De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:53

leuke foto's van andor en merit, wat was andor ook alweer voor paardje?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 22:56

Pellie schreef:
AM zat je wat teveel in je eigen verhaal om de eerste post van ellenlouise te lezen? Lachen

maar hé wel naar van je paardje dat 'ie nu weer zo begint te kreupelen. ik kan me indenken dat je je zorgen maakt.

AM, jou verhaal over overgroeide steunsels, daar had ik het laatst nu ook over. je weet dat het niet kan dus waarom zou het dat wezen dan?

Nee hoor , ik had de post van ellenlouise wel gelezen. Misschien heb ik haar gemist, maar ik zou niet weten wie het is, sorry!
Dus ik dacht dat het een verkapte vraag was, van: "wat moet ik hiermee".
Sorry dat ik me onvoldoende heb ingeleefd hoor.

Overgroeide steunsels kunnen wél, zie mijn foto Haha! Maar dat ik ze heb kunnen laten groeien, dat snap ik niet. Dus zoek ik naar een verklaring.
Had gehoopt dat iemand me op weg kon helpen.

Andor is een Merens, Pellie Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:57

Merens Cool
*spreekt even voor Ant* Haha!

Ik weet het echt niet hoor met die dubbele zoon Ant. Ik geef het op.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:06

hmmm ik bedoel ook, je hebt ze niet zien groeien dus in dat opzicht kán het niet... dan had je het wel gezien toch? of klopt mijn logica niet?

Citaat:
Nee hoor , ik had de post van ellenlouise wel gelezen. Misschien heb ik haar gemist, maar ik zou niet weten wie het is, sorry!
Dus ik dacht dat het een verkapte vraag was, van: "wat moet ik hiermee".
Sorry dat ik me onvoldoende heb ingeleefd hoor.

oh nou ja dat is in ieder geval duidelijk....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 10:17

Ik werd vanmorgen gegroet met gehinnik van Merrit Cool Was Zoo lief!

En Pellie, ik weet het niet over de steunsels. Kennelijk voldoende bij de straal weggesneden, mar te weinig richtig de zool.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:18

Heb net mijn smid aan de telefoon gehad over Nes z'n toekomstige blote achtervoeten, zijn reactie: Moet kunnen want hij heeft harde, gezonde voeten. Dus... Ik ben er woensdag even zelf bij, kan ik nog even overleggen.

Over dat "stuiptrekken" heb ik trouwens van de week nog iets ontdekt.
Kennen jullie dat bij honden? Dat als je op een bepaald plaats aait ze zo met hun achterpoot gaan trekken? Nes heeft dat ook!
Aan de binnenkant van z'n achterbeen, boven de sprong, als ik daar met een rubber borstel ros begint hij met z'n achterbeen te wiebelen, heel maf! Bijna exact dezelfde beweging als in de paddock, maar lang niet zo hard. Met m'n hand of met een andere borstel gebeurt er niks, maar met DIE borstel wel. Er zit duidelijk ergens een contactje niet goed bij dat beest hoor... Raadselachtig!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 10:28

Mooi Margreet!

En stuiptrekken ken ik wel van mezelf, ik ben heel gevoelig op bepaalde plekjes en trek dan betreffende lichaamsdeel snel weg.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:31

Hij trekt 'm niet weg ofzo, tilt alleen z'n been op en begint te "schoppen" heel maf Gestoord

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:33

Ik denk toch dat het een vorm van krampigheid is Margreet. Mischien dat je met die borstel net op de uiteinde van een zenuw drukt en dat die reactie geeft.
De moeder van Veseo heeft ook krampigheid. In hele licht mate. Alleen met uitkrabben van de hoeven merk je het soms.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:37

Klopt, was ik nog vergeten te vertellen maar hij is achter idd heel licht kramperig. Je merkt er niet veel van hoor, maar inderdaad met voeten optillen moet je even je tijd nemen.
Zal wel ergens een verbinding liggen die er niet hoort...

Ik vind het verder ook niet erg, maar dat hele harde schoppen kan gewoon niet gezond zijn... Zeker niet tegen de stalwand aan!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:44

Hallo allemaal

Ik ben gisteren bij een paar mensen geweest die een paard hebben gered van de slacht. Paard = maat kasteel en een Belgisch warmbloed.
Dit paard heeft (onder andere) last van kramptrekken of hanetred...maar zo erg en raar als ZIJ het heeft, heb ik het nog nooit gezien. Het lijkt wel of dr lijf schizofreen is. Jeweetwel...twee mannen in een paardenpak...die achterste ziet niks en hobbelt met rare passen achter de voorste aan...Zodra de ondergrond hobbelig is, tilt dat arme dier haar benen mijlen ver op. Ze kan ook niet achteruit lopen, want dat trekt haar rug niet (en die rare bewegingen met de achterbenen helpen ook niet mee) Belgische ostheopaat kan ook niet helpen. Zelf doen ze aan Reiki.

Iemand hier nog een briljante ingeving?????

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:53

Mijn eerste ingeving:
Is het wel verstandig om zo'n dier te redden van de slacht?! Lijkt me zo geen lol voor dat dier... Je kunt ook te ver gaan in liefdadigheid.

Tweede ingeving:
Toch een ostheopaat, maar dan een andere. En eens naar een goede kliniek gaan en dat dier helemaal laten doorlichten, een scintigrafie maken bijvoorbeeld. Maar ik kan niet in andermans portemonnee kijken....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:58

Margreet, dat vind ik ook....maar dat beessie is er nou eenmaal en dan kan je het haar maar beter gezellig maken. Hun portemonnee is nu leeg, ze hebben een Torsion gekocht Haha!
Ik zou wel eens willen weten waardoor dat kramptrekken komt.... en het lijkt mij vaker voor te komen bij hele grote slungels dan bij ukkies Verward

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:08

Tja, je kunt 'm alsnog wegbrengen natuurlijk... Maar goed, zijn niet mijn zaken.

Bij grote slungels zijn de afstanden natuurlijk wat groter en ze groeien ook hardere, dus grotere kans dat er iets mis gaat in de ontwikkeling. Heb je wel eens van wobbler gehoord?
Die ukkies staan vaak toch ook wat dichter bij de natuur, zijn harder. Bij mij op stal staat een paard van 1.86, die is echt doorgeschoten, niet normaal meer, alle verhoudingen zijn zoek, enorme slappe slungel is het en ook verre van gezond op de benen (is afgekeurd, maar ze willen niet opgeven). Een andere joekel die er staat is ook al niet gezond, maar die wordt met speciaal beslag aan de gang gehouden. En nu ik er over nadenk ken ik nog zo'n grote die weggebracht is...
Eng eigenlijk, heb zelf ook zo'n joekel.... Maar wel een keiharde die ook in proporties is!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:19

Coördinatieproblemen kunnen stoornissen zijn in de hersenfuncties. Een tumor, bloeding of ?? in de hersenen kan een oorzaak zijn. Het blijft gissen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:29

opala schreef:
Coördinatieproblemen kunnen stoornissen zijn in de hersenfuncties. Een tumor, bloeding of ?? in de hersenen kan een oorzaak zijn. Het blijft gissen.

Dit paard is totaal kapot gereden voordat deze mensen hem kochten. Ze hebben hem al weer een paar jaar en doen hun best het dier op te knappen...ik heb wel eens het idee dat niemand nog weet waar dit gedrag vandaan komt. Draven en galopperen schijnt normaal te gaan... (heb ik niet gezien)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:38

Oh, ik had begrepen dat ze 'm recent gekocht hadden...
Als ze al een paar jaar bezig zijn en het is nog zo slecht.... Scheve mond

Ik geloof er overigens niks van dat je een paard zo kapot kunt rijden dat dit kan ontstaan, daar moet een diepere oorzaak (trauma?) achter zitten.

Overigens is hanentred idd wel iets dat je alleen in stap ziet en het hoeft in principe ook geen belemmering te zijn voor de sport. Maar als een paard niet eens normaal achterwaarts kan is er wel meer aan de hand dan alleen een simpele hanentred (=overstimulering).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:39

Op de site van dierenartspraktijk Bodegraven vond ik het onderstaande. Het ligt dus (gelukkig) niet aan mijn boekjes, dat ik nergens iets over een oorzaak en dus de betrijding er van, kon vinden.

Aandoeningen bij het paard zoals hanentred en kramperigheid roepen veel vragen op. Antwoord geven op die vragen is echter niet eenvoudig. De aandoeningen zijn niet alleen heel gecompliceerd, er is ook erg weinig over bekend.

Een paard met een hanentred (of stringhalt) is in de regel een opvallende verschijning. Niet door zijn uitzonderlijke kwaliteiten, maar vooral door zijn manier van lopen. Tijdens het bewegen trekt hij één van zijn achterbenen duidelijk hoger op dan het andere. Afhankelijk van de mate waarin het paard de aandoening heeft, zal hij dit bij ieder pas of af en toe doen. In ernstige gevallen zal het paard zelfs met zijn onderbeen zijn buik raken. Een hanentred kan ook aan beide achterbenen voorkomen, maar zal dan zeker als het een milde vorm betreft minder opvallen. Sterker nog: het zal soms gezien worden als een zeer actief achterbeen.

Afbeelding

In het geval van kramperigheid (shivering) zal het probleem niet vaak zichtbaar zijn bij de dagelijkse arbeid van het paard. Deze paarden hebben vooral problemen als ze op stal kort moeten draaien, achterwaarts gezet worden of een been moeten optillen. Op die momenten kan het gebeuren dat een krampentrekker, zoals deze dieren in de paardenvolksmond genoemd worden, één van zijn achterbenen extreem hoog en zijwaarts optrekt. Kenmerkend hierbij is dat het been ook vaak gaat trillen en dat het paard duidelijk moeite heeft om een goede balans te vinden. Er zijn daarbij grote verschillen waar te nemen in de ernst van de aandoening. Het ene paard zal al problemen vertonen als hij zijn voet tien centimeter op moet tillen terwijl de ander pas bij de uitvoering van een hoge buigproef in de problemen komt.

Voor zowel de hanentred als het krampentrekken geldt dat de bewegingen geheel buiten de wil van het paard om zijn (onwillekeurige bewegingen). Paarden die last hebben van één van deze kwalen (en dan vooral krampentrekkers) kunnen ook duidelijk zenuwachtig worden van zichzelf, omdat ze geen controle hebben over hun ledematen. Omgekeerd geldt ook dat de aandoeningen duidelijk vaker voorkomen bij zenuwachtige paarden.

Oorzaak
Zoals gezegd is over de werkelijke oorzaak van de problemen weinig bekend. Vast staat wel dat er bij onwillekeurige bewegingen sprake is van een verstoring in de coördinatie van het zenuwstelsel. De fijnregeling tussen strekkers en buigers van het achterbeen is duidelijk verstoord. Bij een krampentrekker krijgen de spieren die het sprong- en kogelgewricht buigen daarbij de overhand. Soms kan deze verstoring in de coördinatie vermindert worden door het dier te sederen (een kalmerend middel toe te dienen). Deze sedatie verandert de invloed van het centralezenuwstelsel (= hersenen en ruggemerg). Bij sommige dieren heeft dit een duidelijk positief effect en verminderen de klachten. In andere gevallen zullen de problemen echter alleen maar toenemen. Proberen is de enige manier om uit te vinden hoe een paard reageert op sedatie. Deze toediening van medicamenten is natuurlijk geen oplossing om de dagelijkse problemen die het paard ondervindt weg te nemen maar kan wel uitkomst bieden als het paard behandeld wordt of naar de hoefsmid moet.

Bij een krampentrekker kan het zenuwstelsel op verschillende niveau’s aangetast zijn. De belangrijkste locaties zijn:

- Hersenniveau

- Ruggenmergniveau (hals-, borstregio)

- Ruggenmergniveau (lendenregio)

- Overgang van zenuw naar spier

Bovengenoemde locaties geven alleen de plaats van het probleem aan, maar verklaren niets over de oorzaak. De ware oorzaak blijft vooralsnog mysterieus. Algemeen wordt aangenomen dat de meeste verstoringen plaatsvinden in de lendenregio.

Bijna altijd wordt de wervelkolom van paarden die kramperig zijn gekenmerkt door ‘vastzitten’ van de lendenwervels. Deze paarden vertonen naast kramperigheid een duidelijk beperkte mogelijkheid tot lengtebuiging (lateroflexie). Als een soort symptoombestrijding kan lokaal inspuiten met pijnstillers, maar ook mobiliseren door fysiotherapeut of manueeltherapeut nuttig zijn. De behandeling vermindert niet altijd de kramperigheid, maar verbetert wel zeer sterk de mobiliteit van het paard

Bij een aantal paarden die bij ons in de kliniek ter behandeling zijn geweest, bleek dat de hoofd- halshouding van invloed is op het optreden van een hanentred. Dit duidt erop dat de oorzaak in sommige gevallen in de wervelkolom of ruggenmerg gezocht moet worden. In alle gevallen is het zo mobiel en ‘gezond’ mogelijk houden van de gehele wervelkolom en het aanpassen ter bevordering van de coördinatie de remedie.

In enkele gevallen wordt hanentred niet veroorzaakt door een neurologisch probleem, maar is een primaire aandoening aan hoef, kootholte of spronggewricht de boosdoener. Onderzoek van het been zal hier uitsluitsel over geven.

In de praktijk bestaat de indruk dat de problemen in bepaalde bloedlijnen duidelijk meer voorkomen dan in andere. Zo lijkt het ook dat tuigpaarden vaker getroffen zijn door het probleem. Het lijkt dus niet uitgesloten dat ook erfelijkheid een rol van betekenis speelt. Deze indrukken zijn echter niet bewezen, ze zijn slechts een gevoel uit de praktijk.

Probleem
Zolang het paard lekker in de wei loopt of voornamelijk ontspannen door het bos loopt is er weinig aan de hand en kan hij prima functioneren. Wel is de afwijking vaak in de stap duidelijk zichtbaar, hetgeen vaak meer een probleem is voor de eigenaar als voor het paard.

Anders wordt het wanneer dieren met deze aandoeningen hard aan het werk moeten en ingewikkelde kunsten moeten vertonen. In de praktijk ziet men vaak dat de afwijkende beweging grotendeels verdwijnt in het werken dat vooral de beperkingen in de lengtebuiging een groot probleem vormen. Een situatie die vooral bij dressuurpaarden uiterst ongewenst is. De meeste paarden met problemen die ter behandeling worden aangeboden komen dan ook uit die hoek.

Voor springpaarden lijkt het probleem aanmerkelijk minder groot. Priobert de Kalvarie van de Amerikaanse Leslie Howard is hiervan waarschijnlijk het beste voorbeeld. Dit uiterst succesvolle springpaard toont in stap en draf een enorme hanentred, maar dat weerhoudt hem er niet van om met zijn gigantische galopsprongen de concurrentie steeds weer achter zich te laten.

Een probleem dat voor alle kramperige patiënten geldt, is dat er na verloop van tijd pijn kan ontstaan. De onwillekeurige bewegingen kunnen heel extreem zijn en de spierspanningen kunnen klachten gaan veroorzaken. Ook de stugge, stijve wervelkolom, die bijna alle paarden met kramperigheid hebben, kan oorzaak zijn van pijnlijkheid.

Een ander probleem bij kramperige paarden is de rug van de hoefsmid. Door de enorme trekkracht en onrust van deze paarden, is het beslaan van die dieren niet eenvoudig. Zoals eerder gemeld kan sedatie van het paard in sommige gevallen uitkomst bieden. Sterk krampentrekken kan echter de normale hoefverzorging soms totaal onmogelijk maken.

Differentiaal diagnose
Sommige dieren worden als het ware geboren met kramperige aandoeningen, terwijl andere patiënten van het ene op het andere moment klachten ontwikkelen. Vooral bij deze laatste categorie is het belangrijk om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten. Een aantal aandoening kan door hun verschijningsvorm makkelijk verward worden met krampen. Problemen aan de knieschijf zijn daarvan een goed voorbeeld. Ook een bij dressuurpaarden en westernpaarden nog wel eens voorkomende verscheuring in de broekspier geeft een gelijkend klinisch beeld. Maar ook een bijvoorbeeld zelden voorkomende vergiftiging door Lathyrus kan onwillekeurige krampen veroorzaken.

De diagnose hanentred of kramperigheid wordt in principe gegeven naar aanleiding van het klinische beeld. Ter bevestiging van een probleem in het spier-/zenuwstelsel kan een electro-myogram uitgevoerd worden. Maar dit onderzoek levert voor het individuele dier alleen een verdere bevestiging van de kwaal op en geeft vaak geen uitsluitsel over de oorzaak. Hopelijk kunnen deze diagnostische technieken in de toekomst wel meer inzicht verschaffen in de aandoening kramperigheid.

Omdat er over de werkelijke oorzaak van het probleem zo weinig bekend is, is het ook behandelen ervan uiterst moeizaam. Het behouden van een zo groot mogelijke mobiliteit in de wervelkolom is voor patiënten uiterst belangrijk. Daarnaast zijn er enkele medicamenteuze therapieën beschreven om de symptomen te bestrijden.

In het geval van een hanentred kan in sommige gevallen een operatie uitkomst bieden. Door het doorsnijden van de buitenste strekpees ter hoogte van het spronggewricht kan het zo karakteristieke hoge optrekken van het been onmogelijk gemaakt worden

Het op rust zetten van het getroffen paard is geen goede optie. Juist een goede lichamelijke conditie vermindert het probleem in de regel.

Een paard dat kramperig is zal ook bij het voorzichtig vragen van een voetje al snel zijn been heel hoog optillen. Vaak zijn daarbij ook trillingen in en van de spier waar te nemen. Rust en ontspanning is bij deze dieren het belangrijkst als men een been wil optillen, stress maakt het probleem in de regel alleen maar groter

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:44

Buitenzinnig schreef:

Dit paard is totaal kapot gereden voordat deze mensen hem kochten. Ze hebben hem al weer een paar jaar en doen hun best het dier op te knappen...ik heb wel eens het idee dat niemand nog weet waar dit gedrag vandaan komt. Draven en galopperen schijnt normaal te gaan... (heb ik niet gezien)

BV, doet ie het zowel aan de hand als onder het zadel?

...klinkt heel sneu voor het beest....
...en klinkt als een soort kortsluiting als bewegingen beheerst moeten zijn.... in het verlengde daarvan zou los stappen, bv in de weide oid, minder problemen moeten geven...

Heb niet echt een idee...zeker geen oplossing...probeer mijn gedachten er over te laten gaan en dit is wat eruit rolt....magertjes.... Verdrietig
Bij mensen bestaat er medicatie als de prikkelgeleiding niet helemaal 'je dat' is (denk bv aan parkinson)...maar dat is bij mensen al vaak een lastige..en voor heel veel van die prikkelgeleidingsproblemen is geen oplossing...of het zouden al spierverslappers moeten zijn (valium)..bv bij spasticiteit...kan je een paard ook geven hoor....maar om er dan nog op te gaan zitten Gestoord

lang verhaal, maar eigenlijk dus geen idee..... Verdrietig

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:48

Buitenzinnig schreef:
Bij een aantal paarden die bij ons in de kliniek ter behandeling zijn geweest, bleek dat de hoofd- halshouding van invloed is op het optreden van een hanentred.

Hoe zou je dat moeten lezen?
Lichaamsbouw of rijden?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:51

nienke07 schreef:
Buitenzinnig schreef:

BV, doet ie het zowel aan de hand als onder het zadel?

...klinkt heel sneu voor het beest....
...en klinkt als een soort kortsluiting als bewegingen beheerst moeten zijn.... in het verlengde daarvan zou los stappen, bv in de weide oid, minder problemen moeten geven...

Heb niet echt een idee...zeker geen oplossing...probeer mijn gedachten er over te laten gaan en dit is wat eruit rolt....magertjes.... Verdrietig
Bij mensen bestaat er medicatie als de prikkelgeleiding niet helemaal 'je dat' is (denk bv aan parkinson)...maar dat is bij mensen al vaak een lastige..en voor heel veel van die prikkelgeleidingsproblemen is geen oplossing...of het zouden al spierverslappers moeten zijn (valium)..bv bij spasticiteit...kan je een paard ook geven hoor....maar om er dan nog op te gaan zitten Gestoord

lang verhaal, maar eigenlijk dus geen idee..... Verdrietig

*edit*
En nog mosterd na de maaltijd ook...kruiste de plaatsing van de post van BZ....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:56

mijn eerste gedachte is ook in laten slapen... idealisme is mooi maar heeft ook zijn grenzen. maar goed, wij staan op afstand hè.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:05

Ik snap het ook niet hoor waarom mensen aan zo'n dier beginnen...
Zielig heeft blijkbaar iets aantrekkelijks en dat terwijl er zoveel leuke dieren te koop zijn die niets mankeren!
Een "opknappertje", beetje verwaarloosd ofzo, kan ik me nog wel wat bij voorstellen, maar een dier dat echt gewoon fout in elkaar zit...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:57

Kinke heeft ook een hanetred. Is alleen te zien in stap, en niet zo extreem als op die foto. Ze trekt hem een cm. hoger dan haar linker been.
Ze heeft ook zo af en toe een soort aanval, dan stapt ze minimaal 10x heel hard met haar achterbeen, snel achter elkaar.
Ik wil haar een keer laten doormeten door een holistisch dierenarts, heb zelf het idee dat het in haar rug zit. Nergen op gebaseerd behalve een soort "gevoel"..... Clown

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:12

Tja zo'n paard dat het zo erg heeft zou ik ook niet aan beginnen. Als ze het in lichte mate heeft zoals die van kinke dan geft het niet. Maar als het paard zo erg wordt belemmerd in zijn beweging dan lijkt het me voor het dier ook niet prettig meer. Het krampentrekken zelf schijnt niet pijnlijk te zijn. Maar je krijgt op den duur toch spierpijn enzo. Kylia (moeder van Veseo) heeft het ook en die masseer ik nu regelmatig en dan is ze helemaal ontspannen. Laatst was ze helemaal in trance, ze schrok zich kapot toen Paul (eigenaar) wat tegen mij wilde fluisteren. Ze sprong zowat een halve meter omhoog. Haha!