[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:12

Airrin wat fijn dat je Roxy toch kunt houden!

Fijn dat het beter gaat met Amy, Sandra. :) Is ze nog erg wantrouwig tegenover jou?

Kom nog maar een andere keer langs dan, Zwerte, gezellig!

Met Tjitse gaat het inmiddels alweer harstikke goed. De eerste 3 dagen was hij boos op me, maar hij trok snel bij gelukkig en nu is hij weer helemaal zichzelf.
Gisteravond hebben we een heerlijke avond gehad. Eerst even lekker rennen en gek doen en daarna samen vrijgesprongen. Hij rent dan in alle vrijheid achter me aan, ik spring over de hindernis heen, en dan (meestal) springt Tjits er ook overheen. Gisteren dat 4 keer gedaan. Eén keer rende hij langs de hindernis en stond vervolgens naast me te stuiteren dat hij toch wel een kriebelbeurt verdiende. :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:01

*beelddenkt* hahahah ik zie al een stuiterende tjitse naast je! "kijk, zo kan het ook baasje!!"
Zal wel heel erg genieten zijn na al die tijd, zo lekker met je paardje spelen!
Ik hoop dat rock ooit genoeg initiatief ontwikkeld om zulke dingen ook te gaan doen. Het gaat al de goede kant op iig :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:21

Leuk Inge! Ik ben blij voor jullie! Ik heb in de afgelopen maanden zo'n ontzettend fanatiek en energiek paard leren kennen, geweldig. Hij zal blij zijn dat hij weer lekker met jou kan spelen :j.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:09

Oh Zwerte dat zal zeker wel komen hoor. :j Zo was Tjitse echt niet, toen hij net bij mij was. Dat zal met Rock vast net zo gaan! Hoe oud is Rock eigenlijk?

Ohja Dani, heb jij nou volgende week vakantie? Natas en ik dachten erover om dit weekend naar het bos te gaan, maar dan zal het erg druk zijn natuurlijk ivm weekend. Dus dachten we; als Dani toch vakantie heeft, kunnen we beter doordeweeks een keer gaan! Goed idee? :D

Mocht iemand nog geinteresseerd zijn in Parelli dvd's, ik vond net twee levels 1 en 2 op mijn kamer. PB maar voor meer info. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:20

Rock is net 3 geworden. Maar hoe meer ik met hem doe, hoe sneller hij alles oppakt en hoe meer hij zelf praatjes begint te krijgen. Dus ik ga er ook vanuit dat het wel goed gaat komen! En ach het is ook geen ramp als dat niet zo is. Ik vind hem stiekem zo ook wel leuk, net een lief autistje... Momenteel moet ik hem echt behandelen als een heel klein kind (goooooedddd zo poppie!!! omdat ie een scheet laat bij wijze van spreken hihi) en dat heeft ook wel wat natuurlijk. Maar toch zie ik liever wat meer "karakter".
Wel een heel leuk en vooral apart gegeven is dat hij dominanter wordt. Ik heb het nog nooit zo sterk meegemaakt met de andere jonkies die ik heb zien opgroeien, die waren van kleins af aan wel al vrij duidelijk in hun positie. Zo is zn kleine vriendje, welshje van 3, altijd al wat dominant en eigenwijs geweest dus we wisten altijd al dat die ergens bovenaan de pikorde staat. Rock is altijd onzeker, rustig en erg onderdanig geweest. Dominante paarden is hij nog steeds direct onderdanig tegen maar het leuke is dat hij nu zn kans grijpt als een ander paard ook onderdanig is. Eerder was hij dan altijd degene die onderaan bleef en nu grijpt hij direct zn kans om hogerop te komen! Hij staat nu samen met Ruben (bij hem merkte ik het als eerste), zn welshvriendje en de shet en meneer is dus mooi de baas! Had een jaar geleden echt nooit durven denken dat hij de leiderpositie in zou nemen! Ok die positie staat hij wel direct af als een ander paard het vraagt maar toch lijkt het mij een mooi teken van meer zelfvertrouwen. wat denken jullie? En hebben jullie wel eens zo'n sterke verandering in positie meegemaakt?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:41

Ik heb van 13 mei tot 1 juni vakantie :D, Inge! Dus roep maar en ik zal er zijn! Ik PB je even ivm de DVD's, ben wel geïnteresseerd.

Zwerte, ik heb zelf nog nooit zo'n transformatie van dichtbij meegemaakt maar ik geloof zeker dat het kan. Reina is nu laagste in rang omdat ze de jongste is, maar dat zegt echt helemaal niets over hoe ze over een aantal jaar zal zijn. Het is mogelijk dat ze zich opwerkt naar de top ;). Als ik haar nu in een groep leeftijdsgenoten zou zetten dan kan ik pas echt inschatten hoe dominant (of juist niet) ze echt is, omdat al deze paarden even 'wijs' zijn zeg maar.

Ook door training en goede motivatie worden paarden zelfverzekerder, daar ben ik van overtuigd. Paarden die niet lekker in hun vel zitten of niet 100% gezond zijn, zijn toch vaak de buitenbeentjes in de groep :j. Is Rock de jongste van de groep?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:59

hij is samen met het welshje de jongste. Het grappige vind ik dat die 2 al sinds een half jaar leeftijd samen staan en milkyway altijd de baas is geweest. Dat is echt een brutaal ding, altijd haantje de voorste. Maar nu staan ze weer bij elkaar in, hebben hele winter niet bij elkaar gestaan (alleen momentjes, konden elkaar wel altijd zien maar stonden beide bij anderen in) en nu is rock dus ineens de baas! Hebben flink ruzie af en toe want milkyway probeert het soms toch nog. En krijgt dan dus een flinke knauw of schop van rock :D Dus het is echt een verandering van het afgelopen jaar!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:38

Zwerte fijn dat het goed gaat met rock. Een paard kan wel degelijk erg veranderen. Amy... nu met de naam Amber (ja ja... nieuw leventje nieuwe naam) is ook enorm aan het veranderen. Maar daarover dadelijk meer.

Dani pismerrie... haha.

Inge... Tjitse weer blij... Leuk hoor, zou je wel willen zien spelen met hem.

Wat amber betreft... ze ziet er veel beter uit nu. Ik heb een karakteranalyse laten doen door roos en kan me er erg goed in vinden. Het bevestigd eigenlijk mijn eigen gedachte.

Amber zoekt nu in de wei zelf contact met mij (zij het vluchtig) en is heel ontspannen als ik met haar bezig ben/borstel enz. Ze heeft in de wei een tophumeur. Oortjes altijd naar voren, lekker relaxt (erg in tegenstelling tot het begin)

Maar nu hebben we dus een nieuw probleem. Ik doe licht (stap) grondwerk met haar om elkaar te leren kennen. Simpele leuke (spel) oefeningen. In de eerste instantie heeft ze soms geen zin en kan dan een beetje dwars kijken. maar als ik dan iets leuks verzin, gaan de oortjes naar voren en komt de energie omhoog. Maar dat begint ze met haar hoofd te slaan en te briesen. In het begin gaat het nog wel, maar al snel wordt het superheftig en kijkt ze niet eens meer waar ze loopt. Ze probeert nog wel te luisteren maar wordt eigenlijk volledig in beslag genomen door het slaan met hoofd en briesen. Als ik haar daarna op de wei zet, gaat het nog zeker een kwartier door; slaan met het hoofd en briesen, maar ook onrust, schrapen, rollen, op en neer lopen. Daarna wordt het langzaam minder en uiteindelijk gaat ze dan weer grazen. In de wei zie ik het haar maar heel erg weinig doen. Zo nu en dan een klein flipje met het hoofd, maar dat kan gewoon door vliegen komen. Erg typisch. Ben al overal vragen aan het stellen. Het kan lichamelijk zijn, maar waarom heeft ze het dan niet als ze gewoon in de wei loopt? Sommigen opperen ook dat het psychisch kan zijn. Opgekropte spanningen vanuit haar verleden, zeg maar. Geen idee.... Zou kunnen
Als jullie suggesties hebben... graag.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:26

wanneer doet ze dat precies zo heftig? Als je dus even met haar gespeeld hebt?
Omdat ze het niet in de wei doet denk ik zelf ook eerder aan iets psychisch, dat kan met zo'n paardje heel goed natuurlijk. Misschien dat ze het echt wel leuk vind met jou maar gewoon nog niet goed weet wat ze ermee moet doen. Rock was aan het begin alleen maar aan het blokkeren, echt na elke stap bijna. Ook hij was eerst erg onrustig in de wei als ik hem terugzette. Misschien dat het bij haar ook zoiets is maar zich anders uit? Als ik jou was zou ik gewoon lekker doorgaan met haar vertrouwen winnen. Misschien eens de oefeningen in de wei gaan doen, haar vertrouwde plekje?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:12

Sandra, Tjitse doet dit ook soms, dat schudden van zijn hoofd. Eerst dacht ik dat het een lichamelijk probleem was, dus heb mijn holistische da er een keer naar gevraagd, maar zij zei dat hij nergens last van had.
Toen ben ik echt goed op gaan letten, als hij zijn hoofd schudde, wat daaraan vooraf ging en wat erna kwam. Tjitse doet dat dus als hij wil gaan rennen, als hij ondeugend doet of als ik zeg dat hij iets niet mag doen. Uiting van opstandigheid/verveling dus.

Omdat Amber het net als Tjitse niet in de wei doet, zal het hoogstwaarschijnlijk psychisch zijn, en niet lichamelijk. En dan is het belangrijk om uit te zoeken waarom ze dat doet.
Wat fijn dat ze je meer vertrouwt nu zeg! Hoe gaat het met Silja en je shetjes verder?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:59

Bedankt voor jullie meedenken. Zelf denken we ook aan een psychische reden. Ze doet het wel heel erg heftig. Samen met briesen ed. Kan idd te maken hebben met het feit dat ze niet goed weet wat ze ermee aan moet.

Hoewel de een van de vorige eigenaresses (sprak ik omdat amber nog op haar naam stond) dacht dat ze in het voorjaar last had van een allergie. Maar dan komt natuurlijk de vraag waarom ze er in de wei geen last van heeft. Ik oefen in een afgezet stuk van de wei.

Overigens gaf de hoefsmid daar ook aan dat het paard een probleem met de rug had. Zij sloot het niet uit omdat dochterlief fanatiek springwedstrijden deed met amber. Maar de verkoopster zei dat er niets mis was met de rug en kocht haar terug (om haar meteen weer door te verkopen)

Denk er toch over om iemand zekerheidshalve naar de rug te laten kijken. Ik dacht zelf dat ze stijf was in haar nek. Mogelijk is ze destijds heftig overvraagd, gezien ze nog niet eens kon galopperen toen de dochter haar kreeg . Dochter had haar maar een jaar en heeft aan een behoorlijk aantal springwedstrijden deel genomen...

Met silja gaat het prima. Ze moet alleen wat meer aan het werk. Moet manlief nog veel porren. Met de shetjes gaat het , zoals altijd , prima. Billy ziet er, zoals elk jaar rond deze tijd, uit als een versleten teddybeer en tommy smult zich lekker rond. Daarom probeer ik hun ook maar regelmatig aan het werk te zetten.
Anders worden het skippyballen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:09

hahah versleten teddybeer! Prachtige benaming!
Als de vorige eigenaar dacht dat er mogelijk iets met de rug is en jij vond haar nek ook wat stijf, dan zou ik zeker er even naar laten kijken. Zoiets kan het natuurlijk ook nog verergeren en anders blijf je ook continu twijfelen of daar niet iets zit. Maar toch denk ik nog steeds dat het vooral psychisch is. Als ik zie hoe heftig rock al kan reageren, en met hem is nog niks gebeurd in zn leven. Als ze ook heftig overvraagd is (die kans lijkt me groot gezien het verhaal), heb je ook een verklaring waarom ze het allemaal moeilijk vind. Continu te ver gaan maakt de lol in het werk niet groter natuurlijk! En misschien heeft ze wel het gevoel dat er weer veel gaat komen, dat het wachten is op het harde werken...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:23

Ik ben met je eens dat psychisch het meest voor de hand ligt, dus ik kijk me momenteel suf naar de filmpjes van de parelliclub over gedrag, vnl introverte paarden omdat amber introvert is.

Bovendien swicht ze supersnel van volvertrouwen naar paniek en zijn de signalen minimaal. Maar een gespannen introvert paard explodeert gemakkelijk en dat kan in de vorm van uit het dak gaan of raar gedrag.

In een filmpje met de dochter van de gecompliceerde hengst Casper zag ik dat dit paard , als het meisje ff iets te veel vroeg -en ze was supergoed, veel beter dan ik- dat dit paard ook met het hoofd begon te slaan en meer dan dat... ik zag hetzelfde gedrag met oren in de nek wat ik als dominant vertaalde en wat iig bij dit paard angst was. Als je dan bedenkt dat ik lang niet zo ver ben als die meid en dat Amber, in tegenstelling tot dat paard, een rotverleden heeft, dan zie ik daar wel een aanleiding om inderdaad aan te nemen dat druk voor haar al heel erg snel te veel is.
(tel daarbij op dat haar vader en opa ook als zeeeeeeer gecompliceerd bekend stonden)

Daar ga ik dit weekend eens mee aan de slag. Ben benieuwd of ik er wijzer van wordt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:00

Als je de vorige eigenaar kunt bekijken met haar huidige paard, dan zie je vaak veel van het gedrag van je paard op z'n plek vallen. Sonja had bepaalde tic's met longeren en rijden en door veel op te trekken met de vorige eigenaar (hoewel ik het niet met hun aanpak eens was) zag ik waardoor het kwam. Dan kun je daarop inspelen in je aanpak van het paard. Sonja was ook zo'n overvraagd paard, met 2,5 jaar ingereden tot m2, galopwissel en alles kon die knol. Maar als ze alleen al een bak zag werd ze chaggie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:17

Ik heb al met die mevrouw afgesproken om te blijven schrijven. Kan ik nog wat opsteken. echt optrekken met elkaar gaat niet. Ze woont veel te ver weg. Ze is overigens niet de laatste eigenaress. Na haar kwamen er nog twee, waarvan eentje degene was die haar het paard in de eerste instantie had verkocht en later dus terugkocht en degene waarvan ik Amber kocht. Die zou nog mailen, maar daar heb ik helaas nooit meer iets van gehoord. Misschien bang dat ik met klachten kom. Jammer.

Heb trouwens een test met haar gedaan. Eerst in de wei geobserveert, maar geen headshaking gezien. Deed het halster om en meteen begon ze te slaan. Laten grazen tot ze weer rustig was terwijl manlief zijn merrie pakte en op een vlak stukje ging staan. Met amber aangelopen en weer flink headshaken. begonnen met om paard van mijn man (leidmerrie) heen simpele stapoefening te doen. Niets vragen, gewoon aan los touwtje in verschillende zones erom heen stappen. Eerst veel headshaken en tegen me aan willen butsen, maar toen ze in de gaten kreeg dat ik niets van haar vroeg en ze bij haar leidster bleef, werd ze rustig en zakte haar hoofdje. Ze ontspande en het headsheaken stopte.
En toen begon het dus te gieten en moesten we maken dat we binnenkwamen.
Maar ik heb hier veel van geleerd. Toch paniek dus/moeilijk dingen verwerken.
Hiermee ga ik dus verder aan het werk.
Omdat ze steeds wilde grazen, dacht ik in de eerste instantie dat ze zich op haar gemak voelde. Nu krijg ik echter sterk het idee dat het bij haar oversprongsgedrag/afsluiten is. (merkte mijn man op... tenslotte reageert ieder paard op een eigen manier)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:03

Wat fijn dat ze dit zo duidelijk liet zien! Zo is het wel duidelijk dat het idd stress is vanwege het "werk". Gelukkig is zoiets vaak met veeel geduld op te lossen. Ben erg benieuwd hoe ze over een tijdje is! Grazen kan heel goed oversprong gedrag zijn maar sommigen doen het natuurlijk ook gewoon te graag :D Maar met haar spanning zou ik dan ook eerder aan oversprong gedrag denken. Ik denk dat ik dat in eerste instantie gewoon zou accepteren, die oversprong maakt haar misschien wat rustiger. Ze doet het niet voor niks natuurlijk. Ik weet niet wat jij daarmee van plan was?

Ik heb ook even een heeeeel blij nieuwtje: ik heb net rocks hoeven uitgekrabt! Op een rustige manier, hij gaf me de tijd. Het is een wonder, zo goed heeft hij dat nog nooit gedaan. Ik heb even een sprongetje in het schema gemaakt hiermee en dat deed ik bewust. Volgende week komt de hoefsmid (reguliere smid dus erg druk met het wedstrijdseizoen maar wel topkerel!) namelijk en rock is er toch echt wel weer aan toe. Dus ik wilde het sowieso gaan proberen, we zien wel hoe ver we komen.
Vorige week kon ik zn voorbeentjes al een tijdje stil houden zonder stress en achterbenen nog met touw onder zn lijf trekken, rustig meebewegen en wachten tot hij ophoud met schoppen en vervolgens naar achteren meenemen. Dat ging al best goed dus ik wilde het nu gewoon gaan optillen met de hand. Zelfde verhaaltje toegepast want hij begon weer te schoppen maar al wel veel zachter dan anders. Eerst onder hem halen, dan is zn balans veel beter en word hij weer rustig.En toen kon ik in alle rust beentje naar achteren halen en rustig uitkrabben! Het is mij nu wel duidelijk dat het een combi was van onbegrip door alle correcties (kan hij heel slecht tegen) en een gebrek aan balans. Hij stond ook met voorbenen helemaal wijd neergezet om zn balans te houden. Beetje bambi effect hihihi. De balans moet nog maar hij snapt nu eindelijk helemaal goed wat de bedoeling is!! Ben echt helemaal blij! We zijn er nog niet maar hopelijk kan hij iig weer bekapt worden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:51

Liljebo: fijn dat je in ieder geval weet waar het aan ligt. Als ze nooit op een fijne, respectvolle manier getrained is kan ik me voorstellen dat ze dit op deze manier uit. Bang om overvraagd te worden? Adrenaline en spanning? Poeh, moeilijk om zo'n paardje weer op de rit te krijgen hoor. Ik heb respect voor je doorzettingsvermogen! Succes!

Zwerte: leuk verhaal over Rock. Jonge paarden en hun balans *zucht*. Ik weet in ieder geval precies wat je bedoelt, Reina is ook een gevoelig typje dat, bij momenten, het aanraken van haar achterbenen érg eng kan vinden.

Sonjim: hoe is het met Wieneke en de baby???

Wij (Inge, Twiggy en ik) hebben van het weekend gewandeld met onze paarden. Uiteindelijk zijn we drie uur weggeweest! Alles is superkoel verlopen, ook langs de drukke weg waar we eerst een km over moeten. Ik ben weer trots op m'n 'kleine' dame :).

M'n grijsje op de hei:
Afbeelding

Inge en Tjits:
Afbeelding

En Twiggy en Sam:
Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:27

Heey Dani, wat leuk, foto's!!! Ik reageer later nog effe uitgebreider...... :wave:

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:29

Zwerte.. fijn dat het nu zo goed ging met rock. Geduld en begrip wordt toch beloond.
Dani... ziet er gezellig uit. Hele leuke foto's

Ik heb toch te vroeg gejuigd. Ik had haar een paar dagen vanuit het raam veel in de gaten gehouden en zag weinig slaan met het hoofd. Maar nu ik veel in de wei ben geweest in het weekend, weet ik dat ze doorlopend erg hard briest. Bovendien heeft ze af en toe een bloedneus van het briesen.- Het slaan met het hoofd valt wel mee, maar wordt acuut ernstig als ze iets moet doen/opgewonden raakt/halster omheeft of wat dan ook, waarschijnlijk omdat ze zoveel last heeft...

Zal nog niet meevallen om de ware oorzaak te vinden en wat eraan te doen. Arme meid heeft dus echt veel ongemak... bah.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:29

Nee, dat zal inderdaad niet meevallen, jeetje wat een gedoe he. Arm paard. Gelukkig is ze nu bij jullie :).

Twiggy: de rest van de foto's mail ik binnenkort naar jullie door hoor!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:27

Wieneke nog steeds niks. Billy is helemaal hersteld van de castratie. Jimmy doet het redelijk goed. hij ziet er super uit, net een stoere hengst, maar hij heeft wel verdikte spieren op zijn schoft (van Billy die iedere keer bovenop de goedzak springt).

Amber zal blij zijn dat ze jullie getrroffen heeft Lijebo
Mooie foto's van de paardjes op de hei.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:59

Liljebo, ik weet wel zeker dat Amber het heel erg getroffen heeft bij jullie!!! Mijn hemel, wat heeft dat beestje achter de rug??? ;(

Sonjim, nog steeds niets? Oeeee, spannend!!! Slaap je wel 's nachts?

Dani, jaaaaaa, mijn mailbox staat altijd open voor leuke foto's, hahaha. Zat er nog wat leuks tussen?
Reina stond vandaag lekker te grazen in het riet, toen ik Sam kwam halen (beter gezegd, hij haalde mij vandaag :+ , hij kwam al heel enthousiast naar het hek, maar ik wilde nog even naar achteren in het land, omdat Inge zat te zonnen :D en die is al zo zwart van Costa Rica :+ ).

Zwerte, ik wist niet dat voetjes geven nog zo lastig was met Rock. Fijn dat er vooruitgang in zit!!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:06

Ik slaap prima, ik weet zeker dat er nog niks komt. Ze wordt s'avonds om 10.30 gecheckt door mijn moeder en s'morgens om 6.45 weer en soms als ze twijfelt s'nachts nog een keer. Komende week werk ik niet dus heb ik overdag veel tijd om haar te checken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:12

Dat is fijn dat je nog lekker kan slapen.... Ik zie uit naar de knuffelfoto's van je veulentje straks.... Zo'n lekkere kleine wolliebollie.... :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:17

Sonjim.. ik ben ook erg benieuwd.
Twiggy... gezellig sam. hihi Heb je ook nog gezond?

Tja... een paar dingen die ze zeker heeft meegemaakt is: verwaarlozing (een van de vele eigenaars kocht haar broodmager) bit in terwijl ze er bang voor was en neus dicht gesnoerd, springwedstrijden gereden terwijl ze nog niet eens kon galoperen, aan de kant gegooid toen dezelfde eigenaresse van de springwedstrijden (puber) er geen zin meer in had, kapot zadel opgehad. Dat zijn de dingen die ik weet. Weet niet of ik de rest wel wil weten.

Iig heeft ze nu dus daarnaast ook nog een pollenallergie, waardoor het briesen wordt veroorzaakt. Ik heb nu een netje besteld voor over haar ogen (zon is ook een trigger) en neus en voor de rest is het een kwestie van stress vermijden.(ook trigger)
Briesen doet ze dan evengoed, maar dat is dan hanteerbaar. Ik wil meer met cordea gaan werken, iig grondwerk, zodat haar neus vrijblijft omdat die jeukt en irriteert. Liefst zou ik ook met cordea gaan rijden straks, maar dat heeft wel wat voorbereiding nodig. Heb er zelf nog niet eens ervaring in.
Ik heb wel een cordea besteld, iig voor grondwerk
Er bestaan ook nog een mogelijkheid dat ze een woekering van neusslijmvlies heeft gezien de bloedneuzen (tumor) maar dat is alleen een optie als ze ook bloedneuzen buiten het allergieseizoen heeft. Bloedneuzen kunnen ook door veelvuldig briesen worden veroorzaakt. Maar momenteel is een nader onderzoek van neusslijmvlies niet zinvol. Het is een pittig, vervelend onderzoek en ik laat het dan toch niet opereren omdat de operatie heel erg zwaar is en slechts 60% kans van slagen heeft. Op deze leeftijd is dat echt geen aanrader.
Eerst maar eens kijken wat zo'n netje doet.

Verder is ze wel steeds toegankelijker aan het worden. Gisteren veel bij haar geweest en veel gestreeld. Vond ze heerlijk. Ze stond er gewoon bij te slapen. Toen ik later weer naar haar toe liep, hinnikte ze naar mij. Ik natuurlijk helemaal verliefd.....
Een ding is zeker. Ongeacht welke problemen ze heeft.... ze blijft hier tot haar laatste dag.