[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:14

Ik heb dus helaas wel slechter ervaringen. Maar ik kan mij goed voorstellen dat je blij bent dat het verandert. Dat is natuurlijk beter.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:08

Fijn dat het prikkeldraad weggehaald wordt, ik zou er niet van kunnen slapen eerlijk gezegd :).

Reina heeft dus, zoals ik al vermoedde, een wormbesmetting. Zaterdag wordt ze ontwormd met invermectine. Dit zou dus heel goed de reden kunnen zijn van haar verminderde weerstand, de vachtproblemen en dat ze een beetje afgevallen is. Ben best opgelucht dat er een oorzaak is, ik hoop echt op verbetering na het ontwormen! Duimen jullie mee?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:04

aiiriin.... wat ellendig. Ik leef heel erg met je mee. Ik weet tenslotte maar al te goed hoe het voelt, gezien ik een paar weken geleden hetzelfde meemaakte.

Ik zal aan je denken maandag en ik wil je heel veel sterkte toewensen. Breng nog wat tijd met je paardje door en hou goed voor ogen dat je alles hebt gedaan wat je kon doen en dat dit het enige is wat je nu nog kunt doen; dat ze het stukje waardigheid wat ze nog heeft niet hoeft te verliezen en niet hoeft te leven met doorlopend die pijn.

Arme Roxy, zo jong. Zo oneerlijk. Maar na maandag komt er een einde aan de pijn.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:18

Aiiriin, wat schrijf je het vreselijk emotioneel op, ik krijg het er helemaal koud van ... Gelukkig heb je zoveel leuke, mooie en rare momenten met haar meegemaakt dat je uiteindelijk aan haar terug zal denken met een lach in plaats van met een traan. Ik hoop dat jullie nog even van elkaar kunnen 'genieten' voordat het zover is en dat je afscheid kan nemen. Ik wens je heel veel sterkte en ik besef maar weer eens dat voor mij ook zo'n dag komen zal, al hoop ik dat het dan een natuurlijke dood van ouderdom mag zijn ...

Vergeet niet dat je deze beslissing maakt uit liefde voor Roxy :). Arme Roxy, rust zacht.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:01

Helaas is dat de harde werkelijkheid. Veelal wordt veel te veel gevraagd van paarden en het gevolg daarvan is het voortijdig verslijten van de gewrichten. Vooral in de sport helaas geen uitzondering. Maar ook niet bij de brave paarden die op stallen/maneges steeds weer door beginners worden uitgekozen en op die manier vanwege veelvuldig gebruik en slecht rijden veel te vroeg hun lichaam slopen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:43

heeeeeel erg veel sterkte komende tijd airiin, het zal niet makkelijk zijn om afscheid te moeten nemen. Maar voor roxy is het zo te horen toch echt het beste. Ik vind het trouwens wel erg fijn dat je toch al terug kan denken aan al die unieke momenten, op een fijne manier. Precies wat Dani zegt, terugkijken met een lach ipv een traan.
Ik vind het ontzettend knap van je dat je doorzet en aan je paard denkt. Ik zit hier ook een traantje weg te pinken...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:11

Lieve Airiin, hier nog iemand die heel erg met je meeleeft :j . En ik kan me je boosheid enorm goed voorstellen!!! Dit soort dingen hadden voorkomen kunnen worden, als mensen nou eens niet te vroeg gaan inrijden en te vroeg teveel gaan belasten. Maar helaas denkt het gros van de ruiters dat je op 2,5 jarige leeftijd al rustig in kan gaan rijden en op 3-jarige leeftijd al lekker wat wedstrijdjes kunt doen. :(
En dan dat fokbeleid waarbij inteelt naar mijn idee vaker voorkomt dan je denkt..... En waar gekeken wordt naar eigenschappen die niets meer met het natuurlijke paard te maken hebben, maar wel naar wat mensen zo graag willen zien bij paarden. Echt belachelijk, alsof het om een auto gaat. :(

Je doet er niets aan, maar vertel je verhaal maar overal om mensen die wel luisteren willen te informeren. Jij hebt heel goed voor haar gezorgd, heel veel plezier met haar gehad en dat heeft ze gevoeld :+: . Ze zal die liefde meenemen naar de eeuwige groene weides....... Tja, 10 jaar, nog veel te jong..... ;(

Ik kan jou en Roxy alleen maar heel, heel, heel veel sterkte en kracht toewensen. Deze beslissing is het beste voor haar. Straks heeft ze geen pijn meer en leeft ze voort in een andere wereld. Ik denk aan jullie. :(:)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:16

Dani, oh oh, een wormbesmetting. Dan moet de rest toch ook even goed ontwormd worden. Gelukkig weet je nu wat er aan de hand is.......

Met Sam gaat het ook niet goed. Zijn manenkam is weer keihard en ik zie veranderingen in zijn hoeven (ringen/witte lijn laat iets los). Insuline resistentie. En wat moet ik nu? Hij mag niet op het zand (menbaan), want dan loopt hij in de weg als mensen willen trainen. Op stal kan ook niet, want hij moet juist bewegen en daarbij vind ik het zielig, want hij haat opsluiting. We hebben een stuk land al afgesloten, zodat ze op een minder groot stuk staan. We kunnen wat af gaan zetten, maar dan moeten we met zijn allen om de tafel en allemaal een deel betalen. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Verhuizen is geen optie, want dan heb je alleen maar plekken waar hij in de winter op stal moet in deze buurt. Is geen optie.

Ik voer magnesium bij, verder kreeg hij sowieso al niets (alleen maar Summerfit koeken) en kruiden om zijn weerstand te verhogen en de afvalstoffen sneller uit te scheiden. En ik laat hem dagelijks veel lopen. Iemand nog ideeen? Ben zo bang dat hij straks bevangen raakt, dan ben ik nog verder van huis. ;(
Vorige zomer is dit begonnen, maar nu is het pas april. Heb ook al gevraagd of er meer paarden in de kudde mogen. Er komt nog een Fjordje bij, maar dat is niet genoeg.......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:40

aiirin.... mijn eigen ervaring is dat je in een dergelijke situatie ervoor emotioneel heel zware momenten door maakt, maar dat het erna beter gaat. Geef gewoon overal aan toe. Praat van je af, schrijf je gevoelens op.
Heel veel sterkte.

Twiggy... neem eens kontact op met superroos van dit forum. Haar fjord heeft ook insulineresistentie en zij weet er echt erg veel vanaf. Summerfit zou ik niet geven. Dat maakt het erger.
Ik hoop dat je een oplossing vindt. Heel naar...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:40

Aiiriiin, ik leef met je mee, meer weet ik even niet te zeggen ........ ;(

Twiggy: wat bedoel je met 'afzetten en ieder een deel betalen'? Is het geen optie om hem 's nachts in de menbaan te zetten met de shetjes (en dan elke ochtend poep ruimen :P) ? Misschien kun je zijn insulinespiegel en het glucosegehalte laten meten, dan heb je in ieder geval wat meer kijk op de situatie .. ?

Op PN weten ze er veel vanaf:
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/insuline.htm

En hier een osteopatische visie erop:
http://www.icreo.com/student/Nl/eindwerk/wilschut.htm

En op bokt hebben ze het er ook over:
[VN] Paard testen op insulineresistentie
[TI] Insuline resistentie

Succes!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:57

Hoi allemaal, ben ik heel even vandaag, want ik heb een hoop te doen. Bedankt voor het meedenken allemaal. :)

Dani, ik kan Sam helaas niet op de menbaan zetten, mag niet. Dus hij kan alleen op stal. :\
Maar ja, beweging is juist veel beter. Verder heb ik alles gelezen over insuline resistentie en ja, ik weet dat Summerfit niet ok is. Ik gaf het omdat ik wil dat hij wat extra's binnen krijgt qua voedingsstoffen. Ik ga er ook maar meteen mee stoppen (is 1/3 suiker). Ik zit ook al met het probleem hoe ik de magnesium het beste binnen kan krijgen bij hem, want hij is behoorlijk uitgekookt en dat poeder, tja, dat krijg je er niet zomaar in..... Aangezien ik hem liever niets bijvoer nu.....
De enige optie is om Sam te verhuizen naar een zandpaddock of iets dergelijks. Maar ja, dan kom je hier weer op stallingen, waar die dan ook op stal mag staan ('s winters) en dat kan niet, dat wil ik niet. Ik heb dus een probleem.

Ik kan de DA weer laten komen, maar ik vermoed dat die me weinig nieuws gaat melden. Sam is gewoon supergevoelig voor jong gras en moet op zand staan met hooi. Gelukkig beweegt hij wel veel op het land, ik zie hem regelmatig rennen. Hij is ook niet te dik momenteel, hij beweegt nog soepel. Zodra hij houteriger gaat lopen, is het nog erger. Hij ziet er verder ook goed uit, glanst en is actief, heeft zin om te werken enzo.

Ik heb laatst biologische brokjes geprobeerd, aanbevolen door mijn holistische DA, maar hij eet ze niet. Die zouden heel goed voor hem zijn, zit ook voldoende magnesium in enzo, maar hij eet het niet. Dan houdt het op.

Dani, over dat afzetten; mijn NBer kwam met het idee om een ronde baan af te zetten voor alle paarden. Idee van 'Paddocks Paradise', dan blijven ze ook bewegen (wat ze meestal in een vierkant afgezet stukje niet doen). We mogen dat doen, mits we het zelf doen. En we hadden nog het idee geopperd om Sam en de Shets op het middenstuk te laten en Tjitse en Reina op het stuk aan de linkerkant of het voorste stuk misschien. Want daar staat meer (en rijker) gras, wat jullie paarden wel nodig hebben. Ik zou Sam ook het liefst op de menbaan zetten met de Shets of een Shet, maar ik krijg geen toestemming. ;(

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:33

Jeetje Natas, wat een gedoe ... Bah ... :(

Tips die ik heb gelezen wat betreft magnesium: oplossen in een klein beetje water en over zijn hooi sprenkelen? Of anders een handje geperste grasbrokken (zonder toevoegingen) met het magnesium wellen in een beetje water? Nou ja, verder zie ik je morgen (toch?) dan hebben we het er wel even over ...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:50

Inderdaad een rotsituatie.
Praat er anders ff met superroos over. Die heeft hetzelfde probleem en zat volgens mij ook met problemen met toedienen van stoffen die hij nodig had. Is maar een ideetje hoor.

Pfff wel lastig zo.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:06

jeetje wat een gedoe zeg! Misschien zijn grasbrokken of echte basisbrokken (wij hadden dit jaar voor de fjordjes en shets ook een basisbasis brok met alleen de noodzakelijke dingen erin) dan toch een idee, dat hij toch zn magnesium binnen krijgt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:44

Ik heb van de week al geprobeerd om brokken te verkruimelen en met wat water en magnesium te vermengen, maar Sam trapt er niet in. :(
Hij eet het gewoon niet. Daarbij had ik hele dubbele gevoelens over die brokken (Liga voor sobere paarden, IJslanders), omdat hij echt te dik wordt, al is het maar een handje. Basisbrok heb ik hem gegeven tot zijn 3de jaar in de winter (paar handjes per dag), voor zijn groei (toch wat extra's). Daar deed hij het toen goed op, maar dat deed hij toen ook op het gras. Hij groeit eigenlijk niet meer, alleen in de breedte. Hij is nu net afgevallen en ik hou hem graag zoals hij nu is. Ik laat hem dagelijks minstens een uur goed werken en dan merk ik wel dat zijn manenkam naderhand ietsje zachter is. Maar ja, dan zet ik hem weer in het land om hem de volgende dag weer met harde manenkam uit te halen.....

Ik geef ook al gedroogde kruiden om hem van binnen wat te reinigen, zeg maar. Ik zal Superroos eens PBen hoe zij dat doet. Staat haar paard op het land?

En jongens, ik wil echt niet eigenwijs overkomen, hoor, maar ik denk echt dat mijn DA niet veel meer zal zeggen als 'hij moet op het zand en van het gras af' en ok, ze kan me natuurlijk de precieze waarden vertellen als ik zijn bloed heb laten onderzoeken. Er staan bij ons veel meer pony's die dit hebben en die zie ik jaar na jaar bevangen worden. Moet ik er wel bij zeggen dat die geen magnesium krijgen en vaak op stal gezet worden en dat laatste is echt de oplossing niet, is wel gebleken. :+

Zwerte, in het voer zit naar mijn idee niet genoeg magnesium bij paarden die de symptomen al hebben. Ik heb dus een paar zakjes losse magnesium gekocht en dat moet je bij je paard binnen zien te krijgen.... Misschien werkt slobber, maar ik wil mijn paard niet te vet hebben. :\

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:50

ik bedoelde ook brokjes om te mengen met extra magnesium. Ik geef je trouwens groot gelijk wat de DA betreft hoor, als voor jou de diagnose al goed duidelijk is, wat kan hij/zij dan nog toevoegen? Dat kan ik wel goed begrijpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:50

Dani, ik ben er trouwens zeker morgen. :j
Zie je dan, dan kun je zijn manenkam zelf eens voelen...... ;(

Ze rennen trouwens best veel in het land. Tjitse houdt helemaal van rondracen. Die komt tegenwoordig keihard naar me toe gerend, hahaha.... Wat kan die draven, zeg. :D
Dus beweging krijgen ze zeker en dat is altijd goed. Ze hebben ook zo lekker de ruimte. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:52

Twiggy.. haar paard staat iig altijd buiten, maar ik geloof wel dat ze een stuk heeft afgezet en dat hij deels op zand staat, Weet het niet precies hoe ze het oplost, want er staan ook andere paarden bij en ze zet hem niet alleen.
Gewoon ff pb-en. Ze heeft zich er iig erg in verdiept.

Snap trouwens dat je er geen da bijhaalt. Je weet wat het probleem is en hij kan er verder weinig aan doen.

Ik meld me af voor komende week, want we krijgen straks vakantiegangers (familie) uit nederland.

Aiira... heel erg veel sterkte de komende dagen, Knuffel voor jou vanuit zweden. Ik zal aan jou en roxy denken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:03

Liljebo, ja, ik weet dat Superroos haar dieren ook altijd buiten houdt. Sam kan dus niet op het zand, kon dat maar, dan had ik een oplossing. Maar ik moet toch iets verzinnen.... :\
Ik zal haar PBen.....

Heb net nog even naar graaskorven gekeken, maar ik kan dat Sam niet aandoen. En volgens mij, heeft hij dat binnen no time af. :+
Hij is er zo eentje die echt niet opgeeft..... :+
En gelijk heeft 'ie met zo'n onding om je hoofd. :D

Verder zie ik op paardnatuurlijk staan dat we het aardig doen met het niet bemesten van het land, aangezien ze op een groot stuk staan. En de fructaanindex, tja, ik kan er niet zoveel mee, heel eerlijk gezegd :) . Ik vind die plaatsen zo ver uit elkaar liggen en wat geeft mij de ultieme waarheid over het gras hier in Loosdrecht op Sam's weide? :+

Liljebo, heel veel plezier met de familie komende week. Ze missen dan wel HET feest van NL, Koninginnedag. ;)
Niet dat ik zo'n fanatiek vierder ben, hoor, vroeger wel, maar nu zoek ik even wat gezelligheid op en dan is het ook weer klaar. :)

Airiin, ik denk ook aan jou en Roxy, hoor, zeker aanstaande maandag. ;(

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:06

Tot morgen dan, Twiggy!

En liljebo, veel plezier met je familie komende week en tot snel!

Ik mag lekker eerder naar weg van kantoor en ga lekker wijn zuipen met m'n collega's, hihi ... Fijn weekend all of you.

:wave:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:07

Ojee, jij hebt morgen dus een kater. :P

Ik ga boodschappen doen en nog wat klusjes in en om het huis, lekker in het zonnetje. Zie je morgen, Dani. :wave:

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:13

Hoi daar,

Leuk dat ik dit topic ook tegen kom. Heb net al gereageerd in een haflinger topic, ook een HK, maar dit trekt me denk ik ook wel!

Mijn naam is Suus, en ik ben nu iets langer dan een half jaar paardloos. Hmm, na herberekening volgens mij nu alweer bijna een jaar.. af en toe blijf je wel eens hangen hehe. Ik wil rond januari een haflinger gaan kopen. Heb hiervoor een kwpner gehad maar wil nu toch eens totaal iets anders.

Het 'vervelende' hieraan is dat ik enorm kieskeurig ben wat betreft mijn stalling en weiland. Vorige paard stond lekker heel het jaar 24/7 buiten. Was hij zelf eigenlijk helemaal niet gewend, maar ik heb hem er gewoon neergezet met het idee we zien wel hoe het loopt..en met de winter stond hij nog zonder deken. Heb nog nooit zo'n dikke teddykwpner gezien :D

Goed we dwalen af.. ik moet nu dus serieus opzoek naar iets in de buurt van Rotterdam zuid, barendrecht..mag er ook wel wat ronder omheen zitten.. Rhoon oid.. Mijn god wat is dat moeilijk. Vorige paard stond een uur reizen weg met de auto, file's en terugreis niet meegerekend. En al die tijd vond ik niets anders! Dacht dat het misschien aan mijn budget lag.. wil persoonlijk niet meer dan 400 euro per maand aan weiland/stalling kwijt zijn.

Dit verhaal wordt veel te lang, ik denk ik stel me voor..laat ik het maar in etapes gaan doen heh..haha

groetjes

O zie je dat vergeet ik dus al.. Ik voel mijzelf dus ook een 'natural' met zowel voer,huishouding als optoming (die had ik dus haast niet :o ) al moet ik zeggen dat ik mijn vorige paard liet doen door een hoefsmit. Hij had dan wel geen ijzers, maar goed..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:59

Welkom SUuzert,

Airiin, heel veel sterkte maandag, maar ook het hele weekend en de weken en maanden erna. Ik weet hoe het voelt, ik heb echter het tegenovergestelde gedaan van jou ik heb iedere dag dat ze er nog was genoten van haar aanwezigheid.

Twiggy, ik zou eens naar Marstall voer kijken, ik voer mijn uberdikke shet optimaal van hun en dat is gebaseerd op wat paarden in de natuur zelf aan eten bij elkaar zoeken, de paarden vinden het erg lekker en het is vooral een vitamine bom. Magnesium voer ik niet meer bij, dat verdraagt hij niet. Ik voer wel zeewier bij en daar zit ook magnesium in en dat vinden ze hier erg lekker.

Met Jimmy gaat het nu wat beter, heel erg maar ik kwam er achter dat ik me voor hem afsluit sinds hij ziek is, ik wil de pijn niet voelen en nu ik me bewust openstel en de tijd neem voor hem, gaat hij echt beter. Billy wordt al een grote stoere kerel, heeft totaal geen last van de castratie gehad.
Wieneke loopt nu echt op het laatst, spannend dus en meteen de reden om niet zo actief meer te bokken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:54

Sonjim, fijn dat Billy beter gaat!!! En Jimmy voelt zich ook beter na de castratie. Het is gelukkig allemaal meegevallen (is mijn ervaring ook meestal geweest, na castratie). Wieneke is bijna aan de beurt, ooooooh, spaaaaaaannend!!! :D

Ik heb meteen even gezocht naar info over jouw genoemde voer. Heb al een advies aangevraagd via de website. Wat zit er precies in dat voer dan? Weinig suikers?

Ben gisteravond naar de paarden geweest. Tjitse, Reina en Sam liepen als een gek rond te racen, echt schitterend. Sam is echt dolgelukkig met Tjitse en Reintje als speelkameraadjes. Die Shets renden amper, dus dat vond hij maar saai vorig jaar. Maar met deze twee vriendjes heeft hij weer lol en het is nog goed voor hem ook, al die beweging. Zijn manenkam was nog steeds hard, wel minder dan in het begin van de week. Hij valt ook nog steeds af, volgens mij, hij wordt in elk geval niet ronder.

Lekker gewerkt op de grond, hij was superactief en deed het heel goed. Maar goed, na 21.00 uur wordt het donker, dus toen heb ik hem snel teruggebracht naar het land. Wij moeten altijd een eindje lopen namelijk en het was al donker toen ik terug kwam bij de auto. Niet dat de duisternis me uitmaakt, ik loop rustig daar in mijn eentje rond, hoor. Maar ik moest ook nog eten en verging van de trek. :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:23

weinig enrgie, dat halen ze al uit het gras, maar wel aanvullende vitamine en zonnebloempitten en dergelijke. Ze hebben ook een speciaal melasse en suikervrij voer die in tegenstelling tot de meeste commerciele voersoorten met minder suiker, echt bijna gaan suiker bevat. Op de site kun je het voer van je keuze aanklikken voor meer info.