Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jannepauli schreef:Haha Sanne83: oogklepjes op? Het is bedoeld als enig tegengas voor het gekibbel dat hier al pagina's lang doorleutert.. als zelfs die fantasie ontbreekt.. ik bedoel maar, als je mij niet snapt ( en daar dan ook meteen een oordeel over hebt met je 'reden'' )hoe zul je dan ooit een paard begrijpen, aanvoelen, lezen?
Je oordeel staat je nu al in de weg
[***] schreef:Interessant ... Ik heb Parelli zelf namelijk horen zeggen dat het spijtig is dat de mensen het kind in hunzelf kwijtraken vanaf een bepaalde leeftijd en dat het nodig is voor de paarden dat dit teruggevonden wordt (ik denk dat het zelfs in zijn boek beschreven wordt? Zou even moeten terugzoeken van waar ik het ook alweer heb). Naarmate mensen ouder worden denken ze veel meer in regeltjes en hoe dingen moeten.
justkid schreef:Haha ik raak de draad helemaal kwijt in dit topicik snap niet meer zo goed waar het nou nog over gaat
![]()
Maar gelukkig snap ik Jannepauli heel goed en ook wat ze wil aangeven met het filmpje.
De vraag over de ervaring die men heeft snap ik ook![]()
Dat vind ik ook leuk om te vertellen, verder wordt het mij een beetje te theoretisch en vaag. Ik geloof dat het over hokjesdenken gaat![]()
Tja mijn ervaring, ik was paardengek voor ik kon lopen en ik ben wat dat betreft een vreemde eend in de bijt. De rest van mijn familie vindt paarden maar eng.
Als kind kon ik (achteraf gezien) toch wel erg goed met dieren communiceren/omgaan maar dat bleef beperkt tot huisdieren zoals honden, katten, hamsters etc. Ik kon wel goed hinneken want de paarden die ik vond op een weilandje hinnekten terug![]()
Afgezien van ponykamp (ik wilde nooooooit meer naar huis) en wat rondcrossen op shetlandertjes door het weiland heb ik pas leren paardrijden toen ik 20 was, eerder lukte het gewoon niet. Maar toen was ik ook 3 a 4 keer per week op de manege te vinden.
Overgestapt naar western omdat ik dat dressuurgemiep helemaal zat was, en op mijn 41e mijn paard gekocht.
Een quartermerrie van 7 jaar. En toen leerde ik pas rijden (ben nog lerende) en kwamen mijn vaardigheden uit mijn kindertijd weer boven (ik hinnek niet meer trouwens) Ik heb veel gelezen en wat afgekeken en geleerd van een parellistalgenootje. En verder heb ik gewoon ontzettend geluk met het plekje waar ik sta. Daar is veel kunde en gezond verstand aanwezig. Er heerst een supersfeer; alle opgewonden standjes van paarden worden bij ons binnen een paar weken helemaal chillIk heb mijn paard nu bijna 6 jaar.
Mag ik nou nog meepraten of ben ik te licht bevonden
MariekeB schreef:[ Video ]
Die heeft ze net geplaatst, en vond ik in het kader van iemand die me vroeg waarom ik zonder zadel en hoofdstel wil kunnen rijden , wel een aardig antwoord.
Zonder hoofdstel zou je hetzelfde moeten kunnen ( zij het net iets minder perfect )
MariekeB schreef:Die heeft ze net geplaatst, en vond ik in het kader van iemand die me vroeg waarom ik zonder zadel en hoofdstel wil kunnen rijden , wel een aardig antwoord.
Zonder hoofdstel zou je hetzelfde moeten kunnen ( zij het net iets minder perfect )
sanne83 schreef:Ik heb net de "path of the horse" zitten kijken, maar daar kan ik dan weer helemaal niets mee![]()
Ik krijg altijd een beetje jeuk van dat spirituele gebeuren, maar dat heb ik ook bij non-paarden-spirituele dingen.
Niets op tegen verder en als je een spiritueel ingesteld iemand bent, denk ik dat zoiets een goede keus is
ikke schreef:Enne, op zich is er niks mis met vertikale denkpatronen; sterker nog, je MOET vertikaal kunnen denken anders eindig je ook maar in oeverloos ronddolen, maar wel vanuit het horizontale.
Horizontaal denken geeft overzicht. Vertikaal denken geeft inzicht. Geen inzicht zonder overzicht.
Cassidy schreef:ikke schreef:Enne, op zich is er niks mis met vertikale denkpatronen; sterker nog, je MOET vertikaal kunnen denken anders eindig je ook maar in oeverloos ronddolen, maar wel vanuit het horizontale.
Horizontaal denken geeft overzicht. Vertikaal denken geeft inzicht. Geen inzicht zonder overzicht.
En de volgorde is per definitie eerst horizontaal en dan verticaal? Omgekeerd kan niet?