De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:53

Ik ben benieuwd hoe die van mij gaan reageren Haha!

Missy trekt ook met 1 achterbeen, vooral als ik die opgetild heb. Het is net of ze slaat, maar doet het niet bewust. Je moet er alleen wel rekening mee houden. Clown

Poes is net terug en 3 onderdelen armer. Cyste op de eierstokken en de baarmoeder zag er ook niet goed uit, dus de hele handel is verwijderd. Ze zit nu suffig te doen in de vensterbank. Mevrouw wilde niet in haar mandje of op de stoel, nee ze moest persé op de vensterbank springen.

Sugar was vanochtend zo braaf dat ik me ga afvragen of ze niet ziek is . Niet dat ze sloom was, maar ze deed alles wat ik vroeg. Zou het kwartje dan na 13 jaar eindelijk vallen Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:59

nienke07 schreef:
dat je niet of nauwelijks het erf af gaat, wegens inderdaad jagers, tractoren of andersoortige grote voertuigen, motorrijders op de eerste lentedagen etc....

Wel laat, maar reageer toch even. Toen Oop nog op Krommeniedijk stond, kwam ik ook niet graag op de weg. Smalle weggetjes, dus weinig ruimte om uit te wijken, en geconfronteerd worden met de melkwagen, enorme trekkers en ander zwaar verkeer, dan bedenk je je nog wel even voor je het erf afgaat. Russische roulette spelen met je leven kan altijd nog Knipoog . Mede de reden waarom ik Oop naar Heemskerk verhuisd heb.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:03

Sugarmiss schreef:
Missy trekt ook met 1 achterbeen, vooral als ik die opgetild heb. Het is net of ze slaat, maar doet het niet bewust. Je moet er alleen wel rekening mee houden. Clown

Poes is net terug en 3 onderdelen armer. Cyste op de eierstokken en de baarmoeder zag er ook niet goed uit, dus de hele handel is verwijderd. Ze zit nu suffig te doen in de vensterbank. Mevrouw wilde niet in haar mandje of op de stoel, nee ze moest persé op de vensterbank springen.

Ach gossie arme poes Ach gut Mijn Luna moet er over een maand of 2 ook aan geloven. Ze is nu aan de pil omdat ik ze nog zo klein vind maar die kan nare bijwerkingen hebben. Nu maak ik de strippen op en dan moet ze ook Huilen

Kaylee trekt vaak met al haar benen. Die heeft zeg maar een soort van trauma vanwege dat ongeluk, omdat ze last van haar nek en rug heeft (gelukkig al minder) en omdat het een zenuwachtig typje is. Ik heb soms moeite met haar hoeven doen maar anderen helemaal. Er is een tijd geweest dat ze zich gewoon liep vallen bij het bekappen en pas lukte het de da niet de buigproef te doen. De ene keer slaat ze uit (sommige zeggen dan dat ze verkrampt) en de andere keer wankelt ze of gaat gewoon lopen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:58

Nescio flipt volledig als hij in z'n eentje op pad moet, echt levensgevaarlijk. Met een ander paard erbij is het geen probleem, gaat hij ook zo voorop, maar alleen... Echt niet
Toevallig gisteren nog geprobeerd, maar niks hoor. Ik doe het niet meer, ga liever gewoon dood. Hij is wel heel goed verkeersmak. Ze mesten bij ons ook uit met de tractor en een grote opstrooimachine, dan worden ze ook vlug mak.
Maar strikt genomen kom ik ook eigenlijk nauwelijks het erf af anders dan met de trailer. Nou kun je bij ons op het eigen erf ook echt genoeg doen met je paard en ik probeer wel regelmatig samen met iemand naar het bos te gaan. Ik vind het wel best zo.

Zou je dat hanentred paard niet kunnen helpen met, hoe heet dat ook alweer, waarmee je ze bewust maakt van hun eigen lijf, T-Team of T-Touch ofzo?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:24

SM... Kusje voor je poes (als in feline Bloos )

Ja..TTEAM lijkt mij ook niet verkeerd voor dit paard. In dat stukje wat ik gepost heb staat ook iets over het verschil tussen hanetred en kramptrekken...dat laatste is kennelijk minder erg. Dus dat zou jouw paard wel eens kunnen hebben, Gouda. Ik vond het een interesant stukje om te lezen. Er staat echter niets over de link tussen een erg groot paard en het hebben van dergelijke problemen. We zouden hier eens een topicje moeten starten, misschien...soort onderzoekje. Dat zagen ze wel de relatie tussen erfelijk heid...hmmmmmmm.
Nienke, het paard doet het dus in de wei, aan de hand en onder het zadel en alleen in stap, maar wel met beide achterbenen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:52

Zo'n paard is denk ik ook eerder gebaat bij gerichte arbeid voor sterke spieren en een soepel lijf dan bij rust (rust roest). Goed rijden/longeren kan een hoop doen voor het gaan van een paard.
Wel opvallend ook dat het beide achterbenen zijn, meestal is het er toch maar eentje dacht ik. Normaal is het in ieder geval zeker niet en in zo'n geval ook verre van onschuldig.

Kwetal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:02

Margreet schreef:
Zo'n paard is denk ik ook eerder gebaat bij gerichte arbeid voor sterke spieren en een soepel lijf dan bij rust (rust roest). Goed rijden/longeren kan een hoop doen voor het gaan van een paard.
Wel opvallend ook dat het beide achterbenen zijn, meestal is het er toch maar eentje dacht ik. Normaal is het in ieder geval zeker niet en in zo'n geval ook verre van onschuldig.

Dat geven ze ook aan in dat stukje...meestal maar 1 achterbeen. Uitzonderingen bevestigen..... En rust is idd uit den boze.
Ik vond het hoe dan ook een triest paard... Verdrietig Zo braaf en geduldig in zo'n onhandig werkend lijf

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:26

Margreet schreef:
Zou je dat hanentred paard niet kunnen helpen met, hoe heet dat ook alweer, waarmee je ze bewust maakt van hun eigen lijf, T-Team of T-Touch ofzo?

Denk niet dat het een kwestie is van "bewust zijn" van het lijf. Maar wie weet...ik ga in mei een cursusje TTouch doen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:20

Misschien dat je eventuele blokkades in de zenuwbanen kunt opheffen door iemand met zo'n elektro-vorkje ??

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:22

Ik weet wel zeker dat dit onbewust gaat. Maar misschien kun je langs die weg toch een stukje actieve controle over het eigen lijf krijgen voor zo'n dier.

BZ, ik heb me er ook al vaak over verbaasd wat die dieren allemaal kunnen verwerken en dan toch lief blijven... Dat is karakter!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:08

Margreet schreef:
Maar strikt genomen kom ik ook eigenlijk nauwelijks het erf af

Maar sinds Oop in Heemskerk staat, ben ik vrijwel altijd alleen onderweg. Ik hoef maar een klein stukje smalle weg en heb dan al aansluiting op het ruiterpad. En 's winters ben ik altijd langs de weg te vinden. In een bak rijden vind ik een regelrechte straf Knipoog .

Kwetal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:11

Sugarmiss schreef:
Misschien dat je eventuele blokkades in de zenuwbanen kunt opheffen door iemand met zo'n elektro-vorkje ??

Is dat een uitbreiding van de elektrische fondue-set Verward Blond Je bedoelt geen acupunctuur, neem ik aan.......

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:52

Kinke schreef:
Denk niet dat het een kwestie is van "bewust zijn" van het lijf. Maar wie weet...ik ga in mei een cursusje TTouch doen Haha!

Ja zou ik ook nog wel eens willen doen. Heb ooit een kleine instructie gehad van mijn schoonzus omdat Isabella ook niet helemaal lekker soepel in de achterhand is. Ze zet 1 achterbeen hoorbaar hard neer, alsof ze de grond nog niet had verwacht.
Laatst bij sneldraven zonder schoenen merkte ik ook dat ze de wagen scheef trok doordat ze met 1 achterbeen veel meer kracht zet (om snelheid te maken) dan met het andere achterbeen. Volgens een draversman waar ik mee mail kan dit ook komen omdat shetten niet gemaakt zijn voor sneldraven en vaak de achterbenen kort bij elkaar zetten. Nu klopt dat ook wel, maar ik vermoed ook dat er wat niet helemaal lekker zit in de achterhand. Voel ik ook altijd een soort "knak" in de rug als ik mijn hand erop leg.
Maar ik denk dat ik er meer last van heb dan mijn paardje Tong uitsteken

Maar beetje soepelmaakoefeningen (? woord voor galgje haha) zouden geen kwaad kunnen bij haar. Nadeel is dat ik er niet op kan rijden en ik met een kar nooit korte wendingen maak.

Wordt het toch hoge school aan de lange teugel dus ? Clown

Groeten
Ingrid

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:02

Buitenzinnig schreef:
Sugarmiss schreef:

Is dat een uitbreiding van de elektrische fondue-set Verward Blond Je bedoelt geen acupunctuur, neem ik aan.......

*ligt in een deuk* Haha! Haha! Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 23:09

Anders ik wel!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:13

Foto's van vandaag

Zelf denk ik dat beide achterhoeven een dubbele zool van overgroeide steunsels hebben vanwege de kleur. Het is nog lang niet het ideale plaatje. Het vertegenwoordigt een periode van 8 maanden hoefgroei, waarvan het merendeel ligt in de stalperiode.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:34

Ik vind de tonen nogal lang, maar dat kan ook door de foto komen. En de steunsels zou ik flink uitsnijden.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:47

Arabesk schreef:
Ik vind de tonen nogal lang, maar dat kan ook door de foto komen. En de steunsels zou ik flink uitsnijden.

Tonen zijn lang, maar ik doe er voorlopig niks aan totdat ik zie dat het wel mogelijk is. Steunsels uitsnijden doe ik niet, wel vijlen, zolang ze maar niet boven hoefwandhoogte komen. Ik heb alle geduld van de wereld. Zo zijn ook de zolen van de achterhoeven nog behoorlijk plat. Nu straks 24/7 weidegang ingaat, ben ik zeer benieuwd hoe de boel zich verder gaat ontwikkelen.

Leuke foto's trouwens in je onderschrift.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:58

Sugarmiss schreef:

Buitenzinnig schreef:

LOL Clown
Nee een Bio-Scan. Dat doen ze door met een soort vorkje over de meridianen te gaan. Als het ding begint te knetteren zit daar een 'verstopping' (ofzo) en gaan ze die plek behandelen. Afhankelijk van de ernst duur dat 5 tot 7 seconden. En zo gaan ze het hele paard af.
Missy knetterde erg veel, vooral op haar brandmerken Clown , maar ook op de long-, maag/darm en nier-meridiaan. Precies die dingen waar ze idd last van heeft (gehad).

@Opala: mooie hoefjes. Toon is idd aan de lange kant, met een stevige roll zou je dat ineens een stuk terug kunnen brengen. En de steunsels zou ik er ook wel afhalen.

Verder lijken de hoeven veel op die van Missy, al heeft die niet zulke mooie stralen.

Poes begint weer een beetje levendig te worden. Ze heeft vannacht 2x gekostst, maar ze loopt alweer een stuk vaster.
Eten heeft ze nog niet zoveel behoefte aan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:01

opala schreef:
nienke07 schreef:
dat je niet of nauwelijks het erf af gaat, wegens inderdaad jagers, tractoren of andersoortige grote voertuigen, motorrijders op de eerste lentedagen etc....

Wel laat, maar reageer toch even. Toen Oop nog op Krommeniedijk stond, kwam ik ook niet graag op de weg. Smalle weggetjes, dus weinig ruimte om uit te wijken, en geconfronteerd worden met de melkwagen, enorme trekkers en ander zwaar verkeer, dan bedenk je je nog wel even voor je het erf afgaat. Russische roulette spelen met je leven kan altijd nog Knipoog . Mede de reden waarom ik Oop naar Heemskerk verhuisd heb.

ik draai ook als de wiedeweerga om als ik op een mega b-weggetje zo'n nieuwerwetse, uit zijn voegen gebarste tractor aan zie komen hoor... dan wil ik gam wel ff laten rennen! Wow! Haha!

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:11

Sugarmiss schreef:
Verder lijken de hoeven veel op die van Missy

Ben blij te horen dat het ergens op lijkt Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:13

opala schreef:
Foto's van vandaag

Zelf denk ik dat beide achterhoeven een dubbele zool van overgroeide steunsels hebben vanwege de kleur. Het is nog lang niet het ideale plaatje. Het vertegenwoordigt een periode van 8 maanden hoefgroei, waarvan het merendeel ligt in de stalperiode.

Ja, het is duidelijk te zien dat de steunsels aan het doorgroeien zijn.
als ik advies mag geven: eraf met die dingen, want ze kunnen heel erg gaan drukken op de zool ,waardoor je zweren of kneuzingen kunt krijgen!

Mooi laag in de verzenen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:30

Even een vraagje van mij als leek:
Krijg je met van die lange tonen geen problemen met soepel "over de toon rollen"? Kan het voorbeen dan wel snel genoeg weg voor het achterbeen? (Klappen in de blote voeten ipv klappen in de ijzers Knipoog ) Ik mis een "opzet" (ken alleen de ijzerterm) en heb het idee (van een leek) dat dit een (onnodige) extra belasting op het bewegingsapparaat geeft.

Maar goed, ik kijk er naar met een dressuurbril, misschien maakt het voor recreatief wel niks uit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:32

Nee Margreet ik zat daar ook al aan te denken hoor, een mustangroll of zelfs een opzetje (da's zeg maar een flinkere hap eruit dan bij een mustangroll) helpt het paard om de voet sneller af te wikkelen zodat ie niet met zijn achterbeen in zijn voorbeen trapt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:34

opala schreef:
In een bak rijden vind ik een regelrechte straf Knipoog .

Haha wat kunnen mensen verschillen he Lachen
Ik heb 1x in de week dressuurles, 1x springles, nog een keertje zelf dressuur rijden of wat met balkjes rommelen, keertje longeren, keertje "slingeren", Daan nog een keer of wat rijden, eens naar het bos in het weekend of op wedstrijd en dan is de week alweer om en begint het program opnieuw. Ik vermaak me prima!
Buiten rijden vind ik heerlijk, maar iedere dag... Nee, dat vind ik een straf Knipoog