volle aandacht geeft, zijn eerder de twee oren op je gericht ipv de twee ogen :)

Zo kan je het dus ook bekijken :Y) Dan maakt het niet uit of je paard uit 2 ogen ziet of niet :P En kan het ook toegepast worden in het zadel :)
En is ook wel zo, vandaag met [***] gespeeld tussen 7 andere paarden in (goddank voor de piste van 40x40 :D ) en raar maar waar had ik op een bepaald moment echt connectie met hem, zijn aandacht vol op mij, echt vragen stellen .. Heerlijk :D Nu proberen dat vast te houden, want daar heb ik met hem nogal eens problemen mee, maar het kan dus wel allemaal :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:04

ikke schreef:
Jessix schreef:
Ik denk dat op zo'n moment angst overmeesterd. Een van mijn paarden dendert ook over alles en iedereen heen op het moment dat hij denkt dat hij moet vluchten. Maar dan is vluchten dus zijn eerste prioriteit op dat moment.
http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ive-horse/

Dit is geen angst die dominantie overheerst; dit is botte onopgevoedheid; waarbij het paard, indien in mijn directe bereik, een serieus risico zou lopen op een ondubbelzinnige linkse direkte!

Ben ik even blij dat ik jouw paard niet ben! :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:09

Gini schreef:
Maar zou men eerst niet naar het paard kijken en dan pas naar 1 of andere methode. Want nu kijk en leer je naar Parelli, je maakt een hokje en dan pas ga je naar dat paard en schuif je het hokje over je paard. Met hier en daar enkele aanpassingen of uitwegen, want het is en blijft een individueel paard.
Alles wat je doet met het paard komt dus uit de vergaarbak van Parelli. Dat stimuleert het eigen denken absoluut niet. Eigenlijk zou iedereen eens de kans moeten krijgen die ik gekregen heb. Een jonge onervaren meid vers van de manege zo een hoop jonge paarden ingegooid wordt. En kijken, kijken, kijken, leren, leren, leren. Niet van boeken, niet van DVD's, niet van mensen, maar van paarden. En dat is een stap die vele mensen overslaan. Als je kijkt naar paarden en je staat open om van hen te leren, dan heb je helemaal niemand zoals Parelli nodig, daar ben ik echt van overtuigd. En dat is toch fantastisch? Dat je zelf je weg zoekt en geen voorgekauwde weg door Parelli.

Cassidy, een paar tientallen pagina's geleden spoorde jij me aan om verder dan de rand van mijn bord te kijken. Nu zeg je dat als je het gevoel hebt dat je nog niet uitgeleerd bent, dat het dan geen nut heeft om verder te kijken. Ik begrijp dit niet zo goed?

En wie zegt dat mensen die nu Parelli zijn daarmee als eerste gestart zijn? Wie zegt dat die mensen al niet jaren ervaring hebben opgebouwd? Ik ben nog nooit van mijn leven paardloos geweest. Ik heb zelfs nooit op een manege gereden, maar altijd paarden gehad en ja, na 31 jaar kon ik toch nog wat van Parelli leren. Maar niet alleen van hem hoor. Er zijn nog wel meer mensen die wat interessants te melden hebben. :j Ik vind dat je erg snel oordeelt en Parelli studenten over en over in een hokje duwt. Jij hebt een bepaald beeld en zo moet het dan maar zijn. Wat weet je eigenlijk van de achtergrond van de mensen met wie je nu in discussie bent? Ken je ze?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:10

LDRD schreef:
Als je op de voorgekauwde Parelli manier naar paarden kijkt mis je een hoop. :j

Of niet, dat is voor jou de vraag en voor mij een weet! 8-)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:12

Jessix schreef:
LDRD schreef:
Als je op de voorgekauwde Parelli manier naar paarden kijkt mis je een hoop. :j

Als je niet weet wat je mist, mis je het niet en is het voor jou dus ook geen weet }>

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:16

LDRD schreef:
Fellor schreef:
En natuurlijk zijn er bepalde dingen die ze belangrijker vinden dan anderen bij parelli en natuurlijk kijk je vanuit een bepaalde richtlijn om toe te gaan passen in het werk, maar anders kunnen we net zo goed met zijn allen vanaf de eerste dag alleen maar ons eigen ding doen. Immers; als je naar iemand anders luistert of inspiratie opdoet wordt je kortzichtig in een bepaalde hoek geduwd :+

Nee hoor, alleen heb ik juist het idee dat de Parelli aanhangers álleen maar willen zien wat Parelli zegt. Met de mond wel zeggen dat ze verder kijken en meer willen leren, maar ondertussen wel almaar weer Parelli aan halen.
Wat is er mis met eens een heel andere manier van werken eens nader bekijken? En dan bedoel ik niet de volgende goeroe aanhalen, maar wat al meerdere keren gezegd is, kijk eens gewoon om je heen in je buurt wat anderen doen, op het wedstrijdterrein of gewoon simpelweg op de wei.

Dit topic gaat toch over Parelli? Ik heb jaren lang gekeken op een wedstrijd terrein en ik vind het eerder om te janken wat ik daar heb gezien. Op de gemiddelde pensionstal of manege, word ik ook niet bepaald vrolijk.

Maar laat ik de vraag eens omkeren? Hoeveel van Parelli heb jij nou werkelijk gezien? En dan niet iemand die de yoyo game doet, maar heb je wel eens een Parelli Professional aan het werk gezien?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:17

Waratje schreef:
Jessix schreef:

Als je niet weet wat je mist, mis je het niet en is het voor jou dus ook geen weet }>

Oh jawel hoor, been there, done that. :evaw:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:19

Waratje schreef:

Opmerking van LDRD impliceert dat er geen omgang met paarden was voor Parelli. En bij de meesten van ons was dat er wel....we weten waar we vandaan kwamen, en weten waar we nu staan....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:21

LDRD schreef:
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar wat iedereen hier nou zo concreet aan ervaring heeft met paarden. :j
En dat bedoel ik breed, dus niet alleen in jaren, maar ook op wat voor manier dan. Wat voor paard/paarden, africhtingsniveau's, leeftijden enz. Los even ook van welke methode je toepast.

Begin jij daar dan maar mee. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:22

Jannepauli schreef:
Misschien hebben jullie het al bekeken, maar anders zou ik voor- en tegenstanders aanraden om 's even op deze link te klikken, de foto's te bekijken en daar 's goed over na te denken. Dit is namelijk 'natural horsemanship' !!
De plaatjes hebben natuurlijk een hoog schattig gehalte, maar, beste mensen, daar gaat het niet om. Kijk 's naar die totale onbevangenheid van dat manneke, de rust van het paard, niemand die met voorschriften, boekjes en horsenalities loopt te zwaaien.
Zo moet het - onbevangen, eerlijk, natuurlijk. Een geboren paardenmensje.
Enjoy!
[ITP] Voor hem de normaalste zaak van de wereld.........

Goh zal ik nou mijn baby foto's plaatsen... :+ (Lief kind hoor, daar niet van.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:25

Jessix schreef:
Dit topic gaat toch over Parelli? Ik heb jaren lang gekeken op een wedstrijd terrein en ik vind het eerder om te janken wat ik daar heb gezien. Op de gemiddelde pensionstal of manege, word ik ook niet bepaald vrolijk.

Ik heb er over nagedacht waarom deze opmerking me toch zo gesloten overkomt, en volgens mij is het omdat er zoveel oordeel uit spreekt. Als ik om me heen kijk, dan probeer ik niet zo zeer te bedenken of iets me aanspreekt of niet, maar vooral waarom.

En ja, ik heb het filmpje ook veroordeeld. Maar ook daar heb ik wel geprobeerd om voor mezelf in elk geval goed te bedenken waarom ik de gekozen aanpak niet prettig vind, en ik heb mezelf afgevraagd wat voor alternatieven er zouden zijn en of die dan minder problemen zouden geven.

Maar met een 'ik word er niet vrolijk van' en het daarbij laten wordt de deur meteen zo dichtgeslagen.

Even terzijde in het algemeen: ik vind wel dat er tamelijk onvriendelijk gereageerd wordt over en weer, en erg neerbuigend en oordelend. Ik zie het nut daar niet helemaal van in. Het komt de geloofwaardigheid in el geval niet ten goede.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:32

Shadow0 schreef:
Even terzijde in het algemeen: ik vind wel dat er tamelijk onvriendelijk gereageerd wordt over en weer, en erg neerbuigend en oordelend. Ik zie het nut daar niet helemaal van in. Het komt de geloofwaardigheid in el geval niet ten goede.

Waarom zou je geloofwaardig moeten overkomen? De anti-Parelliers zitten zo vast in hun denkpatroon, die ga je met dit topic daar niet vanaf helpen. De meeste Parelliers hebben - in tegenstelling wat de anti-lobby wil doen geloven - een veelzijdige achtergrond en de basis die ze hebben is vaak de oorzaak geweest dat verder zijn gaan kijken. De door sommigen zo gewaardeerde horizontale blik. Om zich vervolgens verticaal in Parelli te storten. En daar nog steeds niet klaar mee te zijn, omdat het uiteindelijk heel horizontaal uitpakt...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:33

Shadow0 schreef:
Jessix schreef:

Ik heb er over nagedacht waarom deze opmerking me toch zo gesloten overkomt, en volgens mij is het omdat er zoveel oordeel uit spreekt. Als ik om me heen kijk, dan probeer ik niet zo zeer te bedenken of iets me aanspreekt of niet, maar vooral waarom.

En ja, ik heb het filmpje ook veroordeeld. Maar ook daar heb ik wel geprobeerd om voor mezelf in elk geval goed te bedenken waarom ik de gekozen aanpak niet prettig vind, en ik heb mezelf afgevraagd wat voor alternatieven er zouden zijn en of die dan minder problemen zouden geven.

Maar met een 'ik word er niet vrolijk van' en het daarbij laten wordt de deur meteen zo dichtgeslagen.

Weer zo'n vooroordeel! Wie zegt dat ik me niet al die jaren heb afgevraagd waarom het zo gaat en waarom het niet anders kan? Hoe ik het zou kunnen doen? Willen doen? Ook jij kent mij blijkbaar??! :?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:05

sanne83 schreef:
Was jij niet een aantal jaar geleden heel serieus met parelli bezig, jannepauli? :)

Nee, ik heb me alleen in de theorieën verdiept, thats all.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:29

hmmm ik begrijp de grimmigheid niet zo goed die ik nu lees, of misschien interpreteer ik het wel verkeerd :o

Dat Parelli veel westerninvloeden heeft lijkt me logisch het is toch een Amerikaan, die rijden bijna allemaal western. Ik denk dat het echt Amerikaanse concept niet altijd bij iedereen goed overkomt als Europeaan.
Ik ben een paar keer in de USA geweest en ik vond het cultuurverschil echt enorm.

Maar ik denk dat we in de discussie over de methode Parelli niet echt verder tot elkaar gaan komen.
Ik ken een trainer die Parelli methode, maar ook eigen inbreng en verstand gebruikt, daar wil ik graag dingen van leren.
Met de video's heb ik dan weer helemaal niks, en met een andere trainer dan die ik ken misschien ook niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 02:31

@ justkid,

Amerika is niet te vergelijken met wat er in ons europes wereldje gebeurt.

Met andere woorden, je geeft aan wat ik ook weet. :7

Heb je een kudde lopen van meer dan honderd twee jarige.

Ga er mee aan de gang.
Ga ze uit proberen.
Vroeger mochten de kreupele en mislukte naar de slacht.
Tegenwoordig gaan die kreupele en mislukte, waar naar toe ??

De goede paarden worden door gewerkt.
En uit één jaar gang kwam er wel eens een kampioens paard.

Hier in Nederland wordt elk jong paardje alleen maar in de luiers gehouden.
Pemperen noemen ze dat.

Enne wat die goeroes ervaren hebben in hun moederland ??
Daar maken ze nu een gigantisch commercieel verhaal van.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 07:40

Jessix, ik weet niet wat je opeens gevangen heeft, maar hier was een rustige discussie bezig, waarom ineens al die kribbige berichten achter elkaar. Als er iemand met radicale waardeoordelen strooit dan ben jij het.
De uitspraak 'ik moet janken van Parelli', zal je niet uit mijn mond horen komen. Jij schuwt die uitspraken echter niet.
Ik denk dat het door mensen zoals jou is dat ik Parelli argwanend bekijk. Ik wil jou niet bekeren naar de niet-Parelli kant, wil jij dan alsjeblieft die gunst ook aan mij verlenen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:44

justkid schreef:
Ik ken een trainer die Parelli methode, maar ook eigen inbreng en verstand gebruikt, daar wil ik graag dingen van leren.
Met de video's heb ik dan weer helemaal niks, en met een andere trainer dan die ik ken misschien ook niet.

Dat vind ik nu de hele essentie. Je hebt goede trainers en slechte trainers.Of zo je wil... trainers die je liggen en trainers die je niet liggen.
Het grote geheim zit hem m.i. niet in het feit of de goede trainer parelli doet of het van Jan met de Pet heeft geleerd, maar hoe goed hij is in datgene wat hij doet.

Er zijn een aantal trainers vanuit zeer verschillende hoeken, waar ik enorm veel van zou kunnen en willen leren.

En die trainers hebben meer overeenkomsten dan verschillen, ongeacht of ze een parelliachtergrond, een klassieke achtergrond of een Jantjes achtergrond hebben.
Het punt zit hem in het perfect aanvoelen van een paard, het begrijpen van de leertheorieen (hoe leert een paard precies) en het correct toepassen van de juiste hulp op het juiste moment. Het zit hem in begrip, rust, perfecte timing en ongelooflijk consequent zijn. En dat is al een kunst op zich.
De een is gegroeid in parelli, de ander komt tot verbluffende resultaten op een andere manier. In alle gevallen betreft het hier trainers die om zich heen blijven kijken, zonder zich ergens op vast te pinnen en dat eruit weten te pikken, wat waardevol is in hun eigen manier van werken (want die is individueel)
So what?

We kunnen hier l** wat we willen, maar het is een kwestie van openstaan, kijken en leren van degene die gewoon goed zijn. En beseffen dat we niet allemaal op dat niveau zullen komen, ongeacht hoeveel cursussen we volgen.
Dus vooral ook eerlijk zijn tegenover jezelf

(hoeveel mensen kiezen wel niet een paard dat een maatje te groot voor hen is en slepen kasten vol studiemateriaal aan in de hoop dat het daarmee goed komt ... wat vaak niet het geval is)

Daarom denk ik dat de hele discussie parelli/niet parelli zinloos is. Je kunt van iedere trainer leren en je zult altijd bij iedereen dingen tegen komen, die je minder aanspreken. Als je voor jezelf kunt uitleggen waarom je bepaalde dingen wel goed vind en andere dingen weer niet, ben je al een heel eind op weg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:04

Jessix schreef:
Weer zo'n vooroordeel! Wie zegt dat ik me niet al die jaren heb afgevraagd waarom het zo gaat en waarom het niet anders kan? Hoe ik het zou kunnen doen? Willen doen? Ook jij kent mij blijkbaar??! :?

Ik heb geen oordeel over jou, ik geef aan hoe je reactie overkomt op mij.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:06

Jessix schreef:
Begin jij daar dan maar mee. :')

Vooruit dan maar :D .

Hele korte samenvatting:

- kom uit gezin waar zowel vader als moeder reden, ben ermee opgegroeid dus
- actief rijden is nu zo'n ruim 45 jaar
- in die tijd zijn zéér veel paarden door mijn handen gegaan in alle soorten, maten, leeftijden en geslachten
- lang verkeerd onder de vleugels van paardenmensen van welleer
- vele veulens gefokt, opgefokt en begeleid de dressuursport in tot GP toe.
- nu alleen nog fokken en op de huppel helpen de jonge paarden zodat ze kant en klaar zijn voor de sport
- nog 7 stuks in bezit
- bemiddel bij verkoop van zeer goede sportpaarden naar een niet nader te noemen land
- en voor de hobby rijd ik ijslanders

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:13

CV goedgekeurd. :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:19

Wat een onzin, zo'n CV..

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:25

Ik snap echt niet wat ze nou willen bereiken en het paard wordt er helemaal gefrustreerd van zo te zien.. Belachelijk dit! :r

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:27

Jannepauli schreef:
Wat een onzin, zo'n CV..

Dat kan jij vinden, maar heel zwart wit gesteld hecht ik meer waarde aan iemand die verschillende jonge sportpaarden succesvol heeft opgevoed dan iemand die twee daagjes in de week bezig is met de 18-jarige Haflinger van de buren.
Ervaring hebben is geen crime.