[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 00:21

Wat vreemd. Ik hoef helemaal niks te doen bij Jovarna. De ene dag zit ze onder de bagger, de volgende dag is ze weer schoon. De natuur regelt zichzelf blijkbaar.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 00:57

Dat komt ook hooguit eens per jaar voor hoor. Dat ik Wiz daarvoor binnenhaal. Meestal is het gewoon bagger. Niet van die plakken. Ik heb het idee dat er dan ook mest in de vacht zit. Dat plakt de boel aan elkaar.

Nou ik ga slapen en dan morgen een centered riding clinic. Wordt vast leuk.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:34

Anouar is volgens mij een beetje rolveslaaft. Als hij naar buiten gaat gaat hij eerst tien keer rollen, het liefst op het meest modderige plekje. De eerste paar keer gaat hij rollen en daarna schudden zodat er al wat modder af valt, maar daarna doet hij dat niet meer, dan blijft de modder er lekker op zitten zodat het helemaal hard wordt en er bijna niet af te krijgen is. En hij stinkt dan een uur in de wind naar slootwater

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:45

hij heeft zeker iets te verbergen, of hij is stiekem familie van Morrie

Ik ging vanmorgen spelen in een merrie paddock omdat er les gegeven werd in de bak ..... en daar stond een volle badkuip waar een groot stuk ijs in dreef, daar is Morrie toch zeker wel een kwartier zoet mee geweest, hij vond het geweldig! Neus erin, slokje drinken en dan dat stuk ijs onder water duwen en hard "schrikken" als het weer boven kwam drijven

Maar het goede nieuws is dat na 2 dagen spelen in die paddock het sideways kwartje eindelijk gevallen is!
Ik wist dat hij het kon, hij durfde het alleen bij mij niet meer omdat hij van de zomer vreselijk het schrikdraad ingelopen is, dom want wat staat er in de boekjes: doe nooit sideways bij het schrikdraad..... maar goed, ik heb geen keus, er is niets anders bij ons..... ook om deze paddock staat schrikdraad, maar dat wist Morrie niet

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:54

Anouar is niet zo van het spelen. Hij heeft een vriend op stal en die twee staan altijd samen in de wei te staan, alleen maar staan, zij aan zij. En elk paard dat in de buurt wil komen wordt weg gestuurd.
Af en toe gaan ze een stukje lopen maar meer doen ze niet

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 15:59

Ik speel iedere dag met Morrie, als je Parelli doet, speel je als je het idee hebt dat je werkt, ben je te lang doorgegaan

Morrie is heel speels, hij is al 7 maar zet er een ander paad bij en er wordt direct gespeeld

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:02

Parelli lijkt me eigelijk ook wel leuk. Ik vind het altijd wel leuk om met Anouar te spelen.
Kan je wat meer vertellen over parelli, of is er een site waar meer info op staat?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:09

www.parelli.nl staat alle info en tja, ik volg gewoon het programma en ga op cursus over een poosje

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:09

Anouar15 schreef:
Anouar is volgens mij een beetje rolveslaaft. Als hij naar buiten gaat gaat hij eerst tien keer rollen, het liefst op het meest modderige plekje. De eerste paar keer gaat hij rollen en daarna schudden zodat er al wat modder af valt, maar daarna doet hij dat niet meer, dan blijft de modder er lekker op zitten zodat het helemaal hard wordt en er bijna niet af te krijgen is. En hij stinkt dan een uur in de wind naar slootwater

Arabel is net zo. Schimmelmerrie dat wel, en vroeger altijd schoon maar de laaste tijd is het echt een monster. Het wordt me ook niet in dank afgenomen als ik borstel. 5 min later maakt ze zich weer te smerig. Schimmels schijnen zichzelf te willen 'camoufleren' in de kudde, maar ze is zo zwart als een Fries.
Ik veeg meestal wat met mijn handen als ze droog is, massage vind ze heerlijk trouwens. Borstelen doe ik alleen als ze bij de singel heel vies is zodat het zand niet gaat schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:20

Vanmiddag weer een heeeerlijke, lange bosrit gemaakt met Jovi. Ze had er echt zin in vandaag. Weer een paar nieuwe paadjes ontdekt en daar genieten we iedere keer weer van (nieuw is leuk!).

Anya, hoe was de centered riding clinic vandaag?

Morgen gaan we naar een clinic van João Pedro Rodrigues (klassieke dressuur). Dus dat wordt vanavond op tijd naar bed en morgen vroeg op!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:26

ik heb vandaag 2 knopjes geinstalleerd: vanmorgen sideways en vanmiddag e go-knop..... nu hopen dat ik de komende dagen de kans krijg om e.e.a. te bevestigen

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:29

Smurf wat goed van Morrie!

De clinic was leuk, gezellig en vermoeiend.
Het begon met toelichting die ik eigenlijk wel wist.
Daarna oefenen o.a. op een bal. Ik ben gelukkig nog in staat in evenwicht op een bal te blijven zitten. De andere grondoefeningen heb ik overgeslagen. Ik moest nog rijden, en mijn spieren kunnen maar een bepaalde hoeveelheid belasting aan.

Daarna moesten we zonder zadel recht op haar afrijden en weer terug. Het goede nieuws is: ik zit nog recht en ontspannen in balans. Ik was bang dat ik door compensatie van mijn pijn Lan aan het scheefrijden was de laatste jaren.

Daarna werd er gezadeld en ging ze met mij kijken hoe ik Lan zo kon laten lopen dat ik minder hoefde te doen (want minder doen is minder pijn). Lan heeft de neiging om de buitenschouder af en toe te laten vallen. Dan ga ik dat corrigeren door de schouder te liften. Ze heeft me een manier aan de hand gedaan om dat met de zit te doen in de toekomst. Voor nu: contrastelling vragen en buitenheup naar voren doen. Trekt Lan die schouder bij, weer stelling vragen en binnenheup naar binnen draaien. Als dat goed gaat hoef ik in de toekomst alleen mijn buitenheup naar voren te zetten als ze die schouder dropt. Dan maak ik het haar moeilijk en wil ze weer onder me lopen in balans, dus met de schouder.

Daarna moesten we stoppen op zit e.d. Maar omdat Lan een westernpaard is, ging dat allemaal wel goed. Dus de 'beter getrainde westernpaarden (haar woorden)" moesten vervolgens de teugels inleveren en met een halsring door de soort trailparcours stappen, waaronder een kleine cirkel om een pion. Dan merk je hoevaak je toch even je teugel optilt. Maar ik kwam er wel door met alleen zit en benen.

Daarna was Lan het helemaal zat, al dat langzame. Dus zijn we even door de bak gaan raggen. Een ander paard deed even Bronco Billy en Lan zo er uit blijheid zo achteraan. Gelukkig besloot ze op "nee Lan" toch maar niet te gaan

Het was een leuke dag.

Er staan foto's bij HAW. Geen goede, want alles wat sneller ging dan stap is bewogen, maar het geeft i.i.g. een indruk.

viewtopic.php?f=10&t=534061&hilit=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:41

Anya, wie gaf de clinic?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:43

Petra Rossler

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:44

Effe denken...., naam komt me bekend voor. Zit ze in Drenthe?

Zojuist trouwens de foto's bekeken. Leuk!
Den Ham bij Ommen?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:51

Moest even zoeken. kopie van de site van de WRAN. Tel.nr. verwijderd.

Versatile Trainingstables , Lochem

wrc team spirit , Brummen

En Den Ham ligt in de buurt van Ommen en Vriezenveen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:39

interessant Anya, ik heb ook zo'n bal thuis, kan er al aardig op zitten, maar ik zie aan jouw foto's dat ik mijn bal te hard heb opgepompt, want zelfs met mijn gewicht deukt hij niet zo ver in....

Helaas zit ik niet meer op m'n paard, dus ik heb er niet zoveel aan

Morrie heeft 2 weken alleen buiten gestaan en is blijkbaar tot inkeer gekomen: hij doet ineens sideways, de ene kant beter dan de andere kant en niet helemaal 90 graden, maar dat is ook moeilijk als je zo toontredend bent.... en de go-button werkt

Nu staat de groep weer buiten, ik ben al gebeld of ik even wat scheve en kromme ijzers kan komen verwijderen, de heren hebben blijkbaar lopen rennen, vreemd, want toen ik er vanmorgen was, stonden ze voor dood te dutten en waren de merries uit hun plaat aan het gaan, een pony van in de 30 ging het hardst tekeer, was erg grappig om te zien.

Helaas voor de dames haal ik geen ijzers af, ik doe niets met paarden die op ijzers moeten lopen, dus ik heb ze het tel.nr. van een smid gegeven die toch maar in de kroeg zit op zondagmiddag en wellicht iets nuttigs wil doen Hun eigen smid was slim en niet bereikbaar op zondag

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:54

Leuk verslag Anya!

Fijn dat Morrie tot inkeer is gekomen. Heeft al die (denk)tijd alleen toch iets opgeleverd!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:11

ja en het kwartje zit er nog steeds, heb net nog even een half uurtje gespeeld met hem....... in de motregen *yuk* geef mij maar helder vriezend weer hoor.

Ik werd hier in het dorp achtevolgd door een autootje en voor de deur aangesproken, ik dacht *oeps* heb ik iets gedaan ofzo.......... maar ze wilde alles weten over Parelli, ik heb een "Savvy Parelli" sticker op m'n achterruit

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:59

hihi, dat is leuk! Ik ben nu toch wel blij met de regen hoor, betekend dat het even niet vriest, en dat ik binnenkort weer in de bak kan rijden!!!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:02

de bak staat alweer onder water bij ons..... en de paddocks zijn alweer bagger en er wordt nog veel meer regen voorspeld van de week

Wij hebben een zeer waardeloze bak, geen drainage en niet glad ofzo, maar ik had hem vlak voor de vorst gesleept (met Morrie) en hij was heel goed bruikbaar al die tijd, de paddocks waren niet gesleept (modder tot aan m'n oksels) en die waren al die tijd onbegaanbaar voor paarden met ijzers, niet voor Morrie, die voelde wat er aan de hand was en liep er behoedzaam overheen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:03

Ik moet Anouar voorlopig weer even longeren ivm zijn rug.
Maar hij maakt er altijd een join up van.
Ik maak geen oogcontact en jaag hem ook niet op ofzo. Ik laat hem gewoon rondjes lopen met veel overgangen. Maar hij gaat dan na een tijdje wel likken en z'n hoofd laten zakken enzo. Op een gegeven moment laat hij zo duidelijk weten dat hij naar me toe wil komen.
Ik vind het dan zielig om hem weg te sturen, want eigelijk doet hij het hartstikke goed. Maar niet wat ik wil.
Ik kan moeilijk elke keer na 5 minuten stoppen.
Wat moet ik hier nou mee?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:06

Dat heb ik met Wit ook tijdens het longeren! Ik laat hem dus wel iedere 5 minuten naar me toe komen, en dan krijgt ie 1 knuffel, en daarna meteen van hand veranderen. Gaat heel goed moet ik zeggen...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:08

Hier wordt de staluitloop ook weer een modderboel... gelukkig is het pad naar de wei beter. Daar hebben we de afgelopen tijd al het tuinafval in versnippert, en er lag net buiten de wei ook een mega berg houtsnippers, waar we het pad ook weer mee konden verbeteren. De paarden zoeken hier hun eigen droge plekje vanzelf op... ze houden gelukkig niet zo van de modder!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:14

Anouar15 schreef:
Ik moet Anouar voorlopig weer even longeren ivm zijn rug.
Maar hij maakt er altijd een join up van.
Ik maak geen oogcontact en jaag hem ook niet op ofzo. Ik laat hem gewoon rondjes lopen met veel overgangen. Maar hij gaat dan na een tijdje wel likken en z'n hoofd laten zakken enzo. Op een gegeven moment laat hij zo duidelijk weten dat hij naar me toe wil komen.
Ik vind het dan zielig om hem weg te sturen, want eigelijk doet hij het hartstikke goed. Maar niet wat ik wil.
Ik kan moeilijk elke keer na 5 minuten stoppen.
Wat moet ik hier nou mee?

Is het geen idee om eens lange lijnen les te nemen? Dan loop je meer achter hem zeg maar....