Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:48

Benieuwd wat voor 'opvoeding' dat paard heeft gehad ;)

Ik laat niet zomaar kleine kinderen bij alle paarden hoor.. en wat dat heeft dat verder met horsenalities of uberhaubt een trainingsmethode te maken?

Ik doe deze dingen ook met mijn paard :)

LDRD:

Africhtingsniveau zegt mij echt niets: Ik ken genoeg mensen die hoog dressuur rijden of hoog niveau springen maar die ik beslist niets met mijn paard zou laten doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:50

Dat is een dooddoener Maritje :j .

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:50

Jannepauli schreef:
Misschien hebben jullie het al bekeken, maar anders zou ik voor- en tegenstanders aanraden om 's even op deze link te klikken, de foto's te bekijken en daar 's goed over na te denken. Dit is namelijk 'natural horsemanship' !!
De plaatjes hebben natuurlijk een hoog schattig gehalte, maar, beste mensen, daar gaat het niet om. Kijk 's naar die totale onbevangenheid van dat manneke, de rust van het paard, niemand die met voorschriften, boekjes en horsenalities loopt te zwaaien.
Zo moet het - onbevangen, eerlijk, natuurlijk. Een geboren paardenmensje.
Enjoy!
[ITP] Voor hem de normaalste zaak van de wereld.........

Zie hier ook niets in wat met NH te maken heeft

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:53

Ik moest er even over nadenken maar volgens mij bedoelt Jannepauli dat dit pas echt 'horsemanship' (gevoel voor paarden) is, dat volkomen natuurlijk komt, door er letterlijk vanaf de wieg mee in aanraking te komen. Dat je het dus niet leert door methodes maar nog veel natuurlijker: door vanaf ongeveer dag 1 zeer dicht bij de paarden te zijn en daarmee verbonden te zijn.
Gaat dus niet om Parelli's NH, maar om 'natuurlijk gevoel voor paarden'.

(Klopt dat Jannepauli?)

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:57

Maar wat leert dit kind dan, knuffelen met een paard, met een kruiwagen lopen helpen mest ruimen en in het land zitten.
Dan kan iedereen op elke leefdtijd leren lijkt mijn zo

Anoniem

Shadow0 schreef:
Ik moest er even over nadenken maar volgens mij bedoelt Jannepauli dat dit pas echt 'horsemanship' (gevoel voor paarden) is, dat volkomen natuurlijk komt, door er letterlijk vanaf de wieg mee in aanraking te komen. Dat je het dus niet leert door methodes maar nog veel natuurlijker: door vanaf ongeveer dag 1 zeer dicht bij de paarden te zijn en daarmee verbonden te zijn.

(Klopt dat Jannepauli?)

Ik denk dat iedereen dat wel een beetje kon bedenken, maar het raakt in mijn ogen kant nog wal Dit heeft namelijk ook nog helemaal niks met gevoel voor paarden te maken.

MaritB

LDRD schreef:
Dat is een dooddoener Maritje :j .

Ik geef alleen dat het mij niets zegt als iemand kan zeggen: ik heb paarden op z-niveau getraind.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:00

Niets is ook zo weinig :+ .

Zoiets zegt echt wel iets over iemand. Of je dat wil navolgen is vraag 2.

Maar dat geldt net zo goed voor de Parelli niveau's.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:01

Maar dat zie je niet op papier toch?

Dus wat voor toevoeging zou het hebben als ik hier schrijf dat ik in het verleden wel eens een pony heb ingereden?

(bijvoorbeeld)

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:02

http://youtu.be/TQUMAJCh1fA

Persoonlijk vond ik dit een mooie informatieve documentaire.
Het is dik een uur dus je moet er echt even de tijd nemen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:03

Dat voegt wel degelijk iets toe, het zet de dingen in een perspectief namelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:05

gaya1 schreef:
Maar wat leert dit kind dan, knuffelen met een paard, met een kruiwagen lopen helpen mest ruimen en in het land zitten.

Het kind leert van jongs af aan het paard te kennen, daar onbevangen bij te zijn, de lichaamstaal te lezen. En jonge kinderen zijn vaak veel beter dan volwassenen in staat om dat soort dingen tot automatisme te maken. Al die inschattingen die je als volwassene moet leren maken door oefenen-oefenen-oefenen, het invullen van schema's, het krijgen van les etc, zal dit kind minstens voor een deel geheel automatisch ontwikkelen. Want zo gaat dat bij kinderen.

Wat dat betreft straalt uit jouw reactie (voor mij) wel een heleboel kilte - alsof het knuffelen en samenzijn en in het land zitten bij de paarden niet juist enorm waardevol zijn: het in harmonie samen zijn. Mooier kan het toch niet?

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:06

VC_Immortal schreef:
http://youtu.be/TQUMAJCh1fA

Persoonlijk vond ik dit een mooie informatieve documentaire.
Het is dik een uur dus je moet er echt even de tijd nemen.

Die is inderdaad prachtig :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:06

LDRD schreef:
Dat voegt wel degelijk iets toe, het zet de dingen in een perspectief namelijk.

Waarom dan?

Kun je meer text uitleg geven..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:07

Shadow0 schreef:
: het in harmonie samen zijn. Mooier kan het toch niet?

Met dit stukje ben ik het eens :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:09

Wat ik zeg, het zet reacties van mensen in een ander perspectief. En dan bedoel ik zeker niet in een negatief perspectief, het is gewoon een open vraag.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:09

Shadow0 schreef:
gaya1 schreef:

Wat dat betreft straalt uit jouw reactie (voor mij) wel een heleboel kilte - alsof het knuffelen en samenzijn en in het land zitten bij de paarden niet juist enorm waardevol zijn: het in harmonie samen zijn. Mooier kan het toch niet?

Daar kan je geen oordeel over geven want je kent mijn niet, ik doe het net zo makkelijk ik knuffel en kriebel mijn paard elke dag daarom is het nog geen NH.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:12

Gaya: ik geef geen enkel oordeel over jou. Wel over jouw reactie - die vind ik kil. Niet om wat je met je eigen paarden doet, want inderdaad, dat weet ik niet. Maar omdat je de situatie van de foto's (kind is heel erg verbonden met paard) als zo negatief afdoet, alsof dat waardeloos is. Dat vind ik kil overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:14

LDRD schreef:
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar wat iedereen hier nou zo concreet aan ervaring heeft met paarden. :j
En dat bedoel ik breed, dus niet alleen in jaren, maar ook op wat voor manier dan. Wat voor paard/paarden, africhtingsniveau's, leeftijden enz. Los even ook van welke methode je toepast.

ik ben 40 jaar oud.
vanaf mijn 6e echt bezig met paarden ( daarvoor was het meer paardje aaien :D ) , vanaf 6 zat ik er ook op.
jaren jonge paarden gereden ( gelderlanders voor een stal, en van alles voor anderen )
op een dressuurstal gewerkt
op meerdere maneges gewerkt ( instructrice )
Voor hengstenhouder gereden ( haflinger )
Nu alleen nog voor de hobby... te drukke baan en wat minder lef dan vroeger.

En jawel Parelli sinds kort , gewoon voor de lol. Weer eens jezelf op scherp zetten, nadenken door je eigen ideeën te kunnen afzetten tegen anderen , uitgedaagd worden.

En specaail voor @ikke level 1 was ik in twee weken mee klaar. En dat was vanwege de sneeuw die er lag want het had makkelijk binnen een week gekund.
Ik heb nu even griep, level twee denk ik in een maand of drie klaar te hebben (en daarnaast ook nog gewoon te rijden )

Wat ik er van leerde. Dat het niets voorstelt level 1. Maar wel heel goed is om te doen, want wat werd die dame boos en verward dat ze zijwaarts moest of een heel rondje om haar achterhand draaien ipv alleen een paar pasjes opzij in de normale omgang.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:16

Shadow0 schreef:
Gaya: ik geef geen enkel oordeel over jou. Wel over jouw reactie - die vind ik kil. Niet om wat je met je eigen paarden doet, want inderdaad, dat weet ik niet. Maar omdat je de situatie van de foto's (kind is heel erg verbonden met paard) als zo negatief afdoet, alsof dat waardeloos is. Dat vind ik kil overkomen.

Wie zegt dat ik het waardeloos vind, het ziet er juist schattig uit zo saampjes maar zie werkelijk niet in wat het met NH te maken heeft.
De kinderen zien net zo min in wat wij doen met ons paarden, als wij mest ruimen willen ze graag helpen als wij knuffelen willen ze dat ook graag.
Het is de opvoeding die de ouders aan de kinderen geven, tuurlijk zal het leren omgaan met paarden en zien wat het doen maar dat maakt het nog geen NH.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:37

Shadow0 schreef:

(Klopt dat Jannepauli?)

Ja, dat klopt wel zo ongeveer. :))
De andere, meer negatieve, reacties geven voor mij wel aan hoe ver men in de weg naar 'volwassenheid' verstrikt raakt in regeltjes, methodes.. en het vermogen verloren hebben om gewoon te 'zijn' , net zoals paarden gewoon 'zijn' .. want hoe je het ook wendt of keert, natural horsemanship is niks anders dan dat: het van nature, aangeboren gevoel hebben voor paarden. Kunnen zien, kunnen begrijpen.
En het is wel een beetje treurig als je al zo ver weg bent van dat natuurlijke gevoel, dat men zich moet 'verdedigen' tegenover zo'n klein kind omdat je niet begrijpt hoe ver weg je van die onbevangenheid en vooroordeel-loosheid weggedreven bent.

Nee, ik heb niks tegen 'leren' - iedereen moet dat in bepaalde mate, afhankelijk van zijn/haar talent, doen. Maar is dan niemand niet echt een ietsje-pietsje jaloers op dat kleine kind wat nog niks inkadert, etiketteert, bestudeert, opvoedt? En dat je niet meer in staat bent om buiten je eigen kader te denken door dit geen NH te noemen? Och arme..
:evaw:

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:42

Ik denk dat je het nogal verkeerd interpreteert.
Ik vind het heerlijke foto's om naar te kijken, maar volgens mij doet elk kind of paardenliefhebber dit. Ik zie het niet als iets bijzonders, ik zie het eerder als bijzonder dat sommige mensen zo ver weg staan van hun reden om met paarden te werken, dat dit dan opeens "bijzonder" is.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:44

Jaloers op het op de foto's ben ik niet, doe dat al vanaf het begin dat ik met paarden in aanraking kwam.
En dat was voor dat ik NH deed ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:01

Haha Sanne83: oogklepjes op? Het is bedoeld als enig tegengas voor het gekibbel dat hier al pagina's lang doorleutert.. als zelfs die fantasie ontbreekt.. ik bedoel maar, als je mij niet snapt ( en daar dan ook meteen een oordeel over hebt met je 'reden'' )hoe zul je dan ooit een paard begrijpen, aanvoelen, lezen?
Je oordeel staat je nu al in de weg :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:21

LDRD schreef:
Niets is ook zo weinig :+ .

Zoiets zegt echt wel iets over iemand. Of je dat wil navolgen is vraag 2.

Maar dat geldt net zo goed voor de Parelli niveau's.

Maar daar heb je dus een probleem met aangeven wat voor "niveau" iemand heeft als je niet aan omschreven niveaus doet. Ik rij geen wedstrijden, ik doe niet aan Parelli en ik doe met mijn paarden wat ik wenselijk en/of leuk vind. Daar ik graag op eigen benen loop, wil ik dat ook van mijn paarden, dus geen getrek en gesjor als ze mee moeten lopen, maar gewoon aan een loshangend touwtje. Ik heb een hekel aan blauwe tenen, dus mijn paarden mogen daar niet op gaan staan en ze mogen me ook niet omduwen. Maar ze mogen gerust hun kop aan mij schuren als ze het op een nette manier vragen en met een mate van beschaving doen. Maar niet altijd en ook dat moeten ze accepteren zonder gedoe. Omgang met paarden wil ik vooral makkelijk hebben, ik hou er niet van om daar veel fysieke energie in te stoppen. Ik heb jong geleerd dat een altijd trekkende hond niet te handhaven is al je lijf een probleem is, datzelfde geldt ook voor paarden en dus ga ik voor gemakkelijk. ;)
Maar een niveau-label valt er niet aan te hangen en ik maak ook alleen maar werk van paarden waar ik direct mee te maken heb, dus die van mijzelf en die van mijn vriend (die gelukkig een vergelijkbare "luiheid" heeft :+ )
Met mijn oude merrie kan ik allerlei leuke oefeningen, zeker als zij echt lekker in haar lijf zit (met 26 is dat geen dagelijkse kost meer), maar een B-proefje ermee rijden? Spannend :j